Nuo jiipit kyllä hirvittivät täydellä isolla, voimaa olisi varmasti ollut ihan riittävästi yhdellä reivilläkin. Miten keulapurje vähentää skuutin kuormaa jiipissä?harald wrote:
edit: Pelkällä isolla tulee kyllä kuormaa skuuttiin jiipeissä, senkin takia olisi hyvä olla joku muu purje ylhäällä. Tai sitten se ykkösreivi.
FE83 trimmauksesta?
Keulapurje(siis ei spinnu, tosin voi sitäkin yrittää
) ylhäällä on helpompi vetää nuo käännökset vendoina, kun silloin keulakin kääntyy vendassa yli helpommin. Ilman keulapurjetta voi olla ettei vauhti riitä vendan tekoon ja vene jääkin vain ajelehtimaan tuuleen.

Last edited by Petri on Sun Aug 05, 2012 23:01 pm, edited 1 time in total.
Myötätuulessa apparenttituuli vähenee, kun veneen vauhti on kovempi. Eipä pieni keulapurje tähän paljon vaikuta, mutta spinnu kyllä...Marko wrote:Nuo jiipit kyllä hirvittivät täydellä isolla, voimaa olisi varmasti ollut ihan riittävästi yhdellä reivilläkin. Miten keulapurje vähentää skuutin kuormaa jiipissä?
Olli Niemi
On helppoa, jos on miehistöä. Tuossa Marko oli ilmeisesti ajanut venettä yksin. Spinnu lentää kyllä yksinkin vielä 10 m/s tuulessa, mutta siinä ei kyllä mikään ole enää helppoa.harald wrote:Olli oikeilla jäljillä. Etenkin spinnun kanssa on helpompi jiipata isoa vaikka juuri 10 m/s tuulissa ja yli kun spinnussa on isompi kuorma. Ja spinnuhan on helppo jiipata kovassa tuulessa jos vain pysyy lennossa
Kovemmassa kelissä pyrin välttämään jiippejä kun ajan yksin spinnu ylhäällä. Plotteri on tähän hyvä työkalu. Väyliä jos ajelee, niin joutuu usein mutkittelemaan. Jos vaikka väylä tekee jonkun kiven takia mutkan, joka vaatisi jiippiä, niin voi olla helpompi nostaa vähän, ja koukkia kiven "väärältä" puolelta.
Jos jiipin joutuu tekemään, se on autopilotin kanssa aina jännää, kun on aallokkoa, keulasuunta voi heittellä jotain +/-30 astetta, kun pilotti on aina myöhässä. Spinnun kanssa kannattaa nostaa keulapurje puolitankoon, saattaa estää spinnun kelautumisen staagin ympärille. Jiipissä skuutit aika löysälle, niin että spinnu lentää tasan keskellä ja melko edessä. Molemmat barberit kiinni, ja sitten keulaan puomin kimppuun. Jos skuutit on liian kireällä, puomia ei saa paikalleen, eikä kukaan ole skuutteja löysäämässä, jos veneessä ei ole muita. Kun puomi on saatu paikalleen, nopea hyökkäys skuutteihin ja isoa jiippaamaan.
Usein otan kovemmassa kelissä yksin spinnun alas jiippiä varten. Spinnun lasku on kohtuullisen helppoa yksinkin, kunhan skuutit ovat ylävinssillä, kaikki köydet juoksevat, ja sprayhood on alhaalla. Leen skuutti ja falli auki, ne otetaan mukaan keulaan, ja pidetään kireällä. Keulassa ote purjeesta, ja molemmat köydet irti. Spinnu tulee alas, luun skuutista ei tarvitse välittää, sen vaan sitten irrottaa puomista, jotta saa spinnun luukkuun.
Olli Niemi
Joo, mutta pelkästään iso ylhäällä et pääse niin lujaa kuin mahdollista... Ja sitten taas jos on se spinnu ylhäällä, niin ei sekään yksin niin helppoa ole...Marko wrote:Ts. sen sijaan että aloin hannailemaan ja vetämään ison skuuttia sisäänpäin voiman vähentämiseksi, minun olisi kannattanut mennä niin kovaa kuin mahdollista?
10 m/s voi vielä mennä "jollajiippinä", jos ajaa spinnulla, ja on miehistöä, mutta muuten kovassa kelissä joutuu kyllä ison kelaamaan sisään jiippiä varten. Muuten en kyllä myötätuuleen kiristäisi skuuttia voiman vähentämiseksi. Siitä tulee samalla kallistavaa momenttia, ja vauhti hidastuu. Kannattaa tarkistaa, että skuutti on riittävän pitkä, jotta saat puomin päästettyä ihan vantteihin asti. Saalingit painavat silloin ison mutkalle, mikä on kamalan sääli, mutta sen ei saa antaa häiritä.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olisi mielestäni parempi ajaa barberit sen verran löysällä että niitten pylpyrä on juuri mantookivaijern kohdalla. Kun barberit päästää levenee spinnu keskeltä ja spinnun liikit eivät ole niin kriittisiä. Näin se lentää paremmin.
