Page 2 of 2
Posted: Wed Oct 05, 2011 00:22 am
by Joakim
Petri wrote:
Mutta hauska juttu että joku muukin on asiaa miettinyt, enkä siis ole siltä osin "erilainen nuori" busterOD-visioitten kanssa.
No on siinä sellainen ero, että Swingi on yllättävän nopea vene oikeissa käsissä jo aika pienelläkin (25-40 hv) koneella. 40 kn menee aika helposti rikki. Samaa ei voi sanoa mistään Busterista. Nykyiset Busterit sentään kestää, mutta 80-luvun malleista hajosi perälaudat ja pohjat jo selkeästi alle suositellun konetehon ja isollakaan koneella noita ei saanut menemään 40 kn. Mini Buster + 20 hv oli kyllä hauska lelu. Vauhtia 28 kn, ei lähtenyt plaaniin vastatuuleen, vaan piti hakea vauhtia myötätuulesta. Tuntui kuin olisi mennyt kovaakin, kun oli niin surkeat ajo-ominaisuudet.
Posted: Wed Oct 05, 2011 08:54 am
by harald
Swing 50-heppaisella oli laiturissa varustettuna pujottelulaseilla, jota ihmettelin ennen lähtöä merelle. En enää ihmettele.
50-heppainen jammu oli vain niin painava että avomerellä oli todella vaikea ajaa. 50-heppainen lienee samaa runkoa kuin 70-heppainenkin, tämä oli muutama vuosi sitten ihan "normaalikone" swingille.
Onneksi tuota ajetaan nykyään järkevämmillä koneilla.
Posted: Wed Oct 05, 2011 10:36 am
by Joakim
harald wrote:
50-heppainen jammu oli vain niin painava että avomerellä oli todella vaikea ajaa. 50-heppainen lienee samaa runkoa kuin 70-heppainenkin, tämä oli muutama vuosi sitten ihan "normaalikone" swingille.
Yamaha 50 on ollut 2-tahtisena ja 3-sylinterisenä sama kuin peruskone kuin 40 1983-1994. 1994 tuli 70:een perustuva 50, joka on selvästi painavampi. 70:stä on lisäksikisamalli CES, joka taas on samaa painoluokkaa kuin 40/50. CESissä tehoa lienee oikeasti ~90 hv ja sellaisia käytettiin mm. F4/S-850 kateissa, joiden Suomen ennätys on vaatimattomat 164,16 km/h eli 89 solmua. Juuri tuota CESiä on käytetty joissain Swingeissä. Oliko toi 50-heppainen tosiaan tuota painavampaa mallia?
Mulla oli tuollainen Yamaha 40 n. 65 kg painavassa veneessä. Kone painoi muistaakseni 67 kg (sähkökäynnisteinen, ei trimmiä ei autolubea, lyhytperäinen), joten ei se kovinkaan painava ole. Nykyiset 4-T 30 hv koneet painavat enemmän.
Posted: Wed Oct 05, 2011 12:08 pm
by harald
Se oli nimenomaan sitä uudempaa ja painavampaa mallia. Se lisäkisamalli kulkenee nimellä sportti-jammu, siinä on se isompi yläpää mutta pienemmän mallin alapää jos muistan oikein.
Posted: Wed Oct 05, 2011 17:59 pm
by vvoltti
Palstan aktiivit tulevat ulos kaapeistaan salaisine perversioineen
V.
Posted: Wed Oct 05, 2011 20:21 pm
by Erkka
Nono, se on sitä vauhdin hurmaa. Ja eikös meissä jokaisessa asu pikkupoika kuitenkin? Ainakaan minä en muista haaveilleeni ala-asteikäisenä purjehtimisesta...
Jep, mun mielestä toi kisa-Jammu on lyhyellä ja muutenkin kavennetun oloisella rikillä, olisko vastuksen takia.
Posted: Wed Oct 05, 2011 20:56 pm
by Joakim
Lyhytperäinen, koska kisoissa ajetaan potkuriakseli pohjan tasalla eli perälauta muutenkin jo korkea. Pitkärikisen perälautaan menee siis sopivasti lyhytrikinen kone kisakäyttöön. Mahdollisimman pieniperäinen vastuksen takia, mutta oleellista on vain vaihteistotorpeedo ja sen alla oleva evä, koska muu osa ei veteen koske.
Posted: Wed Oct 05, 2011 22:54 pm
by Petri
VRRRRRRUUUUUUUUUUUUUUM!!!!!
Onhan se nyt selvä, että kun vesillä saa ajaa tasan niin kovaa kuin uskaltaa, niin on olemassa vain yksi säätö "Max Power". Välillä ankean purjehduskisan paras osio on se kun satamassa saa ajaa 2hp Hondalla jollan poijusta laituriin ja kiertää poijut kovaa (5 kts) ja läheltä
"There's three ways to do things, the right way, the wrong and the max power way"
http://youtu.be/vDA-SAwz2VQ?t=28s
Posted: Thu Oct 06, 2011 16:50 pm
by Panu
Joakim wrote: Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.
Tervehdys
Tässä on kiteytettynä koko homman ydin. Näennäisesti täysi idioottimaisesta jutusta tarkemmin tutkittuna voi löytyä vaikka mitä kiinnostavaa ja koukuttavaa.
Ihmiset haluavat löytää kustakin harrastuksesta niitä pieniä vivahteitä ja ykstyiskohtia, joita viilaamalla ja kehittämällä saadaan suoritusta parannettua tai tehdyksi siitä nautittavampaa. Ihmisiä on monenlaisia ja niin on harrasteitakin. Ehkä ensi kuulemalta yksi erikoimmista harrastuksista, josta olen kuullut on
shakkinyrkkeily. Tässä ("jalossa?") lajissa ottelijat pelaavat nyrkkeilyerien välissä kelloshakkia toisiaan vastaa. Voittaa siis voi joko kehässä tai löymällä toisen (peli)laudalla...
