WHC 11 / 2012
Hieno kisa... siis Panun kanssa.
Lähdimme jotakuinkin ajoissa Larusta mutta myöshästyttiin lähdöstä kuitenkin muutaman minuutin. Se ei juuri harmittanut mutta se harmitti, että yksi gasteista jäi rannalle myöhästymisen johdosta.
Nöyrimmät anteeksi pyynnöt Suskille, joka jäi rannalle. Käsiä olisi todella kaivattu tänään.
Kisa meni muutoin ihan ok vaikka jäimmekin muusta fleetistä melkoisesti ja kateellisena katselin muiden kisaamista.
Koko kisan hienoin hetki oli maaliin tulo kun pääsimme Panusta ohi! Koko matkan Melkiltä Panu kasvatti etumatkaansa melko varmasti painoetunsa turvin. Keli himmasi kuitenkin miessaarenselälle tultaessa ja laitapainosta ei enää nähtävästi ollut hyötyä...tai sitten meidän valitsema laita oli parempi.
Ensiviikolla uudestaan ja ajoissa.
Lähdimme jotakuinkin ajoissa Larusta mutta myöshästyttiin lähdöstä kuitenkin muutaman minuutin. Se ei juuri harmittanut mutta se harmitti, että yksi gasteista jäi rannalle myöhästymisen johdosta.
Nöyrimmät anteeksi pyynnöt Suskille, joka jäi rannalle. Käsiä olisi todella kaivattu tänään.
Kisa meni muutoin ihan ok vaikka jäimmekin muusta fleetistä melkoisesti ja kateellisena katselin muiden kisaamista.
Koko kisan hienoin hetki oli maaliin tulo kun pääsimme Panusta ohi! Koko matkan Melkiltä Panu kasvatti etumatkaansa melko varmasti painoetunsa turvin. Keli himmasi kuitenkin miessaarenselälle tultaessa ja laitapainosta ei enää nähtävästi ollut hyötyä...tai sitten meidän valitsema laita oli parempi.
Ensiviikolla uudestaan ja ajoissa.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
No mun mielestä tossa oli aika selvä tilanne että se maalilinjan lähellä oleva saari joka tapauksessa blokkasi tuulta ihan siinä lähtölinjallakin joten sinne rannan luokse ei oikein tahtonut mennä kun oletettavasti sama ilmiö olisi sitten sielläkin.harald wrote:Vasen laita veti hyvin koko matkalta.
Me siis menimme tavallaan aika keskeltä, paljolti Panua vartioiden sivusilmällä (note to self, taas kerran mahdollisuus hävitä 17 sekuntia kun keskittyy OD-taktiikkaan eikä tasoituspurjehdukseen) mutta niin että lähestyminen maalille tulisi vasemmalta laidalta eikä oikealta mutta niin ettei Panu kuitenkaan pääsisi ihan vapaasti toiseen äärilaitaan.
Todnäk vielä kauemmaksi vasemmalle meneminen olisi ollut paras ratkaisu ajan kannalta.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Vasen laita myös Melkin jälkeen oli parempi. Johtuiko siitä että edessä olevat veneet häiritsi, en tiedä. Mutta selvästi oli enemmän painetta vasemmalla.
Odotimme kyllä kääntymistä oikealle, ja Lissu oli meidän oikealla puolella. Onneksi tuli juuri ennen porttia mukava muutaman asteen nosto paaralla ja tällä me varmaan otimme Lissun kiinni. En usko niin paljon siihen vasemman parhauteen että laittaisin rahaa siihen.
Odotimme kyllä kääntymistä oikealle, ja Lissu oli meidän oikealla puolella. Onneksi tuli juuri ennen porttia mukava muutaman asteen nosto paaralla ja tällä me varmaan otimme Lissun kiinni. En usko niin paljon siihen vasemman parhauteen että laittaisin rahaa siihen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tracki lisätty http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=196harald wrote:Olli! Lissun tracki!
Hyvä kisa oli, meillä oli taas veneessä Mikko, Heikki ja Ilmari. Hoskilta lähdettiin Mikon kanssa kahdestaan kohti Jedaa, keli oli FEneilyyn oikein sopiva. Sillä aikaa kun haettiin loppu jengi Haukilahdesta, oli tuuli hiipunut melkoisesti. Hiipuihan se sitten lisää koko kisan ajan, mutta riitti onneksi kevytrakenteisempien kilpakumppaneiden takana pitämiseen.
Hauskaa oli ajella spinnulla Melkille kolme rinnan ihan samaa vauhtia. Paluukryssille lähdettiin kolmikon ensimmäisenä, mutta sieltähän se Charlotta hiipi omalle paikalleen, ja piti meidät loppukryssillä juuri siellä missä halusi.
Nyt vain lisää FE-keliä ensi viikolle, niin alkaa sarja näyttää hyvältä...
