Siis tuo laskennallinen oli FE83:sta laskettu eli pätee vain sitä vastaan. Jos taas FE83:lle lasketaan Expressistä LYSit saadaan 1,06, 1,1 ja 1,12. Eli siellä FE:ssä voi vetää bisseä kovassa kelissä ja silti voittaa. Aika monessa WHC:ssä FE:t ovat ottaneet kaikki kärkisijat, kun tuulee.Petri wrote: Öh, logiikka ei nyt aukea, jos Inkerin LYS on 1,08 ja kovassa kelissä "laskennallinen" LYS olisi 1,08, eihän tuo tarkoita muuta kuin että veneen pitää kovassa kelissä purjehtia suorituskykynsä mukaisesti pärjäkseen kun taas kevyessä kelissä voi ottaa bisseä ja pitää skuutit lukossa kun saa tasoitusta 5 satasta suorituskykyyn nähden.
FE on hiukan ongelmavene LYSissä, kun sen suorituskyky muuttuu tyypilliseen veneeseen nähden varsin paljon tuulen mukana.
Inkerin suorituskyky taas painottuu hiukan kevyeen tuuleen "normiveneeseen" verrattuna. Inferno 29:n selvästi enemmän, samoin vanha kilpakumppaninne Teemin.
Täytyy vielä muistaa, että ORC:n kevyt ei ole tosi kevyt eikä kova tosi kova. FE:n ylivoima todennäköisesti on vielä selvempi 10+ kelissä ja vastaavasti toisin päin lähes pläkässä.
En ollut HTR:ssä, mutta kuulemani mukaan Tallinnan lahdella oli pläkä ja ilmeisesti se suosi sinne aikaisin ehtineitä sekä tietysti kevyen tuulen veneitä yleisesti. Ilmeisesti tuuli tyyntyi muutenkin aikalailla ennen kuin LYS-veneet pääsivät Suomenlahden yli. Päivällä lähteneet olivat jo puolen yön molemmin puolin perillä, kun ensimmäinen LYS-vene tuli vasta 4:30. Tämä siitä huolimatta, että ORC- ja IRC-veneet tekivät n. 20 nm ylimääräisen lenkin.