Page 2 of 6
Posted: Sat Aug 20, 2011 21:37 pm
by Petri
Olli wrote:Petri wrote:Feneitä kun tuntuu olevan lähinnä kolmea kastia, niitä jotka kisaavat yksityyppikisoja, niitä jotka käyvät purjehtimassa pari perinteistä matkakilpailua vuodessa ja sitten ylivoimainen enemmistö veneitä jotka eivät kilpaile ollenkaan.
Sehän tässä purjehduksessa on mukavaa, että sitä voi tehdä monella tavalla, eikä niistä mikään ole väärä.
Joo, en minä noita mitenkään kategorisoi arvopohjaisesti, enemmänkin vain toin esille että siinä missä siirtymä ryhmien välillä FE-puolella on aika vähäistä, ihminen joka ei kisaa, ei ole alkanut kilpailemaan huolimatta vuosien työstä kilpailemisen osallistumiskynnyksen madaltamiseksi. Firsteissä sen sijaan on saatu paljon enemmän liikehdintää aikaan ja ihan ratakilpailuissakin näkee veneitä, jotka ovat käytännössä lähteneet liikkeelle miltei täysin retkipurjehduspohjalta.
Tai, oikeastaan olennaista on se muutosnopeus ja toiseksi sitten olemassaolevan venekannan osuus toiminnassa, montako Firstiä oikein lilluu laitureissa jotka eivät kisaa?.
Posted: Sun Aug 21, 2011 17:45 pm
by Panu
Olli wrote:Petri wrote:Feneitä kun tuntuu olevan lähinnä kolmea kastia, niitä jotka kisaavat yksityyppikisoja, niitä jotka käyvät purjehtimassa pari perinteistä matkakilpailua vuodessa ja sitten ylivoimainen enemmistö veneitä jotka eivät kilpaile ollenkaan.
Sehän tässä purjehduksessa on mukavaa, että sitä voi tehdä monella tavalla, eikä niistä mikään ole väärä.
Jatketaan vaan gastikoulua ja muuta mukavaa osallisumiskynnystä madaltavaa toimintaa, niin kyllä sieltä aina silloin tällöin saadaan joku uusi vene mukaan karkeloihin. Meillähän on tänä vuonna esim. WHC:ssa ennätysmäärä FEneitä. Mulla on ollut tänä vuonna veneessä itseni lisäksi neljä FE-kipparia treenaamassa tai kisaamassa. Ei sitä ikinä tiedä, jos joku näistä joskus eksyisi radalle omallakin veneellä, mutta jos ei, niin sekin on ok. Valitettavasti itsellä on vähän välivuosi purjehduksesta menossa, kun joutuu uhraamaan vapaa-aikaa muihin asioihin, mutta ehkä jo ensi vuonna ollaan taas enemmän mukana?
Tervehdys
Olli on aivan oikeassa. Gastikoulu ja aloittelevien kippareiden opastaminen on se tapa, jolla saamme pitkällä aikavälillä veneitä radalle. Feneilyn hehkuttamista hieman haittaa tuo maantieteellinen jakautuminen niin moneen satamaan ja seuraan. Firstien kohdalla HSK:lla on selvä keskittymä, mikä selkeästi helpottaa "taudin" levittymistä laiturilla.
Posted: Sun Aug 21, 2011 19:01 pm
by Panu
Petri wrote:...Varmoja lienevät
Olga
Charlotta
Merelli
Anneli
Tervehdys
Mukana ollaan

.
Posted: Sun Aug 21, 2011 20:02 pm
by harald
Hienoa!
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... hp?form=84
Max? Luokkaa ei avata ellei ole viisi ilmoittautunutta.
Posted: Sun Aug 21, 2011 20:34 pm
by max
Gastipula vaivaa hieman. Katsotaan nyt miten tässä käy. Huomenna tiedetään enemmän.
Posted: Sun Aug 21, 2011 20:36 pm
by harald
Älä ole huolissasi gastien osalta, ilmoittaudu nyt vain.
Posted: Sun Aug 21, 2011 21:02 pm
by max
harald wrote:Älä ole huolissasi gastien osalta, ilmoittaudu nyt vain.
Sunnuntaille kun saisi yhden gastin lisää niin homma olisi bueno (= voitas ainakin kuvitella, että meillä olisi jotain saumaa sijoitusten suhteen).
Posted: Sun Aug 21, 2011 21:10 pm
by harald
Hommataan. Mille paikalle?
Posted: Sun Aug 21, 2011 21:24 pm
by max
harald wrote:Hommataan. Mille paikalle?
