Page 2 of 3
Posted: Wed Jul 27, 2011 21:36 pm
by vieras
Meillä petti päitsissä taittoplokina olleen Harken 57 kiinnike. Takanurkassa olevasta Harkenin 75 mm räikkäplokista taas petti laakerointi. Ilmeisesti oli siis pikkuisen painetta.... Vene on Inferno 29, että kuormat lienee +/-samoja kuin fe83ssa
Posted: Wed Jul 27, 2011 21:41 pm
by Artsi
Kyllä taitaa kuormat olla suurempia. Kerran olen käynyt Inferno 29:n keulakannella jiippaamassa spinnua. On se melko lailla suurempi, kuin FEnessä!

Posted: Thu Jul 28, 2011 10:05 am
by vieras
Meidän I 29 spinnu on 56 neliötä ja painoa sisarveneiden IMS-kirjojen mukaan 2800 kiloa. Ei kai me hirveästi eroa?
Posted: Thu Jul 28, 2011 10:28 am
by Artsi
FEneen spinnu 37 neliötä. Aika paljon pienenpi

Posted: Thu Jul 28, 2011 12:20 pm
by vieras
Eihän se sitten oo enää spinnu vaan nenäliina...

H:ssakin on yntä iso...
Posted: Thu Jul 28, 2011 13:56 pm
by Petri
vieras wrote:Eihän se sitten oo enää spinnu vaan nenäliina...

H:ssakin on yntä iso...
Ei se koko vaan se miten sitä käyttää
Mutta lomapurjehduksilla on hauska purjehtia vanhalla Scandicup-spinnulla mikä on n. 45-46 m^2 ja kokoa todellakin riittää. Poweria löytyy etenkin kevyillä keleillä hieman eri malliin kuin LYS-spinnulla, mutta toisaalta eipä sillä spinnulla sitten ihan leikata samaan malliin kuin uudemmalle kisaspinnulla.
Posted: Sat Jul 30, 2011 12:48 pm
by Joakim
Artsi wrote:Kyllä taitaa kuormat olla suurempia. Kerran olen käynyt Inferno 29:n keulakannella jiippaamassa spinnua. On se melko lailla suurempi, kuin FEnessä!

Ei maksimikuorma riipu spinnun koosta vaan veneen kyvystä kantaa spinnua. Inferno ei taatusti kanna spinnuaan yli 6 m/s sivutuulessa, kun FE:llä mennään paljon pidemmälle, jolloin voimat pienemmästäkin spinnusta suuret.
Posted: Wed Sep 28, 2011 09:31 am
by harald
tuo Harken 57 mm Ratchamatic kestää harkenin mukaan 227 (907) kg kuormaa. Meillä on tuo taittoplokina, mutta tällä kertaa gaija olikin päävinssissä kiinni joten kulma-asteita oli vähän enemmän kuin tavallisesti. Kun gaijaa vinssattiin rupesi kuulat tippumaan kannelle.
Spinnu kesti tällä kertaa

