Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Jäsen
Posts: 1114
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by Cage »

Kokeile kuinka hyvin myrkkymaalit lähtee jollain liuottimella. Voisi olla mahdollisesti suhteellisen helppo tapa tähän hätään, vaikka tietysti jos maalia on paksusti, niin sitten voi mennä aika sotkuiseksi ja hitaaksi se touhu. Mutta kokeile. Itse olen yhden myrkkymaalikerroksen poistanut asetonilla kun halusin vaihtaa pois siitä, tosin se olikin Lefantin thin film. En ole kokeillut paint stripperiä, mutta sellainenkin voisi toimia, kunhan sitten todella hellävaraisesti kaapii sen myrkyn veke.

Itse ajattelisin niin että nyt mahdollisimman helpolla / halvalla tuo pehmeä myrkky veke ja kovaa tilalle. Sitten jos joidenkin vuosien päästä tulee pohjaremppatarve, niin maksaa sitten sen puhalluksen ja vetää gelkkarille / kuidulle saakka.

Laserillakin poistetaan maalia nykypäivänä. Ootko siitä pyytänyt tarjousta?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by Ari »

Kokeilin hetken pieneen kohtaan kahdeksan euron maalikaapimella, miten maali lähtee. Olisi tietenkin pitänyt kastella pinta, koska antifoulingia ei saisi ikinä rapsutella kuivana. Hieman pölisi, vaikka oli heikko tuuli, ja kaapimen terä oli aivan kuin sinisen jauhon peitossa.

En osaa sanoa, olisiko antifoulingia vähän vai paljon. Melko nopeasti tuntui kuitenkin tulevan vähän vaaleaa pintaa esiin parin kevään Hempel Millen ja jonkun tummemman maalin alta. Voisiko se vaaleampi jo olla pohjamaalia, primeriä? Jos on, sitten lienee selvä, että ei ole järkeä tilata veroineen 1260 maksavaa lasimurskapuhallusta tähän hätään.

Tältä siis alkoi näyttää:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9326

Tällainen Motonetin maalikaavin:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9327

Seuralla olisi tällainen imuriin liitetty käsihiomakahva, johon sai kympillä kolme hiomaverkkoa:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9331

Pohja noston ja pesun jälkeen:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 5/IMG_9283
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11558
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by harald »

Huomasin just että upotuslinkit puuttui galleriasta. Ei mitään tietoa miksi ovat sieltä hävinneet. Nyt löytyy taas;
Screenshot at 2025-10-23 09-49-21.png
Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
Hallitus
Posts: 591
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by olpalon »

Tämä on se oikea värkki raaputteluun. Terän leveys on juuri oikean kapea, että se puree. Itse laite ja terät ovat hinnaltaan laillisen ryöstön tasoa kuten Mirkan Abranetitkin, mutta .......

https://www.esconet.fi/shop/9519108904- ... 1790,39510
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by Ari »

olpalon wrote: Sun Oct 26, 2025 11:35 am Tämä on se oikea värkki raaputteluun. Terän leveys on juuri oikean kapea, että se puree. Itse laite ja terät ovat hinnaltaan laillisen ryöstön tasoa kuten Mirkan Abranetitkin, mutta .......

https://www.esconet.fi/shop/9519108904- ... 1790,39510
Tämän Pro Scraperin hommasin. Huomenna on tarkoitus viettää muutama tunti sen kanssa, ellei joku muu ehdi kaapata seuran teollisuusimuria. Jännä nähdä, miten homma toimii.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Jäsen
Posts: 1114
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by Cage »

Ole varovainen terän reunojen kanssa jos käytät vähänkin voimaa. Ne menevät helposti liian syvälle. Jotkut on pyöristänyt kulmat terästä estääkseen tämän.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by Ari »

Cage wrote: Fri Oct 31, 2025 20:17 pm Ole varovainen terän reunojen kanssa jos käytät vähänkin voimaa. Ne menevät helposti liian syvälle. Jotkut on pyöristänyt kulmat terästä estääkseen tämän.
Kiitos, pitää aamulla ensimmäisenä viilata kulmia. Voimaa tosin ei mun hintelässä kropassa liikoja liene.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 246
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by Ari »

Ei kyllä ollut mitään huolta, että tulisi käytettyä liikaa voimaa. Hillittömän rankkaa saada yhtään mitään muuta irti paitsi päällimmäisin Hempel Mille. Vaikka painoin koko terää kaikin voimin vaakasuuntaan hyvin lyhyillä vedoilla, lähti hädin tuskin mitään, useimmiten näytti lähtevän kerralla ehkä viiden millimetrin leveydeltä. Proscraperin purevuus oli kova pettymys. Luisui joka kulmassa usein vailla mitään vaikutusta. Motonetin 8 euron halpis ilman imuriliitäntää puri merkittävästi paremmin.

Kolme tuntia uurastin, ehkä pari neliömetriä lähti myrkkymaalia, eikä sekään kunnolla. Jäi paljon tummansinistä vaalean lisäksi.
Attachments
IMG_9376.jpg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2301
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Ensi talven suunnitelmat: pohjan kunnostus, kölisauma yms.

Post by Panu »

Tervehdys


Jos olet tekemässä kölisauman korrjauksen, niin FE83.org:n Wikin puolelta löydät ohjeita hakusanalla "Kölihomma" kölin kanssa temuamiseen (tarkoittaa siis kölisaunman laminointi ja kölin profilointi). Kölisauman laminointiin saat tarpeet edullisesti lähimmästä "Pilipaliteemasta" epoksi hartsin ja lasikuitu nauhan muodossa. Kun köliä korjaat niin kannattaa samalla tehdä kölin profilointi. Profiloinnin jälkeen vene kulkee moottorillakin helpommin suoraan ja sen nousukulma purjeilla on molemmilla halsseilla symmetrinen. :!:

Vinkkinä esittäisin, että unohda sikafexin kölisaumassa. itse käytin joka kevät kolisaumaan uutta polyuretaani "Sikaa" ja laminoin sauman pilipaliteeman lasikuitu nauhalla ja epoksilla ja tuo korjaus on kestänyt jo 20 vuotta.

Ystävällisin terveisin

Janne Nieminen wrote: Mon Aug 21, 2023 18:53 pm Kauden lähestyessä loppua, alkaa mielessä pyöriä ennen ensi kesää tehtävät hommat. Koska olisi mahdollisuus saada vene tulevaksi talveksi muutaman kilometrin päähän kotoa, on ajatuksiin noussut vähän isommatkin remontit. Eli suunnitelmissa olisi tehdä pohjan kunnostus (lasikuulapuhallus, primerointi ja biosiditön antifouling), kölisauman uusiminen, kaikkien vanhojen teippauksien poisto rungosta ja ruffista sekä myllytys.

-Janne
s/y Ventus
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply