Page 2 of 2

Posted: Mon Aug 22, 2016 15:41 pm
by Joakim
Petri wrote: Öh, logiikka ei nyt aukea, jos Inkerin LYS on 1,08 ja kovassa kelissä "laskennallinen" LYS olisi 1,08, eihän tuo tarkoita muuta kuin että veneen pitää kovassa kelissä purjehtia suorituskykynsä mukaisesti pärjäkseen kun taas kevyessä kelissä voi ottaa bisseä ja pitää skuutit lukossa kun saa tasoitusta 5 satasta suorituskykyyn nähden.
Siis tuo laskennallinen oli FE83:sta laskettu eli pätee vain sitä vastaan. Jos taas FE83:lle lasketaan Expressistä LYSit saadaan 1,06, 1,1 ja 1,12. Eli siellä FE:ssä voi vetää bisseä kovassa kelissä ja silti voittaa. Aika monessa WHC:ssä FE:t ovat ottaneet kaikki kärkisijat, kun tuulee.

FE on hiukan ongelmavene LYSissä, kun sen suorituskyky muuttuu tyypilliseen veneeseen nähden varsin paljon tuulen mukana.

Inkerin suorituskyky taas painottuu hiukan kevyeen tuuleen "normiveneeseen" verrattuna. Inferno 29:n selvästi enemmän, samoin vanha kilpakumppaninne Teemin.

Täytyy vielä muistaa, että ORC:n kevyt ei ole tosi kevyt eikä kova tosi kova. FE:n ylivoima todennäköisesti on vielä selvempi 10+ kelissä ja vastaavasti toisin päin lähes pläkässä.

En ollut HTR:ssä, mutta kuulemani mukaan Tallinnan lahdella oli pläkä ja ilmeisesti se suosi sinne aikaisin ehtineitä sekä tietysti kevyen tuulen veneitä yleisesti. Ilmeisesti tuuli tyyntyi muutenkin aikalailla ennen kuin LYS-veneet pääsivät Suomenlahden yli. Päivällä lähteneet olivat jo puolen yön molemmin puolin perillä, kun ensimmäinen LYS-vene tuli vasta 4:30. Tämä siitä huolimatta, että ORC- ja IRC-veneet tekivät n. 20 nm ylimääräisen lenkin.

Posted: Mon Aug 22, 2016 15:47 pm
by harald
Joakim wrote:Merelli sitten on selkeästi Charlottaa hitaampi (reilut 6 s/nm GPH:ssa) ja Arkki vielä selkeästi nopeampi (reilut 16 s/nm GPH:ssa)
Tästä olisi kiva kuulla enemmän, että miksi Merellillä on parempi mittaluku. Arkin ero johtunee peräjatkeesta.

Posted: Mon Aug 22, 2016 16:10 pm
by Joakim
harald wrote: Tästä olisi kiva kuulla enemmän, että miksi Merellillä on parempi mittaluku. Arkin ero johtunee peräjatkeesta.
Charlottaan muutettuna
Merellin kellutus (varalaidat ja kallistuskoe) +4,3
Merellin purjeet +1,0
Merellin potkuriasennus +1,3

Noiden jälkeen ero jää 0,1 (Merelli nopeampi). Eroa on monissa rikimitoissa ja miehistöpainossa.

Luultavasti painoero ei ole aivan niin suuri kun mittakirjoissa lukee (2359 vs 2519 kg), sillä mittaukset on tehty eri ajanjaksolla ja molemmat varusteineen. Nykyäänhän mittaus tehdään vene tyhjänä. Vanhoja mittauksia korjataan automaattisesti, mutta ko. veneet ovat tuossa hieman eri asemassa, koska Merellillä on varusteluettelo mittakirjassa ja Charlotalla ei. Charlotalle käytetään oletuspainoja ja Merellille listattuja painoja, joista kuitenkin puuttuu katsastusvarustusta. Ko. painovähennykset muutoksesta tyhjäksi ovat Charlotalle 74 kg ja Merellille 30 kg (listatut ankkurit ja työkalut). Todellisuudessa molemmat lienevät tyhjänä kevyempiä, sillä varustuksesta tulee helposti yli 100 kg.

Posted: Mon Aug 22, 2016 17:56 pm
by Panu
Joakim wrote: Aika monessa WHC:ssä FE:t ovat ottaneet kaikki kärkisijat, kun tuulee...

