Kirjoitetaanpa pientä raportin tynkää kun käytännössä vuoden 2013 jälkeen eksyin ensimmäistä kertaa kunnon kisaan. Lähtökohdat kertoivat karua kieltään, purjehduskamasäkin pohjalla olleet kengät olivat kovettuneet "lakerikengiksi" ja Ahtisaarikin olisi ollut kateellinen luistosta kannella. Onneksi Artsilla löytyi ylimääräinen pari kenkiä joten ainakin varpaillaan kävelyltä vältyttiin.
Danielassa siis mentiin kolmella, kelihän oli tosin about täydellinen kevyt keskikeli tasaisessa vedessä joten mikäpä siinä. Artsi ajoi, Erja alkuun floaterina allekirjoittaneen palloillessa keulasta trimmiin ja takaisin aina tilanteen mukaan mutta lopulta Erja päätyi jiippailemaankin eli sentään lenssit sai ajaa spinnua keskeytyksettä
R4 (eli sunnuntain ensimmäinen):
Linja varsin vino, veneen päästä siis lähtö mutta ruostetta oli vielä sen verran että olimme auttamatta liian aikaisin linjalla (takaraivossa vaani pelko myöhästymisestä) ja Harald alkoi nostamaan meitä. Eipä siinä muuta auttanut kuin päätyä yli linjan ja väistelyä yrittäessä Danielan petollinen peräjatke (kun on itse tottunut vain kurkkaamaan takakulman paikan veneen ulottuvuuksien hahmottamiseksi) sitten vielä väistäessä vendan kautta kolautti Haraldia keulaan. Sikäli selvä keissi, Harald peitossa, me yläpuolella ja eihän siinä muuta voi tehdä kuin nostattaa yläpuolella oleva urpo yli linjan
Olisi vain pitänyt tuossa reagoida nopeammin ja varastuksen ollessa selvä, vetää vain kunniakieppi lautakunnan ympäri (P-lipun lähtö) ja arvioisin että olisimme lähteneet kisaan ehkä 10s myöhässä. No, virhehän tuossa tapahtui jo ilman kolautustakin, joten proteesilippuakin alkoi näkymään. Syyllisyys aika selvä, joten eikun käännöksiä yrittämään mutta:
1. Uutta vendaa ei voinut tehdä koska sieltähän nuo kaikki veneet puskivat lähtemään ja osa vähän myöhässä
2. Vendan jälkeen jiippiä ei voinut tehdä koska oltaisiin oltu lautakunnan kyljessä
3. Ratkaisuna siis purjehtia paaralla vielä lautakunta-aluksen yli ja heti kun vapaata tilaa oli jiippi alas, uusi venda ja toinen jiippi jonka jälkeen styyralla starttiin lautakunnan takaata.
Korostan tuota mallia siksi että n. 90% rankuista menee purjehtijoilla pieleen ja kyllä DSQ:n voi saada 44-sääntöjen rikkomisestakin vaikka kuinka luuli hyvittäneensä, mutta hyvitti väärin. Tuossa purjehtimme siis aktiivisesti vapaaseen tilaan missä rangaistuskiepit ja sitten vielä OCS:n kuittaamiseksi lautakunnan takaata lähtöön. Linjalla X ei noussutkaan ja lautakunta kuittasi että myös pari muutakin venettä oli yli, mikäs siinä sitten heti eiliseen nähden merkittävää tulosparannusta tekemään

Loppukisa hyvää askelmerkkien hakemista ja radan tutkimista, kokonaisuudessaan ero edelliseen pysyi samana joten sikäli vauhdin puolelta potentiaali ihan ok. Jibesetillä vedettiin rohkeasti ensimmäinen merkinkierto mutta keulassa huseeratessa jäi tuulen iso kääntymä huomaamatta ja Arto ei vaan kehdannut vieraskoreana alkaa kyseenalaistamaan ideoimaani manööveriä joten nopeasti huomattiin että eipä olisi tarvinnut jiipata:D
R5