Posted: Thu Sep 29, 2011 11:07 am
by Joakim
die Yacht 16/2011:ssä oli jarruplokitesti. Harkenin plokit pärjäsivät huonosti, erityisesti carbo 57, joka kylläkin kesti murtokuormansa eli kovaa olette vetäneet. Carbo 57 oli koko testin huonoin pitokyvyssä. Selvästi parempia olivat puolet halvemmat Anderssen knarrblock (se valkoinen, tosin testissä sanottiin, että kokemuspohjaisesti se kuluu ja ei enää pidä niin hyvin) ja Holt 57 Line Ratchet. Myös Hexaratchet oli parempi. Tesivoittaja oli Ronstan, mutta se oli selkeästi kallein ja vain niukasti parempi kuin nuo kaksi aiemmin mainittua.
Holt 57 Organic, Selden Ratchet 60 ja Sprenger Ratchenblock eivät kestäneet 150 kg vetoa, vaan räikkämekanismi hajosi. Useampi bloki ei kestänyt ilmoitettua murtokuormaa ja lähes kaikista ainakin sakkeli vääntyi, mutta mikään ploki ei kylläkään jäänyt aivan hirveästi ilmoitetusta. Hajonneet kestivät 750-850 kg.
Posted: Thu Sep 29, 2011 11:45 am
by harald
Sainkin sitten tuomion että takuuseen tuo ei mene, mutta saisin 88¤ hinnasta -25%. Ihan OK sinänsä, mutta samalla ehkä kokeilisi jotain muuta.
Practical Sailor on myös testannut räikkäplokeja. Ronstan on sekä manuaali- että automaattiräikällä ja on myös Practical Sailorin valinta. Harmi vain että Marnelan sivuilla hinnasto on vuodelta 2006.
http://www.ronstan.com/info/practicalsa ... rticle.asp
Kas, uusi sivusto:
http://www.balticrigging.fi/
Posted: Thu Sep 29, 2011 13:18 pm
by jr
Noita Anderssenin valkoisia räikkiä taisi muuten olla Bauhaussin venetarvikeosastolla myynnissä. Hintaa en tarkkaan muista, olisko ollut neljän kympin korvilla...
Posted: Thu Sep 29, 2011 14:30 pm
by Joakim
Aika naurettava testi verrattuna die Yachtiin. Tuossa on käytetty 5/10 lbs vetoa ja saatu pidoksi 20-80 lbs. 1 lbs on 0,454 kg joten ihan mitättömiä kuormia eikä lujuutta ole testattu. Yachtissa oli mitattu vaadittu voima 50, 100 ja 150 kg kuormalla kahdella eri köysityypillä, mitattu kitka vapaasti pyörivänä ja testattu murtolujuus.
Posted: Mon Jul 23, 2012 12:05 pm
by Joakim
Joakim wrote:
Mulla on 75 mm spinnuplokit, vaikka vene painaa tuplasti ja spinnu on tuplasti isompi.
57 Carbo Ratchamaticille luvataan 227 kg työ- ja 907 kg murtokuorma. Miksi takaplokin pitäisi olla merkittävästi lujempi? Kai nyt Carbo 57:n 359/1079 kg riittää helposti. Puhumattakaan Black Magic 57:sta, jonka arvot 750/1500 low-loadina ja 1134/2268 high-loadina.
No eilen sitten hajosi tuo 75C spinnuploki. 8-9 m/s tuulta ~130 TWA venevauhti 9 kn paikkeilla ilman ainuttakaan broachia. Ei puuskaa ei säädetty gaijaa, yht'äkkiä vain pamahti ja näin jotain mustaa lentävän vauhdilla ohi spinnun. Samalla hetkellä barberi repesi irti rapulukosta ja vene broachasi spinnupuomin noustessa ylös. Ensin luulin, että rapulukko oli hajonnut, mutta sitten huomasin gaijan nojaavan kaidetolppaan ja takavinssiin. Spinnupuomi oli aika banaanina, mutta suoristui sentään.
Plokista puuttui toinen poski, joka oli mennyt "juuresta" poikki, sekä kaikki sisuskalut.
Ei mikään kovin mukava tapahtuma ja kuorma ei ollut vielä lähellekään maksimissaan, sillä spinnupuomi oli toista metriä irti etustaagista ja tuulta tosiaan alle 10 m/s.
75C:lle luvataan 550/1650 kg, joten aika kovaa on vetänyt. Tietysti tuohon tulee melkein 180 asteen mutka. Harkenin valikoimasta selkeästi tuota kestävämpi maksaa sitten jo mukavasti ~400 ¤/kpl tuosta "Airblock" sarjasta. ESP Cruising sarjasta löytyy sitten jo reilun satasen plokejakin.
Posted: Mon Jul 23, 2012 13:19 pm
by Petri
Joakim wrote:
Harkenin valikoimasta selkeästi tuota kestävämpi maksaa sitten jo mukavasti ~400 ¤/kpl tuosta "Airblock" sarjasta. ESP Cruising sarjasta löytyy sitten jo reilun satasen plokejakin.
Nämä jutut kyllä aina lämmittävät mieltä siitä ettei joudu varustamaan isompaa venettä, mitä nuo 57:n carbot maksavatkaan, taisin parilla kympillä ostella jenkkilästä niitä joten tuskin Suomessakaan yli 30 euroa ovat?
Mutta aika ikävä tapahtuma tuollainen, oliko tuo ploki sitten miten vanha ts. onko kyse tosiaan vain siitä että plokisi oli auttamatta liian pieni veneellesi vai että kenties ikä oli jo tehnyt tehtävänsä. Meillä alkaa noilla heloilla kuitenkin olla jo ikää nelisen vuotta joten pitää ehkä alkaa joskus vähän ihmettelemään niitten kuntoa tarkemmin...
Posted: Mon Jul 23, 2012 14:30 pm
by Panu
Petri wrote: Meillä alkaa noilla heloilla kuitenkin olla jo ikää nelisen vuotta joten pitää ehkä alkaa joskus vähän ihmettelemään niitten kuntoa tarkemmin...
Tervehdys
Hurjat 4 vuotta ikää plokeilla. Onnittelen. Meillä RWO:n pikkujarrut ovat hajonneet tahdilla yksi / kesä. Sikäli harmi, kun ei hajoa molemmat yhtäaikaa, niin pystyisi psyykkaamaan itsensä hankkimaan paremmat. Nyt on kiireessä tullut hankittua uusi rikkoutuneen tilalle. Ei tietenkään kannattaisi, mutta kun ne on niin halpoja...