Westhouse Cup 2014

Moderators: Petri, harald

Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:Tässä nyt puhutaan kuitenkin vähän eri asiasta, maantieteelliset jaot tekevät jo itsessään sen että eri kilpailusarjat kilpailevat eri veneistä.
Toisaalta sitten taas juuri Lauttasaari-Suomenoja-akselilla on todella suuri joukko veneitä ja eritoten kilpailevia veneitä. Nämä veneet ovat tyypillisesti jakautuneet paljolti tiistiksiin ja WHC:hen, huomionarvoista on myös se että taso näissä kahdessa kisasarjassa on aivan eri sfääreissä kuin muissa sarjoissa ts. juuri nämä kaksi sarjaa ovat ne joissa useamman eri vene/tasoitusluokan kärkiveneet käyvät "treenaamassa", joskin osa vetää kisoja löysin rantein (ja sitten tämän treenipohjan perusteella ihmetellään miksi virolaiset vetävät suomalaisia dunkkuun satanolla avoimissa kisoissa ;)).
Suomenojalta ja EPSiltä on ESF:lle yhtä pitkä matka kuin tiistiiksiin ja kummassakaan ei taida käydä käytännössä ainuttakaan ko. satamien veneitä. WHC vs. tiistis valitsevat veneet ovat siis EM, EMK ja Lauttasaaren seurat.

Ei todellakaan ole KoPun ja WHC taso eri sfääreissä kuin HSK, KLV ja ESF (muita en tunne niin hyvin)! Sopii käydä kokeilemassa. Enpä usko, että esimerkiksi eräs WHC 4. pääsisi parempaan sijoitukseen ESF:n sarjassa. WHC ison luokan kärki tuskin pääsisi edes mitalleille (kun BC ei aja aktiivisesti) ja ei myöskään voittaisi KLV:llä. Katso vaikkapa MM-kisojen tai BOW 2013 tuloksia.

ESF:llä ei ole kesätaukoa ja varsinkin pikkuluokassa kärki kisaa myös keskikesällä. Siinä on oiva tilaisuus käydä mittaamassa tasoa. EMK:lta starttialueelle on 5,5 M ja startti todennäköisesti 18:10.

KoPu oli joskus ennen tasoltaan selvästi muita laajempi (terävin kärki ei välttämättä parempi), muttei enää viime vuosina.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11321
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Cage wrote:Hieman huolestuttaa se, millä ryminällä näyttettäisiin olevan menossa mukaan tuohon uuteen ratakisasarjaan. Itse ainakin arvostan paljon vapaaehtoisvoimin järjestettävää WHC:tä, vaikka siinä omat puutteensa tähän saakka onkin ollut. Se on selvää, että mikäli aktiivisin porukka siirtyy uuteen sarjaan, niin siinä tapauksessa WHC tulee kuolemaan pois. Kun muistetaan, että tuo uusi sarja järjestetään kaupallisin intressein, niin samalla sekin saatetaan kuopata ensimmäisen vuoden jälkeen, jollei se tuota odotettua tulosta. Sitten ei ole välttämättä WHC:tä, minne mennä takaisin.
Eikös me keskusteltu että tämä ratasarja on lyhyempi kuin WHC, eli keskiviikkoja riittäisi WHC-llekin?

Itse olen vähän kiikun kaakun että saanko rahat kasaan tuollaiseen sarjaan. Ja moniko on oikeasti kiinnostunut maksamaan ts. onko riittävän sitoutuneita gasteja venekunnissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Suomenojalta ja EPSiltä on ESF:lle yhtä pitkä matka kuin tiistiiksiin ja kummassakaan ei taida käydä käytännössä ainuttakaan ko. satamien veneitä. WHC vs. tiistis valitsevat veneet ovat siis EM, EMK ja Lauttasaaren seurat.
Suomenojalta kyllä käy jonkin verran veneitä WHC:ssa, tiistiksiin asti ei taida moni vaivautua, osittain ehkä johtuu siitä että Suomenojan seurat eivät ole varsinaisia kilpapurjehdusseuroja (fokus matkatoiminnassa) ja sitten kaupungin laiturissa olevat veneet eivät välttämättä ole minkään seuran jäseniä.

Mutta noin teoriassa Tiististen ja WHC:n ydinkohderyhmä on kuitenkin Larusta Suomenojalle.
Ei todellakaan ole KoPun ja WHC taso eri sfääreissä kuin HSK, KLV ja ESF (muita en tunne niin hyvin)! Sopii käydä kokeilemassa. Enpä usko, että esimerkiksi eräs WHC 4. pääsisi parempaan sijoitukseen ESF:n sarjassa. WHC ison luokan kärki tuskin pääsisi edes mitalleille (kun BC ei aja aktiivisesti) ja ei myöskään voittaisi KLV:llä. Katso vaikkapa MM-kisojen tai BOW 2013 tuloksia.
No ymmärrän kyllä että et hyväksy tuollaista rankkausta mutta kyse on puhtaasti siitä että kuitenkin kiistatta tiistiksissä ja WHC:ssa purjehtii useitten eri luokkien kärkiveneitä eri seuroista, muissa sarjoissa lähinnä oman seuran veneitä. On toki selvää että WHC:n iso luokka on sikäli selvä kakkosluokka tiistiksiin nähden (jossa kuitenkin tyypillisesti käy kiertämättä aika iso otos esim. avomeriluokkien tyypillisiä mitaliveneitä) mutta tuoltakin osin taso elää ja yksittäiset vuodet ovat yksittäisiä vuosia, kokonaiskuvan kannalta olennaista on myös laskea ns. muitten kuin iltakisoja kisaavien veneitten määrä, se kuitenkin heijastuu yleiseen tason laajuuteen, kärki onkin eri asia.

Ja Hoskin torstikset ovat nyt sellainen hölkkäsarja, hyvä toki niinkin, eivät nuo hodaripurjehdukset yms. kauhean innostavia olisi jos joka merkillä kävisi kauhea kiroilu. Mutta toki osin ko. kisan perinteen takia tätä kehitteillä olevaa ratakisa-sarjaakaan ei kai voida laittaa torstaille.

Toki jos ajatellaan koko Suomen kovinta viikkokisa-sarjaa, Ahvenanmaalaisten 606-sarja lienee kärkipäässä.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote: kiistatta tiistiksissä ja WHC:ssa purjehtii useitten eri luokkien kärkiveneitä eri seuroista, muissa sarjoissa lähinnä oman seuran veneitä. On toki selvää että WHC:n iso luokka on sikäli selvä kakkosluokka tiistiksiin nähden (jossa kuitenkin tyypillisesti käy kiertämättä aika iso otos esim. avomeriluokkien tyypillisiä mitaliveneitä) mutta tuoltakin osin taso elää ja yksittäiset vuodet ovat yksittäisiä vuosia, kokonaiskuvan kannalta olennaista on myös laskea ns. muitten kuin iltakisoja kisaavien veneitten määrä, se kuitenkin heijastuu yleiseen tason laajuuteen, kärki onkin eri asia.
Minkäs luokkien kärkiveneitä WHC:ssä kisaa? FE83 + BC? Mitä muita? Ei ihan kärki 36.7?

Tiistiksissäkään ei kärkikymmenikössä ole myöskään kovinkaan montaa luokkiensa kärkivenettä. Jos sitten lasketaan mukaan hyvin epäsäännöllisesti osallistuvatkin, on veneitä jo hiukan enemmän.

HSK:n torstiksen taso on vaihteleva, mutta kyllä sielläkin käy veneitä, jotka ovat olleet KoPun tiististen tai WHC:n kärjessä.

Taso ei kai riipu siitä, mistä seurasta veneet tulevat, vaan siitä miten hyvin ne purjehtivat? Olen monta vuotta peräkkäin kisannut vähintään yhden kisan/kausi sekä ESF:n, HSK:n että KoPun iltakisassa (kahdessa jälkimmäisessä ei omalla veneellä). Missään noissa voittaminen ei ole helppoa, mutta kolmen joukkoon pääsee lähes aina (KoPulla myös kokonaistuloksissa). Suhteellisesti eniten voittoja lienee tullut HSK:lla ja KoPulla ei voittoa ole tullut moneen vuoteen, mutta 2. sijoja joka vuosi eri veneille häviten. Omalla veneellä uskoisin voittoja irtoavan useammin myös KoPulta.