Meidän perhejiippailut meni tänä vuonna niin että menin itse hoitamaan puomia, tytär ohjaa ja vaimo skuuttaa. Barberit vedin juuri em. tavalla lähtiessäni keulaan. Eipä paljon tarvinnut skuuttata ollenkaan jiipissä.
Tällä menetelmällä tuli sitten jiippailtua jussaröstä barösundin rännin läpi aina sen jakob ramsjön tasalle suurin piirtein. Aika moni jiippi tuli tehtyä, ja aika moni isompi vene veti purjeet ylös, tuli ohitetuksi jonka jälkeen laskivat purjeet takaisin alas ja jatkoivat myötikseen koneella
Eräs Jussi ajoi ohi koneella ja valitteli jotain genaakkeria sitä tätä
Pikku Myy eli ex. Hennuli tuli muuten bongattu Kytön P-puolella kotimatkalla. Trimmeistä, kryssikulmista ja vauhdista päätellen menee vähän aikaa vielä ennen kuin ovat radalla.
Tuo barösundin ränni on aika mutkitteleva ja korkeat rannat tekevät vielä sen että jiippivalmiuden pitää olla koko ajan päällä. Siitä on aika kauan kun viimeksi ajettiin siitä. Olympiaväylä on kivempia vaikka kryssiä
Meidän perhejiippailut meni tänä vuonna niin että menin itse hoitamaan puomia, tytär ohjaa ja vaimo skuuttaa. Barberit vedin juuri em. tavalla lähtiessäni keulaan. Eipä paljon tarvinnut skuuttata ollenkaan jiipissä.
Tällä menetelmällä tuli sitten jiippailtua jussaröstä barösundin rännin läpi aina sen jakob ramsjön tasalle suurin piirtein. Aika moni jiippi tuli tehtyä, ja aika moni isompi vene veti purjeet ylös, tuli ohitetuksi jonka jälkeen laskivat purjeet takaisin alas ja jatkoivat myötikseen koneella

Eräs Jussi ajoi ohi koneella ja valitteli jotain genaakkeria sitä tätä

Pikku Myy eli ex. Hennuli tuli muuten bongattu Kytön P-puolella kotimatkalla. Trimmeistä, kryssikulmista ja vauhdista päätellen menee vähän aikaa vielä ennen kuin ovat radalla.
Tuo barösundin ränni on aika mutkitteleva ja korkeat rannat tekevät vielä sen että jiippivalmiuden pitää olla koko ajan päällä. Siitä on aika kauan kun viimeksi ajettiin siitä. Olympiaväylä on kivempia vaikka kryssiä

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
En kiristäisi isoa sisään myös sen takia että silloin oikein pyytää vahinkojiippiä. Se voi olla jopa ihan oikeasti vaarallinen +10 m/s kelissä.Olli wrote: Muuten en kyllä myötätuuleen kiristäisi skuuttia voiman vähentämiseksi. Siitä tulee samalla kallistavaa momenttia, ja vauhti hidastuu. Kannattaa tarkistaa, että skuutti on riittävän pitkä, jotta saat puomin päästettyä ihan vantteihin asti. Saalingit painavat silloin ison mutkalle, mikä on kamalan sääli, mutta sen ei saa antaa häiritä.
Samasta syystä kannattaa tarkastaa tosiaan että ison skuutti on niin pitkä että puomi menee ylävanttiin asti. Valitettavan moni purjehtii myötätuuleen iso slööri tai jopa sivutuuli-asennossa. Kun isopurje on niin tiukalla on tuulen paljon helpompi napata purjeen ylä- ja takaosasta kiinni ja heittää ylhäältä lähtien purje toiselle halssille. Puomi seuraa noin 0,5 s perässä aikamoisella vauhdilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Barösund on siitä kiva, että siellä tuulee joko suoraan nenille, tai selän takaa, mitään välimuotoja ei ole olemassa lukuunottamatta hetkellisiä häiriöitä tuulikentässä.harald wrote:Tuo barösundin ränni on aika mutkitteleva ja korkeat rannat tekevät vielä sen että jiippivalmiuden pitää olla koko ajan päällä. Siitä on aika kauan kun viimeksi ajettiin siitä. Olympiaväylä on kivempia vaikka kryssiä
Olli Niemi
Samankaltaisia havaintoja. Vaikka olisi kuinka iso ja nopea vene, niin käytännön suorituskyky ei ole kovin paljon kovempi. Harva jaksaa nostaa jotain 100 neliön spinnua perhemiehistöllä, ja sitten niistä pääsee ohi pienemmällä veneellä, jota on helppo ajaa spinnulla.harald wrote:Tällä menetelmällä tuli sitten jiippailtua jussaröstä barösundin rännin läpi aina sen jakob ramsjön tasalle suurin piirtein. Aika moni jiippi tuli tehtyä, ja aika moni isompi vene veti purjeet ylös, tuli ohitetuksi jonka jälkeen laskivat purjeet takaisin alas ja jatkoivat myötikseen koneella
Olli Niemi
Kiitokset kaikille asiantuntevista neuvoista. Ensi kerralla on sitten hiukan fiksumpana liikenteessä. Tämän kesän tuulet on olleet haasteellisia kokemattomalle. Oikeastaan hyvä niin. Juuri tuolla Barösundin rännissä tuli harjoiteltua kryssiä puuskittaisessa ja navakassa tuulessa. Samalla tuli todettua, että reivin vinssinvapauttaja luistaa ja että vanha kovan kelin fokka on aivan loppu. Ensi kesäksi pitää vähän tuunata paattia.
