ole koskaan mennyt kulkuvalo rikki, arvatenkin menevät heti kun ovat
kestävää LED-sorttia sitten.
Tuosta löytyi viimein finlex palvelusta tietoja valojen vaatimuksista:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 7/19770030
Jos lähdetään siitä että veneen tulee olla katsastettuna luokkaan 2, niin
näkyvyysvaatimus on mikä? 22 c) sanoo
"Pituudeltaan alle 12 metrin aluksessa ... - sivuvalo, 1 meripeninkulma; ...
- perävalo, 2 meripeninkulmaa;"
Maritimissa on nyt myös puna/vihreä Hella Naviled hintaan 53¤. Alkaa olla
kohtuullinen. En halua kahta erillistä kulkuvaloa keulaan.Tuo Naviled on
1NM merkinnällä, joten olisi riittävä FEneeseen. svb.de pyytää tuosta
naviledistä puna/vihreästä 129,90¤...
Aika hienoa, firefox juuttui tuohon -tanan maritimin flash-luetteloon. Tapoin
ohjelman, ja sen recovery hoisi jopa vaiheessa olevan postinkin ruutuun
valmiiksi. Kiitos.
edit: suomi24:stä napattu
Tarkoittaa sitä että mastovaloa ei tarvitsisi nykyisin, kunhan perävalon...että siellä on muutosteksti myös (vuodelta 1983, kun alkuperäinen sopimus on vuodelta 1977):
"Pituudeltaan alle 12 metrin konealus voi tämän säännön a kappaleessa määrättyjen valojen asemesta näyttää ympäri näköpiirin näkyvää valkoista valoa ja sivuvaloja;"
korvaisi ympäri näköpiirin valkoisella (moottorivenelyhty perässä?). Tämä
olisi hyvä sillä pahkura mastossa ei tee hyvää genoan takaliikille.
Muutos lienee tuo:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 3/19830037
Näin Charlottaan voisi asentaa tuo em. naviled keulavaloksi, perävaloksi
joku toinen (bilteman?) valkoinen. Taidan kuitenkin pitäytyä mastovalossa,
sillä valomasto häikäisisi aika paljon vrt. siihen että se on mastossa
ja näyttää eteenpäin. PItänee järjestää jonkinlainen pikakiinnitys tuolle
mastovalolle.