Olli Niemi
Olennaista tuohon rinnanspinnutteluun on myös se paskanpuhuminen veneestä toiseen 
Pakko kyllä myöntää että vähän siinä jännitti kun Melkin kapeikko lähestyi ja mentiin aikalailla lähellä plattiskulmaa/negoja ja pieni vahinkojiipin vaara oli kokoajan olemassa ja veneet olivat tosiaan puhe-etäisyyden päässä toisistaan.
Kyllä tuo vasemman laidan etu siellä Melkiltä poistuessa oli varmaan osittain vapaita tuulia, meillä tuntui kokoajan hirveän vaihtelevaa painetta ja ajaminen oli todella vaikeaa. Mutta kun oli vähän siinä ja siinä että tarvitsisiko siinä ylipäätänsä vendailla, tuuli oli kuitenkin aika kovaa ja veneet jonkin matkan päässä sivusuunnassa niin laskimme että venda poispäin merkistä ei välttämättä olisi se paras tapa päästä merkille. Samaan lopputulemaan tulimme kun mietimme purjevalintaa vihreitten välissä, hakaspurjeitten kanssa genuan vaihto isompaan olisi varmaan maksanut enemmän kuin saatu etu. Jos vihreitten väli olisi ollut lenssiä spinnu ylhäällä olisimme ehkä yrittäneetkin vaihtaa ykköseen. Ja toisaalta toki vaa'assa painoi se että kaikki FE:t vetivät kolmosella, eli sinänsä purjevalinnalla ei olisi suurta vaikutusta fleetin sisäisiin sijoituksiin.

Pakko kyllä myöntää että vähän siinä jännitti kun Melkin kapeikko lähestyi ja mentiin aikalailla lähellä plattiskulmaa/negoja ja pieni vahinkojiipin vaara oli kokoajan olemassa ja veneet olivat tosiaan puhe-etäisyyden päässä toisistaan.
Kyllä tuo vasemman laidan etu siellä Melkiltä poistuessa oli varmaan osittain vapaita tuulia, meillä tuntui kokoajan hirveän vaihtelevaa painetta ja ajaminen oli todella vaikeaa. Mutta kun oli vähän siinä ja siinä että tarvitsisiko siinä ylipäätänsä vendailla, tuuli oli kuitenkin aika kovaa ja veneet jonkin matkan päässä sivusuunnassa niin laskimme että venda poispäin merkistä ei välttämättä olisi se paras tapa päästä merkille. Samaan lopputulemaan tulimme kun mietimme purjevalintaa vihreitten välissä, hakaspurjeitten kanssa genuan vaihto isompaan olisi varmaan maksanut enemmän kuin saatu etu. Jos vihreitten väli olisi ollut lenssiä spinnu ylhäällä olisimme ehkä yrittäneetkin vaihtaa ykköseen. Ja toisaalta toki vaa'assa painoi se että kaikki FE:t vetivät kolmosella, eli sinänsä purjevalinnalla ei olisi suurta vaikutusta fleetin sisäisiin sijoituksiin.
Niin, kyllähän tuossa muuten pitää miettiä sitä että jos ensi viikolla näyttää olevan gastiongelmia niin tärkeintä on saada Antille täysi miehistö kasaan niin saadaan palkintosijat vain feneille kunhan vain saadaan ainakin 3 venettä T-minin ja Merellin väliin. Mites ne tallimääräykset sitten olivatkaan sallittuja PKS:ssä? 

Laitoin muutamille gasteille viestiä, kaivelkaahan muutkin gastipoolistanne potentiaaliset ehdokkaat, jotta saadaan mahdollisimman moni FEne kilpailukykyisenä viivalle. Teekkarit mukaan myös!Petri wrote:Niin, kyllähän tuossa muuten pitää miettiä sitä että jos ensi viikolla näyttää olevan gastiongelmia niin tärkeintä on saada Antille täysi miehistö kasaan niin saadaan palkintosijat vain feneille kunhan vain saadaan ainakin 3 venettä T-minin ja Merellin väliin. Mites ne tallimääräykset sitten olivatkaan sallittuja PKS:ssä?
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ai tämä olikin näin helppo laji? Riittävän monta gastia vaan ja PROFIT! Annelissa taisi eilen olla viisi henkeä, en tietenkään tarkoita että siellä olisi yritetty korvata määrä laadulla.
BTW niin Lisbethin olisi kannattanut portin lähestyessä vendata pois Herskan paskoista meidän eteen tai jopa eteen-yläpuolelle. Nyt vartiointinne oli niin löysä ja veneitten välinen etäisyys niin suuri että pienikin sifti vaikutti ratkaisevasti.