Jos sulla on niitä alkuperäisiä alumiinisia Jukovan rystystenmurskaaja-mallisia vinssin vapauttajia, niin kannattaa modernisoida kaikki kerralla. Esim. Spinlock XAS on aika hyvä malli FE:hen. Tekee loven lompakkoon, mutta parantaa elämänlaatua veneessä. Niiden myötä aukeaa mahdollisuus vaihtaa myös laadukkaampiin köysiin sitä mukaa kun niissä tulee mailit täyteen. Ne vanhat lukot eivät oikein tahdo pelata 6-8 millisten köysien kanssa, etenkään dyneeman, kun se on niin kovaa.Marko wrote:Samalla tuli todettua, että reivin vinssinvapauttaja luistaa ja että vanha kovan kelin fokka on aivan loppu. Ensi kesäksi pitää vähän tuunata paattia.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11406
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ei se Spinlock XAS autuaaksi tee sekään. Ehkä Lewmar D1 olisi parempi vaihtoehto, tuolla XAS-llä menee herkästi kuori poikki etenkin jos käyttää 6 mm dyneemafallia. 8 mm falleissa on yleensä välikuori lisäämässä kitkaa, jolloin riski on pienempi mutta kyllä meillä on sellaisestakin kuori poikki.
http://www.lewmar.com/product-listing.a ... ch&type=49
Tällä hetkellä ainoat oikeasti lukkoja tarvitsevat ovat mielestäni ison- ja genoan fallit. Muissa pärjää ihan rotalla. Ehkä spinnufallin voisi laittaa lukkoon, mutta se voi olla vähän köykäisempi.
Minulla taitaa olla yksi single Spinlock XAS lukko ylimääräisenä, jossa pohjatalla 6-12 mm köydelle. Jäi ylimääräiseksi kun tuli erään suomenmestaruuskisaan hätätarve 4-8 mm pohjalevylle.
Itse ratkaisimme ongelman asentamalla hangossa regatan aikana pari #6 pikkuvinssiä ruffikatolle, joten meillä on nyt neljä katolla. Siitä fallit menee rottaan, eipä mene kuori poikki enää sillä setupilla.
http://www.lewmar.com/product-listing.a ... ch&type=49
Tällä hetkellä ainoat oikeasti lukkoja tarvitsevat ovat mielestäni ison- ja genoan fallit. Muissa pärjää ihan rotalla. Ehkä spinnufallin voisi laittaa lukkoon, mutta se voi olla vähän köykäisempi.
Minulla taitaa olla yksi single Spinlock XAS lukko ylimääräisenä, jossa pohjatalla 6-12 mm köydelle. Jäi ylimääräiseksi kun tuli erään suomenmestaruuskisaan hätätarve 4-8 mm pohjalevylle.
Itse ratkaisimme ongelman asentamalla hangossa regatan aikana pari #6 pikkuvinssiä ruffikatolle, joten meillä on nyt neljä katolla. Siitä fallit menee rottaan, eipä mene kuori poikki enää sillä setupilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
hekkitalja + alaliikki + falli
Palaan tähän , eli hekkitaljan käytöstä ei vielä ollut muuta selvennystä. Vakiona feneissä olevaa 8-kertaista taljaa kun vetää hampaat irvessä ja masto muuttuu banaaniksi , niin aivan selvästi paatti oikenee ja reivaushalut siirtyvät tuonnemmaksi, siis luoviessa.Marko wrote:Osaatko latistaa isopurjeen?
Pari kysymystä: Oliko niin, että latistusta tehdään ihan ensin kuitenkin alaliikillä ja fallin riittävällä kireydellä? Onko hekkitaljalla merkitystä muuten kuin tiukassa luovissa?