Page 2 of 2

Posted: Fri Sep 02, 2011 18:32 pm
by Petri
Teoriapuolta ihan Suomeksikin löytyy yhdestä fyssan labrojen harkkatyöstä.
http://tfy.tkk.fi/kurssit/Tfy-3.15xx/Teoria/tyo3.pdf

Tietenkin kun olisi keksinyt tuollaisen sovelluksen aikanaan opettaessa, ehkä opiskelijatkin olisivat motivoituneet enemmän tuosta :)

Posted: Mon Sep 05, 2011 23:37 pm
by Arkki
Arkki wrote:28 vuotta ja nyt katosi noin 2 heppaa laitumelle
taas kulkee - venttiilivälykset kuntoon (oli jo jopa 0,7) niin nopeutta koneella taas max 6,2 solmua ja matkanopeuttakin 5,5-5,8.

Posted: Wed Jul 04, 2012 22:01 pm
by Jankka
prkle, yanmar sammui suorasta vedosta 15 min ennen hankoa. Tuli taas koettua vierasvenesataman ystävällinen satamakapteeni: ei ole tilaa, ei tänne saa tulla konevikaisella veneellä... Ei voi valittaa, kun tuo päävoimanlähde vielä toimii. Purjeilla sts asemalle - ei ketään kotona - matka jatkuu...

Posted: Mon Jul 09, 2012 08:44 am
by FE-Sillanpää
Jankka wrote:prkle, yanmar sammui suorasta vedosta 15 min ennen hankoa..
kuulin juuri tarinaa satunnaisesti sammuilevasta koneesta. Syy tankin päässä olevat letkunkiristimet löysällä eli haukkaili ilmaa.

Posted: Mon Jul 09, 2012 21:18 pm
by Jankka
Olisiko minullakin ollut löysä letkunkiristin, mene ja tiedä. Hangon tulliniemellä moottoria korjatessa löysin löystyneen ilmausruuvin ja luulin korjanneeni vian. Pa-linjan ilmauksen jälkeen kone kävikin iloisesti sen aikaa, että pääsin tulliniemeltä pois. Koneen sammuessa uudestaan ajoin purjeilla faijan mökille Taalintehtaan lähelle ja huolsin koko pa-linjan ja kiristelin siinä ohessa vedenerottimen ja kaikki letkuklemmaritkin. Taalintehtaan huoltiksella on muuten sitten myös varaosia, ostin sieltä mm polttoainesuodattimen. Lisäksi siellä on Vuorio ja D-marin.

Posted: Tue Jul 31, 2012 13:56 pm
by asalovuo
Merellinkin regatassa vaivanneet ilmaongelmat korjaantuivat sopivasti ennen lomareissua.
Ongelmia aiheutti siis ilmausruuvien prikat polttoainesuodattimen päällä. Jostakin syystä toisessa ruuveista oli käytetty muoviprikkaa, joka on väärää materiaalia, ainakin jos Hangon Yanmar huoltoa on uskominen. Toisessa ei prikkaa ollut laisinkaan.

Molempiin ruuveihin laitettiin kaksi kuparialuslevyä ja pidemmät ruuvit, jotta polttoainesuodattimen kannen kuluneet kierteet ottaisivat kiinni koko matkalta (suodatimessa on tilaa pidemmille).

Hintaa operaatiolle tuli mahtavat kaksi euroa :)

Posted: Tue Jul 31, 2012 14:33 pm
by Jankka
asalovuo wrote: ...
Ongelmia aiheutti siis ilmausruuvien prikat polttoainesuodattimen päällä.
...
Tämä oli hyvä vinkki - minullakin taitaa olla vielä muoviprikka ongelmia aiheuttamassa.