Kryssiharjoituksia Espoon edustalla lauantaina 24.9 klo 9.30

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Lauantain harjoitusten anti onkin mielenkiintoinen. Veneiden väliset erot ovat suuret riippumatta purjevalinnasta. Tuuli on harjoitusten aikana alussa noin 6 m/s ja se laantuikin loppuun mennessä noin 4m/s tasolle.

Ensimmäisellä kryssillä Charlotta meni menojaan ja Olga ja Anneli kulkivat kutakuin samaa tahtia Olgan viedessä laina Genoalla (ehjällä) pidemmän korren. Ylämerkillä sitten huomasin vanhan ja uskollisen Genoa 1:sen antaneen taas myöden :( (ei ihme kuin ei jaksa vetää). Genoan etuliikistä lähtee ~25 cm pitkä repeämä saumaa pitkin taaksepäin. Jouduimme vaihtamaan ST-fokkaan, kun G3 on Sepolla lainassa ja kokeiltavana.

Toisella kryssillä Charlotta vaihtoin G3:seen ja silti veti edelleen eroa muihin :o. Lähdössä Olga jäi Annelin alle peittoon eikä saanut koko matkalla siten eroa kurottua kiinni, ei edes vapaissa tuulissa... :o?

Kolmannella kryssillä emme päässeet toistamaan Olgalle samaa peittotaktiikkaa Haraldin istuessa tällä kertaa Olgan pinnassa. Ylämerkille saavuttiin järjestyksessä Charlotta (G3) Olga (G1) ja Anneli (st). Yllättävää oli, ettei taaskaan ero Olgan ja Annelin välillä kasvanut matkalla vaan pysyi samana lähdöstä maaliin. Harald totesikin jälkeenpäin Olgan tuntuvan kovin painavalta ja peräsimen raskaalta.

Tulokset jäivät hieman jäytämään takaraivoa. Miksi Charlotta vetää eroa purjeista riippumatta ja miksi G1:llä ei kyykytetä ST fokkaa :? ?

Pienen pohdinnan jälkeen tulin tulokseen, että syyt tuloksiin ovat veneissä ja kelissä:
- Charlotan pohja on hiottu sileäksi, veneestä on heitetty kaikki turha pois ja paino keskitetty kölin yläpuolelle. Anneli ja Olga on varustettu kaikella mahdollisella eikä veneiden pohjia ole hiottu vuosiin. Tämä ero selittääkin Chrarlotan vastustamattoman nopeuden :!:.
- Tuulen nopeus oli yllättävää kyllä riittävä kuljettamaan aallottomissa olosuhteissa veneitä pienemmilläkin keulapurjeilla! Jos aallokkoa olisi ollut enemmän olisi Genua 1:sestä ollut selvästi enemmän hyötyä. Samalainen tilannehan esiintyi jo viikko sitten FE-regatassa, missä Entertainment kulki Genoa 3:sellä vastustamattomasti kolmannelle tilalle ennen monen veneen Genoa 1:stä.

Eli kuinka ollakaan tullaan johtopäätökseen, missä pohjan sileys on tärkeä osa venevauhtia :!: ja purjevalinta on tehtävä olosuhteiden mukaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Panu wrote:Tervehdys


Pienen pohdinnan jälkeen tulin tulokseen, että syyt tuloksiin ovat veneissä ja kelissä:
- Charlotan pohja on hiottu sileäksi, veneestä on heitetty kaikki turha pois ja paino keskitetty kölin yläpuolelle. Anneli ja Olga on varustettu kaikella mahdollisella eikä veneiden pohjia ole hiottu vuosiin. Tämä ero selittääkin Chrarlotan vastustamattoman nopeuden :!:.
Painon kyllä allekirjoitan, mutta on huutava vääryys väittää, että Olgan pohjaa ei olisi hiottu vuosiin. Aivan taatusti on! Ainakin vuosiin. Onko se sitten säämiskällä kiillotettu, on aivan eri asia. Kyllä minusta pohjalle näytettiin tänäkin keväänä hiomapaperia ennen kölin kastelemista.

Meillä taisi olla vettä keulan tankissa ja anopinkotelokin varsin täynnä kaikkea oleellista, kuten maalit, vahat, grilli, bensakanisteri (jos nyt joskus saisi jollan perämoottorin vielä käyttöön) jne.

Minuakin kyllä kovasti ihmetytti, että G1:nen ei sen enemmän tuonut etua, mutta kysymys on varmasti juuri tuosta aallottomuudesta.

-Risto
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

risto wrote: Painon kyllä allekirjoitan, mutta on huutava vääryys väittää, että Olgan pohjaa ei olisi hiottu vuosiin. Aivan taatusti on! Ainakin vuosiin. Onko se sitten säämiskällä kiillotettu, on aivan eri asia. Kyllä minusta pohjalle näytettiin tänäkin keväänä hiomapaperia ennen kölin kastelemista.