... FE:n ylivoima todennäköisesti on vielä selvempi 10+ kelissä ja vastaavasti toisin päin lähes pläkässä.
Tervehdys

Oma kokemuset FE83:sta kovan tuulen veneenä on hieman puolesta ja vastaan. On totta, että WHC:ssä ollaan tehty joskus aika murhaavaa jälkeä kovalla kelillä. Toisin olen käynyt muutaman kerran Oktober racessa Airistolla, missä olen ollut mukana paikallisen Feneen miehistössä. Ennen kovatuulista kisaa on ollut sellainen valheellisen turvallinen olo, että tämä on nyt sitten meitä suosiva keli ja siksi odotukset tuloksista olivat odottavan positiiviset.

Näillä kerroilla mukana Oktoberissa kaikkiaan oli kolme Fe83:sta, joista paras taisi olla tuloksissa neljäs ja muut listan keskivaiheilla tai häntäpäässä. Kuitenkin nämä samat Fe:t ovat pärjänneet meidän omissa kisoissa hyvin taistellen kärkisijoista ja ovat menestyneet erilaisissa lys ja ORC kisoissa kohtuullisen hyvin, eli meritoituneita veneitä ja miehistöjä siis.

Mikä on että, kun Espoossa WHC:ssa on selvää kovan tuulen dominointia, mutta Airistolla homma ei toimi alkuunsa? Onko Airistolla niin paljon parempi kilpailijoiden taso vai onko olosuhteissa (pieni aallokko) syy eroihin menestyksessä.

Posted: Mon Aug 22, 2016 20:09 pm
by Joakim
WHC nyt tietysti on pikkukisa, jonka taso voi vaihdella kovastikin. Parempi näyttö on vaikkapa menestys Karvalakkikisassa.

Onko FE:llä etua kovassa tuulessa vai ei riippuu tietysti muista veneistä. Expressiin tai Infernoihin (kaikkiin) verrattuna etu on melko selvä, mutta vaikkapa Folkkariin nähden ei välttämättä etua ole lainkaan.

Etu ei vielä tuo voittoa, vaan pitää myös purjehtia melko hyvin. Kovassa tuulessa tulee helposti suuria eroja sisarveneiden välille riippuen trimmistä ja miehistön osaamisesta. Samoin käy kevyessä kelissä. Keskituulessa erot kutistuvat.

Jos nyt leikitään, että FE:llä on 4% etu Expressiin nähden kovassa tuulessa. Tuosta seuraa se, ettei kukaan voi voittaa Charlottaa Expressillä kovassa tuulessa LYSissä. Mutta siitä ei suinkaan seuraa se, että kaikki FE:t voittaisivat hyvin purjehditun Expressin. 4% on lopulta aika pieni ero kovassa tuulessa.

Posted: Mon Aug 22, 2016 20:56 pm
by Petri
Joakim wrote: Siis tuo laskennallinen oli FE83:sta laskettu eli pätee vain sitä vastaan. Jos taas FE83:lle lasketaan Expressistä LYSit saadaan 1,06, 1,1 ja 1,12. Eli siellä FE:ssä voi vetää bisseä kovassa kelissä ja silti voittaa. Aika monessa WHC:ssä FE:t ovat ottaneet kaikki kärkisijat, kun tuulee.
Yhä, eikö LYS-luvun pitäisi heijastaa jollain lailla veneen suorituskyvyn keskiarvoa tai edes olosuhdepainotettua keskiarvoa.
Laskettiin jäsenpuolella joskus Harmajan tuulistatistiikkaa ja tällaiset luvut kaivoin esiin:

"Nyt fiksatun datan perusteella datat, sisältäen vuodet 2004,2005,2006,2007 ja 2008
Koko ka. 6,35
Mediaani yhä 6 m/s

Kesäkausien ka. 5,5 m/s
Ja mediaani 6 m/s."

Eli Harmajan mediaani olisi 12 knots kesäkaudella, ts. käyttämällä sitä keskimääräisen suorituskyvyn mittarina ORCi:n Triplenumberin medium-skaala olisi se oikea asteikko. Charlotan ja Inkerin luvut vuodelta 2011 (on vaikea vertailla lukuja kun joku on muuttunut noissa ohjelmissa ja noita lukuja joita tuot esille ei löydy mittakirjoista) ovat 1,004 ja 1,038.

