Page 2 of 2
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Tue Nov 26, 2024 09:43 am
by Guest
Olisihan se aika absurdia Garminilta myydä setti, joka ei toimisikaan sellaisenaan. Tuulimittarin kalibrointikin onnistui muistaakseni tuolla mukana tulleella monitoiminäytöllä (tai sitten tuulinäytöllä), käytännössä se tarkoittaa vain offsetin asettamista jos mittari ei sattunutkaan osoittamaan täsmälleen eteenpäin, kaiun kalibrointi on käytännössä offsetin asettaminen anturin ja vesirajan tai kölin pohjan väliseksi etäisyydeksi riippuen siitä kumman haluaa olevan nolla. Käytännössä taisin ajaa tyynenä iltana koneella ja katsoa mitä tuulimittari näyttää kulmaksi suoraan ajettaessa, ja naputtelin sen korjauskertoimeksi.
Yksi lisäetu uudesta lokista tuulimittarin kaverina on se, että kun NMEA2000-väylässä on tarjolla myös nopeus, osaa tuulimittari tarvittaessa laskea myös tosituulen.
43mm Garminin lokianturin ulkohalkaisija (eli samalla pohjassa olevan sovitinpalan keskellä olevan reiän halkaisija) on 32mm, pohjaan soviteholkille porattu reikä oli n. 43mm (joskaan ei ole ihan millintarkkaa kun laippa yltää joka puolella reilusti yli, ja väliin tulee joka tapauksessa tiivisteainetta. Käytännössä anturi on tasapaksu sylinteri jossa on urat tiivisterenkaille, joten anturin yläpään halkaisijan mittaamalla pitäisi päästä samaan tulokseen.
Ensimmäiset VDO-lokianturin mittatiedot mitä tuli vastaan viittaisivat siihen että anturille porattu reikä olisi 39mm, joten periaatteessa kumman tahansa saa sen tilalle reikää laajentamalla.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Tue Nov 26, 2024 10:55 am
by Ari
Guest wrote: Tue Nov 26, 2024 09:43 am
...43mm Garminin lokianturin ulkohalkaisija (eli samalla pohjassa olevan sovitinpalan keskellä olevan reiän halkaisija) on 32mm, pohjaan soviteholkille porattu reikä oli n. 43mm (joskaan ei ole ihan millintarkkaa kun laippa yltää joka puolella reilusti yli, ja väliin tulee joka tapauksessa tiivisteainetta. Käytännössä anturi on tasapaksu sylinteri jossa on urat tiivisterenkaille, joten anturin yläpään halkaisijan mittaamalla pitäisi päästä samaan tulokseen.
Ensimmäiset VDO-lokianturin mittatiedot mitä tuli vastaan viittaisivat siihen että anturille porattu reikä olisi 39mm, joten periaatteessa kumman tahansa saa sen tilalle reikää laajentamalla.
Kiitos, näistä mittatiedoista on huomattavasti apua! Pitää tänään käydä ottamassa tuosta nykyisestä lokista mittaa. Jos tämä setti sitten tulee hankittua, saatanpa ottaa ja asentaa lokin ennen ensi kautta. Veratron 52 Flex -mittarille kyllä keksin muutakin käyttöä, se kun tukee niin suurta joukkoa antureita ja sen(kin) voi liittää N2K-verkkoon.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Wed Dec 04, 2024 18:40 pm
by Guest
Guest wrote: Tue Nov 26, 2024 09:43 am
Olisihan se aika absurdia Garminilta myydä setti, joka ei toimisikaan sellaisenaan. Tuulimittarin kalibrointikin onnistui muistaakseni tuolla mukana tulleella monitoiminäytöllä (tai sitten tuulinäytöllä)
Minä olen hän, joka tuon väitteen Garminin plotterin tarpeesta lokianturin kalibroimiseen esitti. Hyvä, että joku korjasi virheellisen väittämäni.
Tosiaan, nyt kun asiaa muistelen tarkemmin niin meidän tapauksessamme ongelma oli, että olimme myyneet tuon monitoiminäytön pois jo ennen kuin asensimme anturit, tuulinäytön ja plotterin. Sen takia emme saaneet kalibrointia tehtyä kuin lainaamalla Garminin plotterin.
Jos joku modeista haluaa lisätä alkuperäiseen viestiini kommentin, että väittämä on huuhaata, niin kiva.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Wed Dec 04, 2024 23:50 pm
by Ari
Guest wrote: Wed Dec 04, 2024 18:40 pm
Guest wrote: Tue Nov 26, 2024 09:43 am
Olisihan se aika absurdia Garminilta myydä setti, joka ei toimisikaan sellaisenaan. Tuulimittarin kalibrointikin onnistui muistaakseni tuolla mukana tulleella monitoiminäytöllä (tai sitten tuulinäytöllä)
Minä olen hän, joka tuon väitteen Garminin plotterin tarpeesta lokianturin kalibroimiseen esitti. Hyvä, että joku korjasi virheellisen väittämäni.
Tosiaan, nyt kun asiaa muistelen tarkemmin niin meidän tapauksessamme ongelma oli, että olimme myyneet tuon monitoiminäytön pois jo ennen kuin asensimme anturit, tuulinäytön ja plotterin. Sen takia emme saaneet kalibrointia tehtyä kuin lainaamalla Garminin plotterin.
Jos joku modeista haluaa lisätä alkuperäiseen viestiini kommentin, että väittämä on huuhaata, niin kiva.
Errare humanum est, ei tarvitse murehtia
Hommasin tämän 43-millisen setin. Juuri avasin ennenaikaisesti ja neiti s/y Ireneltä lupaa kysymättä tämän hänelle kuuluvan joululahjansa. Ehkä se pitää kääriä lahjapaperiin ja kuskata aattoiltana veneen alle, ettei keväällä seuraa kiukuttelua

Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Thu Dec 05, 2024 01:12 am
by Guest
Osaako joku muuten kertoa näkyykö nuo NMEA-adapterit verkossa (eli monitoiminäytön/plotterin datalähde-listassa) kuivalla maalla tai ilman että anturit ovat kiinni?
Loki ja kaiku ovat mykkiä, ja yritän haarukoida olisiko todennäköisempää että antureista vai adaptereista olisi päässyt toimintasavut ulos (vai peräti molemmista).
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Sun May 17, 2026 12:40 pm
by Ari
Nyt kahden kauden odotuksen jälkeen on viimein tarkoitus asentaa tuo Garminin tuulimittari, lokia en nyt ehdi vaihtaa.
Mutta mutta:

Miten mittariyksikön saa asennettua kaltevapintaiseen mastonhuippuun niin, että se on oikeassa kulmassa? Mukana tuleva kiinnityspalikka on ohjekuvien mukaan suunniteltu vaakatasossa olevaan mastonhuippuun. Siinä ei ole mitään säätövaraa. Millainen lisäpalikka pitää askarrella pikavauhtia ja mistä materiaalista? Voiko vain tyytyä siihen, että mittari tulee vinksalleen? Kuvia ja vinkkejä ongelman ratkaisuun pian, kiitos!

Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Sun May 17, 2026 19:42 pm
by MIlli
Käytin rautakaupan "hobby" alumiinista L profiilia lisäpalana johon anturi on asennettu. Tosin asensin sen ensin maston vinon helan kanssa myös vinoon joten tein siihen tänä vuonna vastaavasta alumiinilatasta vielä lisäpaloja jotta instrumentit saa suoraan (windex, tuulimittari).
Esim. Bauhausin harrastealumiinihyllystä löytyy useampaa profiilia joista suunnitella. Ota mittoja mastosta ja käy katsomassa.
Jotkun ovat tehneet taivutettavasta haponkestävästä teräksestä kiinnityspalan jota voi taivuttamalla hienosäätää.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Sun May 17, 2026 23:59 pm
by Ari
MIlli wrote: Sun May 17, 2026 19:42 pm
Käytin rautakaupan "hobby" alumiinista L profiilia lisäpalana johon anturi on asennettu. Tosin asensin sen ensin maston vinon helan kanssa myös vinoon joten tein siihen tänä vuonna vastaavasta alumiinilatasta vielä lisäpaloja jotta instrumentit saa suoraan (windex, tuulimittari).
Esim. Bauhausin harrastealumiinihyllystä löytyy useampaa profiilia joista suunnitella. Ota mittoja mastosta ja käy katsomassa.
Jotkun ovat tehneet taivutettavasta haponkestävästä teräksestä kiinnityspalan jota voi taivuttamalla hienosäätää.
Katselin K-Raudan valikoimaa, koska lähin Bauhaus on paljon kauempana. L-profiilia löytyy jos jonkinsorttista, mutta todella vaikealta näyttää. Garminin asennuspalikka on niin iso, että sen saisi suosiolla mahtumaan vain mastonhuipun pulttien kohdalle. Tehty selvästi paljon isompia mastoja varten. En nyt kerta kaikkiaan millään keksi, millaisen häkkyrän voisi nikkaroida L-profiilista ja mihin kohtaan sen sitten sijoittaisi. Yritin googlailla, josko löytyisi vastaavien vinohuippuisten mastojen asennuskuvia, mutta tuli vastaan vain Garmin "mount" tai "bracket".
Mastonhuipun pulttien kohdalle ei onnistu, pitää olla jossakin taempana, mutta siellä taas tarvitaan jokin lisäkappale, koska tila on niin kapea. Jonnekin pitää saada myös Windex. Varaudun heittämään hanskat tiskiin ja unohtamaan koko jutun, kunnes alla on isompi vene, ehkä parin vuoden kuluessa.
Satamassa oli tänään suuren veneen kookas masto, johon oli asennettu samanlainen Garminin mittarin kiinnitysosa ja sen alla näytti olevan vahvasti alumiinilevystä taivutettu asennusteline. Kun saisi tehtyä hieman samankaltaisen. Parin millin paksuinen alumiini kyllä murtuu helposti, jos sitä lähtee taivuttamaan.

Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Mon May 18, 2026 06:35 am
by eekoi
Alumiininen kynnyslistakin toimii hyvin, ja käytännössä ainakin silmämääräisesti maston huippu asettuu suunnilleen vaakatasoon jos rakea on vähänkin enemmän. Omassa ratkaisussa tuulimittarin teline on pultattu suoraan alumiinilevyyn kynnyslistaan tms (suoraan romukaupasta, ainakin Romukioski ja joku Tattarisuon romufirma myös myyvät romua kohtuulliseen kilohintaan), joka on takareunasta parilla pultilla kiinni mastonhuipun etureunassa.
Tuolla alumiinilla taitaa olla paksuutta ehkä milli-puolitoista ohuimmista kohdista, paksummista pari-kolme - joka tapauksessa niin jäykkää ettei tuollaista 10cm pätkää saat taivutettua ilman ruuvipenkkiä. Taipuu kuitenkin murtumatta, romukaupan myymä metrinen pätkä oli taivutettu U:n muotoon.
Käytännössä levyllä on leveyttä ja pituutta sen verran että mittarin jalan saa pultattua siihen kiinni, ja takareunasta muutama sentti ylimääräistä jolla teline siirtyy sen verran eteenpäin että takareunaan saa pultit kiinni mastonhuipun kiinnityspulttien etureunaan (mastonhuippuun tehtyihin reikiin on väännetty kierteet), läpipultitkin toki onnistuvat vaikka vaatiikin sitten mastonhuipun irrottamisen kiinnityksen ajaksi).
Yhdessä toisessa veneessä on näkynyt ilmeisen toimivana ratkaisuna vain mastonhuipussa poikittainen latta, jonka päissä maston sivuilla on VHF-antenni ja tuulimittarin anturi.
Jos siihen haluaisi kulmaa, lähtisin ehkä ennemmin suunnittelemaan mittarinjalan kallistamista laittamalla tarpeen mukaan etu- tai takapulttien alle esim. ohuet mutterit tai muun korokkeen jolla kulmaa saa säädettyä.
Tuota profiilia jäi jäljelle aika hyvä pätkä josta pitäisi liietä hyvin yhteen mittaritelineeseen
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Mon May 18, 2026 09:11 am
by harald
Harmi kun en muista oliko tuo hela nyt sitten Silvan vai Seldénin mutta meidän mastonhuipussa on tuollainen korotuspala joka nostaa anturin 12°.
Luulen että Silvan, voi löytyä Garminin valikoimasta?
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Mon May 18, 2026 09:16 am
by harald
Alumiinipellillä ja muttereilla saa tehtyä vastaavan
Lisbethin albumista
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Mon May 18, 2026 23:47 pm
by Ari
Kiitos kuvallisista vinkeistä, nämä helpottavat! Huomenna käyn hakemassa ainakin vahvaa alumiinilistaa. Ainakaan Garmin ei näytä missään myyvän minkäänlaista korotuspalaa, vaikka manuaali neuvoo sellaisen hankkimaan, jos mastonhuippu ei ole vaakatasossa.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Tue May 19, 2026 11:19 am
by harald
Koska tuo 12° korottaa vähän liikaakin, ainakin mun rakella, suosittelen tuota Ollin/Lisbethin tapaa millä laitetaan alumiinipelti yläpulttien muttereiden päälle. Jos pituutta vain on riittävästi, minulla ei olisi. Uudet pultitkin voi varmaan laittaa, haasteena on niitten taivutus.
Edit: kuvista katsottuna pituus ehkä riittäisi.
Re: Tuulimittarin arvo ja valinta
Posted: Tue Jun 02, 2026 12:25 pm
by Ari
Mittarin kulmaksi mastonhuipun tasoon nähden tuli arviolta 9 tai 10 astetta. Ei ihan riitä kompentoimaan mastonhuipun poikkeamaa vaakatasosta, joka lienee noin 16 astetta, mutta saa kelvata, jos kerran 12 astetta hyvällä rakella on jo vähän liikaa.
