Mepäs mentiin vielä kauemmas väärään suuntaanNäin hieman ajattelinkin. En tiedä miksi emme vendanneet kalvöötä kohti vaikka selkeästi kaikki puuskat oli laskevia... Shocked
Turkisregatta 2013
Mulle oli melkolailla selvää heti että ainakin me haluttiin lähteä poijun päästä. Mun mielestä sieltä pääsi suorinta eli lyhintä reittiä seuraavalle merkille, pääsi lähtemään melko turvallisesti styyralla ja siellä veneen päässä tuntui reikäisemmältä. Meillä olikin varsin erinomainen startti, joka meinasi mennä läskiksi kun Bella Nova yllättäen jatkoi linjaa pitkin nostelua vielä paukun jälkeen...asalovuo wrote:
Suurin osa veneistä pakkautui poijun päähän linjaa mutta me olimme päättäneet lähteä veneen luota. Startin ajoitus onnistui mainiosti Panun puhelimen huudellessa etäisyyttä linjaan. Nopeasti kuitenkin selvisi että valintamme starttipaikasta oli väärä. No ajallaan kuitenkiin oltiin jos jotain positiivista tuosta pitää löytää.
Ajoimme Charlottaa seuraillen jalostamon rantaan ja katselimme kuinka Bella Nova haki hyvällä menestyksellä tuulta kaukaa vastarannalta. Tämä selkeästi kannatti, koska Charlotta ajoi myös keskemmälle ja pääsi parempiin tuuliin jättäen meitä aivan tolkuttomasti.
En tiedä tuuliko siellä pitkällä vastarannalla kauheasti paremmin. Bella Novan oli vaan vähän pakko jiipata meidän alta pois ja sittemmin jäi selkeästi. La Nonna ja Valaska tuli meidän kanssa samoja latuja samoissa tuulissa.
Katselin tuota kryssilegiä tarkemmin ja Charlotta kyllä ajaa nuo shiftit täysin nappiin mutta näyttäisi tuo tuuli hieman kääntyneen sitten oikeallekin päin koska Merellin kurssi kääntyi jatkuvasti alaspäin. Eli olisikohan jotain voitu voittaa jos Antti olisi vendannut siinä n. 10:32 tienoilla kun tuuli näytti pysyvästi alkaneen kääntyä, ei tuo pelkkää puuskia ole.
Ennen tuota hetkeä ajokulma on keskiarvona n. 49, sen jälkeen se kääntyi jopa 61:een. Mutta on tuossa jotain paikallista tuuriakin, 400m pohjoisempana Charlotta ajaa 10-15 astetta korkeammalle samalla halssilla, ei tuota olisi voinut pelastaa mitenkään kun ette menneet Charlottan perään samantien. En mä osaa sanoa miten tuossa olisi voinut purjehtia että ei olisi jäänyt pl. tietenkin puhdas varjostus ja noitten shiftien lukeminen tarkemmin.
Ennen tuota hetkeä ajokulma on keskiarvona n. 49, sen jälkeen se kääntyi jopa 61:een. Mutta on tuossa jotain paikallista tuuriakin, 400m pohjoisempana Charlotta ajaa 10-15 astetta korkeammalle samalla halssilla, ei tuota olisi voinut pelastaa mitenkään kun ette menneet Charlottan perään samantien. En mä osaa sanoa miten tuossa olisi voinut purjehtia että ei olisi jäänyt pl. tietenkin puhdas varjostus ja noitten shiftien lukeminen tarkemmin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kiitos imartelusta.Petri wrote:Katselin tuota kryssilegiä tarkemmin ja Charlotta kyllä ajaa nuo shiftit täysin nappiin
Tosiasiassa tuolla oli paljon muitakin veneitä ympärillä, joten ajettiin vähän siinä missä oli vapaita. Jos nyt näyttää siltä että ajoimme siftit nappiin niin se on sitten pelkkää plussaa. Kukaan meistä ei puhunut sen kryssin aikana suunnista, sen verran oli taktiikkaa hoidettavana.
Tuo Kalvön itäreuna sopii jostain syystä meille hyvin. Viime vai toissavuonna karkasimme johtoon samassa kohdassa. Ei johdu siitä että landepaikka on niemen kärjen takana, sillä tuolla en purjehdi muuten melkein ollenkaan.
Osa menestyksestä on kyllä teitä kiittäminen. Merkkiä lähestyessä oli monta venettä lähestymässä merkkiä samaan aikaan, mutta tähän jo tottuneena osasimme tehdä valinnat niin että Y40 joutui ulkokurviin ja edessä oleva Dehler 33 taas luiskahti pari veneenmittaa merkistä poistuvasta leikkarista ja saimme ajaa vapaissa merkistä Dehlerin lonkalla. Pieni ero, mutta loppupäässä nämä pienet asiat kertaantuvat nopeasti.
Eli osa tästä voitosta kuuluu kaikille teille jotka purjehtivat WHC-kisoja ja meidän FEne-kisat. Niitten kautta mekin saamme patterit ladatttua niihin muihin kisoihin. Kiitoksia!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Se oli viime vuonna;harald wrote:Kiitos imartelusta.Petri wrote:Katselin tuota kryssilegiä tarkemmin ja Charlotta kyllä ajaa nuo shiftit täysin nappiin
Tosiasiassa tuolla oli paljon muitakin veneitä ympärillä, joten ajettiin vähän siinä missä oli vapaita. Jos nyt näyttää siltä että ajoimme siftit nappiin niin se on sitten pelkkää plussaa. Kukaan meistä ei puhunut sen kryssin aikana suunnista, sen verran oli taktiikkaa hoidettavana.
Tuo Kalvön itäreuna sopii jostain syystä meille hyvin. Viime vai toissavuonna karkasimme johtoon samassa kohdassa.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=200
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020