Silloin kun tiistiksissä vielä kisasivat aktiivisesti Victoria, Ramdata ja GS42R, oli kärki selvästi kovempi kuin viime vuosina, varsinkin kun kaikki kolme saivat huomattavan edun startissa ryhmänsä ylivoimaisesti nopeimpina.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

No miten nyt kärjen määrittelee, 367:issä Blux edustaa nyt kuitenkin sitä ylempää tasoa, sama koskee Hold Fastia yms. joka tosin ei nyt ole liikaa kisaillut viime vuosina.
Hiljakin on sellainen pitkän linjan tasoitusvene, käsittääkseni muutamia ihan hyviäkin sijoituksia Suursaaressa jne. Merinna taas kuuluu ORCi-luokissa menestyneisiin veneisiin.

Pienessä luokassa taas aikanaan kuitenkin purjehti Expressien kärkipään veneitäkin, lisäksi toisaalta nykyveneistä Herska on pärjännyt kohtalaisesti LYS-kisoissa. Sama koskee vaikkapa Biceä (LYS-rankingin kärkiveneitä viime vuodet) jonka kuitenkin voi laskea WHC-veneeksi, silloin kun iltakisaa kisaa.

Vaihtelu kuuluu kuitenkin tällaiseen avoimeen kilpailusarjaan, siinä suhteessa toki tuollainen tiukka seurakisasarja on etulyöntiasemasa kun osanottajapohja on ehkä tiukemmin sidottu juuri ko. kisaan ja osallistumisessa on jonkinasteista perinnettä vs. "just another"-viikkokisaan menemisessä, millainen WHC, tiistikset tai mikä tahansa vastaava jonkun kannalta voi olla.
Kääntöpuolena sitten on se että mistä löytää uusia tulijoita jos ulkopuolisia veneitä ei ole ja omat veneet lopettavat?

Se mitä olen itse nähnyt noita ns. "seurakisoja" niin taso voi tosiaan olla todellakin kova aivan kärjessä mutta sitten taas kääntöpuolena loppupäässä purjehditaan lenssit skuutit lukossa jne. WHC:ssa ja tiistiksissä ns. edes puolivakavissaan kisaavia on varsin paljon ja taso laajempi, kesäiltaa viettäviä turisteja on vähän, mutta tosiaan näitä veneitä olen nähnyt torstai-kisoissa ja luotettavien huhujen mukaan KLV:n tiistiksissäkin, mikä (vähyys siis, edit. selvennys) siis on huono asia ja juuri yksi ongelma koko harrastelijapurjehduksen tulevaisuuden kannalta.
Jos nyt ESF:n pienessä luokassa viime kaudellakin oli keskimäärin 5 venettä/kisa niin esim. WHC:ssa neljänneksi purjehtinut ei joudu ihan hirveästi töitä tekemään ettei sija tippuisi paljoa :D
Eli puhutaan nyt hieman eri skaaloista.

Tämä on lähinnä itsellä se suurempi pointti että tiististen ja WHC:n osanottajamäärät kuitenkin keskimäärin ovat isompia ja toisaalta osanottajissa on enemmän veneitä jotka kisaavat myös muualla -> taso on eri luokassa kuin tilanteessa missä 2-3 venettä on tosi kovia ja siinä se sitten onkin. Mikäänhän ei tietenkään estä ESF:ää alkaa keräämästä enempää veneitä kisaamaan ja sitä myöten laajentamaan tasoa.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Hilja myytiin vuosi sitten, Tyyne ei ole kovin nopea vielä ollut. Merinna ajoi yhden ja Bice ei yhtään WHC:n 2013 eikä aiemminkaan ole kovin aktiivisia muistaakseeni olleet. Taitaa olla useampi vuosi kun hyvä Expressi kisasi säännöllisesti WHC:ta?

WHC:ssä oli 2013 keskimäärin useampi vene enemmän pikkuluokassa, mutta vastaavasti isossa muutama vene vähemmän kuin ESF:llä. Edellä en laskenut mukaan ESF:n keskikesää, jolloin moni aktiivinen iso vene on lomareissulla ja WHC:tä ei ajeta.

