Page 2 of 4

Posted: Wed Aug 21, 2013 22:53 pm
by harald
Joskus on parempi tulla täydessä vauhdissa oikeassa päässä vähän myöhässäkin. Mutta totta tuo että 11 s kaulaa muille on aika paljon.

Te tulitte ennen lähtöä siinä kolmen veneen klungassa, jonka eteen vendattiin kohti lähtöä?

Posted: Wed Aug 21, 2013 22:53 pm
by Lilie
Joo, hieno video. Kiitos kuvaajalle kun jaksoit tehdä.

Posted: Wed Aug 21, 2013 22:56 pm
by Lilie
Joo, taidettiin tulla siinä sen letkan keulassa. Kiihdytys jäi sittenliian myöhään.

Posted: Wed Aug 21, 2013 23:00 pm
by harald
Miten katsotte etäisyyden viivalle? Paljonko jätätte varaa, sillä starttihetkellä on yleensä huonommat tuulet kuin muuten?

Posted: Wed Aug 21, 2013 23:09 pm
by Lilie
Kellosta noin suurin piirtein. Ei oo mitään vakiokaavaa ja p..tuntumalla menee tääkin. Taitaa tosin olla vähän tunnoton takapuoli..

Miten teillä?

Posted: Wed Aug 21, 2013 23:13 pm
by harald
Sama homma. Ollaan ehkä päästy 300-aan starttiin tällä hetkellä urallamme, ja vasta nyt alkaa tuntumaan siltä että on jonkinlainen idea siitä miten pitäisi lähteä. Paljon on opittavaa vielä.

Vaikeinta on nähdä ne kaikki muut veneet, ja niitten tuleva paikka minuutin parin päästä. Puhumattakaan siitä että aika kuluu samaan aikaan, ja johonkin paikkaankin pitäisi päästä (viivalle siis).

Posted: Wed Aug 21, 2013 23:22 pm
by Petri
Pakko tosin sanoa että se on about kymmenen kertaa helpompaa ajaa näitä WHC-lähtöja tai Fene-lähtöjä (no, miten ne eroavat toisistaan, sitä onkin vaikeampi sanoa 8) ) kuin ottaa lähtöjä fleetissä missä nopeus- ja nousukulmaerot ovat suuret. Etenkin tuo tulevaisuuden ennustaminen menee vaikeaksi jos alapuoliset veneet eivät jääkään pakkituuliin vaan nousevat alta yli.
Perstuntuma sen sijaan toimii ihan hyvin kun kutakuinkin tietää että se veneenmitta tai kaksi tilaa alle tarkoittaa miltei varmasti että pääsee ajamaan omalla halssillaan kunnes tahtoo itse vendata jne.

Kamerahan toki oli kiinni siinä kepissä missä keltainen lippu oli eli aika pienellä vaivalla tuo tuli, tosiaan vähän harmi ettei poijua näy kunnolla noista videoista vaikka otin vielä erikseen astetta isomman poijun käyttöön (en kuitenkaan jaksanut käyttää ylimääräistä 5 minuuttia kolmiopoijun puhaltamiseen).

Posted: Wed Aug 21, 2013 23:30 pm
by harald
Meillä oli muuten 300. startti viikko sitten WHC 8/2013 lähtö! Juhlan paikka.

Juuri tuon Peten kertoman takia pidän näistä WHC-kisoista enemmän kuin tiistiksistä. Siellä voi ottaa FEneellä hyvän startin, ja nauttia siitä sen pari kymmentä sekuntia.

Posted: Thu Aug 22, 2013 00:35 am
by Cage
Meillä oli muuten 3. startti tänään. :D Veneessä mukana allekirjoittaneen lisäksi Emil, Uffe ja Martsu.

Hiukkasen piti arpoa, että mistä sitä lähtisi. Selvää oli vain se, missä tiukkaa tulee olemaan. Sinne siis! :lol: Ajoimme poispäin viivasta ja vendatessa takaisin yllätyin siitä, että vaikutti siltä että myöhästymme ja näytti siltä että veneellä olisi jopa mahdollisesti tilaa, sillä muut näyttivät olevan joko myöhässä tai niin alhaalla viivalla, etteivät veneelle pääse. Charlotan kanssa tuli tiukkaa skabaa ja paljosta se ei ollut kiinni, että olisimme ehtineet livahtaa Charlotan keulan edestä nappilähtöön. Nyt jouduimme kuitenkin tekemään vendan ja kuten videosta näkee, niin aika häntäpäästä lähdimme.

Startin jälkeen päätimme vendata oikealle laidalle vapaisiin tuuliin. Merkille tultiin Bajanin ja jonkun muun veneen kanssa lähes samoihin aikoihin. Vihreälle ajettaessa Lisbeth tuli ihan hirmuista vauhtia kiinni ja jouduin nostamaan, jotta eivät menisi tuulen puolelta ohi. Vihreälle tultaessa tarkoitus oli tehdä niin tiukka nosto, ettei Lisbeth pääse tuulen puolelle. Sen verran on kuitenkin vielä merkkien kiertämistä harjoiteltava, että tällä kertaa siihen jäi Lisbethin mentävä kolo meidän ja merkin väliin. Kryssi punaiselle viitalle meni lähinnä taktiikalla "ei me muista päästä ohi niitä seuraamalla" ja vapaita tuulia hakiessa.

Punaisen jälkeen spinnuosuudella näimme, että lähes koko fleetillä on sama taktiikka. Jälleen ajatuksena se, että ohi ei päästä tekemällä aivan samat liikkeet, joten vaikka välillä näytti olevan varsin plattista, niin ajoimme suorinta reittiä takaa yltyvän tuulen voimin edessäolevia jonkin verran kiinni. Jälleen Bajan oli lähellä ja seuraava kohde. Vihreä vendattiin hyvin lähekkäin.

Vihreän jälkeen näimme, että pari kärkiveneistä oli kiertänyt karin tuulen puolelta. Jotain piti tehdä, jotta Bajanista ja mahdollisesti Lisbethistä pääsisi ohi. Kärkiveneiden esimerkkiä seuraten päätimme nostaa karikon yli ja toivoimme, että päästessämme laskemaan kurssia saisimme sen verran hyvän vauhdin, että pääsisimme pari venettä kuittaamaan. Lisäksi arvioimme, että keskellä tuulisi paremmin kuin rannassa. Taktiikka ei toiminut ja tulos oli se, että meille tuli matkaa huomattavasti enemmän ja jäimme Bajanista sekä päästimme Subbotan lähelle. Tämä myös varmaan maksoi meidän yhden paikan tuloslistalla.

Kisasta jäi jälleen hyvä fiilis, vaikka tuloslistan jälkipuolella olemmekin. Taas tuli opittua uutta ja kisan aikana tehty muutos skuuttipisteisiin näytti olevan askel oikeaan suuntaan. Toivottavasti saadaan miehistö kasaan sunnuntaiksi, niin että pääsee harjoittelemaan startteja.

Kiitos jälleen miehistölle, joka mahdollisti tämänkin illan. Ja Petrille vastatuulilähdöstä!

Posted: Thu Aug 22, 2013 00:44 am
by Panu
Tervehdys

Oli tiedossa hankala iltapuhde. Vakijoukoista oli poissa aivan liian moni ja jouduimme lopulta shanhaijaamaan Janin kaverin Juhan turistina mukaan, jotta saataisiin edes jotakuin tarpeellinen määrä käsiä ja kiloja veneeseen.

Nopeasti päätettiin, että Juha hoitaa muutamaa nostinta, ylä gaijaa ja päästää vendassa skuutin irti. Näillä eväin lähdettiin liikkeelle.

Larussa puhalteli kovastikin lujempaa kuin lähtöalueella. Viritetiin G3 kelulalle, mutta 8 min ennen starttia päätettiin, ettei G3:lla kerkeä muiden kyytiin ja vaihdettiin isompaan. Hyvä niin.

Iloisesti olimme yllättyneitä, kun huomasimme Petrin toteuttaneen uhkauksen vastatuulilähdöstä :D :D :D :D O:) O:) \:D/ \:D/. WHC:n normaali lähtölinja on niin penaalista kuin vain voi olla. Toki ymmärrän, ettei aina ole kalustoa käytössä, mutta penaalista se kuitenkin on :perse: .

Otettiin kelpo startti lautakunnan päästä Lilien takaa. Joo myöhässä oltiin, mutta kutakuin vauhdissa, mutta ennen kaikkea koko klunga alapuolella hyvässä huomassa ja vartiossa. Ajoitus linjalla ei ole mielestäni SE JUTTU, vaan se missä asemassa haluaa olla välittömästi startin jälkeen :!: . Kryssi meni kohtuullisesti. Pidettiin vain huolta, että vedettiin riittävän korkealle, ettei nostatuksia taikka vendoja tulisi. Sitten kahdella vendalla merkille ja spinnu vetoon. Nostoon kului hiukan aikaan, mutta ei ihan tuhottomasti saatu siitä pataan. Jätettiin genua vetämään, kun se ei häirinnyt spinnua. Karikon jälkeen Freja yritti yläpuolelta ohi. No meniväthän he, mutta nostattetun jälkeen. Kyselivät äänekkäästi tuon operaation järkevyyttä. No tähän todettakoon, että näin minimoitiin aika Frejan paskoissa ja päästiin kuin varkain Devonin yläpuolelle ja siitä ohi ennen vihreää. Ei siis ihan paska liike.

Vihreällä vedettiin spinnu alas ja jatkettiin kohti Ådholmia tarkoituksena vendata vasta saaren rannassa. Seuraava tiukempi paikka oli Haraholmin kohdalla venda. Edellä menevät ottivat turvallisen etäisyyden saaren rantaan. Meitähän ei kaikuluotaimen luvut häiritse, kun se ei toimi. Ei muuten toimi lokikaan. Päästiin hienosti ajettua Miesaaren eteläpuoleisten luotojen yläpuolelta ja säästettiin vendoja ja ajettiin puhtaissa.

Merkiltä spinnu vetoon. Tällä kertaa se nousi nopeammin, mutta turhan kauan se kuitenkin kesti. Vedettiin jonossa jiippaille ja takana tulevia tarkkaillen. Vihreällä oltiin vielä Lilietä edellä, mutta spinnun falli jäi jumiin genuan hakaseen, siten ettei sitä olisi saanut alas laskematta genuaa. Vedettiin spinnu rullalle ja keulapultittiin kiinni, jotta se häiritsisi mahd. vähän. Tässä hässäkässä keskityin vääriin asioihin ja Lilie pääsi alapuolelta irti meidän paskoita ja pääsi vapaisiin vetämään pientä kaulaa meidän spinnujarruttelusta. Olisi pitänyt vartioida tarkemmin, niin tuloksemme olisi ollut sijan parempi :oops: . Lopulta jätiin Lilielle 10s.

Kun aluksi meillä ei ollut mitään ambitiota miehistötilanteesta johtuen ja asennekin oli "ettei tästä mitään tule", niin täytyy todeta olleemme väärässä ja ennakkoluulojen vallassa. Mitään kisaa ei ole ennen maaliintuloa hävitty, joten sitkeästi loppuun asti pitää painaa.

Täyttyy kunnioittaa Ollin suoritusta Lissulla. Varastuksen jälkeen tulivat vielä kunniakkaasti mukaan kisaan ja ottivat tärkeitä Wanking pisteitä. Ei ollut näkyvissä mitään "looser attitudea" =D> :-({|=

Posted: Thu Aug 22, 2013 00:51 am
by Jankka
Valpurillakin on juhlan paikka - tänään tuli kautta aikain kymmenes startti :)
Tämän päivän kisan ratkaisu Valpurin osalta päätettiin jo kotilaiturilla, kun kippari latasi kolmos Jennin keulille. Gasteina tänään(kin) Hanna ja Suski.
Kisa sujui teknisesti ihan hyvin. Normi lähtö, ei kuitenkaan pysytty muiden vauhdissa. 35 asteen tuulikulmalla pääsi parhaimmillaan 6 solmua, alle 30 asteella vauhti putosi 0,5 - 1 solmua.

No, voihan Se olla, että veneen pohja pitää putsata edes kerran kesässä, kun spinnuillessa Merelli meni heittämällä ohi :(

Posted: Thu Aug 22, 2013 01:03 am
by Panu
max wrote: Tuli keskityttyä kaikkeen muuhun ihan liikaa tai sitten on Feneitä liikaa radalla… ;- 9
Tervehdys

Mitä kukkua esität. Eihän feneitä olut kuin 10 kpl ja se ei todeeeellakaaan ole liikaa :shock:. Lisääkin mahtuu radalle :!: . Missä on esim. se jo viime vuonna radalle kaivattu naisisto???? Ei kun mukaan vaan. Ei täällä ketään sorsita ja purjehdus on reipasta ja opettavaista.

Posted: Thu Aug 22, 2013 08:15 am
by harald
Jankka wrote:Normi lähtö, ei kuitenkaan pysytty muiden vauhdissa. 35 asteen tuulikulmalla pääsi parhaimmillaan 6 solmua, alle 30 asteella vauhti putosi 0,5 - 1 solmua.
Ei tuo sinänsä ole niin huono vauhti. Meilläkin 35° apparenttikulmilla kulki noin 6 kn, ja siitä kun nostaa kryssille niin vauhti asettui johonkin 5,2-5,4 kn haarukkaan joka myös sopii tuohon em. vauhdin tippumiseen. Pienestä se on välillä kiinni.

Vaikeaa tosin kertoa, kun meidän lokianturimme alkaa olemaan vähän nihkeä satamasta lähtiessä. Pohjaa ei ole tullut pestyä sitten joskus kesälomapurjehduksen jälkeen pikaisesti ja nyt on otollisin aika kasvulle. Pitäisi varmaan nykäistä ylös ja pestä pohja ja lokianturi niin eiköhän ne näytä samoja lukuja taas heti lähdöstä.

Tuo oli siinä rajalla ykkönen/kolmonen, ja jos te olitte kevyellä miehistöllä liikkeellä niin kolmosella pitäisi kyllä keretä. Hieno kolmonen teillä vielä, onko se aivan uusi? Onko teillä sisäskuutteja?

Posted: Thu Aug 22, 2013 08:16 am
by asalovuo
Jankka wrote:No, voihan Se olla, että veneen pohja pitää putsata edes kerran kesässä, kun spinnuillessa Merelli meni heittämällä ohi :(
Tämä on tietysti yksi asia mikä vaikuttaa. Mulla veneen pohja on pesty ja sileä.
Se minkä näen kuitenkin tärkeämpänä on spinnun ajaminen, spinnua pitää skuutata jotakuinkin koko ajan, jotta se olisi trimmissä. Leikkaamistakaan ei saisi unohtaa. Me teimme jiippejä punaisten välillä kun te taas ajoitte suoraan merkiltä merkille. Jiipeissä ei häviä niin paljoa kuin plattista ajaessa. Kannattaa printata Haraldin taulukko veneeseen. Siitä näkee leikkauskulmat nopeasti jos muita vertailukohtia ei ole.
Minä olen myös lensillä aika usein luovuttanut pinnan jollekin muulle, jos siis ajamme vajaalla. Sittenpähän vastuu trimmistä on minulla eli jos ei kulje niin syy on minun :)

Posted: Thu Aug 22, 2013 08:16 am
by harald
Panu wrote:Ajoitus linjalla ei ole mielestäni SE JUTTU, vaan se missä asemassa haluaa olla välittömästi startin jälkeen :!: .
Kaikkien takana? :)

Antin välikommentti tuossa on hyvä. Kannattaa tosiaan leikata vähän, ja katsoa niistä polareista vähän nopeuksia. Ja kulmia.

Yleensä alle 10 knotsin tuulessa jotain 160 TWA, ja sitten yli 12 kn tuulessa 170 astetta. Harvoin kannattaa ajaa aivan plattista, saa olla aika kovaa tuulta että siinä ei häviä leikkaavalle veneelle. Kovemmassa tuulessa kun vene rupeaa heijaamaan tietää että ajaa vähän liian alas.