Page 2 of 3

Posted: Thu Nov 22, 2012 12:34 pm
by harald
Tuollainen ilmoitus on Expresspurjehtjoiden palstalla;

http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... p=978#p978
Myyn tarpeettomana 2 paria vinssejä:

2 kpl Lewmar 7 yksinopeuksiset vinssit 150 ¤ / pari
2 kpl Lewmar 16 alloy 2- nopeuksiset vinssit 300 ¤ / pari
Vinssit ovat olleet käytössä Albin Expressissä.
Jukka Takala gsm: 050 3075189

Posted: Tue Nov 27, 2012 08:31 am
by Cage
Onko kenelläkään kokemusta noista Antalin vinsseistä?

Luulen, että haluan isommat kuin 16 tai 20 genuavinsseiksi, jolloin vaihtoehdot lähinnä ovat Harken, Lewmar tai sitten tuo Antal (jos ne siis eivät ole susia).

Posted: Tue Nov 27, 2012 11:45 am
by vvoltti
Antalin vinsseistä ei ole kokemusta, mutta muut Antalin helat on ollu ihan tykkihyviä. Käsittääkseni laadukas (ja kallis) merkki.

Andersenit on parhaat, joku syy miksei niitä ole listalla?

V.

Posted: Wed Nov 28, 2012 11:10 am
by Cage
Kehtaakohan sitä myöntää, mutta ihan ulkonäkösyistä nuo Andersenit eivät ole ykkösvaihtoehto. Jalkalista musta, muut vinssit mustia... :oops:

Mutta siis joo, kyllä Andersenitkin ovat taustalla vaihtoehto, tosin kallis sellainen. Tulee varmaan meneen power ration ja vinssin fyysisen koon mukaan tämä valinta loppupeileissä.

Posted: Wed Nov 28, 2012 18:32 pm
by harald
Ai että ulkonäkö :)

If it doesn't run, chrome it!

Eiköhän tuo kromi vs. musta vinssi mene näin 30 v vanhassa veneessä vähän hifistelyksi. Itse valitsisin ensin toiminnan ja veneen nopeutumisen kriteereillä, sitten hinnan ja vasta viimeiseksi ulkonäön perusteella.

Sitäpaitsi krominen voi olla kauniimpi pitkään, jos mustasta rupeaa esim. eloksointi kulumaan tjms.

Posted: Thu Nov 29, 2012 13:48 pm
by VVille
ElecTripissä on nyt tollanen "häröasennus" et katolla on mustat Lewmarit ja genoalla rosterinkiiltoset Andersenit. Lisäks kansi on täynnä sekalaisen värisiä heloja, jotain alkuperäistä, jotain mustaa, jotain metallinkiiltoista, vähän kaikkea. Kertaakaan ei ole harmittanut et onpas epäyhtenäisen näkönen heloitus. Sensijaan useammankin kerran on tullu havaittua et onpas pirun hyvät vinssit ja toimiva heloitus ;)

Se on vene, ei näyttelyesine, joten ota sellaset palikat millä on kivoin purjehtia :)

Posted: Fri Nov 30, 2012 10:08 am
by FE-Sillanpää
VVille wrote:ElecTripissä on nyt tollanen "häröasennus" et katolla on mustat Lewmarit ja genoalla rosterinkiiltoset Andersenit. Lisäks kansi on täynnä sekalaisen värisiä heloja, jotain alkuperäistä, jotain mustaa, jotain metallinkiiltoista, vähän kaikkea. Kertaakaan ei ole harmittanut et onpas epäyhtenäisen näkönen heloitus. Sensijaan useammankin kerran on tullu havaittua et onpas pirun hyvät vinssit ja toimiva heloitus ;)

Se on vene, ei näyttelyesine, joten ota sellaset palikat millä on kivoin purjehtia :)

Kirjavuus köysissä ja vinsseissä helpottaa myös, kun pitää neuvoa kokemattomia gasteja: väännä siitä kromatusta vinssistä puoli kierrosta.... ei siitä mustasta! Päästä se punapilkullinen köysi löysäksi. Ei sitä keltamustaa jne. (Häh, mikä on skuutti? Mikä ihmeen gaija?).

Posted: Fri Nov 30, 2012 11:07 am
by Cage
Hyvä pointti tuo kokemattomien gastien opastaminen, sellasia kun saattaa välillä olla mukana.

Vaikken Bartonin vinsseihin muuten lähtis, niin varsin fiksu idea heillä on värikkäiden rinkuloiden kanssa, jotka voi laittaa vinssin päälle. Muilla valmistajilla en vastaavaa ole nähnyt, mutta ehkä niitä saa 3rd partyna, vaikkei niitä vielä nenän eteen ole tullut. Voisivat muut valmistajat ottaa mallia tässä asiassa Bartonila.

Kipusin pressun alle mittailemaan minkä kokoinen vinssi fyysisesti mahtuu FE83:seen ja lopputulos oli että noin 13cm base mahtuu. Jos hakee power ratiota n. 30 paikkeilla (about Harkenin suosituksen mukaan), niin silloin näyttäisi valikoima rajoittuvan:
- Andersen 28
- Antal W30

Jos vähän venyttää mittaa ~13,5cm:ään, niin silloin valikoimaan tulee myös:
- Harken 32.2 (base 13,7cm, asennettu ainakin muutamaan FE83:seen onnistuneesti)
- Lewmar EVO 30 tai EVO 40 (base 13,8cm)
- Andersen 40 (base 13,6cm)

Lopputulos on varmaankin se, että valinnanvaraa on ja johonkin on loppupeleissä päädyttävä. :)

Posted: Fri Nov 30, 2012 13:46 pm
by vvoltti
Mulla on Andersen 28:t 30-jalkasessa genuaveneessä. Feneeseen tuo on jo tosi järeä ja mikä tahansa yli tuon on aivan overkilliä. Ainakin nuo nelikymppiset kannattaa unohtaa.

Onkos sulta mahdollisesti jäämässä vanhat vinssit yli? Tarttisin koulutuskäyttöön demovälineeksi jonkun pienen vinssin, joka ei sais maksaa paljoa ja mielellään ei mitään.

Samaten joku vanha vinssinvapauttaja ois poikaa. Ja joku knaapi. Anyone? Menis hyvään tarkoitukseen.

T.

Ville

Posted: Fri Nov 30, 2012 14:04 pm
by Kalle
vvoltti wrote:Mulla on Andersen 28:t 30-jalkasessa genuaveneessä. Feneeseen tuo on jo tosi järeä ja mikä tahansa yli tuon on aivan overkilliä. Ainakin nuo nelikymppiset kannattaa unohtaa.

Onkos sulta mahdollisesti jäämässä vanhat vinssit yli? Tarttisin koulutuskäyttöön demovälineeksi jonkun pienen vinssin, joka ei sais maksaa paljoa ja mielellään ei mitään.

Samaten joku vanha vinssinvapauttaja ois poikaa. Ja joku knaapi. Anyone? Menis hyvään tarkoitukseen.

T.

Ville
Hei Ville
Multa löytyy jostain vanha vinssi, vapauttaja ja ehkä joku knaapikin, veloituksetta.
t.Kalle

Posted: Fri Nov 30, 2012 15:01 pm
by vvoltti
Upeeta. Privaviestit ei näköjään ole käytössä, laitatko meiliä ville.voltti ätmerkki oceanrace60.fi tai puh/sms 0405134045.

V.

Posted: Fri Nov 30, 2012 15:20 pm
by harald
Minullakin on ylimääräisenä pari barbarossa #6 vinssejä, jukovan vapauttajia ja käyttämättömiä knaapejakin löytyy. En vain muista missä :)

Posted: Fri Nov 30, 2012 16:39 pm
by vvoltti
Onks knaapi mallia kiinnitysknaapi vai semmonen vinssin lukkona oleva "epäkeskoknaapi". Ensinmainitulle olis käyttöä.

V.

Posted: Fri Sep 27, 2013 12:06 pm
by Lilie
Jatkan tähän vanhaan ketjuun kun sama asia itsellä mietinnässä..

Mitkä vinssit ja mistä päädyit hankkimaan Cage?

Entäpä osaako joku sanoa miten Harken B8 kävis? Taitavat olla samaa kokoa kuin nykyiset Barbarossat? Hieman pienet nykyiset on olleet, mutta onhan noilla pärjänny. Hinta noissa Harkeneissa houkuttais verrattuna muihin vaihtoehtoihin..

T. Ville
FIN-2583 Lilie

Posted: Sat Sep 28, 2013 11:55 am
by Cage
Meillä mentiin tämä vuosi vielä alkuperäisillä Lewmarin 7:illa. Ovat kyllä auttamattoman pienet FEneen skuuttivinsseiksi. Moni varmaan huomasi, että meillä kesti vendat kovemmassa tuulessa varsin kauan. Tämä johtu siitä, että haba vaan loppuu kesken ja lisäksi uusi skuutti helpolla sotkeutui vinssiin. Tekohengityksenä ajattelin korvata 7 single speed vinssit ostamillani käytetyillä 16 two speed vinsseillä, jotka ostin korvaamaan katolla olevat 6:set. Vaikka alunperin mittasin, että 16:set sopisivat suoraan 7:jen asennusreikiin, niin eroa oli kuitenkin se about 2mm ja vaihto ei onnistunut. Eli ei auttanut kuin laittaa 7:at takaisin, kun tarkoitus kuitenkin löytää about 30-hyötysuhteella olevat vinssit ja tehdä niille sitten asennusreikien muutos.

Olen kyllä päätymässä Andersen 28:hin, pitää vain vielä jollain tapaa koittaa varmistaa, että ohuet dyneemaskuutit eivät luista niissä. Jotikosta ne varmaan tulee hankittua, jollei niitä käytettynä jostain löydy.

Hieman vielä noi Antalit kiinnostaa, ovat tällä hetkellä 2:s sijalla. Muistaakseni parin W30 Antaleja saa about 150¤ halvemmalla kuin 28 Andersenit. Molemmissa höytysuhde on 28.

Harkenin B8 on näköjään single speed. En itse näitä ostaisi, kyllä kahden vaihteen olemassa olo antaa niin paljon enemmän. Ja hyvä se hyötysuhde on olla jossain 16-30 välillä, omasta mielestäni ainakin. Harken näyttää antavan B8:lle 7.5, joten käytännössä sama kuin nykyiset Lewmar 7:t.

Harkenin Performa malli kiinnostaisi myös siksi, että ne ilmeisesti ohjaa köyttä alaspäin vinssillä, joka tietyt on toivottu ominaisuus. Fyysisen koon puolesta niistä mahtuu vain 20:set. Jostain syystä ovat ottaneet 32:set pois valikoimistaan.

Mutta siis Andersen 28:ihin olen päätymässä ensi kaudeksi, jollei talven aikana markkinoille ilmaannu houkuttelevampaa vaihtoehtoa.