Page 2 of 2

Posted: Mon Oct 07, 2013 14:33 pm
by Artsi
No niin, ensimmäinen Saaristomeren FE-mestaruus on ratkennut! :D Melko kovassa kelissä ja kohtuullisen hyvällä radalla purjehditun koitoksen voitti lähes ylivoimaisesti Seppo Yli-Himangan ARKKI. Toisena Daniela ja kolmantena Katariina. Valitettavasti lauantain lähdön tuloksia ei enää ole GK:n sivuilla, mutta mainittakoon, että Danielan ja Katariinan väli oli kokonaista 9 sekuntia 8) .
Miehistönä Danielassa oli "Steffe" Karlsson, Panu Ranta ja Erja.
Tuulta oli etelän ja lounaan väliltä 9-13m/s. Katariina ja me lähdimme kisaan ykkösreivi isossa ja kolmosgenoalla. Lähtö meni meiltä totaalisesti pieleen pääasiassa kipparin möhläyksen takia. Tosin tilanne oli hieman omituinen Comfortina 32:n NONNAn pysähdyttyä totaalisesti lähtölinjalle poijun viereen estäen meiltä ohimenon kumpaakaan kautta. Tilanteesta selvittiin tekemällä 360 astetta ja päästämällä OE-36 ja muutama muukin yli ennen meitä. Panun kanssa mietittiin pitkään, olisiko pitänyt protestoida, mutta tilanne kehittyi niin nopeasti kovan tuulen takia, ettei aivan varmuudella keksitty protestiin vahvaa syytä.
Arkki oli suunnitellut lähdön hieman tarkemmin ja päättänyt lähteä täydellä isolla huolimatta siitä, että venettä oli ilmeisen vaikea hallita. Lähtökryssiä kuitenkin oli vajaa maili ja Arkki sinnitteli sen kohtuullisesti ja meni sitten seuraavan kolmen mailin sivutuulipätkällä jo kokolailla karkuun. Katariina ja me jouduimme avaamaan reivit "lennosta", joka ei voinut olla vaikuttamatta vauhtiin. Arkki piti johtonsa myös pitkällä spinnuosuudella Pohjois-Airiston Rajakarille asti. Rajakarin jälkeen alkoi pitkä, lähes koko Airiston mittainen kryssiosuus maaliin. Tuulta oli parhaimmillaan noin 15 metriä apparenttia ja veneen pystyssäpito oli todella haastavaa. Aaltoakin oli jo sen verran, että Panu väitti tulleensa petetyksi, kun olin kertonut, ettei meillä Turussa mitään aaltoa ole! Hetken jo harkittiin ison reivaamista uudelleen, mutta sopivilla ison säädöillä ja miehistön uudelleensijoittelulla saatiin kallistavat voimat tarpeeksi hallintaan ja veneelle melko hyvin vauhtia sisäskuuttien puuttumisesta huolimatta. Nousukulma ei tosin ollut aivan yhtä hyvä, kuin Arkilla ja Katariinalla, mutta vauhtia oli jonkinverran enemmän. Keli oli todella kostea, josta kertoo sekin, että Panun hienot tanssikengät todennäköisesti ovat pilalla ja Erjan kumisaappaat olivat täynnä vettä. Mailin verran ennen maalia onnistuttiin sitten kryssimään Katariinasta ohi ja paikka pidettiin "puoliväkisin" maaliin asti. Eroa huikeat 9 sekuntia neljän tunnin taistelun jälkeen! \:D/
ARKKI oli kuitenkin päivän kunkku!
Kokonaistuloksissa kaikki FE:t olivat yllättävän alhaalla ottaen huomioon, että keli oli kyllä meille edullinen.
Sunnuntaina jatkettiin sitten vielä October-Racea. Tuuli oli kääntynyt länsi-luoteeseen ja pudonnut noin 3-5 m/s lukemiin. Ratavalinta oli ilmeisesti järjestäjille vaikea, ja jouduttiinkin sitten radalle, josta suurin osa oli peräkkäinajoa. Ensimmäiselle kääntömerkille tosin oli hyvä kryssipätkä, joka yllättäen sujui meiltäkin kohtuullisesti ottaen huomioon että meidän ykkönen on hieman alikokoinen. Kääntömerkille kryssiessä jäimme kuitenkin Inferno 29 Qjupitan paskoihin ja Katariina ajoi alakautta ohi merkille ennen meitä! :( Loppua kohden pudottin sitten vielä jokunen sija ja olimme 7. kuten lauantainakin ja kokonaiskisassa sijalla 8.
Kaikenkaikkiaan kuitenkin kisasta jäi positiiviset tunnelmat sijoituksesta huolimatta ja vaikka kiertopalkinnon jakaminen ei sitten sujunutkaan alkuperäisen suunnitelman mukaan, vaan se hoidettiin sunnuntai-aamuna varsin vaatimattomasti laiturilla. Täytynee ensi vuodeksi valita joku muu kisa, (esim. Pyytinkari) jonka yhteydessä näkyvyys olisi tapahtumalle suurempi.
Kiitos miehistölle jaksamisesta ja hyvästä kisasta!

Tulokset ohessa: http://gk.fi/tavlingar/october-race2013/ :D

Ja kuvat palkintojenjaosta: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album534

EDIT:
Contourin videon editoinnin yhteydessä tarkempi katselu hieman muutti tilannetta (kummasti tuo muisti pätkii, kun tilanteet tulee nopeasti): Nonna oli selvästi väistövelvollinen ja protesti olisi ilman muuta pitänyt tehdä. Tosin se ei olisi vaikuttanut mestaruuskisaan, mutta lopputuloksissa oltaisiin noustu yksi sija.

Video löytyy täältä:(uusi, lyhennetty versio)

http://www.youtube.com/watch?v=3fu9lkBO58Y

Posted: Wed Oct 09, 2013 14:10 pm
by Artsi
Videon tarkempi katselu paljastaa, ettei tuo Arkinkaan lähtö ollut paras mahdollinen, mutta reivaamaton iso oli ratkaiseva juttu. Pitkä kryssiosuus maaliin meni meiltä kuitenkin hyvin täydellä isolla, vaikka tuuli oli ajoittain kovempi, kuin lähdössä, eli täysillä olisi pitänyt mennä alusta asti :!:

Posted: Wed Oct 09, 2013 17:32 pm
by Arkki
no ei ollut ihan täydellinen kun kolmonen oli vielä alhaalla 40s ennen lähtöä mutta onneksi saatiin kuitenkin ylös. Ekalla ylämerkillä jäi muutama vene taakse hyvällä sisäpaikalla 8)

Posted: Wed Oct 09, 2013 18:11 pm
by Petri
No, ottaen huomioon että tuo Nonna voitti teidät tuloksissa niin yleensä ottaen on aina aivan turhaa miettiä pitäisikö protestoida vai ei, se lipun nosto ja huuto vie 3 sekuntia, seuraavat 27 sekuntia joku miehistön jäsen katsoo (ei helvetissä kippari itse :)) tekeekö protestoitu vene mitään. Jos kieppejä ei näy (on helppo todeta protestilautakunnalle että tilannetta seurattiin vaikkapa juuri tasan 30s koska siinä ajassa veneen tulisi ainakin aktiivisesti yrittää päästä vapaaksi kieppejä tekemään joten jos mitään ei ole tapahtunut, ei säännön ehtoja mitenkään ole voitu noudattaa. On hyvä muistaa että itse rikkeen lisäksi näppärä tapa diskata vastustajia on 44.2:n rikkominen :twisted: ), niin maaliintulon jälkeen voi sitten miettiä jaksaako itse protestia jättää, ei se satamassa kökkiminen herkkua ole käsittelyä odotellessa mutta kuitenkin olennaista on se että sen päätöksen voi jättää kilpailun jälkeen.

Aina voi protestoida, sanoisin että suurempi ongelma on se että kun jengi ei protestoi, niin a)spedet b)turistit voivat sitten purjehtia ihan miten sattuu kun he eivät koskaan opi asioita Siperian kautta*. Mutta olennaista on siis se että itse se lipun nosto pitää olla sellainen automaatio ettei sitä tarvitse miettiä, itse protestin jättöä voi sitten aina miettiä vähän enemmän pragmaattisesti maaliintulon jälkeen.

*Tuossa on toki sitten riskinä ns. kostoprotestit tai yleinen lynkkausmentaliteetti jos menee sohimaan kepillä väärään paikkaan, mutta niin kauan kuin ei itse riko sääntöjä niin antaa toisten kyräillä.

Posted: Wed Oct 09, 2013 19:43 pm
by Artsi
Tässä nimenomaisessa tapauksessa oli vaikeaa nopeasti päättää, oliko kyseinen vene ohjauskyvytön vai ei. Etukautta ei kuitenkaan olisi todennäköisesti kerinnyt ohi, joten kolari olisi ollut todennäköinen, mutta jos Nonna todella oli ohjauskyvytön jostain syystä, oli meidän kuitenkin väistettävä. Näin jälkeenpäin on helppoa sanoa, että olisi pitänyt protestoida.
Meillä kyllä tuo punalippu on liehunut aikaisempina vuosina todennäköisesti alueen keskivertoa enemmänkin, mut nyt kun on oltu hieman sivummalla, on "itsevarmuus" sääntötulkinnoista kadonnut. Lähtöjä on ollut liian vähän ja sääntökirjan sisältö vähän unohduksissa :oops: Kun lisäksi kuitenkin on kyse eräänlaisesta kyläkisasta, jossa hyvä meininki on tärkeä tekijä, ei tuota lippua kovin herkästi tule nostettua.
Enemmän toki tulisi oikeuksistaan pitää kiinni (nykyään varsinkin muuallakin, kuin kilparadalla!), mutta kun monasti tuntuu siltä, että pääsee tuloksiin nähden helpommalla, kun antaa asioiden vaan "mennä menojaan" :roll:
Kausi on nyt meidän osalta ohi. Yritän luvata itselleni, että ensi vuonna yritetään olla aktiivisempia niin kisaamisessa yleensä, kuin protestoimisessakin :twisted:

Posted: Tue Oct 22, 2013 14:45 pm
by Artsi

Posted: Tue Oct 22, 2013 17:50 pm
by jaoksman
Hienoja kuvia! Harmi vaan ettei lauantailta ollut enempää mm. spinnuttelukuvia.
Taisi olla liikaa aallokkoa kuvien ottamiseen Busterista.

Posted: Wed Oct 23, 2013 18:57 pm
by msalmi1
tässä vielä toisen veneen video lauantain kisasta:

http://youtu.be/dRnkMRE6AN0

Posted: Wed Oct 23, 2013 21:36 pm
by Artsi
Näytti se olevan haastavaa menoa isommillakin veneillä. Kamerassa sentään oli näköjään muistikortissa riittävästi tilaa, ettei käynyt kuten meillä, eli tallentui vaan alkumatka. :cry:

Posted: Wed Oct 23, 2013 22:48 pm
by msalmi1
Oli siinä mukava tekemisen meininki. Itsellä pientä opettelua spinnun noston ja laskun kanssa. Viimeisen viiden minuutin kohdalla näkyy kun meinattiin ottaa busteri hinaukseen - köli meni aika läheltä ankkuriköyttä.

Posted: Thu Oct 24, 2013 10:31 am
by Artsi
Joo, aika liki meni, muttei likikään niin liki, kuin eräässä Viittakarin maaliintulossa, jossa itsekin olit meillä mukana! 8)
(video löytyy nyt myös tuolta:
http://www.youtube.com/channel/UCt023YDGiKBaxJvursCOTDQ )
Näytti tuossa myös olleen tilanne kehittymässä 13.45 kohdalla, kun eräs gasteista aikoo käydä uimassa leen puolelta kaiteiden välistä. Huh huh! H-vene Chaprastahan putosi gasti ennen lähtöä ja taisi olla juuri teidän venekunta joka hinasi miehen laiturille!