Page 2 of 6

Posted: Wed Aug 22, 2012 22:43 pm
by Panu
harald wrote: Ai kuinka legendaarinen, tuo on hauska. Ei taida kyllä olla Panulla mitään protestin aihetta Lisbethiä vastaan ainakaan tuossa :)

Ei siis voi tulla leen puolelle keula kiinni perään huutamaan että nousee. Kun peitto syntyy pitää ensin antaa toisella mahdollisuus väistää, mutta milläs väistät kun peräpeili on lähellä toisen keulaa? :)
Tervehdys

Jos tarkkaan katsoo oli meillä keula Lissun perän etupuolen, jo siitä lähtien kun Lissu ja Olga kääsi meidän kanssa samalle halssille. Toisaalta huusin nostavani ja kahdesti vielä annoin Lissulle alapuolelle tilaa kääntää ilman pelkoa perän kolahtamisesta kylkeemme. En tiedä näkikö Olli tämän tilan annon. Ilmeisesti ei, kun hän oli molemmilta puolin puristuksissa, eikä voinut seurata molempia sivuja yhtä aikaan.

Posted: Wed Aug 22, 2012 22:44 pm
by Petri
harald wrote:
Petri wrote:Yksi mielenkiintoinen asia on R17, mikä on proper course jos suunta merkille on slööriä jolloin periaatteessa piihin nostaminen ei varmasti vie venettä merkille mahdollisimman nopeasti.
Sellainen sääntö on tosiaan olemassa joo, mutta ensin pitää väistää ja vasta sitten selvitellä syyllisyyttä. Ihmettelin ettei Merelli protestoinut Olgaa, sen verran verrkaisesti nostitte pois siitä videon alussa?
Sehän on Lisbeth joka siinä nostattelee, pitää tosin huomioida että t=13s kohdalla Lissu jo vetää alaspäin ja minä pidän yhä kurssin samana, jonka jälkeen sitten Lisbeth (jonkun muun pakottamana) nostaa varsin nopeasti kiinni meihin. Meillähän on jo tuossa purjeet poissa vedosta, vene miltei piissä ja vauhti kateissa, sen takia siinä ei juurikaan väistetä mihinkään suuntaan.

Ja täsmennyksenä, R17 pätee tuohon jälkimmäiseen nostatteluun, ei ekaan koska startti tapahtuu about samalla hetkellä kun kolahdus.

Posted: Wed Aug 22, 2012 22:48 pm
by Panu
Petri wrote:Yksi mielenkiintoinen asia on R17, mikä on proper course jos suunta merkille on slööriä jolloin periaatteessa piihin nostaminen ei varmasti vie venettä merkille mahdollisimman nopeasti.
Tervehdys

Meillä ei ollut lähelläkään tiukka kryssi saati sitten piihin nosto. Ajettiin tiukasta kryssistä selkeästi auki. Ei oltais päästy edes korkealle, kun skuuttipiste oli säädetty keliä ja suuntaa varten 3 naksua eteenpäin normaalista.

Posted: Wed Aug 22, 2012 22:51 pm
by asalovuo
Hieno kisa ja ratavalintakin osui loistavasti (kryssiä, sivutuulta spinnulla ja ilman sekä plattista).

1. startti oli ajoitukseltaan loistava. Olisimme saapuneet poijulle paukun kajahtaessa jos yläpuolella olleet veneet olisivat tehneet mitä kovaan ääneen pyydettiin eli nostaneet...Lopputulos oli varaslähtö.

2. startti sujui ilman sen suurempia ongelmia ja pääsimme heti purjehtimaan vapaasti kohti pohjoisviittaa.

Viitalla lähdimme nostamaan kurssia Olgan lasketellessa alemmas ja hetken päästä olimme ohi. Odotimme hetken ja teimme lyhyen tikin lähemmäs leikkaria vain varmistaaksemme ettei takaa tulevat veneet pääsisi yllättämään.

Poijulla vaihdoimme osia Tuulin kanssa ja minä otin trimmaajan, pianistin ja keulagastin roolin - Tuulin ajaessa. Spinnu nousi kohtuu nopeasti ylös eikä takaa tulleet veneet päässeet ohitse.

Vihreällä katsoin, että Charlotta laski spinnun emmekä käsien puutteen vuoksi lähteneet urheilemaan, joten teimme kuten Charlotta. Spinnua ei tietenkään olisi pitänyt ottaa alas vaan olisi pitänyt odottaa lähtöpoijulle. Jatkoimme genoalla siten, että Tuuli ajoi ja minä trimmasin. Poijun lähestyessä totesin ilokseni, ettei muut veneet olleet päässeet meistä ohi.
Toinen kierros oli ensimmäisen toisinto sillä erotuksella, että nyt spinnua ei laskettu vihreällä vaan ajoimme sillä maaliin asti.

