Page 2 of 2
Posted: Wed May 15, 2013 21:19 pm
by harald
If it works, don't fix it.
En laittaisi hirveästi muutoksia peräkanaa tuohon rakenteeseen, joka on kuitenkin toiminut ihan ok 30 vuotta. En myöskään huolestuisi niin hirveästi toispuoleisesta latan kannatuksesta hitsillä, kun vertaan esim. vaijerin vahvuuteen. Joku muu kohta prakaa kyllä ennen kuin tuo rusti menee.
Posted: Wed May 15, 2013 22:45 pm
by avoipio
Hyvä idea, taidanpa toteuttaa. Tuli kyllä ostettua jo Wichardin lenkki, mutta vain yksi kokeeksi. Eiköhän sille jotain käyttöä löydy.
Posted: Tue Jul 30, 2013 21:01 pm
by harald
Tuli tuossa vanttiruuvin suojusten asennuksen aikana otettua puukko kauniiseen käteen (tai no, ei se vanttiruuvin kiristämisen jälkeen niin kaunis enää ollut) ja kiristettyä ainakin tuota paaran puolen taaimmaista rustia.
Jos taaimmaisen rustin silmukka on kallellaan eteenpäin, ja etummainen rusti on pari senttiä sisempänä niin tuostahan voi kyllä tosiaan saada sen käsityksen että ylävantin pitäisi sittenkin olla sisemmässä/etummaisessa, ja alavantin tuossa taaimmaisessa. Ellei muuta, niin tuolla saisi sen hervottoman genoan skuuttikulman edes vähän vähennettyä. Tai vähän muotoa genoan alaosaan vaikka se onkin skuutattu ylävanttiin kiinni.
Pitäisi uskaltaa kokeilla.
edit: paitsi että meillä on kyllä ne rustit -82 mallisessa köli-linjan suuntaisina;

Posted: Mon Jun 06, 2016 21:58 pm
by Cage
Mielenkiintoista. Kävin tänään penkomassa meidän rusteja ja tarkistin niitä ennen uusien vanttien asentamista. Meillä vm -81 -mallisessa on vain salongin puolella rustien "jatke", eli se rauta joka menee laipiota pitkin ja josta menee pultit läpi. Etupuolella on meillä on mutterien alla prikat, jotka viime vuonna vaihdoin paljon aikaisempia isommiksi. Olen luullut, että uudemmissa vuosimalleissa on tuo "jatke" molemmilla puolilla ja että ne on hitsattu kiinni rustirautojen alla oleviin levyihin. Tätä keskustelua ja Danielan albumia (
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _kiinnitys) tarkastellessani huomasinkin että myös uudemmissa näyttäisi olevan vain yksi hitsaussauma. Mutta, erona on se, että meillä on tuo hitsaussauma salongin puolella ja Danielassa se näköjään on WC-kaapissa ja vaatekaapissa. Danielassa salongin puolella oleva rauta ei ole rustin alla olevassa levyssä kiinni.
Mikäköhän on aikoinaan ollut syy siihen että näitä rustirautojen tukirautoja on muutettu? Kumpikohan versio on parempi? Tai onkohan niitä asennettu ihan miten sattuu? Olisko kukaan sopivasti menossa veneelle ja voisi katsoa?
Itse mietin L-muotoisen raudan teettämistä, jolla saisi meillä myös etupuolen kiinnitettyä laipioon. Tulisi siis niin, että L:n lyhyeen osaan porattaisiin reiät rustien pulteille ja pitkään osaan laipiosta läpi meneville pulteille. Ainoa ongelma on, että rustien pultit eivät ole tähän tarpeeksi pitkiä, vaan pitäisi löytää samankokoiset rustit pidemmillä pultteilla. Ja sitten tulee tietysti se vakkari homma, että onkohan järkevää lähteä muuttamaan jo 35v toiminutta järjestelmää ja onnistuukohan siinä vaan aiheuttaan jotain suunnittelematonta ylläriä?
Posted: Tue Jun 07, 2016 12:07 pm
by Cage
Mites muuten voimat ylä- vs. alavanttien kohdalla? Kumpiin tulee isommat voimat? Ylävantitahan vedetään todella kireälle, mutta Rig-manista sanottiin että alavantteihin tulee huomattavasti isommat voimat kuin ylävantteihin. Missä suhteessa nuo vois Feneessä olla suunnilleen?
Posted: Thu Jun 09, 2016 09:38 am
by Cage
Cage wrote:Mites muuten voimat ylä- vs. alavanttien kohdalla? Kumpiin tulee isommat voimat? Ylävantitahan vedetään todella kireälle, mutta Rig-manista sanottiin että alavantteihin tulee huomattavasti isommat voimat kuin ylävantteihin. Missä suhteessa nuo vois Feneessä olla suunnilleen?
Joakim, olisko sulla tästä tietoa?
