Page 2 of 2

Posted: Sat Dec 15, 2012 02:26 am
by harald
Anonymous wrote:Sofiassa, sitlooran kulmassa n. 22l kolmiomainen tankki. Mylly on 1GM.
Kesän täydelllä tankilla veneilee.
Ekana kesänä pidin 10l varasäiliötä mukana, vaan totesin ettei se ole järvipurjehtijalle tarpeellinen.
Kulutus lienee alta 0,5l per tunti.
Otin juu minäkin tankin syksyllä tokaa kertaa irti ja huljuttelin naftalla puhtaaksi. Eipä juuri tullut kuin muutama kärpäsen raato tankista.
Viimeksi tankki oli irti n. 4v takaperin ja silloin saalis oli vettä, poraus roskaa(ilmeisesti tankin teko ajoilta) + jotain mömmöä 3-4l
Ehkäpä tuo tankki on asennettu -84 ja putsasin sen ekana -08
Luulenpa että tämän jälkeen tankki saa olla rauhassa ainaskin seuraavat 10v.

Jussi
Meillä on samanlaisia kokemuksia, webastoa asennettaessa oli pakko ottaa irti tankki kun porattiin siihen se ottoputken reikä. Pohjasta tuli jotain mömmöä, mutta nyttemmin arvailen että se on aika puhdas. Ikinä en ole PA-suodattamia vaihtanut, pitäisi varmaan suorittaa kohta.

Me olemme aina tankanneet suomessa, ja normaaleissa auto-asemissa. Tästä syystä olemme varmaan saaneet aika puhdasta polttoainetta. Joskus kesällä esim. maarianhaminassa tulee tankattua, mutta sielläkin on kiertoa sen verran että puhdasta pitäisi olla.

Pidän myös noin 20l tankkia vähintään riittävänä. Joskus oli kaksikin varapönttöä mukana, nyttemin vain yksi. Sitäkin tulee niin harvoin käytettyä että taitaa sekin jäädä rantaan kohta.

Posted: Sun Dec 16, 2012 01:38 am
by Arttu
Heh. :lol:

Minä en edes tiedä kuinka iso tankki meidän infernossa on ja samalla 1GM:llä mennään. Ennätystankkaus on 26l, ja tiedän ettei siinäkään höyryillä vielä menty. Veikkaisin semmoista 30l tankkia. Yhdellä tankkauksella mennään koko kesä. Purjehtiminen on yleensä nopein tapa edetä...

Kerran on tankki päässyt tyhjenemään ja sekin oli heti sen jälkeen kun vene oli ostettu. Ei tullut puheeksi kuinka paljon tankissa on tavaraa...

Posted: Mon Dec 17, 2012 09:57 am
by FE-Sillanpää
Arttu wrote:...Veikkaisin semmoista 30l tankkia. Yhdellä tankkauksella mennään koko kesä. Purjehtiminen on yleensä nopein tapa edetä...
Ei aina. Saimaan kanavassa ei saa purjehtia - ja pläkässä ei pysty. Joskus on aika pitkäkin pätkä vain ajettava koneella. Varatankkauksen helppous on minusta se oleellinen pointti, mutta ei sekään ihan kaikissa keleissä onnistu vaikka olisi mikä varatankki. Viime venelehden myrsky-casessa ajeltiin fg:llä koneella kohti naapurimaata ja pelättiin dieselin loppumista eikä ollut 'mitään mahdollisuuksia' varatankata. Koin saman viipurin ulkopuolella FE:llä, keli ei ollut mikään myrsky mutta heilui niin penteleesti laitamyötäisessä purjeet+kone-yhdistelmällä ja olisi tehnyt mieli täydentää tankkia mutta silloisesta ussr-jerrykannusta ei olisi voinut. Olisi mennyt perille 1/10 aineesta ja loput ohi. Päästiin kuitenkin Santioon ennen löpön loppumista.

Polttoaineen loppuminen voi olla oikeasti vaarallista, jos ajellaan jonkun kanssa peräkkäin vilkasta väylää ja edelläoleva pysähtyy. Jos takanatuleva ei ole tarkkana, niin pahimmillaan tulee päälle. Olin kerran onnekseni se valpas perässätulija kun edessäolevalta perämoottorilla kulkevalta purkkarilta loppui bensa, eivätkä ehtineet vaihtaa vauhdin rippeillä reitin vierelle. Hyvä opinkappale siitäkin, ettei kannata koskaan ajaa ihan samaa linjaa peräkkäin ja turvaväli on tärkeä vesilläkin.