Keulagasti olis jees, mutta mikä tahansa käy.
Posted: Sun Aug 21, 2011 22:37 pm
by max
Ilmoittautuminen on laitettu sisään ja osallistuminen maksettu. Saadaan ainakin luokkakisat kasaan.
Elän toivossa, että saisin jostain kiristetty/lahjottua/houkultetua lisää gasteja. Nyt veneen miehistön kokonaissaldo on la 3 ja su 2. Kolmella vielä menee, mutta kahden kanssa tulee pikkasen liian kiire.
Posted: Sun Aug 21, 2011 22:42 pm
by harald
Syötit on laitettu.
Haluamme muuten tästä kisasta trackit. Näyttää siltä että ainakin Merelli, Charlotta, Bajan ja Olgassa saadaan nämä omin toimin. Avustetaan siis puheenjohtajaa niin, että hänetkin saadaan liikkumaan kartalla jälkipeleissä.
Posted: Sun Aug 21, 2011 23:26 pm
by Petri
harald wrote:Syötit on laitettu.
Haluamme muuten tästä kisasta trackit. Näyttää siltä että ainakin Merelli, Charlotta, Bajan ja Olgassa saadaan nämä omin toimin. Avustetaan siis puheenjohtajaa niin, että hänetkin saadaan liikkumaan kartalla jälkipeleissä.
Hyvä juttu että Bajan hyppäsi mukaan kyytiin, mutta miten on Helmen ja Merielan laita vai ovatko ko. veneitten kipparit sitten shanghaijattu muihin feneisiin gasteiksi?
GPS-loggeri pitäisi asentaa kiinteästi Anneliin
Omatkin gastiresurssit ovat vähän ohuet ja sitten samaan aikaan ilmeisesti myös järkkäripuolelle olisi kovasti tarvetta. Eikä toisaalta pidä väheksyä sitäkään, että jos nyt radalla on 11 Firstiä niin ne jo itsessään imevät sen 55-66 purjehtijaa, joukossa kai lukuisia myös FE:issä gastanneita purjehtijoita. Niinhän se vähän on, että valitettavasti tietyssä mielessä olemme kilpailutilanteessa ja siinä koolla (niin veneen kuin luokan) on väliä

Posted: Mon Aug 22, 2011 09:19 am
by harald
Näyttisi tuo se.itmill.com:in olevan alhaalla taas. Mielenkiintoista muuten jos lomake on ainoa tapa ilmoittautua, ja aika umpeutuu sinä aikana kun se on nurin. No, kai se kilpailunjohto ymmärtäisi.
Posted: Mon Aug 22, 2011 18:55 pm
by Petri2
Osa kiitos First 31.7 purjehtijoiden runsaasta osallistujamäärästä kuuluu FE83 -purjehtijoiden gastikoululle. FE83 purjehtijoiden ideoiman gastikoulun kautta on myös saatu gasteja First 31.7 veneisiin.
Tämän lisäksi tarvitaan rutkasti pyyteetön työtä ja avointa mieltä (jota löyty sekä FE83- ja First 31.7 -purjehtijoilta) ottaa mukaan "uusia" kippareita kokeilemaan kilpailemista, eikä sitten pidä unohtaa niitä kippareiden parempia puoliskoja. Kun saatte parempien puoliskojen päät kilpapurjehduksen taakse, niin sen jälkeen niitä veneitä riittää.
Posted: Mon Aug 22, 2011 22:24 pm
by max
Panu wrote:Olli wrote:
Jatketaan vaan gastikoulua ja muuta mukavaa osallisumiskynnystä madaltavaa toimintaa, niin kyllä sieltä aina silloin tällöin saadaan joku uusi vene mukaan karkeloihin.
Olli on aivan oikeassa. Gastikoulu ja aloittelevien kippareiden opastaminen on se tapa, jolla saamme pitkällä aikavälillä veneitä radalle.
Kannatan ehdottomasti gastikoulun jatkamista. Gastikoulu on yksi iso syy miksi Bajan on ollut ennakoitua aktiivisempi kisaamisen suhteen.
Iso kiitos Panulle joka on jaksanut jakaa neuvojaan ja viettää monta iltaa Bajanissa. Ilman Panun oppeja varmaan vieläkin ihmeteltäisiin miksi spinnujiipissä tulee aina rintsikat tai miksi vene ei vain kulje. Toki vieläkin tälläistä ihmettelyä tapahtuu, mutta se ei johdu opetuksesta tai sen puutteesta.