Meillä taisi olla vettä keulan tankissa ja anopinkotelokin varsin täynnä kaikkea oleellista, kuten maalit, vahat, grilli, bensakanisteri (jos nyt joskus saisi jollan perämoottorin vielä käyttöön) jne.

Minuakin kyllä kovasti ihmetytti, että G1:nen ei sen enemmän tuonut etua, mutta kysymys on varmasti juuri tuosta aallottomuudesta.

-Risto
Tervehdys

Nyörimmät anteeksi pyynnöt pohjan hiomattomuus kommentista. Ilmeisesti siihen syntiin sitten syyllistyttiin vain me itse :oops:. Onhan Annelikin täynnä kaikkea ihmeellistä tavaraa, joita ei ole vuosiin tarvittu (vesitankki täynnä, kaksi ankkuria, grilli, pölynimuri jne...)..hmm. Eli voisin kuvitella Annelin ja Olgan kutakuin saman painoisiksi ja meillä vielä lisäksi karkea pohja :?.

Kerrohan Risto mikä sitten mättää, kun selitys ei voi olla karkea pohja (siis Olgan) ja "ylipaino"? Tilanne hieman hämmästyttää ja kummastuttaa...

Ehkä veneiden erilaisissa trimmeissä on selittävä tekijä... Mene ja tiedä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kuten Mika laiturillakin sanoi, painolla on erittäin suuri merkitys. Verratkaa
miten Charlotta kelluu laiturissa omiin veneisiinne.

On varmaan niin että sormella ei voida osoittaa yhtä asiaa mikä vaikuttaisi.
Kaikki yhdessä vaikuttavat, kölin ja peräsimen muoto sekä sileys, pohjan
sileys. Purjeiden muoto, painon asettelu veneessä, ohjaus, sprayhoodin
vastus, hyvä usko, varusteiden määrä, veden määrä tankissa :!:, jne jne
jne ad infinitum. Kun näitä lasketaan yhteen alkaa näkyä eroakin. Yksinomaan
pohjan hionnalla ei voiteta kisoja. Ei myöskään purjeitten hankinnalla, mutta
nämä yhdessä auttavat paljon.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja tuo kryssi oli niin lyhyt että taktiset asiat vaikuttivat enemmän vrt
veneitten vauhtieroihin. Vauhtieroista puheen ollen niin auttaisi myös jos
veneessä on loki, muuten on huono tietää miten menee :) Ok, pers-
tuntuma joo joo mutta kunnes sitä on niin loki on ihan jees. Onhan se
katsastusvarustekin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Kuten Mika laiturillakin sanoi, painolla on erittäin suuri merkitys. Verratkaa miten Charlotta kelluu laiturissa omiin veneisiinne.
Tervehdys

Taitaa olla syytä tarkentaa Olgankin porukalle, että harjoitusten jälkeen menin käymään NJK:lla tarkoituksena mennä hakemaan FE83.org paitani Haraldilta.

Harald odotteli Mika Von Svetlickiä WB:ltä tekemään rikin mittauksia. Mikan kanssa tuli puheeksi päivän tapahtumat ja siinä yhteydessä esiintyi referoitu Mikan kommmentti.

Olen kesän mittaan huomannut, miten Charlotta kelluu perä ylhäällä. Tästä on varmasti kevyissä keleissä hyötyä märkäpinnan pienentyessä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Saattaa olla että kelluminen perä ylhäällä on merkki kokonaisuppoaman
pienuudesta. Kun painoa vähentää siivoamalla p*skat pois niin perä
nousee ensin.

Eli tyhjennetään kaikki laiturille. Veneeseen tuodaan katsastusvarusteet
(piste). Ei sitä uskoisikaan kuinka paljon tavaraa veneeseen kerääntyy.
Hangon regatassa 2003 (LYS) ei meinannut Opel Sorsa riittää, se oli
laittaista kattoon täynnä epäolennaista tavaraa.

Ja ah kuinka ihanaa on oleskella ilman tavaroiden tuomaa henkistä
taakkaa. Sitäpaitsi olennaisten tavaroiden löytyminen hädässä (skabassa
on aina hätä :) ) on paljon helpompaa kuin ne eivät peity epäolennaisten
tavaroiden alle.

