Page 2 of 4

Posted: Mon Jul 27, 2015 17:03 pm
by Panu
Tervehdys

Yanmarin sylinterinkannen vaihdosta löytyi englaninkielinen web artikkeli, missä homma käydään läpi kuvin höystettynä.

Artsu löytyy: http://www.pbo.co.uk/expert-advice/repl ... head-20467

Posted: Tue Aug 11, 2015 23:40 pm
by Panu
Panu wrote:Tervehdys

Yanmarin sylinterinkannen vaihdosta löytyi englaninkielinen web artikkeli, missä homma käydään läpi kuvin höystettynä.
Tervehdys

Nyt on sylinterinkansi vaihdettu ja ensimmäiset savut otettu koneesta. Kone starttasi heti ensimmäisellä yrityksellä huolellisen ilmauksen jälkeen. Koeajokin on suoritettu. Ei ihan kamalan vaikea homma ole tuo kannen vaihto, hieman työläs ja tietyt kohteet ovat hieman hankalassa paikassa ja johtavat eri hassuihin työasentoihin. Käsikammella konetta pyörittäessä huomaa hurjan eron puristuksissa edelliseen verrattuna. Ei ihme ettei vanhalla kannella käynyt.

Edellen ihmettelen Mehun asentajan (lue: masentajan) kommentteja koneen väljyydestä. Eihän tuota voi päätellä kuin koneen avaamalla ja tutkimalla. Ulkoapäin suoritettu arvaus diagnoosi haisee laiskuudelle, ahneudelle ja asiakkaan aliarvionnille. Uudesta koneesta taitaa edelleen saada helpommin paremman katteen tehdylle työlleen. Valitettavasti asiakkaan etu vain on tuossa pelissä päässyt unohtumaan.

Kiitokset avusta tällä kertaa kuuluu Harrille.

Posted: Wed Aug 12, 2015 09:26 am
by harald
Siinä kuva Annelin kannen kunnosta;
Image
Pakoventtiili ei ollut kovin tiivis enää.
Onnittelut onnistuneesta elinsiirrosta!

Posted: Wed Aug 12, 2015 14:37 pm
by rpuustin
Hei,

oliko Panu PBO:n ohje kattava? Lisäksi, mitä kaikkea muuta hankit ja korjailit kannen lisäksi?

t. Raimo

Posted: Wed Aug 12, 2015 15:25 pm
by Panu
harald wrote:...Pakoventtiili ei ollut kovin tiivis enää.
Onnittelut onnistuneesta elinsiirrosta!
Tervehdys

Kiitokset onnitteluista.

Meillä kannen ongelma oli halkeama ja vuoto pako- ja jäähdytyskanavan välillä, josta oli vesi päässyt venttiilin yläpuolelle korrosoimaan venttiilin tiiveyttä. Lopulta tiivistyspinta oli niin syöpynyt, ettei kone suostunut enää käymään. Sellainen hiipivään hulluuteen rinnastettava vaiva siis. Ei mikään Kräks poks ja rikki, vaan sellainen hitaasti etenevä degeneraatio.

Kannen vaihdossa vaikeudet liittyivät jumissa olleisiin osiin ja huonoihin työasentoihin. Esim. ruiskutusuutin oli niin jumissa, että sen irroittamiseen tarvittiin kiintoavain ja 1,6m jatkovarsi. Nytkyttelemällä ja öljyämällä se lopulta antoi myöden ja irtosi. Veneessä suutinta ei olisi saanut meidän taidoilla ja kaluilla irti. Lisäksi yksi kannenpultin mutteri oli niin jumissä, että pultti irtosi lohkosta, mutta mutteri ei auennut. Lopulta öljykylpy liuotus avasi tuon vaivatta.

Kasaamisessa hankalaa oli ilmanputsarin pohjan kiinnittäminen moottorin kylkeen. Huono asento ja näköesteet teki hommasta hankalan. Joko et nähnyt tai et ylettänyt ja yhdellä kädellä toimiminen oli haasteellista. Lisäksi vesiletkun päässä oleva termostaatin kansi ei suostunut oikein kohdalleen. Joko reiät eivät olleet linjassa tai sitten termari ei pysynyt paikoillaan.

