

Miehistönä Danielassa oli "Steffe" Karlsson, Panu Ranta ja Erja.
Tuulta oli etelän ja lounaan väliltä 9-13m/s. Katariina ja me lähdimme kisaan ykkösreivi isossa ja kolmosgenoalla. Lähtö meni meiltä totaalisesti pieleen pääasiassa kipparin möhläyksen takia. Tosin tilanne oli hieman omituinen Comfortina 32:n NONNAn pysähdyttyä totaalisesti lähtölinjalle poijun viereen estäen meiltä ohimenon kumpaakaan kautta. Tilanteesta selvittiin tekemällä 360 astetta ja päästämällä OE-36 ja muutama muukin yli ennen meitä. Panun kanssa mietittiin pitkään, olisiko pitänyt protestoida, mutta tilanne kehittyi niin nopeasti kovan tuulen takia, ettei aivan varmuudella keksitty protestiin vahvaa syytä.
Arkki oli suunnitellut lähdön hieman tarkemmin ja päättänyt lähteä täydellä isolla huolimatta siitä, että venettä oli ilmeisen vaikea hallita. Lähtökryssiä kuitenkin oli vajaa maili ja Arkki sinnitteli sen kohtuullisesti ja meni sitten seuraavan kolmen mailin sivutuulipätkällä jo kokolailla karkuun. Katariina ja me jouduimme avaamaan reivit "lennosta", joka ei voinut olla vaikuttamatta vauhtiin. Arkki piti johtonsa myös pitkällä spinnuosuudella Pohjois-Airiston Rajakarille asti. Rajakarin jälkeen alkoi pitkä, lähes koko Airiston mittainen kryssiosuus maaliin. Tuulta oli parhaimmillaan noin 15 metriä apparenttia ja veneen pystyssäpito oli todella haastavaa. Aaltoakin oli jo sen verran, että Panu väitti tulleensa petetyksi, kun olin kertonut, ettei meillä Turussa mitään aaltoa ole! Hetken jo harkittiin ison reivaamista uudelleen, mutta sopivilla ison säädöillä ja miehistön uudelleensijoittelulla saatiin kallistavat voimat tarpeeksi hallintaan ja veneelle melko hyvin vauhtia sisäskuuttien puuttumisesta huolimatta. Nousukulma ei tosin ollut aivan yhtä hyvä, kuin Arkilla ja Katariinalla, mutta vauhtia oli jonkinverran enemmän. Keli oli todella kostea, josta kertoo sekin, että Panun hienot tanssikengät todennäköisesti ovat pilalla ja Erjan kumisaappaat olivat täynnä vettä. Mailin verran ennen maalia onnistuttiin sitten kryssimään Katariinasta ohi ja paikka pidettiin "puoliväkisin" maaliin asti. Eroa huikeat 9 sekuntia neljän tunnin taistelun jälkeen!

ARKKI oli kuitenkin päivän kunkku!
Kokonaistuloksissa kaikki FE:t olivat yllättävän alhaalla ottaen huomioon, että keli oli kyllä meille edullinen.
Sunnuntaina jatkettiin sitten vielä October-Racea. Tuuli oli kääntynyt länsi-luoteeseen ja pudonnut noin 3-5 m/s lukemiin. Ratavalinta oli ilmeisesti järjestäjille vaikea, ja jouduttiinkin sitten radalle, josta suurin osa oli peräkkäinajoa. Ensimmäiselle kääntömerkille tosin oli hyvä kryssipätkä, joka yllättäen sujui meiltäkin kohtuullisesti ottaen huomioon että meidän ykkönen on hieman alikokoinen. Kääntömerkille kryssiessä jäimme kuitenkin Inferno 29 Qjupitan paskoihin ja Katariina ajoi alakautta ohi merkille ennen meitä!

Kaikenkaikkiaan kuitenkin kisasta jäi positiiviset tunnelmat sijoituksesta huolimatta ja vaikka kiertopalkinnon jakaminen ei sitten sujunutkaan alkuperäisen suunnitelman mukaan, vaan se hoidettiin sunnuntai-aamuna varsin vaatimattomasti laiturilla. Täytynee ensi vuodeksi valita joku muu kisa, (esim. Pyytinkari) jonka yhteydessä näkyvyys olisi tapahtumalle suurempi.
Kiitos miehistölle jaksamisesta ja hyvästä kisasta!
Tulokset ohessa: http://gk.fi/tavlingar/october-race2013/

Ja kuvat palkintojenjaosta: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album534
EDIT:
Contourin videon editoinnin yhteydessä tarkempi katselu hieman muutti tilannetta (kummasti tuo muisti pätkii, kun tilanteet tulee nopeasti): Nonna oli selvästi väistövelvollinen ja protesti olisi ilman muuta pitänyt tehdä. Tosin se ei olisi vaikuttanut mestaruuskisaan, mutta lopputuloksissa oltaisiin noustu yksi sija.
Video löytyy täältä:(uusi, lyhennetty versio)
http://www.youtube.com/watch?v=3fu9lkBO58Y