Keli oli mukava eikä ennusteiden lupailema sadekaan yllättänyt :)

Veneessä tänään siis Tuuli ja allekirjoittanut.

Edit: ...ja huomenna neulomoon korjauttamaan isoa.

Posted: Wed Aug 22, 2012 23:14 pm
by harald
Onko niin ettei minkäänlaisia tuloksia julkaista ennen protestinkäsittelyä?

Posted: Wed Aug 22, 2012 23:18 pm
by Petri
harald wrote:Onko niin ettei minkäänlaisia tuloksia julkaista ennen protestinkäsittelyä?
Katsotaan nyt saadaanko protestiasiat setvittyä nopeasti niin ei tarvita protestikäsittelyjä, alustavat tulokset tulevat kyllä ulos viim. huomenna (taikasanana tuo sähköpostiprotestien jättöDL).

Posted: Wed Aug 22, 2012 23:23 pm
by Petri
Panu wrote:
Petri wrote:Yksi mielenkiintoinen asia on R17, mikä on proper course jos suunta merkille on slööriä jolloin periaatteessa piihin nostaminen ei varmasti vie venettä merkille mahdollisimman nopeasti.
Tervehdys

Meillä ei ollut lähelläkään tiukka kryssi saati sitten piihin nosto. Ajettiin tiukasta kryssistä selkeästi auki. Ei oltais päästy edes korkealle, kun skuuttipiste oli säädetty keliä ja suuntaa varten 3 naksua eteenpäin normaalista.
Siis olennaisempaahan tuossa on se missä peitto syntyy. Peitto meihin kyllä syntyy varsin kaukana mutta Lisbeth rikkoo peiton ennen nostattelua ja uusi peitto syntyy 2 veneenmitan sisällä. Tämän jälkeen et siis voi nostaa Lisbethiä yli proper coursen ja kun kyse oli slööristä kohti ekaa merkkiä, proper course on vähintään suoraan päin merkkiä, ei sen yläpuolelle (proper coursen määritelmähän on siis nopein reitti merkille). Jos nostattelet sitten veneitä pois proper courselta, rikot sääntöä 17 ainakin Lisbethin kohdalla.

Posted: Wed Aug 22, 2012 23:38 pm
by Petri
harald wrote:Tulokset tulee tuohon;

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=241
Iso luokkahan tosiaan onkin ollut tuossa jo hetken

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=242

Posted: Thu Aug 23, 2012 00:06 am
by Petri
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=241

Ja tosiaan alustavat tulokset vielä tuossa, kaksi protestia on vielä käsittelyssä joten tulokset voivat ko. veneitten osalta muuttua.

Posted: Thu Aug 23, 2012 08:57 am
by Jankka
tjaa, olipas mielenkiintoinen lähtö. Valpurissa tuumailtiin kahteen kertaan, yrittääkö poijulle. Olipa hyvä, että jäätiin lähtölinjan puoliväliin ettei tarvinnu tehdä kunniakierroksia poijun ympäri :) Gasteina kunnostautuivat tällä kertaa Suski ja Hanna. Vene ei vaan kulkenut, vaikka Suski sai jopa ison trimmiin "fuskaamalla" ja lennättämällä scandicupia sivutuuleen :) Täytynee tehdä Valpurille alapesu :(

Posted: Thu Aug 23, 2012 09:00 am
by harald
Älä huolestu vauhdin puutteesta, vaan ole iloinen siitä että veneessäsi on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia! :)

Posted: Thu Aug 23, 2012 09:34 am
by Panu
Petri wrote:...kun kyse oli slööristä kohti ekaa merkkiä...
Tervehdys

Tuota, miten sinä märittelet tuon slöörin? FE wiki toteaa sen olevan sivumyötäinen http://www.fe83.org/wiki/index.php/Sl%C3%B6%C3%B6ri .

Meillä on ainakin tapana ajaa slöörit spinnulla. En tosin eilen nähnyt kenenkään vetävän tuohon suuntaan kuin genualla. Selkeää slööriä siis...kö :roll: ?

Posted: Thu Aug 23, 2012 10:09 am
by asalovuo
Tracki lisätty.

