Petri wrote: Melkein voisi sanoa, että siinä on katkera mies asialla.
Ehkä fe:n masto todellakin näyttää pidemmältä takaata.
Voisi vain kuvitella millainen tykki tuo vene olisi metrin pidemmällä mastolla. Mites korkea masto sunwindissa on, jotenkin sellainen muistikuva minulla olisi, että siinä olisi peräti 12 metrinen.
Harald wrote: Voi vain ajatella millainen tykki tuo fe83:n olisi jos se olisi 500kg kevyempi

.
Tervehdys
Kyllä sen Sunvind 27 purjehtijan suurin ongelma oli ymmärryksen puute. Jos ajaa itse samankokoisella veneellä:
1.) minkä masto on korkeampi kuin FE83:lla
2.) missä hieman enemmän purjeita
3.) minkä runko on kaarien muodolta solakampi ja vesilinjaltaa kapeampi (lue kiikkerämpi),
niin ei pitäisi esittää mitään harkitsematonta ja perusteetonta argumenttia toisesta veneestä. No happamiahan ne pihlajan marjatkin taitavat olla, varsinkin peräpeiliä katsellessa...

.
Täytyy kyllä myöntää, että kyllä Sunwindinkin saa osaavissa käsissä kulkemaa ja etenkin kevyellä kelillä. Siinä kun on selkeästi kapeampi vesilinja (lue pienempi pohjan pinta ala ja siten alhaisempi kitka) kuin FE:ssä. Kovemmalla kelillä tarina on vallan toinen.
Tuohon raketti ajatukseen täytynee hieman lisätä, että FE:n rungon muoto on aikalaisekseen hämmästyttävän moderni. Ainoat seikat mistä "ikä" paljastuu on evien muoto, kölinpainon ja purjepinta-alan määrä. Nykyaikaisissa uusissa samankokoisissa veneissähän tuntuu olevan noin 10 m2 enemmän purjettä ja noin 500 kg enemmän kölipainoa. Ei sitten ole ihme, että uutukaiset kulkeva hieman vikkelämmin.
Painavaksi en FE:tä ole vielä osannut tuomita. Muut saman kokoiset veneet ovat painoltaan suhteessa varsin lähellä. Vertaa vaikka Sunwindiin, Fenixiin tai muuhun vastaavaan. Ei FE tässä ryhmässä mikään ylipainoinen ole. Kevyempi runko varmasti parantaisi veneen ominaisuuksia, mutta mielestäni purje- ja märkäpinta-alan suhde on vain hieman epäedullinen aivan kevyeimmille tuulille.