Tässä sitten taas hieman ajoissa linjalla mutta niin oli kaikki muutkin, joten vaikka kello oli mennyt vahingossa tauolle niin lautakunnan tekemisiä tulkiten pieni dumppaus ja linjalle nätisti paukun tullessa fleetin päällimmäisenä veneenä. Melissa taisi tulla perästä rinnalle mutta Leebow poltti vendaamaan. Mikäs siinä kisaa kontrolloidessa, oikealla tuntui olevan painetta joten keskialueella venda sinne ja lopulta olisikohan ollut kolmosena ylämerkille. Lenssit menivät ok, mitä nyt jumittava räikkäploki teki spinnun ajamisesta täysin tunnotonta. Toisella kryssillä ihan hyvillä sijoilla ja paine näytti oikealla laidalla hyvältä ja vene kulki mielestäni hyvässä moodissa, kulma oli sen pari astetta muiden alle mutta vauhti kompensoi VMG:n aika lähelle samoja joten mitäs siinä vendailemaan. Lisäksi takana tullut Subbota jatkoi myös oikealle joten päänahkamielessä kannatti katsoa taakse eikä eteen. No, painettahan oikealla oli kunnolla ja pienenä yllätyksenä sitten ylämerkillä olimmekin toisena vaiko kolmantena, mm. Charlotta selvästi takana. Lenssi maaliin olikin hieman hermojaraastavaa mutta useampaa venettä vartioiden lopulta nätisti maaliin kolmosena.
R6
Päässä alkoi hiljalleen jo toimimaan ja lähdössä jäi se veneenmitta sivusuunnassa lautakuntaan, muuten täydessä vauhdissa linjalla paukun tullessa ja tuttuun tapaan fleetin ylimpänä, noin helppoa se aina olikin mutta pari toistoa näemmä tarvittiin askelmerkkien löytymiseen (Feneessä löytyy näemmä helpommin, isossa veneessä meni varmaan 20 lähtöä ja silti korkeintaan keskinkertaisesti). Kryssillä puolustettiin positiota mutta sen verran targeteista jäätiin että kun muutkin purjehtivat sinne minne mekin, väistämättä kuitenkin tiputtiin. Lenssillä tuuli kääntyi vasemmalle laidalle mutta paine ei tuntunut erityisen paljon paremmalta, joten kryssille tullessa ei äkkiseltään tuntunut erityisen hyödylliseltä lähteä vasempaan laitaan vaan luottaa oikeaan joka oli edelliselläkin kryssillä ollut hyvä ja itse kryssin aikanakin tuntui tasaisen hyvältä. Olisi kannattanut, Nefer Nefer sinne lähti johdossa ja sieltähän se repäisi ison kaulan, taisi joko tuuli kääntyä lisää tai painetta oli enemmän. Toki tuossa oli esim. Neferiä jahdanneen Charlottan kannalta vakioongelma, perästä ei pääse ohi joten pakko mennä eri suuntaan, tällä erää se eri suunta oli sitten huonompi ja taisi koko muukin fleetti sitten seurata tuonne oikealle. Jälkiviisaana tästä voi aina miettiä että olisikohan sittenkin pitänyt vain luottaa intuitioon ja mennä sinne minne oli fiilis eikä ajaa sinne missä oli aiemmin hyvä tuuli...no, ilman mittareita vaikea sanoa olisiko tuo päätös ollut järin tiedostettu. Lenssillä tuli sitten tiukkaa vartiointia ja ensin otimme Merellin kiinni ja saimme peitettyä siten että tipahti hieman taaemmaksi mutta aivan maalilinjan luona liiallinen takaahönkivän Subbotan vartiointi johti siihen että Merelli pääsi kuitenkin puikkaamaan metrin tai kaksi edelle lautakunta-aluksen luota, tyypillinen hankala tilanne missä molempia ei voi vartioida ja vaihtoehdot ovat joko +2,+1 tai -2...ehkä pitäisi olla tyytyväinen keskitulokseen.
Hauskaa purjehdusta siis ja hyvää ruosteenpoistoa, saa nähdä koska seuraavaksi.