Posted: Thu Aug 23, 2012 10:40 am
by Petri
Mulle slööri on se mitä on kryssin ja lenssin välillä. Strekki kai olisi se oikeampi? termi, mutta en sitten tiedä onko noitten erottelu merkityksellistä.

Olennaista on siis R17 kannalta se että proper course pohjoiskepille oli jotain muuta kuin kryssiä (kaitpa joku TWA55-60 lienee todellisuutta) joten nopein reitti merkille on jotain täysin suoraan merkkiä kohti ajamisen ja vähän alabanaanin ajamisen välillä (miten ikinä VMC ja VMG sopivatkaan yhteen). Tällöin kaikki nostatus esim. jo kryssille ja siitäkin yli ovat nostatusta yli proper coursen. Tämä pätee siis sinun ja Lisbethin välille, koska teidän peittonne katkesi ja syntyi uudestaan alle 2 veneenmitan sisällä.

Koko protesti oli muutenkin väärin kohdistettu, koska tuollaisessa tilanteessa sinun täytyy protestoida sitä venettä joka ei anna sinulle tilaa, ei niitä muita veneitä sen veneen yläpuolella. Olet ymmärtänyt protestiketjun siltä osin väärin että protesti tulee noin periaatteessa esittää sille veneelle joka rikkoo sääntöä sinua vastaan, ei sitä venettä vastaan joka on mahdollisesti syypää siihen ettei se sinua vastaan rikkova vene voi noudattaa sääntöä sinun kohdallasi. Sitten jos taas se sinua vastaan rikkova protestoi taas hänen yläpuolista venettään, syntyy ketju jossa ylin vene voidaan todeta syylliseksi.

Ts. koska meidän välillämme oli ainakin veneenmitta tilaa (minkä aika selvästi voi huomata yhdestä veneestä siinä välissä) niin minä annoin kyllä sinulle tilaa tehdä vaikka mitä. Sen sijaan Olli voisi vaatia minulta tilaa ja Olli on jo ilmoittanut ettei nähnyt minun toiminnassani mitään vikaa joten protestisi tulisi kohdistua Olliin.

Posted: Thu Aug 23, 2012 10:54 am
by harald
Slööri on määritelmätään se kun tosituulen kulma on suoraan sivusta taaksepäin. Lenssi vaatii jo melkein jiippejä. Sivuvastainen on se kun tosituulen kulma on keskiveneen keulan puolella.

Yksi hyvä tapa tietää että ajetaan sivuvastaiseen on se kun ajomoodi muutetaan sellaiseksi että veneen keula osoitetaan kohti seuraavaa merkkiä, ja tuulen pikku kääntymiset ja voimakkuuden vaihtelut ajetaan skuuteilla. Jos ajetaan vaihtelut skuutit kryssiasennossa mutta veneen suuntaa vaihdellen on kyseessä vastainen, mutta ei välttämättä täysi kryssi. Kryssi vaatii vendoja, vrt. lenssi.

Sillä nyt ei ole merkitystä sinänsä miksi sitä kutsutaan.

Proper Course voi kyllä olla merkittävästikin korkeammalle kuin suoraan kohti merkkiä, mutta tällöin pitää voida osoittaa että tuulessa oli sellainen hetkellinen taantuma että vauhdin säilyttämiseksi piti nostaa vähän. Tähän ei muut veneet vaikuta, vaan tuulen laantuminen arvioidaan niin kuin muita veneitä ei ole lähellä. Vähän hataralla pohjalla ollaan silloin.

Videosta näkee selvästi miten Lisbethin peitto loppui, ja sitten Anneli saavutti peiton uudestaan. Olgan ja Lisbethin välinen peitosta en osaa sanoa, jiipilläkin saa nimittäin peiton loppumaan.

Tuo jiippaaminen on muuten yksi tapa päästä nostorajoituksesta eroon. Jos kaksi venettä ajaa syvään myötätuuleen ja sääntö 17 rajoittaa leen puoleista venettä voi se tehdä pari jiippiä. Alas, peitto loppuu ja syntyy uudestaan mutta tällä kertaa sivusta eikä takaa. Nyt saa leen puolen vene nostaa yli oikean suunnan. Näin oli ainakin säännöissä joiden viiim.käyt.pvm. oli 2009, minulla on hatara muistikuva että nykysäännöissä on joku pikku säätö tässä kohtaa. Joku varmaan valaisee.

Pyysimme sitten RAF tulokseksi tästä kisasta, muuta kokonaistilanne ei ole riittävän jännittävä :) Anteeksi vielä kerran Herring Rougelle, rako oli vähän liian kapea kyllä.