BTW niin Lisbethin olisi kannattanut portin lähestyessä vendata pois Herskan paskoista meidän eteen tai jopa eteen-yläpuolelle. Nyt vartiointinne oli niin löysä ja veneitten välinen etäisyys niin suuri että pienikin sifti vaikutti ratkaisevasti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ei se noin mene, mutta jos veneitä jää gastipulan takia rannalle, tai ajaa kahden hengen miehistöllä, niin on aika vaikea pärjätä.harald wrote:Ai tämä olikin näin helppo laji? Riittävän monta gastia vaan ja PROFIT!
Niin olisi, mutta mietittiin siinä liian pitkään...harald wrote:BTW niin Lisbethin olisi kannattanut portin lähestyessä vendata pois Herskan paskoista meidän eteen tai jopa eteen-yläpuolelle.
Olli Niemi
Olisiko sitten ensi viikon jälkeen taas perinteisten pizza-iltamien vuoro?
Toivotaan vaan että tulee Fene-keliä eikä mitään tuollaista leppoista lilluttelua, eihän siinä edes tunne ansainneensa pizzaa jos on mukavaa.
Ison luokankin tulokset ovat sitten lopulliset, ei muutoksia tuloksiin. Ja Bluxin kipparin pyynnöstä julkistetaan keissi myös täälläkin eli tasan tarkkaan tästä asiasta oli kyse
http://game.finckh.net/reg_gbr/cases/case58.htm
Pitää miettiä pitäisikö ensi kaudella ordereihin kirjoittaa siten että vihreä keppi on jätettävä pohjoiseen riippumatta sen sijainnista siten muuttaen 28.2:ta. Tai sitten tosiaan vain ohjeistaa lautakuntaa virittämään linja aina siten että vihreä on vähäsen maalin ulkopuolella.
Toivotaan vaan että tulee Fene-keliä eikä mitään tuollaista leppoista lilluttelua, eihän siinä edes tunne ansainneensa pizzaa jos on mukavaa.
Ison luokankin tulokset ovat sitten lopulliset, ei muutoksia tuloksiin. Ja Bluxin kipparin pyynnöstä julkistetaan keissi myös täälläkin eli tasan tarkkaan tästä asiasta oli kyse
http://game.finckh.net/reg_gbr/cases/case58.htm
Pitää miettiä pitäisikö ensi kaudella ordereihin kirjoittaa siten että vihreä keppi on jätettävä pohjoiseen riippumatta sen sijainnista siten muuttaen 28.2:ta. Tai sitten tosiaan vain ohjeistaa lautakuntaa virittämään linja aina siten että vihreä on vähäsen maalin ulkopuolella.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Oliko Blux siis tullut maaliin tuon rannan puolella?
Aika vaikeaa tuo on muuttaa niin että menee kaikki oikein, sekä lähdössä että maaliintullessa. Parasta olisi tietenkin jos merkki olisi tasan viivalla, sekä lähtijöiden että toimikunnan näkökulmasta katsottuna.
Katso myös määritelmä säännöistä Finish.
Otetaan to pizza-kysymys WHC 12/2012 ketjussa? Arvaan että syyskuussa voi tulla kevyttäkin keliä
Aika vaikeaa tuo on muuttaa niin että menee kaikki oikein, sekä lähdössä että maaliintullessa. Parasta olisi tietenkin jos merkki olisi tasan viivalla, sekä lähtijöiden että toimikunnan näkökulmasta katsottuna.
Katso myös määritelmä säännöistä Finish.
Periaattessa jos se vihreä keppi on vähänkin maaliviivan ei-radan puolella riittää että käy "koskettamassa" maaliviivaa että pitää kirjoittaa maaliintulleeksi.A boat finishes when any part of her hull, or crew or equipment in
normal position, crosses the finishing line in the direction of the course from
the last mark, either for the first time or after taking a penalty under rule 44.2
or, after correcting an error made at the finishing line, under rule 28.1.
Otetaan to pizza-kysymys WHC 12/2012 ketjussa? Arvaan että syyskuussa voi tulla kevyttäkin keliä

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ongelma liittyy merkin MÄÄRITELMÄÄN, joten lienee aika mahdotonta ratkaista asiaa ordereita muuttamalla, koska määritelmien kanssa ristiriitainen orderi on pätemätön.Petri wrote:Pitää miettiä pitäisikö ensi kaudella ordereihin kirjoittaa siten että vihreä keppi on jätettävä pohjoiseen riippumatta sen sijainnista siten muuttaen 28.2:ta. Tai sitten tosiaan vain ohjeistaa lautakuntaa virittämään linja aina siten että vihreä on vähäsen maalin ulkopuolella.
Ville
PS. Oliko siis Blux vaatinut hyvitystä em. keissiä vastaavassa tilanteessa ja hävinnyt, eli nähtävästi siis joku muu vene kuin Blux oli jättänyt "määrittelemättömän merkin" kiertämättä tai kiertänyt väärin. Näinkö?