Saitte vielä toisenkin heti perään.
WHC 5/2012 Kevätkauden päätös
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Oho mikä sifti Lissulla 
Saitte vielä toisenkin heti perään.
Saitte vielä toisenkin heti perään.
Last edited by harald on Wed Jun 13, 2012 23:16 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Katsokaapa muuten Lisbethin ja Charlottan trackeja tuosta "THE SHIFTISTÄ", Charlotta veti sen ihan suoraan kun taas sitten 6 minuuttia myöhemmin Lisbeth lähti kipuamaan tikkaita taivaisiin. Veikeän hetkellisiä tuollaiset.
Ja toisaalta ei se meidän valinta huonolta trackin perusteella vaikuta, toinen vaihtoehto oli vain sitten niin paljon parempi, onneksi sinänsä on nämä trackit niin ei tarvitse arvuutella.
Ja toisaalta ei se meidän valinta huonolta trackin perusteella vaikuta, toinen vaihtoehto oli vain sitten niin paljon parempi, onneksi sinänsä on nämä trackit niin ei tarvitse arvuutella.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mutta mistä sen tietäisi?
Katsottiin kyllä että tuo teidän vendanne ei ehkä ollut se paras valinta. Mutta me näimmekin miten Lissu kulki. Mutta taas, mistä sen tietäisi?
Kiva toisaalta että keskustelemme tällä tasolla nykyään, eikä skuuttipisteistä.
Me olemme trackien valossa täysin uunoja. Arvasimme että kääntyisi oikealle, tuli sitten juuri väärin se sifti.
Samaan aikaan kun se sifti tuli, hävisi se pilvi saaren päältä. Siitäkö olisi voinut arvailla?
Katsottiin kyllä että tuo teidän vendanne ei ehkä ollut se paras valinta. Mutta me näimmekin miten Lissu kulki. Mutta taas, mistä sen tietäisi?
Kiva toisaalta että keskustelemme tällä tasolla nykyään, eikä skuuttipisteistä.
Me olemme trackien valossa täysin uunoja. Arvasimme että kääntyisi oikealle, tuli sitten juuri väärin se sifti.
Samaan aikaan kun se sifti tuli, hävisi se pilvi saaren päältä. Siitäkö olisi voinut arvailla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Se riippuu mitä hakee, kun me oltiin jo koran perusteella päätetty menevämme sinne etelään niin leebow:n hakeminen oli ihan looginen ratkaisu, se olisi kuitenkin ainoa tapa päästä Merellin edelle. Peräntakaata sukeltaminen ja venda sitten ei vie toisen veneen edelle ja jos on (väärin) katsonut että siellä etelässä tuulisi niin tyhmäähän se olisi päästää vastustaja sinne ja jatkaa sitten itse sinne minne ei halunnut mennäharald wrote:Mutta mistä sen tietäisi?
Katsottiin kyllä että tuo teidän vendanne ei ehkä ollut se paras valinta.
Loogista mutta silti täysin väärin.
Keskikeli...jos keli olisi ollut jotain muuta niin ei meillä olisi ollut mitään mahdollisuuksia kun resurssit skuuttipisteitten säätelyyn ovat aika niukat.Kiva toisaalta että keskustelemme tällä tasolla nykyään, eikä skuuttipisteistä.
Sehän tuossa tavallaan onkin niin hauskaa, se ratkaisu mikä koitui Merellin turmioksi ensimmäisellä kryssillä olikin voittajaratkaisu toisella.Me olemme trackien valossa täysin uunoja. Arvasimme että kääntyisi oikealle, tuli sitten juuri väärin se sifti.
Joku näemmä mainitsi sanan keskikeli...? siis mikä...kevyt keli tuo musta oliKeskikeli...jos keli olisi ollut jotain muuta niin ei meillä olisi ollut mitään mahdollisuuksia kun resurssit skuuttipisteitten säätelyyn ovat aika niukat.
Kryssi ei kulkenut laisinkaan -> targeteista jäätii parikymmentä pinnaa ja kulmat oli mitä oli. Vendoissa jäätiin omien sähellysten takia pari veneen mittaa jokaisessa ja vielä kun olimme aina väärässä laidassa niin homma oli aikalailla paketissa
Olgan kanssa oli sinänsä kiva kisa ja oli mukava nähdä myös Devon radalla.
Taisi viikonloppu vielä painaa kun kerran kymmenen aikaan olin jo sängyssä, fenei... lampaita laskemassa
Onneksi on parin viikon tauko ja saa hieman hengähtää.
Kiitokset taasen miehistölle Jarmolle, Tuulille ja Realle!
Antti
S/y Meriel
FIN-9113
S/y Meriel
FIN-9113
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Keskikeli on mielestäni sellainen missä vene kulkee kryssillä runkonopeutta, eli runsaat viisi solmua. Ilman että pitää merkittävästi vähentää tehoja twistaamalla ja/tai hekillä.
Kevyt keskikeli tarkoittaa sitä että vene ei kulje kryssillä runkonopeutta. Eli 4-5 kn nopeutta.
Reipas keskikeli tarkoittaa että ollaan genoan ylärajalla, hekkiä pitää käyttää ja kryssillä pitää ajaa vähän liiankin ylös jotta vene pysyy hallinnassa. Kolmosella ajetaan etenkin sisäsaaristossa missä aallokko ei ole liian suurta.
Kevyt keli tarkoittaa että kryssikulmat ovat mitä ovat, lenssillä leikataan 140 TWA tai enemmän.
Kova keli tarkoittaa että käytetään kolmosta, meidän veneissä jostain 9 m/s alkaen. Aallokkoa on aika paljon, eikä ykkösellä voida ajaa.
Tästä on joku määritelmäkin, olisiko FE-lehdessä vuodelta -82 tai sitten jostain WB-news artikkelista.
FE-purjehtija 1/1983;

Kevyt keskikeli tarkoittaa sitä että vene ei kulje kryssillä runkonopeutta. Eli 4-5 kn nopeutta.
Reipas keskikeli tarkoittaa että ollaan genoan ylärajalla, hekkiä pitää käyttää ja kryssillä pitää ajaa vähän liiankin ylös jotta vene pysyy hallinnassa. Kolmosella ajetaan etenkin sisäsaaristossa missä aallokko ei ole liian suurta.
Kevyt keli tarkoittaa että kryssikulmat ovat mitä ovat, lenssillä leikataan 140 TWA tai enemmän.
Kova keli tarkoittaa että käytetään kolmosta, meidän veneissä jostain 9 m/s alkaen. Aallokkoa on aika paljon, eikä ykkösellä voida ajaa.
Tästä on joku määritelmäkin, olisiko FE-lehdessä vuodelta -82 tai sitten jostain WB-news artikkelista.
FE-purjehtija 1/1983;
Last edited by harald on Thu Jun 14, 2012 09:49 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joo siihen vähän viittasinkin sillä keulagastin kommentilla Charlotan gastien hengaamisesta. Tosin sikäli rehellisyyden nimissä taas ei Lisbethin vauhti sitten 6min myöhemmin ollut enää samat 5,4-5,5 mutta kulma sitten...Veden pintaa katsoen kun vasemmallakin laidalla näytti tuulevan mutta eipä tuullut, jälkiviisaus on yleensä kovin helppoa. Oisi tuossa kai tuo shifti voinut mennä toisinkin päin, te toki olisitte silti menneet menojanne.
Ja meillä varmasti Merellin kanssa vauhtia söi se keskinäinen kamppailu, olettaisin että molemmat piinasivat hieman kun minä yritin kokoajan kiristää viimeisiä kulman osasia nostetta että pääsisi häiritsemään Merellin tuulia ja Antti tietenkin taas vastaavasti tahtoi päästä mahdollisimman kauas meistä.
Ja meillä varmasti Merellin kanssa vauhtia söi se keskinäinen kamppailu, olettaisin että molemmat piinasivat hieman kun minä yritin kokoajan kiristää viimeisiä kulman osasia nostetta että pääsisi häiritsemään Merellin tuulia ja Antti tietenkin taas vastaavasti tahtoi päästä mahdollisimman kauas meistä.
...eli ei ollut keskeli... ainakaan meilläharald wrote:Keskikeli on mielestäni sellainen missä vene kulkee kryssillä runkonopeutta, eli runsaat viisi solmua. Ilman että pitää merkittävästi vähentää tehoja twistaamalla ja/tai hekillä.
Tuulesta en tiedä mutta vene ei ainakaan kulkenut runkonopeutta
Perstuntumalla pystyi toteamaan, että meno oli jostain syystä tahmeaa ja taisin siitä miehistöllekin mainita kisan aikana. No kyllä se vauhti löytyy...eli ei hätää.
Täytyy tulevaisuudessa tallettaa myös tuuli tuulidataa niin saa paremman kuvan siitä mitä kulloinkin on tapahtunut.
Antti
S/y Meriel
FIN-9113
S/y Meriel
FIN-9113
- harald
- Hallitus
- Posts: 11558
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo lee-bow on oikeasti vaihtoehtona FEneellä keskikelissä vain jos A) näyttää siltä että ehtisi paaralla edestä ja B) haluaa pakottaa styyran veneen vendaamaan oikealle.
Jos näyttää siltä että keula osuisi styyran veneen keulaosastoon on kyllä aika todennäköistä että styyran vene jyrää. Etenkin jos styyran veneessä ollaan vähänkään hereillä ja keräävät vähän nopeuttaa ennen kohtaamistilannetta.
Todennäköisyys onnistumiselle nousee tietenkin tuulen nopeuden mukana. 6 m/s ylöspäin on helpompi saada onnistumaan, mutta aallokossa menee vähän vaarallisemmaksi.
Jos näyttää siltä että keula osuisi styyran veneen keulaosastoon on kyllä aika todennäköistä että styyran vene jyrää. Etenkin jos styyran veneessä ollaan vähänkään hereillä ja keräävät vähän nopeuttaa ennen kohtaamistilannetta.
Todennäköisyys onnistumiselle nousee tietenkin tuulen nopeuden mukana. 6 m/s ylöspäin on helpompi saada onnistumaan, mutta aallokossa menee vähän vaarallisemmaksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