En ole koskaan purjehtinut WHC:ssä, mutta kyllä siellä vaikuttaa olevan ihan yhtä lailla hitaampia veneitä, joita en kuitenkaan ainakaan ESF:llä kutsuisi "kesäiltaa viettäviksi turisteiksi". Kyllä ne yrittävät ja ovat kiinnostuneita sijoituksistaan. Useimmilla on myös kisakelpoiset purjeet. FE:n neloisvoitto ja Lilien (Ville on erinomainen purjehtija, mutta silti) sijoittuminen toiseksi ikivanhoilla purjeilla ei oikein vastaa käsitystäni laajemmasta tasosta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Hilja myytiin vuosi sitten, Tyyne ei ole kovin nopea vielä ollut. Merinna ajoi yhden ja Bice ei yhtään WHC:n 2013 eikä aiemminkaan ole kovin aktiivisia muistaakseeni olleet. Taitaa olla useampi vuosi kun hyvä Expressi kisasi säännöllisesti WHC:ta?
Ja olen tässä vähän niin kuin yrittänyt jatkuvasti puhua siitä että yksittäiset vuodet menevät ja tulevat, nyt ollaan jonkinasteisessa aallonpohjassa tai tasangolla kun laihoja vuosia on jo aika monta putkeen, mihin tästä mennään, paha sanoa. Kuitenkin se on selvää että jos ratakisasarja tulee, se voi vakavasti uhata juuri WHC:n tilannetta ja se oli myös sikäli Cagen huolenaihe.
En ole koskaan purjehtinut WHC:ssä, mutta kyllä siellä vaikuttaa olevan ihan yhtä lailla hitaampia veneitä, joita en kuitenkaan ainakaan ESF:llä kutsuisi "kesäiltaa viettäviksi turisteiksi". Kyllä ne yrittävät ja ovat kiinnostuneita sijoituksistaan. Useimmilla on myös kisakelpoiset purjeet. FE:n neloisvoitto ja Lilien (Ville on erinomainen purjehtija, mutta silti) sijoittuminen toiseksi ikivanhoilla purjeilla ei oikein vastaa käsitystäni laajemmasta tasosta.
Nähdäkseni en kylläkään puhunut ESF:n kisasta ja turisteista, vaan seurakisoista yleensä omien kokemusteni pohjalta, hoskin torstaikisoihin on itsekin mennyt ihan vaan huvikseen pyörimään, itäsyndikaatin kilpailut omatoimisella ajanotolla sitten ovat asia erikseen. Ja taitaa Meritiekin järjestää jotain omatoimisesti ajastettuja kilpailuita joissa hyvinkin todennäköisesti skuutit ovat lukossa lensseillä, jos nyt edes spinnuja nostetaan/ovat sallittuja (no, todettakoon kyllä että olen nähnyt skuutit lukossa lenssaamista myös suuren yksityyppiluokan SM-kisoissa, toki alakolmanneksen veneissä).

Tottakai WHC:ssakin on hitaampia veneitä, se mikä nyt ei taida vain mennä jakeluun on se että niitä keskitason veneitä on varsin monta noin keskimäärin ja Charlottaa lukuunottamatta sijoitukset vaihtelevat runsaasti mikä kertoo siitä ettei suurin osa veneistä ole vain tykinruokaa. Toisaalta toki tulee muistaa että aika harva vene WHC:ssa panostaa hirveästi kisaamiseen (ehkä korkeintaan viitisen venettä oikeasti pesevät pohjiaan kauden aikana), en tiedä sitten ESF:llä. Toki niin kauan kuin kaikki tekevät näin niin se ei ole ongelma, uppotukeillakin kisaaminen voi olla kovatasoista jos kaikilla on suhtkoht samanlaiset uppotukit ja erot johtuvat pääosin purjehduksellisista ansioista. Mutta kertoo se silti jotain että WHC:ssa neloseksi sijoittunut (kun tämä nelossija tuli nyt esille ;)) oleva vene pystyi kuitenkin voittamaan ORCi-ranking-kisan "avomeripurjehduksen kerman" edestä ja Charlottan kilpi on melkein puhdas joskin nyt vuosien purjeitten laiminlyönti alkaa ehkä näkymään kun Karvalakitkaan eivät enää ole kuin häpeähopeita. Miten moni ESF:n pienen luokan vene on pärjännyt missään muualla kuin seuran omissa kilpailuissa?


No, vähäsen tämä on talvikeskustelua, mutta mikäs siinä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Kuitenkin se on selvää että jos ratakisasarja tulee, se voi vakavasti uhata juuri WHC:n tilannetta ja se oli myös sikäli Cagen huolenaihe.
En nyt sitten tiedä uhkaako se niin kamalasti. Jos katsoo pk-seudun ratakisoja meidän luokan osalta (FE-sprint, Espoo GP, HTPS), niin keskimääräinen osanottajamäärä on melko tasan 5. Ei ole realistista odottaa, että tohon viikkosarjaan raahautuisi joka keskiviikko ainakaan enempää. Muita OD-luokkia ei viime aikoina ole WHC:ssa juuri näkynyt, eli tuo 5 venettä voi olla pois WHC:n pikkuluokasta. Isosta luokasta ei lähde sitäkään vähää.

Kysymys on ehkä lähinnä siitä, että jaksatko sinä, tai jaksaako joku muu vielä painaa vapaaehtoispohjalta duunia WHC-sarjan eteen? WHC on ollut todella hienosti järjestetty kisa, ja siihen on varmasti uponnut sullakin jonkin verran vapaa-aikaa. Vaikka homman hoitaisi minimisuorituksella ilman vastatuulilähtöjä tms, niin kyllähän se kuitenkin muutaman heebon sitoo joka keskiviikko uhraamaan koko illan muiden hauskanpidolle. Jotenkin kuvittelisin, että resurssien puute on isompi uhka WHC:n jatkolle, kuin tämä mahdollinen ratakisasarja.
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:Miten moni ESF:n pienen luokan vene on pärjännyt missään muualla kuin seuran omissa kilpailuissa?
Eihän tuon nopeusluokan veneet nykyään juuri pääkaupunkiseudulla käy avoimissa kisoissa. Avance 24 Sabrina on ollut samalla perheellä 70-luvun puolivälistä saakka. Varmaankin ovat voittaneet n. 50% kisoista joihin ovat osallistuneet. Aikanaan myös IMSissä ja viime vuosina kisaavat vain harvoin LYSissä.

Tässä muutamia tuloksia nopeasti haettuna, Niistä löytyy sinulle tuttuja veneitä.
http://esbosegelforening.fi/images/stor ... s-22nm.htm
http://esbosegelforening.fi/images/stor ... s-22nm.htm
http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhat ... /epr98.htm
http://www.drumso.org/nell/swedish/resultat/PR24.htm

Skärflickan on usein kärkipäässsä HTR:ssä, tässä 3. : http://www.helsinkitallinnarace.fi/asse ... lkaisu.pdf
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote: En nyt sitten tiedä uhkaako se niin kamalasti. Jos katsoo pk-seudun ratakisoja meidän luokan osalta (FE-sprint, Espoo GP, HTPS), niin keskimääräinen osanottajamäärä on melko tasan 5. Ei ole realistista odottaa, että tohon viikkosarjaan raahautuisi joka keskiviikko ainakaan enempää. Muita OD-luokkia ei viime aikoina ole WHC:ssa juuri näkynyt, eli tuo 5 venettä voi olla pois WHC:n pikkuluokasta. Isosta luokasta ei lähde sitäkään vähää.

Kysymys on ehkä lähinnä siitä, että jaksatko sinä, tai jaksaako joku muu vielä painaa vapaaehtoispohjalta duunia WHC-sarjan eteen? WHC on ollut todella hienosti järjestetty kisa, ja siihen on varmasti uponnut sullakin jonkin verran vapaa-aikaa. Vaikka homman hoitaisi minimisuorituksella ilman vastatuulilähtöjä tms, niin kyllähän se kuitenkin muutaman heebon sitoo joka keskiviikko uhraamaan koko illan muiden hauskanpidolle. Jotenkin kuvittelisin, että resurssien puute on isompi uhka WHC:n jatkolle, kuin tämä mahdollinen ratakisasarja.
Jep, olet Olli aikalailla asian ytimessä juuri siltä osin että loppukädessä kyse on siitä onko sarjaa järkevä järjestää. Kyllä mielestäni myös iso luokka näivertyisi hivenen jos nyt aika aktiiviseksikin hiljalleen kasvanut 367-segmentti siirtyisi pois WHC:sta (heidän perspektiivistähän koko kisaa on alunperin lähdetty tekemään) mutta toki siihen sitten ehkä se jäisi. Kuitenkin sekin tarkoittaisi kolmen aktiivisen veneen poistumista. Viisikin fenettä pois vakkarilistoilta kuitenkin jo vähän laimentaisi pienen luokan meininkiä, kyllä ilmankin varmasti selvittäisiin, mutta juuri aktiivisten (käytännössä lähes kaikki kisat ajavat veneet) puuttuminen tiputtaisi osanottomääräkeskiarvoa paljon.