Koneen ilmauksessa on muistettava, ettei normaali ilmaus yllä kuin rusikutuspumpulle asti. Pumpulta suuttimelle ilmaus tapahtuu seuraavan ohjeen mukaan: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... &id=Ilmaus
rpuustin wrote:Hei,

oliko Panu PBO:n ohje kattava? Lisäksi, mitä kaikkea muuta hankit ja korjailit kannen lisäksi?

t. Raimo
Kyllä tuo ohje ihan riittävä oli. Tietyt kiristysmomentit ja tiivisteiden asennusjärjestys tarkistettiin vielä service manuaalista.

Kannen vaihtoon hankin seuraavat osat:
  • 1 kpl 728170-11700 1GM complete cylinder head assembly
    1 kpl 128170-01331 Cylinder head gasket 1GM (7.5hp)
    1 kpl 104211-49160 Thermostat/Anode gasket
    1 kpl 128170-13201 Exhaust mixing elbow gasket
    1 kpl 128170-11310 1GM rocker cover gasket
    1 kpl 104884-59170 8mm extra thick copper washer
    1 kpl 728170-53100 Fuel injector GM series
    2 kpl 124950-11450 Pre-combustion chamber seal washer GM's
    1 kpl 128275-11490 Injector heat-shield GM's
    1 kpl 128275-11500 Injector heat-shield cover GM's
    1 kpl 24341-000260 Injector o-ring GM's
    3 kpl 23414-080000 8mm copper washer
Lisäksi ostin sinkkianodin ja tiivisteen sille. Todettakoon vielä uudelleen niin että Telvan hinnoittelu Yanmarin osille on aika lailla UK tasolla. Eli mitään järkevää säästöä en olisi saanut tilaamalla UK nettimyymälästä. Tämä oli todella mukava yllätys. Toisin oli noin 5 vuotta sitten, kun kyselin hintoja saman kadun pohjoispäässä toimivalta silloiselta myyjältä. :shock:

Posted: Thu Aug 13, 2015 16:44 pm
by mehu
Kman wrote:Tai sitten ostat pitkä/erikoispitkärikisen perämoottorin telineineen ja ruuvaat siihen perälaitaan kiinni. Halvempaa kuin uuden sisämoottorin hommaaminen ja mikä parasta: voit talvella huoltaa moottorin kaikessa rauhassa vaikka parvekkeella kuntoon. Tämä on oma suunnitelmani kun FE741:n moottori laukee siihen uskoon että se ei tule kuntoon omin voimin.
Juuri näin teinkin. Ostin pitkärikisen perämoottorin ja asensin sen peräpeiliin kiinni. Pääsi tekemään kesälomapurjehduksen.
Panu wrote: Edellen ihmettelen Mehun asentajan (lue: masentajan) kommentteja koneen väljyydestä. Eihän tuota voi päätellä kuin koneen avaamalla ja tutkimalla. Ulkoapäin suoritettu arvaus diagnoosi haisee laiskuudelle, ahneudelle ja asiakkaan aliarvionnille. Uudesta koneesta taitaa edelleen saada helpommin paremman katteen tehdylle työlleen. Valitettavasti asiakkaan etu vain on tuossa pelissä päässyt unohtumaan.
Tätä ketjua seuraamalla olen itsekin alkanut ihmetellä Diesel-asennus oy asentajan kommentteja. Olen ajatellut että irroitan moottorin veneestä ja vien syksyn aikana johonkin asialliseen moottorikoneistamoon jossa saisivat purkaa koneen ja tehdä sille perusteellisen huollon. Itselläni ei moiseen projektiin ole oikein riittävää kokemusta.

Seuraakin lisäkysymys, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun moottorin irroittaa perävetolaitteesta veneen vielä ollessa vedessä? Merivesiventtiilin sulkeminen on tietenkin ehdoton mutta onko muita vaaranpaikkoja jossa voi mokata? Perävetolaitehan irroitetaan alla olevan kuvan punaisen viivan kohdalta?
Image

Posted: Thu Aug 13, 2015 17:14 pm
by Panu
mehu wrote:Tätä ketjua seuraamalla olen itsekin alkanut ihmetellä Diesel-asennus oy asentajan kommentteja. Olen ajatellut että irroitan moottorin veneestä ja vien syksyn aikana johonkin asialliseen moottorikoneistamoon jossa saisivat purkaa koneen ja tehdä sille perusteellisen huollon. Itselläni ei moiseen projektiin ole oikein riittävää kokemusta.

Seuraakin lisäkysymys, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun moottorin irroittaa perävetolaitteesta veneen vielä ollessa vedessä? Merivesiventtiilin sulkeminen on tietenkin ehdoton mutta onko muita vaaranpaikkoja jossa voi mokata? Perävetolaitehan irroitetaan alla olevan kuvan punaisen viivan kohdalta?
Tervehdys

Ensinnäkin lieneekö tuo nimessä oleva sana asennus enne siitä mitä he haluavat tehdä? Asentaa uusia koneita?

Ei minullakaan kokemusta kone hommista ole, vaikka ymmärrys onkin. Eniten inhoan jumissa olevia osia, joiden irroituksessa tekee heposti vahinkoa itselle ja / tai koneelle. Kavereiden apu oli keskeinen homman edistykselle. Lisäksi tuo nettilinkki toimi hyvänä ohjenuorana.

Ei konetta kansirempan takia irti tarvitse ottaa ainakaan FE83:ssa. Koneen ympärillä on juuri sopivasti tilaa, että homman saa tehtyä.

Tuosta vetolaitteesta en osaa sanoa muuta kuin, että kannattaa tukkia veden tulo (ja mahdollisesti meno), eli pohjaventtiili (ja pakoputki). Lisäksi polttoainelinja on suljettava tai tulpattava. Muuten tankki voi tyhjentyä lapolla pilssiin.

Posted: Fri Aug 14, 2015 08:44 am
by FE-Sillanpää
Panu wrote:Ei konetta kansirempan takia irti tarvitse ottaa ainakaan FE83:ssa.
Vielä reilummat tilat ovat FE74/741:ssä. Kun ottaa kopan pois, niin koko salonkihan on konehuonetta.

Posted: Fri Oct 16, 2015 16:57 pm
by avoipio
Lievempi tapaus oli mulla kerran syksyllä telakalle ajossa. Laiturissa lämmitetty moottori savutti ajossa mustaa vallan kovasti eikä vauhtikaan ollut kuin pari kolme solmua. Pelästyin, että nyt tuli isohko remppa, mutta nosturilla näimme, että potkuri oli kauttaaltaan paksun näkin peitossa. Ei muuta kuin talvella potkuria hiomaan ja kiillottamaan eikä ongelma ole sen jälkeen toistunut.

Vai että kannet alkavat paukkua, koneeni on 33 vuotias. Taitaa olla parasta myydä koko paatti, uusi konehan maksaa jo puolet veneen reaaliarvosta, ylikin konerikkoisesta.. Peräprutkusta sain tarpeekseni H-veneajoilta, ei ikinä moista viritystä.

Posted: Fri Oct 16, 2015 22:12 pm
by Panu
avoipio wrote: Vai että kannet alkavat paukkua, koneeni on 33 vuotias. Taitaa olla parasta myydä koko paatti, uusi konehan maksaa jo puolet veneen reaaliarvosta, ylikin konerikkoisesta.. Peräprutkusta sain tarpeekseni H-veneajoilta, ei ikinä moista viritystä.
Tervehdys

Mikään ei ole ikuista ei edes Yanmarin sylinterinkansi. Ei tuon kannen takia veneestä kannata luopua. Itse tehtynä remontti ei maksa edes genuan vertaa, jonka jälkeen kone palvelee taas pitkään. Uuden moottorin vaihto on taasen kalliimpi, mutta siihen ei ole pakottavaa syytä.

Perämoottoreista olen aivan samaa mieltä.

Posted: Wed Oct 21, 2015 10:43 am
by FE-Sillanpää
avoipio wrote: Vai että kannet alkavat paukkua, koneeni on 33 vuotias. Taitaa olla parasta myydä koko paatti, uusi konehan maksaa...
Purjehtijan syysmasennusta ilmassa? Kannen vaihto kuulemma tehdään koneen käyttöiän puolessa välissä. Eli jos kantesikin on 33v, sen uusimalla saatat pärjäillä tämän vuosisadan puoliväliin. 1GM/1GM10-koneet ovat sentään aika kompakteja korjattavia, sellaisen voi viedä vaikka auton takaluukussa korjaamolle. Ei kai yhdestä kohdasta syöpynyt kone ole vielä pelkän poijupainon arvoinen?

Perämoottorivaihtoehto on kiva olla valmiiksi mietittynä, koska se sopii pelastamaan kesän purjehdukset, että pääsee talvella rauhassa (= edullisesti) korjaamolle ja seuraavana kesänä taas sitten oikean koneen kanssa kulkemaan.

Kansi auki

Posted: Wed Mar 30, 2016 23:06 pm
by jbeardie
Viime kauden loppupuolella meidän 1GM alkoi herjaamaan lämpötilasta välillä, kun siirryttiin matkavauhdista matalammille kierroksille. Täydellä kuormalla hälytystä ei tullut. Kone lähti hyvin käyntiin ja tuntui käyvän suhtkoht hyvin, lukuunottamatta pientä alkupainia laturin ja puolityhjän akun kanssa.

Keväthuollot aloitettu korkaamalla koneen kansi auki:
https://goo.gl/photos/ohC1miLEv8Rcjcb36

Vesikanavat tukossa ja niiden lisäksi termostaatti oli aivan jumissa.

https://goo.gl/photos/yHuUGsKL1VihtKCp8

Pakosarjan puolelta löytyi mielenkiintoisia "helmiä". Pakokäyrä näytti pikaisen tutkimuksen perusteella olevan kunnossa, mutta nuo klygolitipat pakosarjassa viittanevat, että vuotoa on jossain?!

Käykö 1gm10:n kansi (728170-11700) 1gm-koneeseen?

Posted: Thu Mar 31, 2016 10:43 am
by harald
Kuvalinkit ei toimi

Re: Kansi auki

Posted: Thu Mar 31, 2016 11:23 am
by alex
jbeardie wrote:Käykö 1gm10:n kansi (728170-11700) 1gm-koneeseen?
Kyllä käy.

Re: Kansi auki

Posted: Thu Mar 31, 2016 12:10 pm
by Panu
jbeardie wrote:Viime kauden loppupuolella meidän 1GM alkoi herjaamaan lämpötilasta välillä, kun siirryttiin matkavauhdista matalammille kierroksille. Täydellä kuormalla hälytystä ei tullut. Kone lähti hyvin käyntiin ja tuntui käyvän suhtkoht hyvin, lukuunottamatta pientä alkupainia laturin ja puolityhjän akun kanssa...

...Vesikanavat tukossa ja niiden lisäksi termostaatti oli aivan jumissa.
Tervehdys

Kaikkiin raakavesijäähdytteisiin moottoreihin syntyy jäähdytyskanavistoon kattilakiveä. Se säännöllinen poisto on osa moottorin hyvää huoltoa ja kunnossapitoa. Kattilakivi estää palamislämmön siirtymisen jäähdytysveteen ja siten kasvattaa moottorin, etenkin sylinterinkannen, lämpörasitusta.

Kattilakivestä pääset helposti eroon liuottamalla se sitruunahappoon. Sekoita n. 4 L vettä + 2 annosta (pussia 10g?) apteekista saatavaa sitruunahappoa ämpäriin. Sen jälkeen asetat moottorin imu ja paluuletkut samaan ämpäriin ja käynnistät moottorin. Anna käydä kohtuu kierroksilla kunnes "pilli" soi. Anna jäähtyä tunti pari ja käynnistä uudelleen kunnes pilli uudelleen soi. Tätä toistetaan 3-4 kertaa ja sen jälkeen suoritat kunnollisen huuhtelun.

Käsittelyn jäljiltä ei kattilakiveä enää juuri ole ja huoltokin on edullinen itse tehtäessä. Sitruunahappo pussi n 10g? ei maksa kuin alta 1¤.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1149