Roudaamista helpottta meillä kokoontaittuvat korit. Meillä on yksi turva-
varustekori joka on aina veneessä, siinä sammutimet, raketit soihtut,
torvet jne jne. Sitten on keittiökori jossa on perusvälineet jolla tekee
soppaa ja kahvia. Sitten on lomakori jossa kaiken maailman epätavalliset
aterimet, mausteet, puurot jne. Tämä tuodaan veneeseen kun mennään
lomapujehdukseen. Näin voidaan lajitella tavaroita sellaisiin kokonaisuuksiin
jotka voidaan nostaa veneeseen ja pois purjehduksen teeman mukaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Roudaamista helpottta meillä kokoontaittuvat korit. Meillä on yksi turvavarustekori joka on aina veneessä, siinä sammutimet, raketit soihtut, torvet jne jne. Sitten on keittiökori jossa on perusvälineet jolla tekee soppaa ja kahvia. Sitten on lomakori jossa kaiken maailman epätavalliset aterimet, mausteet, puurot jne. Tämä tuodaan veneeseen kun mennään lomapujehdukseen. Näin voidaan lajitella tavaroita sellaisiin kokonaisuuksiin jotka voidaan nostaa veneeseen ja pois purjehduksen teeman mukaan.
Tervehdys

Joo tuota roudaamista helpottaa laituripaikka ja varasto lähellä laituria. Anneli kun on poijussa niin kuin Olgakin. Tällöin menee tuo tyhjentäminen astetta hankalammaksi. Ei hän toki se mahdotontakaan ole, mutta täytyy olla tosi HC kisaaja, jotta jaksaa vetää kaikki kamat jollalla auton takakonttiin kisan ajaksi ja sitten vielä takaisin. Huh huh tulee ihan hiki puuhaa ajatellessa :roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No vahat, bensat (palovaara!) öljyt jne voisi kuitenkin jättää laittamatta
veneeseen heti alkuun :) Maalit!... ?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote: Joo tuota roudaamista helpottaa laituripaikka ja varasto lähellä laituria. Anneli kun on poijussa niin kuin Olgakin. Tällöin menee tuo tyhjentäminen astetta hankalammaksi. Ei hän toki se mahdotontakaan ole, mutta täytyy olla tosi HC kisaaja, jotta jaksaa vetää kaikki kamat jollalla auton takakonttiin kisan ajaksi ja sitten vielä takaisin. Huh huh tulee ihan hiki puuhaa ajatellessa :roll:.
Eihän meillä asiat toki noin huonosti ole, saamme käyttää sitä Westend Sailorsin laituria lastauksiin yms.

Paino on toki yksi selittävä tekijä, mutta kuten ao. kuvasta
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC01962
näkee, niin kyllä meidänkin perä on irti vedestä.

Pohjaa on kyllä hiottu ja viime vuonna hioimme vesihionnalla pohjan, mutta vain yhdellä karkeudella, jota en nyt muista.

Osittain uskoisin hitauden johtuneen ihan siitäkin, että tokalla kerralla ohjasin oikeastaan ensimmäistä kertaa tuon uuden jatkopinnan kautta ja en oikein osannut tulkita windexiä sivustapäin katsoen, jolloin välillä ajoimme liian alas ja kun purjeet olivat sisällä niin eihän siinä vauhtia tule.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11406
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pinnamiehen ei oikeasti pitäisi katsoa windexiä ollenkaan. Korkeintaan
vilkuilla sitä lenssillä.

Olethan lukenut tuon:

http://www.fe83.org/docs/purjehtiminen/ ... /VSajo.pdf

Henkkohtaisesti ajan eniten juuri silmät tellareissa ja lokissa. Stuuran
skuuttajana katson myös aika ajoin ylintä tellaria isossa mutta keskittyminen
on 99%-sesti tellareissa ja sivusilmä lokiin että ollaan "alueella". Silloin
kun olosuhteet on hyvät keskittyminen siirtyy enemmän ja enemmän
purjeeseen, tellareihin ja etuliikkiin. Kun olosuhteet (aallokko, puuskat,
muut veneet jne jne) vaikeutuvat menee enemmän aikaa hekin,
levangin ja skuutin säätöön ja vauhdin ylläpitoon. Minä haluan keskittyä
niin paljon ajamiseen että meidän veneessä ei mielellään kilpailun
aikana keskustella viime viikonlopun saavutuksista jne. Tylsää ehkä,
mutta tehokkaampaa. Minä yleensä keskityn tellareihin ja purjeeseen
niin paljon että minulla ei ole edes havaintoa toisista veneistä ellei ole
lähitaktiikan kannalta tarpeellista. Muut toimivat minun silminä ja korvina
ja kertovat vain olennaisen minulle tiivistetysti tyyliin "vene x meidän
leen puolella hiukan edessä samalla halssilla, sama vauhti mutta vähemmän
höjdiä". Tai "styyran vene tulossa, me ehdimme hyvin".. ehkä.. :)

Sitten seitsemännen tunnin jälkeen alkaa keskittyminen herpaantua niin
että on parempi laittaa joku toinen pinnaan välillä. Kunnes taas jaksaa
keskittyä. Jostain (webarin vauhtiseminaarista?) muistan ohjeen että
pinnassa istuu paras pinnamies kunnes hän ei enää ole paras veneessä.
Tämän jälkeen vaihdetaan pinnaan toiseksi paras kunnes se paras on
taas paras tehtävään. Tällä en halua kerskailla mitenkään, minulla nyt
vain sattuu olemaan eniten kokemusta tehtävästä meidän veneessä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply