Page 2 of 2

Posted: Sun Jul 26, 2015 14:27 pm
by Olli
harald wrote:Samassa säikeessä ei oikein tykätä tuollaisesta pallomaisesta perämoottorin käsipumpusta.
Mä sain aikanaan moottoriasentajalta vinkin, että tuosta on apua. Siinä se nyt on ollut vuodesta 2007 ilman mitän ongelmia. Tänä kesänä jouduin sitä ekaa kertaa käyttämään asennusvaiheessa tehdyn ilmauksen jälkeen, kun ajoin tankin liian tyhjäksi. Kryssin sisään kerhon saaren suojaiseen poukamaan, ja heitin koneen käyntiin, kun vene oli vielä vinossa. Kone horaisi sitten ilmaa tankista. Varakannu löpöä tankkiin, ja pari puristusta pallosta, ja taas kukkui. Koneen omalla vipstaakilla olisi kiroilu kuulunut Helsinkiin asti.

Posted: Mon Jul 27, 2015 22:03 pm
by harald
Ilmatkaa niin, että ensin pienempi ruuvi suodattimen päällä, sitten isompi. Sen jälkeen ristipää joka on korkeapainepumpun päällä. Vasta äsken keksin tuon viimeisen.

Vaihdoin suodattimen, ja ilmasin sen päältä molemmat vuorotellen. Kone lähti käyntiin ja kävi ehkä 2 minuuttia. Vasta kun ilmasin koneen etuosasta rupesi kone käymään. Tuli sitten Panun kanssa ajettua pikku lenkki, 6,3 kn taitaa olla huippunopeus meillä.

Taidan vaihtaa suodattimen seuraavan kerran kun täytän 60. Image

Posted: Tue Aug 04, 2015 11:10 am
by asalovuo
Teitkö myös tämän manuaalista löytyvän kohdan?
Image

Merellissä on ollut taas pientä ongelmaa ilmojen kanssa ja tuota manuaalin viimeistä kohtaa en ole koskaan tehnyt. Onkohan tarvetta?
Mulla ongelmat ilmenevät ainoastaan silloin kun on päivän ajellut kunnon keikutuksessa. Kone ei ota käynnistyäkseen ennen kuin on startannut ~minuutin täydellä kaasulla. Käynnistyessään kone päästää tukevat savut pakoputkesta :)

Muutoin kone lähteen käyntiin ilman kaasua myös lämpötilan ollessa lähellä nollaa.

Posted: Tue Aug 04, 2015 11:43 am
by harald
En tehnyt

Olihan se pumpun ilmauskolhta ohjeessakin; Image

Venttiilien säätö ei vaikuttanut paljoakaan, vaikken ole niitä koskaan aikaisemmin säätänytkään. Imu taisi olla 0,25 mm (jätin siihen) ja pako luokkaa 0,50 mm. Säädin sen pakopuolen 0,20 mm:iin.

Oletko Antti vaihtanut kaikki kumiletkut? Entä oliko sinulla tuollainen vedenerotin? Jostainhan sinne tulee ilmaa kun kamat keinuu.

Posted: Tue Aug 04, 2015 12:13 pm
by asalovuo
Manuaalista löytyy ilmauksen kohdalta suodattimen päällä oleva ruuvi (pieni), ruiskupumpun ruuvi ja tuo minkä postasin. Siitä isommasta suodattimen päällä olevasta ruuvista ei huolto manuaalissa ole mielestäni mainintaa. Veden erotin on jossakin vaiheessa vaihdettu läpinäkyvään malliin.

Ilmaushan on periaatteessa mulla helppo operaatio kun Merelliin on jälkikäteen asennettu sähköinen siirtopumppu eli koneen omaa manuaali pumppua ei tarvitse käyttää. Syytä lisäpumpun asennukseen en tiedä koska koneen omakin pumppu toimii enkä ole käyttänyt lisäpumppua muutoin kuin ilmauksen yhteydessä.

Jos suoraan sanotaan en haluaisi koskea koko järjestelmään sormenpäällänikään niin kauan kuin kone vain jotenkin toimii. Polttoainesuodattimen olen vaihtanut parivuotta sitten enkä varmasti vaihda uudelleen jos ei ole ihan pakko tehdä jotain muuta suurempaa operaatiota.

Täytyy ensiviikonlopun jälkeen ottaa härkää sarvista ja koittaa ilmata kone. Jos ei auta niin sitten tutkin tarkemmin. Jos joudun tekemään isompaa niin silloin ajattelin aloittaa homman tankin puhdistamisella ja siirtyä siitä konetta kohti.

Posted: Tue Aug 04, 2015 14:38 pm
by harald
Onko sinulla siis tuollainen CAV296-tyyppinen suodatin jossa on viisi eri tiivistettä? Eli tuollainen;

http://www.motonet.fi/fi/tuote/190297/D ... -UNF-liitt

Image

Posted: Tue Aug 04, 2015 14:59 pm
by asalovuo
Voisi ollakin, siis tulevaisuudessa :)

Nyt siellä on tälläinen.
Image

Posted: Tue Aug 04, 2015 15:45 pm
by harald
Tuo taitaa olla just samanlainen CAV-suodatin jossa siis suodatinpanos + lasikuppi. Siihen menee ymmärtääkseni viisi tiivistettä ja on yleensä ensimmäinen tarkastuskohta kun autoissa on ilma-ongelmia. Pää-epäilty jos minulta kysyisit.

Posted: Sat May 21, 2016 11:09 am
by MikkoP
Talven jäljiltä 1GM on alkanut ottamaan ilmaa polttoainejärjestelmään ja se tapahtuu jossain vaiheessa ennen korkeapainepumppua - näin ainakin useamman ilmauksen jälkeen olemme päätelleet.

Kone käy ilmauksen jälkeen nätisti 2-10 min, kunnes alkaa kierrokset pykiä ja kone sammuu.

Siirtopumpulle menevä verkkopäällysteinen/metallikudosletku on hieman kostea löpöstä, joten se on todennäköinen vuotokohde. Toinen epäilyksen kohde on vedeneroittimen ja em. letkun välissä oleva hana.

Missä pääkaupunkiseudulta voisi saada teetettyä uuden letkun? Toisessa päässä on siis banjoliitin ja toinen pää liittimellä kiinni kupariputkessa, jossa kiinni myös hana.

Mikko