Posted: Tue Aug 23, 2016 09:35 am
by harald
Joakim wrote: Luultavasti painoero ei ole aivan niin suuri kun mittakirjoissa lukee (2359 vs 2519 kg), sillä mittaukset on tehty eri ajanjaksolla ja molemmat varusteineen. Nykyäänhän mittaus tehdään vene tyhjänä. Vanhoja mittauksia korjataan automaattisesti, mutta ko. veneet ovat tuossa hieman eri asemassa, koska Merellillä on varusteluettelo mittakirjassa ja Charlotalla ei.
Kyllä me sellainen varustelistaus tehtiin, ja se liitettiin hakemukseenkin. Menikö sitten käytännössä mappiin Ö vai ei, sitä en tiedä.

Tyhjänä Charlotta mitattiin mun mielestä.

Posted: Tue Aug 23, 2016 10:35 am
by Joakim
Joo kyllä varustelistat tehtiin, mutta ne olivat erillinen käsin täytetty paperi, joka pitäisi olla veneessä. Viimeiset vajaat kymmenen vuotta tiedot on pystynyt syöttämään suoraan ohjelmaan, jolloin ne tulee suoraan mittakirjaan. 2012 saakka veneessä sai olla turvavarustus ilman purjeita, juomia ja ruokia. Siis ankkurit, köydet, sammuttimet, navigointivälineet jne jne. Valpuri joskus punnitsi omansa ja pääsi aika hurjaan lukuun, 171 kg.

Ennen vuotta 2013 tuo varustelista oli vain dokumentaatio veneen varustuksesta mittauksessa ja sama varustus oli pakko olla mukana myös kilpailtaessa. Se ei siis sinänsä vaikuttanut mihinkään. 2013 siirryttiin tyhjän veneen mittaukseen ja vanhat mittaukset korjattiin automaattisesti. Tuolloin mittausvarustuksella alkoikin olla suora vaikutus painoon. Niitä vajaat kymmenen vuotta vanhempia mittauksien varustuksia ei ole jälkikäteen siirretty mittakirjoihin ellei sitten omistaja ole toimittanut kopiota siitä paperista, mikä on hyvin harvinaista.

Posted: Wed Aug 24, 2016 12:21 pm
by alex
Another interesting experience about the HTR - during our last 10 minutes before the start we had 3 near collision situations just next to the starting line with LYS2 class boats while we were under sail and they were under power. I wonder where such level of ignorance comes from.

Posted: Wed Aug 24, 2016 12:45 pm
by Panu
alex wrote:Another interesting experience about the HTR - during our last 10 minutes before the start we had 3 near collision situations just next to the starting line with LYS2 class boats while we were under sail and they were under power. I wonder where such level of ignorance comes from.
Tervehdys

Well. It seems that stubidity goes never out of style.

Posted: Thu Sep 01, 2016 09:34 am
by alex
Lilié in the race.

Image

Image

Posted: Fri Nov 04, 2016 22:09 pm
by alex
Photos from RC vessel - http://ma.kuvat.fi/kuvat/Purjehdus/HTR+ ... 4ht%C3%B6/

On one photo there are three FE83!

Posted: Mon Jan 16, 2017 01:07 am
by Cage
Petri wrote:Öh, logiikka ei nyt aukea, jos Inkerin LYS on 1,08 ja kovassa kelissä "laskennallinen" LYS olisi 1,08, eihän tuo tarkoita muuta kuin että veneen pitää kovassa kelissä purjehtia suorituskykynsä mukaisesti pärjäkseen kun taas kevyessä kelissä voi ottaa bisseä ja pitää skuutit lukossa kun saa tasoitusta 5 satasta suorituskykyyn nähden.

Eikö siis "yhden luvun" LYS-luvun pitäisi olla pikemminkin esim. ORCi:n triplenumberien keskiarvo tai sitten vieläpä alueellisesti tuulipainotettu (Suomessa kai keskimäärin tuuli on triplenumberin asteikoilla light-medium, eli hieman painottuen kevyisiin ja keskituuliin). Eli (1,13+1,1+1,08)=1,103, painotuksilla kenties 1,11. Se että HTR-voitto irtoaisi silläkin johtuu vain hyvästä purjehduksesta.
No nyt on mahdollisuus tankata samaa menestystä kuin Inkerillä MP:n kilpakoulussa. 27.2. siellä on aiheena mm. "Miksi s/y Inkeri nousee tuuleen eikä kukaan ohita sitä?" :lol: