Page 2 of 2
Re: Luokkamestaruus 2026 - Helsinki Regatta
Posted: Wed Jun 17, 2026 14:26 pm
by Petri
Nojoo, johan tuosta m2s:n hyvityspyynnön käsittelystä voi jo arvioida ettei ihan kaikki mennyt putkeen mutta elämä on. Kelillehän ei sinänsä voi mitään ja jälkikäteen ratageometriallekaan ei (kun sitä ei voi muuttaa lähdön aikana). Olisiko viimeksi Hangon regatassa kun rata oli sen 40-50 astetta vino?
Re: Luokkamestaruus 2026 - Helsinki Regatta
Posted: Thu Jun 18, 2026 00:39 am
by Cage
Ekana päivänä ei päästy kisaan ollenkaan. Tuuli oli siinä 1-2 m/s ja odotettua oli että tuuli päivän aikana kääntyisi muistaakseni jotain W->E. Ja sadetta, sitä riitti. Pinnalla näkyi siellä täällä tuulialueita, mutta lautakunta päätti lopuksi olla ampumatta yhtään lähtöä. Omasta mielestä olisi ollut kiva edes ajaa yksi lähtö, sillä vaikka tuuli oli kevyttä, niin veneet liikkui ja tuulen suunta oli edes jotenkin vakaa, vaikka heitteli jonkun 10-15 astetta. Feneet kokoontuivat melkein kaikki Sirpalesaareen todella hyvälle lohikeitolle.
Sunnuntaina odotus oli että tuulta on. Ja olihan sitä satamasta lähtiessä n. 10 m/s ehkä jostain etelästä. Päivän aikana sen piti kääntyä itään. Ennuste oli kuitenkin laskeva, mutta ensimmäisen lähdön osalta ennuste näytti 8 m/s ja kolmannen 4-5 m/s. Ensimmäinen lähdön kohdalla tuuli oli jo siinä hilkulla 6-7 m/s että pitäisikö vaihtaa G1 keulaan G3:sen tilalle, etenkin kun etelästä tuli jo jonkinlaista aaltoa kuitenkin. Emme lähteneet hötkyilemään, vaikka olisi pitänyt. Feriassa keulaan vaihtui G1 ja se näkyi tämän lähdön lopputuloksissa. Viiva oli vino ja suosi poijun päätä. Ja etenkin kun ennuste oli itäänpäin kääntyvä, niin haluttiin ensiksi styyralla radan vasempaan laitaan. Suunnitela oli aijoitaa ajo sisään ja ottaa lähtö n. keskeltä poijun pään suuntaan vapasiin. Myöhästyimme hieman ja laskutoimitus päässä ei näemmä osunut ihan oikeaan ja lopputuloksena oli kakkosrivin lähtö samaan aikaan lähteneiden X-99:sien, jonkun Albinin ja muutaman feneen paskoissa. Kivuliasta etenemistä ja taidettiin (ehkä?) tehdä venda pois paskoissta ja sitten hetken päästä takaisin styyralle vasempaan laitaan. Oliskohan ollut Pikku Myy, joka lähti radan oikeaan laitaan ja ylämerkille tultaessa taisi johtaa. Itse olimme ehkä neljäs tai jotain siihen suuntaan. Rata oli outer loop 2, niin ylämerkiltä sivutuulta toiselle ylämerkille, josta sitten spinnuttelua alamerkille. Kuitattiin ehkä tässä joku fene, mutta saatan muistaa väärinkin. Toisen kryssin päätimme mennä oikeaan laitaan, joka oli ekalle ylämerkille mentäessä osoittautunut paremmaksi laidaksi. Oliskohan ollut tässä vaiheessa kun Feria siirtyi johtoon Pikku Myyn edelle. Tulimme vähän Ferian jälkeen merkille toisena feneenä. Spinnupätkä maalin oli varsin tapahtumaköyhä, mielestäni saavutimme hieman Feriaa.
Toiseen lähtöön kaikki feneet vaihtoi G1:sen. Tuuli oli tyyntynyt ja oli ehkä sen ~5 m/s. Viiva oli jälleen vino samaan suuntaan, mutta päätimme lähteä veneeltä, sillä mielestämme veneen suunnassa oli vähän kovemman oloinen tuuli (vaikka mittari mastossa näytti about samaa molemmissa päissä). Muut kokoontuivat pääsääntöisesti poijun päähän, joka oli siis periaatteessa oikea pää. Vähän pääsi yksi X-99 yllättämään meidät paaralla ja nopea venda styyralle ja tilanteen jälkeen takas paaralle. Oikea laita osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi, sillä taisimme tulla toisena feneenä ylämerkille Paminan jälkeen. Paminassa näytti olevan kolmen hengen miehistöllä hurmos päällä. Spinnuttelu alamerkille oli jo varsin sivutuulessa ja kryssi ylämerkille sen verran sivusta että paaralla alamerkiltä sai jo nostettua ylämerkin yläpuolelle. Viimeiselle myötätuulilegille lähdettäessa Pamina oli meitä vielä edellä. Tavoittelin sisäpaikkaa ja ajoin Paminan leen puolelle. Paminassa oli spinnun kanssa ongelmia ja se oli monta metriä topista. Kuvittelin että pääsisimme leestä tuikkaan ohi, mutta emme päässeet. Ainoaksi vahtoehdoksi jäi nostaa Paminen tuulen puolelle, josta pääsimmekin lopuksi vyöryttämään Paminan edelle. Alamerkitlä pääsi suoraan jatkamaan maaliin. Tämä erä meni meille.
Kolmatta lähtöä ei olisi pitänyt ampua. Tuuli keveni kevenemistään. Ensimmäinen luokka taisi päästä lähtemään vielä jonkin sortin tuuleen, mutta meidän luokkalippua odotellessa tuuli oli 0,3-0,4 m/s. Lopputuloksena oli että kaikki veneet tyssäsivät ja jäivät killumaan seuraavien luokkien lähtöihin. Lautakunnan olisi tässä pitänyt viheltää peli poikki ja katsoa tuleeko tuulta. Pikku Myy sai jonkin pienen puffin ja pääsi paaralla lähtöviivan yli ordereiden 4 min rajauksen sisällä. Muut feneet killui kyllä lähtöviivan väärällä puolella. Päätettiin kuitenkin ajaa lähtö ja katsoa lopputulos. Feria heitti pyyhkeen kehään kun muut feneet ajoivat kolmannen lähdön. Tuuli kasvoi vasemmasta laidasta takaisin ja tästä kolmannesta lähdöstä tuli ihan mukava purjehdittava. Feria teki hyvityspyynön ja vaati kolmannen lähdön mitätöintiä. Odoteltiin kauan (jälleen sateessa) lautakunnan päätöstä. Lautakunnalla ei ollut tiedossa mitkä veneet lähtivät ja mitkä eivät 4 min aikarajan sisällä. Koska tätä tietoa ei ollut, kolmannen lähdön tulokset jäivät voimaan ja lautakunta hylkäsi hyvityspyynnön. Pikku Myy otti voiton ja me tulimme kakkoseksi tässä lähdössä. Oli lautakunta tehnyt mitä tahansa, niin olisimme kuitenkin tällä kertaa fleetin tasaisimmalla tuloksella voittaneet koko kilpailun, mutta olisi saattanut vaikuttaa 2. ja 3. sijoihin. Paras olisi tosiaan ollut että lautakunta olisi keskeyttänyt kisaamisen jo myös lähteneiden luokkien osalta ja odotellut mahdollista uutta tuulta.
Kyydissä meillä oli Arttu, Sarlotta ja Ari. Kiitos gasteille!