Nythän siis vaihtoehtoja tuollaisen siirtymän jälkeen on tavallaan 2:
1. Lisää veneitä ilmestyy radalle kun "tosikisaajat" ovat poissa merkkitilaa huutelemasta (no, oman kokemuksen perusteella WHC:ssa ei kyllä koskaan ole ollut juurikaan rumia tilanteita)
2. Ison luokan jäljelläolevat "vähän vakavammin haastetta tahtovat" veneet siirtyvät tiistiksiin kilpakumppaneita etsimään (koska tiistiksistäkin on voinut tapahtua hävikkiä).

Siinä sitten voi aina pohtia maksaako vaivaa järkätä ja millä efortilla iltakisa-sarjaa jossa käy se 5+5 venettä/kisa? Toisaalta WHC:n kollaboraatiomalli toki vähän vähentää järjestelykuormaa ja siltä osin koko homma voisi pyöriä ihan hyvin.

Toisaalta taas purjehdusskenelle itsessään ratakisa-sarja on hyvä asia ja kuten todettua, kyllä sinne ainakin kokeilemaan lähdetään siltä osin miten gastitilanne sallii, mutta hitto, fene-luokalle WHC on toiminut todella hyvin joten on meillä syytäkin olla huolissaan tulevasta :D
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Petri wrote:Miten moni ESF:n pienen luokan vene on pärjännyt missään muualla kuin seuran omissa kilpailuissa?
Tässä muutamia tuloksia nopeasti haettuna, Niistä löytyy sinulle tuttuja veneitä.
Aika kauas kyllä saa historiassa mennä, jos nyt ajatellaan edes 5v perspektiiviä niin LYS-ranking kai lienee se helpoin tapa tarkistaa tuloksia?

Toki siis mitenkään väheksymättä sitä että jos on pieni vene niin aika nihkeä sitä on kisailla pitkiä kisoja, gastaaminen isommissa veneissä ja "omalla" veneellä ajaminen viikkokisoissa kun on aika monelle varsin tuttua puuhaa.

Se pääpointti on yhä se että voi olla Pentalan alueella miten kovaa kuhinaa tahansa niin se että sitä kuhinaa järjestää se 5 venettä joitten nopeudet vielä poikkeavat 10% ei tarkoita että kisaaminen on välttämättä erityisen "kovaa" vs. joku WHC:n pienen luokan kääntömerkki jossa voi olla 5 venettä ihan iholla joka ikinen merkki. Tiistiksistä ja E-radasta sitten puhumattakaan :)
Cage
Jäsen
Posts: 1038
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Olli wrote:
Petri wrote:Kuitenkin se on selvää että jos ratakisasarja tulee, se voi vakavasti uhata juuri WHC:n tilannetta ja se oli myös sikäli Cagen huolenaihe.
En nyt sitten tiedä uhkaako se niin kamalasti. Jos katsoo pk-seudun ratakisoja meidän luokan osalta (FE-sprint, Espoo GP, HTPS), niin keskimääräinen osanottajamäärä on melko tasan 5. Ei ole realistista odottaa, että tohon viikkosarjaan raahautuisi joka keskiviikko ainakaan enempää. Muita OD-luokkia ei viime aikoina ole WHC:ssa juuri näkynyt, eli tuo 5 venettä voi olla pois WHC:n pikkuluokasta. Isosta luokasta ei lähde sitäkään vähää.
Viime kauden WCH:ssa osanottajamäärä lähdöittäin pienessä luokassa oli 7, 10, 13, 16, 10, 11, 11, 6, 15, 15, 16. Jos jollain tapaa arvioi mahdolliseen uuteen sarjaan siirtyviä FEneitä (arvio ehkä jopa alakanttiin) ja laskee nämä pois kokonaismäärästä, niin vastaava rivi jäljellejäävistä veneistä olisi 5, 4, 7, 10, 4, 5, 6, 1, 8, 7, 8. Vähän vaikea nähdä että korvaavia veneitä ilmaantuisi mukaan WHC:iin venemäärän vähentyessä. Varmaan kaikki halukkaat kisailijat ovat jo löytäneet em. lukuisista viikkokisoista jonkin mihin mennä, sillä raja osallistua esim WHC:iin ei ole liian korkea, vaikka kärjen taso on kova.

Jälleen nopeasti arvioimalla uuteen sarjaan voisi olla tulossa 8-10 Fenettä (virhemarginaali +-2-paikkeilla), mutta kaikki tuskin joka keskiviikko radalla.

Eniten ehkä ihmetyttää se, että pyöritellään tälläisiä 5-10 veneen kisoja (siis per luokka) sen sijaan, että kasattaisiin näitä vähän enemmän yhteen ja saataisiin ehkä muutama OD-startti/luokka ja isohkot LYS-luokat (iso ja pieni LYS) muille. Maantieteelliset rajoitukset varmaan tämän aiheuttavat. Tuo uusi voisi olla ratkaisu, mikäli siinä ei mentäisi Firstien ehdoilla (kuten tässä ollaan arvailtu) ja osallistumismaksu karsisi osallistujamäärää.

Jotenkin itseä kiinnostaisi WHC:n kehittyminen siihen suuntaan, että välillä ajettaisiin rataa ja välillä näitä nykyisiä saarien ja reimareiden kiertoja. Tulisi sopivasti vaihtelua.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Cage wrote:Jotenkin itseä kiinnostaisi WHC:n kehittyminen siihen suuntaan, että välillä ajettaisiin rataa ja välillä näitä nykyisiä saarien ja reimareiden kiertoja. Tulisi sopivasti vaihtelua.
Tämä olisi kyllä hyvä. Vähän leppoisampi saaristokisailu on toiminut työviikon katkaisijana oikein mainiosti. En tiedä jaksaako joka viikko painaa hampaat irvessä ratakisaa, vaikka se hauskaa onkin. Usein on menty kolmen hengen miehistöllä, millä pärjää saaristoradalla loistavasti, mutta ratakisassa joutuu jo töihin.

Jos tuo maksullinen sarja toteutuu, niin hommaan joutuu jo sitoutumaan keväällä, ja sitten siellä on käytävä. Keskiviikoille sattuvat työmatkat yms harmittavat sitten vielä enemmän.
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Cage wrote: Eniten ehkä ihmetyttää se, että pyöritellään tälläisiä 5-10 veneen kisoja (siis per luokka) sen sijaan, että kasattaisiin näitä vähän enemmän yhteen ja saataisiin ehkä muutama OD-startti/luokka ja isohkot LYS-luokat (iso ja pieni LYS) muille. Maantieteelliset rajoitukset varmaan tämän aiheuttavat. Tuo uusi voisi olla ratkaisu, mikäli siinä ei mentäisi Firstien ehdoilla (kuten tässä ollaan arvailtu) ja osallistumismaksu karsisi osallistujamäärää.
Tiistiksissähän kävi reilut 5 vuotta sitten varsin paljon veneitä. Taisi olla 50 venettä aika usein ja tuolloin vielä samassa lähdössä. Seurauksena oli useita pahojakin kolareita ja huonontunut maine. Ongelma ratkaistiin aika pitkälle kahdella lähtöryhmällä, mutta samalla myös venemäärät ovat kutakuinkin puolittuneet huippumääristä. Parhaimmillaan tiistiksiin tultiin 5-10 M päästäkin, mutta onhan se aika hölmöä ajaa koneella 2-4 tuntia yhteensä 1-2 tunnin kisan takia ja vaatii tietysti myös varsin aikaista lähtöä kotisatamasta ja kotiin pääsee pahimmillaan vasta puoleltaöin.

Seuroissa on myös vahvoja perinteitä, ESF:llä keskiviikkokisoja on ollut jo yli sata vuotta ja niissä on mukana myös jollat ja 606:t eli kokonaisuutena tapahtuma on varsin iso (40-70 venettä) ja kisan jälkeen kokoonnutaan paviljongille palkintojenjakoon ja syömään, munkille tai oluelle.

Mielenkiintoista nähdä miten tuo uusi sarja lähtee käyntiin ja miten se vaikuttaa muihin. Sehän on käsittääkseeni kaupallinen eli pyörittäminen vaatii riittävän osallistujamäään ja osallistumismaksun. Jälkimmäinen varmasti karsii satunnaisempia osallistujia. Rataformaatti ei myöskään ole suinkaan kaikkien mieleen. En usko, että ESF:ltä tuonne lähtee ainoatakaan venettä. Hiukan skeptinen olen edes First-laivueen oikeasta innosta lähteä tuonne viikottain pidemmällä aikavälillä.

Tuollekin on "kilpaileva" formaatti eli X-Sailracing treenit, tosin vain keväällä. Uskon sen houkuttelevan enemmän vakavammin kisaavia yli 33-jalkaisia. Samalla First 36.7:t sopisivat ehkä paremmin tuonne. Valtava nopeusero FE83:een aiheuttaa varmasti vaikeuksia lähtöjen ampumiseen tehokkaasti. Illalla kuitenkin on aika lyhyt ikkuna järkevään kisaamiseeen.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Joakim wrote: Sehän on käsittääkseeni kaupallinen eli pyörittäminen vaatii riittävän osallistujamäään ja osallistumismaksun. Jälkimmäinen varmasti karsii satunnaisempia osallistujia.
Tervehdys

No joo kaupallinen vai Kaupallinen? Mielestäni järjestävä seura on eräs alueen pitkät ja kunniakkaat perinteet omaava pursiseura. Se, että ajatus ratasarjasta ja siihen liittyvästä valmennusaspektista on lähtöisin erään "kaupallisen" toimijan aivoituksista ei mielestäni tee sarjasta KAUPALLISTA. Kaavailtu osallistumismaksu on mielestäni hyvin linjassa muiden seurojen "ei kaupallisten" kilpailujen maksuihin. Jos saat Hangon regatassa kolmen päivän aikana purjehtia 3x2 starttia, niin nyt tarjotaan samaan rahaan ~14x2 starttia + kommentteja ja valmennuksellisia ohjeita. Kysyn vaan onko esitetty "kaupallinen" toiminta jotenkin ulos hinnoiteltu? Se, että viikkosarjat ovat yleensä ilmaisia on mielestäni hieno lisäarvo, mutta noita saaria ja reimareita on jo kierretty tarpeeksi. Ne on jo nähty eivätkä tarjoa enää mitään uutta. Se, että WHC on lys sarja ei ole motivoinut minua pätkääkään. Kyllä se halu lähteä kisaamaan on ollut rehti ja tiukka kisa toisten Feneiden kanssa.
Joakim wrote: Rataformaatti ei myöskään ole suinkaan kaikkien mieleen. En usko, että ESF:ltä tuonne lähtee ainoatakaan venettä. Hiukan skeptinen olen edes First-laivueen oikeasta innosta lähteä tuonne viikottain pidemmällä aikavälillä.
Se, että toiset tykkää ranskiksesta ja toiset ruisleivästä ei se ole mikään uutinen. Ymmärrän tuon etäisyyden tuoman esteen, etenkin näillä suhteellisen hitailla veneillä. Vaatii suurta motivaatiota livahtaa duunista aikaisin merelle ja kotiutua vasta puolenyön aikaan viikosta toiseen. Tuosta Firstien osallistumisesta olisi toista mieltä. Uskon, että kyseinen ajatus ratasarjasta on juuri lähtöisin Firstien treeneistä. Lisäksi ajateltu rata-alue on hyvin lähellä tuota First keskittymäsatamaa.
Joakim wrote: Valtava nopeusero FE83:een aiheuttaa varmasti vaikeuksia lähtöjen ampumiseen tehokkaasti. Illalla kuitenkin on aika lyhyt ikkuna järkevään kisaamiseeen.
Tässä olet TÄYSIN oikeassa. On yltiöoptimistista kuvitella, että ilta riittäisi joka viikko kahteen starttiin kohtuullisella radalla ilman ongelmia tai ruuhkautumista ja sen mukanaan tuomia läheltäpiti tilanteita. Lisäksi veneiden nopeus- ja massaerot tekevät tilanteista arvaamattomia. Muistan hyvin miten First 31.7 ja Albin Express luokkiksissa isompi vene tulee ylämerkillä zonelle paaralla ja ajaa suoraan styyralla olevan Expressin kylkeen. Olen järjestävän tahon kanssa viestitellyt juurikin näistä ongelmista ja niiden estämisestä. Miten tämä "fliitin rauhoittaminen" tapahtuu jää nähtäväksi, mutta tilanne ei ainakaan meitä estä osallistumasta, koska osaan tarvittaessa väistää vaikka olisinkin oikeassa. Protestitupa on niitä varten jotka eivät osaa.

Se, että jos ratasarja tarkoittaisi WHC:n pikkuluokan kuihtumista on valitettavaa. WHC on ollut mukava ja tiukka viikkosarja jonka haluaisin jatkossakin toimivan aloittelevienkin veneiden kilpailuna. Toisaalta aika kauan ollaan toivottu, että joku taho järjestäisi ratakisaa viikoittain. Ja nyt kun uskalias taho ryhtyi toimeen, alkaa velloa epäilly. Mielestäni annetaan heille mahdollisuus näyttää ja jos homma menee lopulta reisille, niin loppukaudesta WHC voi olla hyväkin varaventtiili.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply