WHC 9/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Code: Select all

2010 HAR Tuorein säähavainto: 25.8.2010 17:40 Suomen aikaa lounaistuulta 9 m/s; puuska 16 m/s; paine 994,4 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys 3 km.
2010 KAS Tuorein säähavainto: 25.8.2010 17:40 Suomen aikaa Lämpötila 15,5 °C; kosteus 76 %; kastepiste 11,2 °C; etelätuulta 7 m/s; puuska 9 m/s; paine 994,2 hPa.

2010 HAR Tuorein säähavainto: 25.8.2010 18:40 Suomen aikaa Lämpötila 15,9 °C; kosteus 72 %; kastepiste 10,7 °C; etelätuulta 5 m/s; puuska 6 m/s; paine 994,0 hPa; pilvisyys: selkeää (0/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 25.8.2010 18:40 Suomen aikaa kaakkoistuulta 3 m/s; puuska 4 m/s; paine 994,0 hPa.

2010 HAR Tuorein säähavainto: 25.8.2010 19:40 Suomen aikaa Lämpötila 15,9 °C; kosteus 68 %; kastepiste 10,0 °C; etelätuulta 4 m/s; puuska 5 m/s; paine 993,7 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 25.8.2010 19:40 Suomen aikaa kaakkoistuulta 5 m/s; puuska 7 m/s; paine 993,4 hPa.
9 puuska 16?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

En mä kyllä oikein tiedä miten tuosta olisimme voineet parantaa, slöörillä Merelli keskimäärin tuntui jäävän ja lenssillä tietenkin takaatatulevilla on aina etu, joten ei niissäkään karkuun pääse. Levangin käytöllä olisi ehkä saanut lisätehoja isoon slööreillä mutta eipä tolla levangilla oikein huvita alkaa kikkailemaan.

Se että Merelli pääsi ohi kyllä oli sikäli vähän lose-lose, koska uskon että jos olisimme lähteneet ajamaan spinnulla sinne alas, te olisitte painaneet vapaissa suoraan maalille ja voittaneet meidät molemmat.

Toki nyt me ehkä oikeasti tosiaan toimittiin tulppana haitaten koko FE-fleetin menoa mikä näkyy sitten tuloksissa, hieman erilaista kuin viime viikolla.

Ja nyt siis tuli tasoitetussa ajassa eroa 6 min Biceen, en usko että olisi mitenkään ollut mahdollista ottaa tuota kiinni meiltä, liekö Charlotaltakaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei levankia noissa, se ei toimi. Skuutteja pitää ajaa paljon, ja pitää purjeet 100%:sesti yliskuuttauksen rajalla vrt. kryssiskuuttaukseen.

Olisitte voineet parantaa ainakin niin, että olisitte tuolla jo tottuneella porukalla jatkaneet spinnulla jonkin matkaa alabanaania kohti maalia.

"Pysykää vastustajan ja seuraavan merkin välissä", remember?

Lenssillä kannattaa vuorostaan olla takaatulevien köli-linjalla.

Joo, ei. Ei jakoa Inffarille tuossa kelissä, etenkään noilla kulmilla kun ei pääse kryssimään. Lyhyellä veneellä on paha voittaa sivutuuli-kisoja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Montako nappia tuossa whc järjestelmässä pitää oikeastaan painaa jotta se laskee rankinginkin?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaha, takaisin toissaviikkoiseen tilanteeseen. Kolme kärkivenettä pisteen sisällä;

Code: Select all

Sijoitus	Etunimi	Sukunimi	Seura	Purjenumero	Veneen nimi	Venetyyppi	LYS-luku	Osakilpailutulokset	Yhteispisteet
1.	Harald	Hannelius	NJK	FIN-2674	Charlotta	FE-83	1.07	2 (6.82) - (0.00) 4 (6.36) 3 (7.61) - (0.00) 1 (7.89) 1 (9.54) 1 (9.54) 8 (4.07)	51.82
2.	Palle	Eklund	hsk	FIN 9152	VindUngen	FG 28e	1,14	1 (8.48) 2 (7.80) - (0.00) 1 (9.76) 2 (7.37) - (0.00) 5 (5.47) 7 (3.68) 3 (7.90)	50.45
3.	Olli	Niemi	HSK	FIN-2741	Lisbeth	FE-83	1,07	3 (5.66) 1 (9.27) 6 (4.57) 5 (5.95) 3 (6.31) 2 (6.11) - (0.00) 2 (8.15) 9 (3.30)	49.32
4.	Olli	Mustonen	EM	FIN 3730	T-Mini	Teemin	0,99 (LYS todistus)	- (0.00) - (0.00) 3 (7.25) 4 (6.78) 1 (8.93) DNF (0.00) 2 (8.15) 10 (1.00) 2 (8.67)	40.77
5.	Petri	Sane	Smer	FIN-2949	St. Olga	FE-83	1,07	4 (4.49) 6 (3.91) 7 (3.68) 8 (3.48) 5 (4.18) 3 (4.84) 6 (4.57) 6 (4.57) 7 (4.83)	38.56
6.	Niko	Roschier	EMK	FIN-746	Devon	H-vene	1,08	- (0.00) 3 (6.83) OCS (0.00) 6 (5.13) 4 (5.24) 4 (3.56) 3 (7.25) - (0.00) 11 (1.77)	29.78
7.	Kaarlo	Vennervirta	EMK	FIN-10008	Tyyne	RJ85	1,05	- (0.00) 5 (4.88) 2 (8.15) 7 (4.30) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 5 (5.47) 5 (6.37)	29.17
8.	Atte	Stambej	emk	fin 7465	Mary	Finnflyer 31	1.12	- (0.00) 8 (1.97) 1 (9.54) 2 (8.43) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00)	19.94
9.	Timo	Urala	EMK	FIN-984	American Beauty	Albin Express	1,12	- (0.00) 9 (1.00) 5 (5.47) - (0.00) 6 (3.12) - (0.00) - (0.00) 9 (1.89) 4 (7.14)	18.62
10.	Johannes 	Kankare	YP	FIN-239	Ida Maria	H-vene	1,08	5 (3.33) 4 (5.86) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 4 (6.36) - (0.00) - (0.00)	15.54
11.	Panu	Ranta	OV	FIN 2216	Anneli	FE-83	1,07	- (0.00) - (0.00) - (0.00) 9 (2.65) - (0.00) 5 (2.28) 9 (1.89) 4 (6.36) 12 (1.00)	14.18
12.	Antti	Salovuori	MP	FIN2545	Merelli	FE83	1,07	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 3 (7.25) 6 (5.60)	12.85
13.	Arttu	Hult	YP	FIN 2891	Bice	Inferno 29	1,14	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 1 (9.94)	9.94
14.	Ville	Valtonen	Trip	FIN 2979	Trip Tease	FE83	1,07	6 (2.16) 7 (2.94) 9 (1.89) DNF (0.00) - (0.00) DNS (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00)	7.00
15.	Torbjörn 	Koivisto	EMK	FIN-7220	S/Y Kikka	X-79	1,14	DNF (0.00) - (0.00) 8 (2.79) 10 (1.83) 8 (1.00) - (0.00) 10 (1.00) - (0.00) - (0.00)	6.61
16.	Henrikki 	Talvitie	HVK	FIN-728	Elle	H-vene	1,08	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) DNS (0.00) 7 (3.68) 8 (2.79) - (0.00)	6.47
17.	Magnus	Silen	NJK	FIN 5454	Extempore	X-79	1,14	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 8 (2.79) - (0.00) - (0.00)	2.79
18.	Jari	Koskikivi	SMer	FIN 1814	Ellida	Guy 27 MH	1,04	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 10 (2.53)	2.53
19.	Annukka	Marjamaa	TPS	FIN 757	Vanilia	H-Vene	1,08	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 7 (2.06) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00)	2.06
Johto säilyi kuitenkin meillä. Phew, saimme anteeksi. Nyt pitää parantaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Ei levankia noissa, se ei toimi. Skuutteja pitää ajaa paljon, ja pitää purjeet 100%:sesti yliskuuttauksen rajalla vrt. kryssiskuuttaukseen.
Jooh, noin sitä tehtiinkin, eli eipä siis siinä sitten enää juuri mitään muuta kuin taidollista parantamista, mutta se tapahtuu sitten ajan kanssa.
Mitä tarkoitat yliskuuttauksen rajalla, siis sitä että skuuttaa purjeita lähemmäs kryssitrimmiä?
Olisitte voineet parantaa ainakin niin, että olisitte tuolla jo tottuneella porukalla jatkaneet spinnulla jonkin matkaa alabanaania kohti maalia.
Kyllä, näin olisi voinut tehdä, mutta toisaalta kokemus Mellsteninselällä on kyllä opettanut että isolaatio ei kannata. Kuten hyvin tiedät, kärjessä on pakko tehdä oma valinta ja Varsasaaren tuntumaan on monta kertaa hyydytty kun tuuli onkin siellä moinannut. Lisäksi siis edessämenevä nopeitten veneitten klunga painoi suoraa reittiä maaliin ja toisaalta olimme jo onnistuneesti pitäneet nopeammat FE:t takanamme kun pääsemme peittämään tuulta niin sinänsä spinnun lasku (mehän kyllä kokeilimme ajaa hetken spinnulla merkin jälkeen, mutta totesimme että se laskee liikaa kulmaa) oli loogisin vaihtoehto. Merellin asemassa olisimme tehneet aivan samoin, tiedä sitten olisiko meilläkin venevauhti riittänyt ohitukseen alakautta.
"Pysykää vastustajan ja seuraavan merkin välissä", remember?
No mutta entä jos vastustajia on 2 ja ne menevät eri reittiä :)

Ja toisaalta, Merellin me olemme jo voittaneet erinäisiä kertoja kisoissa, Charlottaa ei kertaakaan joten turhamaisuudellakin saattoi olla tekemistä valinnan kanssa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jep jep, kärjessä saa tehdä välillä hauskoja valintoja. Tervetuloa joukkoon! :)

Yliskuuttauksella tarkoitan sitä että ylin tellari isossa on melkein koko ajan piilossa, ja genoan ulompi tellari on rauhaton (keskimmäinen, ei alin ohjauslanka) ilman että tellarit kuitenkaan kuole.

Minulla on muutama hyvä kirja aiheesta, kohta on talvi. Saat Pete (ja muutkin FEneilijät) lainata.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Eipä ollut häävi keli tuolle radalle... kryssi puuttui kokonaan!
Pete otti loisto startin meihin muihin nähden ja radan ollessa tollanen ei ohi pääse ei sitten millään. Ensi kerralla voitaisiin jakaa vuoronumerot niin ei tarvitsisi seistä jonossa.
Legit suijui meiltä vaihtelevasti. Eka kierros tuntui kohtuullisen hyvältä eikä oltu juuri kenenkään paskoissa ja muutoinkin meno tuntui normaalilta.
Toisella kierroksella pohjoisviitalta käännyttäessä olimme niin sopivasti Olgan kantapäillä, että Charlotta jyräsi meidät vauhdillansa aivan totaalisesti.
Poijunkierto ja kohti vihreätä Charlotan perässä körötellen. Hienosti sujuneiden jiippien ansiosta pääsimme käsijarrua käyttäneestä Charlotasta ohi... \:D/
Mun mielestä tuuli oli vihreälle tultaessa kääntynyt hieman ja päätimme kokeilla spinnua viimeisellä sivutuuli osuudella ja vielä kun spinnu putosi Olgassa alas ei spinnu kokeilusta voinut enää luopua. Olisimme voineet ajaa spinnulla suoraan maaliin mutta Olgasta emme olis päässeet ohi eli ajoimme kauemmas alas ja kun etäisyys oli riittävä käänsimme kohti maalia. Vielä kun Charlotta saapui sopivasti paikalle ei Olgalla juuri ollut vaihtoehtoja. Jos olisimme vaihtaneet vihreällä genoan emme olisi päässeet Olgasta ohi ja melko varmasti Charlottakin olisi ajellut ohi.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tervetuloa WHC:hen! Jatkakaan samaan malliin! Kuinka kauan Merelli on mukana, kai te palaatte kohta takaisin sinne itään? :)

Merkinkierrot kannattaa aina ajaa kiihdyttäen, ja nostaen vapaisiin. Tämä koskee myös sivu-tuulikisoja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Charlottan kokema TWS (m/s);
Image
Tuossa jossain vaihdetiin lähtöpurje ykkönen kolmoseen, ja ennen lähtöä takaisin ykköseen.

Trackeista tulee mielenkiintoisia kunhan Merellin track upataan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Tervetuloa WHC:hen! Jatkakaan samaan malliin! Kuinka kauan Merelli on mukana, kai te palaatte kohta takaisin sinne itään? :)
Jep, kolmen päivän päästä palataan, ainakin maan pinnalle...
Yritän saada Espoosta paikan jossa säilyttää venettä viikot. Jos tuo onnistuu ajamme loputkin WHC kisat. Sen verran hyvää harjoitusta tuo on.

Mukana tänään oli Johanna, Olli ja Jori (ensikertalainen).
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei ei. Tämä on ihan huono homma. Menkää takaisin sinne marjaniemeen vai minne lie ja äkkiä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Isossa luokassa panokset kovenevat kun Blue Cafe varasti.

Oli muuten se oranssivärinen vene varsin mielenkiintoinen, tyypiltään 2 tonnari ja siltä vähän vaikuttikin, huolimatta purjevarustuksesta design olikin niin kasaria.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sitä kipparoi ainakin aikaisemmin H-vene Falken:in kippari. Upea vene, ja oikein hieno kulttuuriteko tuoda se radalle taas.

Veneen nimi on Touchdown, ja näyttää Hannu sitä kipparoivan edelleen. Vähän samaa mallia kun Devonillakin.

Hmm, minkäköhänlaisen ison veneen voisi ostaa...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply