Page 2 of 2
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Mon Oct 20, 2025 08:17 am
by Cage
Kokeile kuinka hyvin myrkkymaalit lähtee jollain liuottimella. Voisi olla mahdollisesti suhteellisen helppo tapa tähän hätään, vaikka tietysti jos maalia on paksusti, niin sitten voi mennä aika sotkuiseksi ja hitaaksi se touhu. Mutta kokeile. Itse olen yhden myrkkymaalikerroksen poistanut asetonilla kun halusin vaihtaa pois siitä, tosin se olikin Lefantin thin film. En ole kokeillut paint stripperiä, mutta sellainenkin voisi toimia, kunhan sitten todella hellävaraisesti kaapii sen myrkyn veke.
Itse ajattelisin niin että nyt mahdollisimman helpolla / halvalla tuo pehmeä myrkky veke ja kovaa tilalle. Sitten jos joidenkin vuosien päästä tulee pohjaremppatarve, niin maksaa sitten sen puhalluksen ja vetää gelkkarille / kuidulle saakka.
Laserillakin poistetaan maalia nykypäivänä. Ootko siitä pyytänyt tarjousta?
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Thu Oct 23, 2025 00:24 am
by Ari
Kokeilin hetken pieneen kohtaan kahdeksan euron maalikaapimella, miten maali lähtee. Olisi tietenkin pitänyt kastella pinta, koska antifoulingia ei saisi ikinä rapsutella kuivana. Hieman pölisi, vaikka oli heikko tuuli, ja kaapimen terä oli aivan kuin sinisen jauhon peitossa.
En osaa sanoa, olisiko antifoulingia vähän vai paljon. Melko nopeasti tuntui kuitenkin tulevan vähän vaaleaa pintaa esiin parin kevään Hempel Millen ja jonkun tummemman maalin alta. Voisiko se vaaleampi jo olla pohjamaalia, primeriä? Jos on, sitten lienee selvä, että ei ole järkeä tilata veroineen 1260 maksavaa lasimurskapuhallusta tähän hätään.
Tältä siis alkoi näyttää:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9326
Tällainen Motonetin maalikaavin:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9327
Seuralla olisi tällainen imuriin liitetty käsihiomakahva, johon sai kympillä kolme hiomaverkkoa:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9331
Pohja noston ja pesun jälkeen:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9283
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Thu Oct 23, 2025 09:50 am
by harald
Huomasin just että upotuslinkit puuttui galleriasta. Ei mitään tietoa miksi ovat sieltä hävinneet. Nyt löytyy taas;

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Sun Oct 26, 2025 11:35 am
by olpalon
Tämä on se oikea värkki raaputteluun. Terän leveys on juuri oikean kapea, että se puree. Itse laite ja terät ovat hinnaltaan laillisen ryöstön tasoa kuten Mirkan Abranetitkin, mutta .......
https://www.esconet.fi/shop/9519108904- ... 1790,39510
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Fri Oct 31, 2025 18:03 pm
by Ari
Tämän Pro Scraperin hommasin. Huomenna on tarkoitus viettää muutama tunti sen kanssa, ellei joku muu ehdi kaapata seuran teollisuusimuria. Jännä nähdä, miten homma toimii.
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Fri Oct 31, 2025 20:17 pm
by Cage
Ole varovainen terän reunojen kanssa jos käytät vähänkin voimaa. Ne menevät helposti liian syvälle. Jotkut on pyöristänyt kulmat terästä estääkseen tämän.
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Fri Oct 31, 2025 23:39 pm
by Ari
Cage wrote: Fri Oct 31, 2025 20:17 pm
Ole varovainen terän reunojen kanssa jos käytät vähänkin voimaa. Ne menevät helposti liian syvälle. Jotkut on pyöristänyt kulmat terästä estääkseen tämän.
Kiitos, pitää aamulla ensimmäisenä viilata kulmia. Voimaa tosin ei mun hintelässä kropassa liikoja liene.
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Sun Nov 02, 2025 02:06 am
by Ari
Ei kyllä ollut mitään huolta, että tulisi käytettyä liikaa voimaa. Hillittömän rankkaa saada yhtään mitään muuta irti paitsi päällimmäisin Hempel Mille. Vaikka painoin koko terää kaikin voimin vaakasuuntaan hyvin lyhyillä vedoilla, lähti hädin tuskin mitään, useimmiten näytti lähtevän kerralla ehkä viiden millimetrin leveydeltä. Proscraperin purevuus oli kova pettymys. Luisui joka kulmassa usein vailla mitään vaikutusta. Motonetin 8 euron halpis ilman imuriliitäntää puri merkittävästi paremmin.
Kolme tuntia uurastin, ehkä pari neliömetriä lähti myrkkymaalia, eikä sekään kunnolla. Jäi paljon tummansinistä vaalean lisäksi.
Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.
Posted: Sun Jan 04, 2026 08:58 am
by Panu
Tervehdys
Jos olet tekemässä kölisauman korrjauksen, niin FE83.org:n Wikin puolelta löydät ohjeita hakusanalla "Kölihomma" kölin kanssa temuamiseen (tarkoittaa siis kölisaunman laminointi ja kölin profilointi). Kölisauman laminointiin saat tarpeet edullisesti lähimmästä "Pilipaliteemasta" epoksi hartsin ja lasikuitu nauhan muodossa. Kun köliä korjaat niin kannattaa samalla tehdä kölin profilointi. Profiloinnin jälkeen vene kulkee moottorillakin helpommin suoraan ja sen nousukulma purjeilla on molemmilla halsseilla symmetrinen.
Vinkkinä esittäisin, että unohda sikafexin kölisaumassa. itse käytin joka kevät kolisaumaan uutta polyuretaani "Sikaa" ja laminoin sauman pilipaliteeman lasikuitu nauhalla ja epoksilla ja tuo korjaus on kestänyt jo 20 vuotta.
Ystävällisin terveisin
Janne Nieminen wrote: Mon Aug 21, 2023 18:53 pm
Kauden lähestyessä loppua, alkaa mielessä pyöriä ennen ensi kesää tehtävät hommat. Koska olisi mahdollisuus saada vene tulevaksi talveksi muutaman kilometrin päähän kotoa, on ajatuksiin noussut vähän isommatkin remontit. Eli suunnitelmissa olisi tehdä pohjan kunnostus (lasikuulapuhallus, primerointi ja biosiditön antifouling), kölisauman uusiminen, kaikkien vanhojen teippauksien poisto rungosta ja ruffista sekä myllytys.
-Janne
s/y Ventus