Posted: Thu Jun 16, 2016 08:49 am
Kysymys onkin mielestäni siitä kumpi on tärkeämpää, se että kaikilla on kivaa vai se että purjehtijat voivat luottaa siihen että säännöt ovat sellaisia joita tulisi noudattaa ja joitten noudattamista valvotaan.
Aluevesirajan ylitys on pikemminkin juuri esimerkki siitä mitä tapahtuu jos purjehdusohjeet nähdään vain viitteellisiksi ja "saa tehdä jos ei jää kiinni", joku 360:n tekemisen taktinen venytys sitten taas ihan samaa kauraa.
Junnukisoissa on ihan tavanomaista että kovimmat tyypit varastavat joka ikisessä lähdössä toivoen ettei lautakunnalla ole kanttia tehdä asialle mitään ja tyypillisesti vasta musta lippu rauhoittaa tilanteen.
Jos lautakunta tekee virheen, sitten tekee ja tilanne käsitellään sen mukaisesti, näen paljon isompana ongelmana sen jos kilpailijat voivat suhtautua purjehdusohjeisiin tai sääntöihin "viitteellisesti" tai "näin on ennenkin tehty".
Haastavaa on toki tuo sunnuntaipurjehtijoiden mukanaolo, toisaalta sellaisessa kisassa en ole ollutkaan missä kaikki kilpailijat oikeasti osaisivat säännöt ja toimisivat sen mukaisesti (ihan kv. arvokilpailuita myöten kaikenlaista tietoista rikkomista on tapahtunut ihan riittävästi että luotto kanssapurjehtijoihin on aikalailla nollissa vaikka toisaalta toki esim. FE-fleetissä tiedän olevan purjehtijoita jotka ihan omatoimisesti ottavat RAF:eja tajutessaan tehneensä väärin, eli tavallaan toinen ääripää).
Se miksi ja millä perusteilla lautakunta nyt teki ratkaisunsa on oma asiansa, ei se nyt ihan ennenkuulumatonta ole että tehdään ratkaisuita mitkä ovat yleisen edun mukaisia mutta ei sellaisten ratkaisuiden kuitenkaan pitäisi olla lähtökohtaisesti asetettujen raamien vastaisia jolloin kilpailijat joutuvat koko kisan arvailemaan "jäätiinkö kiinni", tämän asian pitäisi olla päivänselvä että kilpailija voi keskittyä siihen purjehduskilpailuun eikä joutua miettimään miten sääntöjä tällä kertaa tulkittaisiin.
Aluevesirajan ylitys on pikemminkin juuri esimerkki siitä mitä tapahtuu jos purjehdusohjeet nähdään vain viitteellisiksi ja "saa tehdä jos ei jää kiinni", joku 360:n tekemisen taktinen venytys sitten taas ihan samaa kauraa.
Junnukisoissa on ihan tavanomaista että kovimmat tyypit varastavat joka ikisessä lähdössä toivoen ettei lautakunnalla ole kanttia tehdä asialle mitään ja tyypillisesti vasta musta lippu rauhoittaa tilanteen.
Jos lautakunta tekee virheen, sitten tekee ja tilanne käsitellään sen mukaisesti, näen paljon isompana ongelmana sen jos kilpailijat voivat suhtautua purjehdusohjeisiin tai sääntöihin "viitteellisesti" tai "näin on ennenkin tehty".
Haastavaa on toki tuo sunnuntaipurjehtijoiden mukanaolo, toisaalta sellaisessa kisassa en ole ollutkaan missä kaikki kilpailijat oikeasti osaisivat säännöt ja toimisivat sen mukaisesti (ihan kv. arvokilpailuita myöten kaikenlaista tietoista rikkomista on tapahtunut ihan riittävästi että luotto kanssapurjehtijoihin on aikalailla nollissa vaikka toisaalta toki esim. FE-fleetissä tiedän olevan purjehtijoita jotka ihan omatoimisesti ottavat RAF:eja tajutessaan tehneensä väärin, eli tavallaan toinen ääripää).
Se miksi ja millä perusteilla lautakunta nyt teki ratkaisunsa on oma asiansa, ei se nyt ihan ennenkuulumatonta ole että tehdään ratkaisuita mitkä ovat yleisen edun mukaisia mutta ei sellaisten ratkaisuiden kuitenkaan pitäisi olla lähtökohtaisesti asetettujen raamien vastaisia jolloin kilpailijat joutuvat koko kisan arvailemaan "jäätiinkö kiinni", tämän asian pitäisi olla päivänselvä että kilpailija voi keskittyä siihen purjehduskilpailuun eikä joutua miettimään miten sääntöjä tällä kertaa tulkittaisiin.