WHC 6/2010

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Track tuolla:

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php

Paljon paremminkin olisi kryssi voinut mennä. Siftit väärin, mutta no, tilaahaan tuolla ei ole taktikoida hirveästi ja oli muutakin tekemistä kuten veneessä pysyminen.
Heitin kanssa sinne Olgan trackin. Mitäköhän ihmettä mietin siinä Käärmesaarten solassa kun ajoin tuonne etelään, ehkä siinä sitten kai tuuli shiftasi tai jotain kun en nyt oikein muista miksi sitä leikkasi, vaikkei olisi tarvinnut. Siinä kuitenkin hävisi aika paljon vs. jos olisi vain ajanut suoraan, toki Devonin takia se ei olisi ollut oikeastaan mahdollista.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika suuri parannus on muuten tapahtunut jos Charlotta, Lisbeth ja Olga tulevat maaliin 7 min sisällä kahden ja puolen tunnin purjehduksen jälkeen.

Jotenkin tuntuu siltä että Lissun kanssa olisi voinut kisata vähän kauemminkin. Lähdössä saimme hiukan etumatkaa tuulen puolen veneenä, joka ei kuitenkaan merkittävästi kasvanut edes Rysäkarille. Lissu taisi itseasiassa ajaa kryssin paremmin kun me, näytti siltä että he lähestyivät koko ajan. Mutta sitten jossain vaiheessa Lissu näytti tyytyneen ajamaan vain meidän perässä. Totta vai tarua? Tästähän olisi saanut ihan kisan vielä kalkkiviivoillekin, jos olisi halunnut. Vai?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja Olgan trakki on paljon hienompi, tuliko Pete purjehdittua paljonkin heinäkuussa Olgalla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kas, Trippi kävi lähtöalueella myös. En edes huomannut. Tarkoittaa sitä että vaikka Harmajalla 16:40 on puuskat 20 m/s niin sarjan kaikki FEneet tulevat lähtöä katsomaan ainakin. Asennetta, hienoa! :)
Last edited by harald on Wed Aug 04, 2010 23:51 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Ja Olgan trakki on paljon hienompi, tuliko Pete purjehdittua paljonkin heinäkuussa Olgalla?
Eipä oikeastaan, ehkä ajotunteina LM:ien jälkeen yhteensä 10?
Mikä siis johtuu toki paljolti siitä että en mä yleensä aja huvipurjehduksilla vaan ajotunteja jyvitetään niille, joilla niitä ei ole entuudestaan niin paljoa jne.

Toisaalta tollaisessa kovatuulisessa kisassa on aika selvää että erot ovat pieniä kun iso osa ajasta mennään vesilinjavauhtia. Ja etenkin kun vielä reitissä oli aika paljon slöörailua niin se pitää erot pieninä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sama ongelma täälläkin, ajotunteja pitää antaa tyttäreillekin :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Hoh hoijaa mistäs nyt sitten alkaisi...? Veneessä tänään miehistönä Juha, Harri, vesä ja minä.

Tullessani rantaa katselin kun riihilahdessa velloi vaahtopäät ja tuuli tuiversi mastoissa. Totesin aallokon mahdollistava vielä meidän pienellä jollalla veneelle soutamisen, joten päätin lähteä kisaamaan.

Lopulta saimme kaikki onnellisesti veneeseen ja aloitimme veneen valmistelun, kun joku huomasi että onko tuo toinen vene ollut aina noin lähellä. No eipä ole ollut vaan sen poijukettinki oli pettänyt ja se oli rekaamassa vauhdilla kohti Annelia :shock: . Onneksi meitä oli neljä veneessä. Kolme piti karkulaista kiinni ja neljän haki kiinnitysköyttä, jolla karkulainen saataisiin kiinni meidän poijuun :o . Kovan punnertamisen jälkeen saatiin tilanne turvattua ja itsemme irti ehjänä. Lähdimme ajamaan koneella kohti lähtölinjaa ja itse ryhdyin soittelemaan ja yrittämään veneen omistajaa kiinni tiedottaakseni tapahtuneesta. En millään saanut omistajaa kiinni ja hätyytin isänikin soittelemaan.

Päätimme, ettemme tänään riko mitään ja otimme tyynesti keulalle nenäliinan (myrskyfokka) ja isoon reivin. Purjeet saimme ylös juuri 10 min ennen lähtöä ja veneessa oli vielä kaikki somasti "rempallaan". Emme kuulleet yhtään paukkua emmekä nähneet toimitsijoiden lippujakaan, joten sokkona oltiin. Ylläri oli kova kun huomasimme muiden lähteneen ja olimme vielä yli 100m lähtölinjan etupuolella :shock: . Ei kun linjan taakse ja keula kohti muiden perää :oops: .

Reivi ja nenäliina oli hieman hidas yhdistelmä tähän avotuuleen, joten päätimme purkaa reivin ja ottaa sen uudelleen sisään jossain ennen Melkkiä.

Kisa meni sitten toisten perässä ajellessa. Sen mitä lähdössä myöhästyimme ja toisista jäimme piti hyvinkin aina Meltin eteläpuolen kääntömerkille asti. Teeministä menimme ohi hieman Melkinselän länsiviittan jälkeen ja Teemin päättikin heittää leikin kesken hetimiten tämän jälkeen. Ei varmaankaan tyhmä päätös heiltä.

Rata Melkiltä Rysäkarille ei oikein suosinut nenäliinalla ajoa. Nyt kävi aivan selväksi, että keulasta puuttui voimaa puskemaan isossa aallokossa. G3:lla liikkeellä olevat painelivat korkeammalle ja kovempaa, kuin me. No täytyy kuitenkin tunnustaa, että vene oli ehkä hieman "puhditon", mutta kuitenkin mukava ajaa 8) , kun se ei tempoillut jokaisessa puuskassa. Kallistus oli hyvin hallinnassa, ehkäpä siis liiankin hyvin :oops: .

Vanhaa uskollista spinnua emme edes ajatelleet vetää tänään ylös. Se, että tulemmeko 5 vai 10 min muiden jäkeen maalii ei enään tuntunut tärkeältä :idea: .

Miessaaren kohdalla totesin, että keli himmaa ja nyt jos halua olisi niin pitäisi purkaa reivi ja vaihtaa fokka keulille. No halua ei juuri ollut, joten tyydyimme reivin purkuun.

Niillä sitten mentiin (katkeraan?) loppuun saakka, vaikka viimeinen strekki kohti maalia olikin hieman tuskainen voiman puutteessa.

Maalin jälkeen aloitin taas puhelinyhteyden oton, jospa saisimme karkuriveneen omistajan kiinni ja tiedotettua tapahtuneesta ja sopia jatkon turvaamistoimista. Lopulta laitoin Annelin poijuun ja karkulaisen meidän perään roikkumaan. Meillä ainakin ketju kestää, mutta riittääkö poijussa paino kahdelle veneelle :? ?

Olipa muuten aika FE painoitteinen tämän päivän pikkuluokka. Hyvä ME :D
Last edited by Panu on Thu Aug 05, 2010 00:19 am, edited 2 times in total.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Kas, Trippi kävi lähtöalueella myös. En edes huomannut. Tarkoittaa sitä että vaikka Harmajalla 16:40 on puuskat 20 m/s niin sarjan kaikki FEneet tulevat lähtöä katsomaan ainakin. Asennetta, hienoa! :)
Tervehdys

Me oltiin tulossa vihreälle merkille kun huomattiin Tripin olevan matkalla lähtöalueelle siinä karikon kupeessa. Eivät tainneet ihan ehtiä säädetyssä ajassa linjalle, mutta taisivat uskollisesti kiertää koko radan?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Katselin Annelin nenäliinaa että skuuttaatte sen ST-kiskolle. Skuuttikulmasta tulee väkisin liian kaponen, ja sitäpaitsi se näyttä olevan hiukan liian kovaa skuuttattukin. Myrskyfokan saa muistikuvani mukaan yhdelläkin kädellä skuutattuna levyksi, jonka jälkeen se aina näyttää hyvältä mutta ei vie venettä eteenpäin ollenkaan.

Vähän sama taktiikka oli meidän G4:ellakin, skuuttiin löysää jotta siihen saa muotoa ja näin voimaa että vene kiihtyy vaikka aallot pakottavat ajamaan jotain ihan muuta kuin kryssikulmaa välillä.

Varmaan olisi mennyt ihan ok G3:ellakin, mutta ura olisi ollut kapeampi eikä isoa olisi voinut päästää yhtä paljon ulos. Kovaa Lisbeth tuli kyllä, vaikka heillä olikin nähdäkseni sisäskuutissa vetoa. Omasta mielestäni tuo originaali skuuttikulma pitkittäiseltä kiskolta on oikein sopiva fokalle tuossa kelissä. Se on vasta sitten kun A) ei ole aallokkoa tai B) tuuli on fokan rekisterin alapäässä kun sísäskuutista saa etua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Katselin Annelin nenäliinaa että skuuttaatte sen ST-kiskolle. Skuuttikulmasta tulee väkisin liian kaponen, ja sitäpaitsi se näyttä olevan hiukan liian kovaa skuuttattukin. Myrskyfokan saa muistikuvani mukaan yhdelläkin kädellä skuutattuna levyksi, jonka jälkeen se aina näyttää hyvältä mutta ei vie venettä eteenpäin ollenkaan...
Tervehdys

Tota noin siinä vaiheessa kun tuon purjeen näit niin se todellakin oli kireällä, jotta sillä saataisiin nousua kohti maalia. Merellä oli skuutti paaaljon löysemmällä ja purjeessa pussiakin. Kun ei ollut pinta-alaa niin ei ollut voimaakaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vähän tällaista ounastelinkin että ei siellä nyt ihan pihalla ollaan oltu.

Tuo kolmonen näyttää ainakin Lisbethin tämänpäiväisen esityksen jälkeen olla se veneen monikäyttöosin purje sittenkin. Onhan tuolla meidänkin jo myydyllä ajettu 19 m/s puuskissa karvalakkiakin, ja samalla sillä voi ajaa 3-4 m/s tuulesta ylöspäin kaikki lomamatkakin. Mitä nyt ykkösellä voi (jaksaa) purjehtia 2-6 m/s tuulessa niin se pieni puute korvaantuu lomasiirroissa öljyn poltolla.. kröhöm.. akkujen lataamisella.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kerrankin oli purjehduskeli WHC:ssa. Veneessä oli tänään Heikki, Mikko ja Petri #2. Lähdettiin hoskilta juurikin n. 16:40, kun Harmaja näytti parhaita lukemia. Viriteltiin laiturissa ykkösreiviköysi paikalleen, jos sitä vaikka tarvittaisiin. Ja tarvittiinhan sitä, mutta olin hutaissut epähuomiossa köyden puomilla kakkosreivin korvakkeeseen, ja iso olikin sitten lievästi sanottuna pussikas. Saatiin tilanne korjattua, mutta siinä koneella ryskiessä kastuttiin läpimäriksi. Optimistisesti mulla oli farkut ja villapaita lähtiessä, joten ei tarvinnut ajaa kuin muutaman aallon läpi, niin olo jo tuntui aika märältä.

Koneen sammuttamisen jälkeen keli tuntuikin jo leppoisalta, ja Haukilahteen päästiin muutamalla vendalla.

Spinnua ei lähdetty repimään lähdössä, keskityttiin vain väistelemään broutsailevaa Devonia. Gastit näkivät Charlottan edesmenneen spinnupussin siinä melkein heti kun spinnu nousi, mutta pelastus ei onnistunut, kun se upposi kuulemma heti.
harald wrote:Jotenkin tuntuu siltä että Lissun kanssa olisi voinut kisata vähän kauemminkin. Lähdössä saimme hiukan etumatkaa tuulen puolen veneenä, joka ei kuitenkaan merkittävästi kasvanut edes Rysäkarille. Lissu taisi itseasiassa ajaa kryssin paremmin kun me, näytti siltä että he lähestyivät koko ajan. Mutta sitten jossain vaiheessa Lissu näytti tyytyneen ajamaan vain meidän perässä. Totta vai tarua? Tästähän olisi saanut ihan kisan vielä kalkkiviivoillekin, jos olisi halunnut. Vai?
Eipä meillä olisi juuri mitään enempää ollut tehtävissä. Kryssi tuntui kulkevan hyvin, eikä slöörillä varmaankaan ole kovin isoja eroja, spinnua olisi tietysti voinut käyttää, olisi siinä varmaan ero pienentynyt, mutta ei me silläkään oltaisi ohi päästy, eikä takanakaan ollut ketään meitä uhkaamassa. Täytynee käpistellä träkki ulos huomenissa. Full-hd kuvaakin pitäisi olla, Pete #2:n kamera oli takakaiteessa.

Vettä oli meilläkin varmaan keulaboksi täynnä, mutta sieltä ei kyllä tullut enää yhtään sisään. Sika taitaa pitää siellä välissä. Sentti oli pilssin pohjalla vettä maalissa, ja sekin vain siksi, että unohdin luututa pilssin ennen lähtöä, kun irrotin lokin anturin putsausta varten. Wallaksen lieden pakoputki falskasi sen verran vettä kaappiin, että puurot ja riisit menivät märiksi. Surkea paikka sille pakoputkelle, kun se on kyljessä.

Logitechin bluetooth-hiiri lopetti toimintansa. Onneksi siinä on varmaan takuu, kysehän on varmasti valmistusvirheestä...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11322
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pöh, itse olin lähtemässä sortseissa ja t-paidassa. Ulvonta satamassa sai sentään vetämään mustot jalkaan ja pärskeet aallonmurtajan pään jälkeen sai minut sitten pukemaan sadetakinkin (mallia tarjoustalo, ja on muuten vedenpitävä!).

Innolla videoita odotellen. Réa taisi käydä tässä lukemassakin, mutta fotoja ei vielä näy tulevan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Malttia vielä hetki... Olen istunut illan jääpalapussit polvien päällä ja rystysten ympärillä. Kun tulee veneelle niin innoissaan, että kompastuu sementtilaiturilla maasähköjohtoon ja lentää suorilta jaloilta rinnuksilleen, tekee kutaa skuutata Kämmenet ja polvet auki - autsch.. Purjehtijan on selvästi turvallisempaa olla merellä ;-)

Muutama kuva on kyllä tulossa - huomenissa hope so. Keliä oli sen verran, etten videoita yrittänyt edes napata. Muutenkin kuvia on tällä kertaa vähän, koska kamerani ei ole vesitiivis ja vettä tuli välillä kivasti niskaan. Molemmat kännykkäni menivät näköjään mykäksi pilssiveden tulviessa kassiini. Saas nähdä heräilevätkö vielä...
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Eikö FE:n ankkuriboksin itsetyhjennys toimi? Reiät liian pieniä vai tukkiiko spinnu reiät?

Tempo selvisi kuivana eilen kryssistä Kytön selän poikki. Tuuli tuntui aika kovalta, vaikka mittari ei näyttänyt kertaakaan yli 14 m/s. 2 reiviä ja täyskokoinen fokka oli välillä liikaa, vaikka joskus on tullut purjehdittua samoissa tuulilukemissa yhdellä reivillä ongelmitta. Onneksi 1-reivin koukku oli oudosti jumissa puomin pään edessä, joten oli pakko ottaa 2. Ajaminen kryssillä paaralla sivuaallokossa oli todella vaikeaa, mutta vasta-aalloko meni paljon paremmin ja Maestro 31 jäi hetkessä muutaman minuutin.

Sivu- ja avotuulet ajettiin ilman reiviä, mutta spinnun nosto ei edes käynyt mielessä, sillä ainoat mahdolliset spinnupätkät olivat Kytön selän aallokossa ja kaukana plattiksesta.

Rannassa katsoin Harmajan tuulen juuri ennen lähtöä satamasta: 16, puuskat 18. Rannassa tuuli oli kuitenkin juuri laantunut ja kuvittelin sen jo moinaavan. Ennen lähtöä kävimme vielä lähes Kytön selällä ja tuuli ei näyttänyt pahalta.
Post Reply