VSSR 2010
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Alle puolet enää radalla ja mm Northern Lights ei ole vielä ilmoittanut keskeytyksestä. Näyttää keli kevenevän, eli purjeensa kovimmassa rytäkässä repineet nopeammat veneet otti siipeensä kun 5kt SB voi vielä tulla tasaisella ajamisella maaliin.harald wrote:WHC tutut Mary, Hilja ja Ariel liittyivät keskeyttäneiden listaan.
50 keskeytystä ja 24 ei lähtenyt ollenkaan. Tuleekohan kukaan maaliin asti?
Kallbådalla näytti olevan tuulta 12m/s Testbedin mukaan ja pari metrinen aalto. Jos on selvinnyt maailmanlopun meiningeistä, tuohan alkaa olemaan jo ihan ok. Kylmää ja märkäähän se on, mutta tehtävissä jos vain on miehistössä paukkuja jäljellä ajamaan.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Been there done that
No joo siis paikan päällä gastina olleena sanoisin että Suursaareen asti keli oli ihan ok. Ja ennusteet lupailivat 14, enintään 15 m/s, mikä siinä vaiheessa tuntui ihan kohtalaiselta, olihan startissa ollut 10 m/s. Sitten kun Suursaaren eteläkärjen ohituksen jälkeen pääsi todella tuntemaan aallokon ja tuulen voiman, alkoi moni tulla toisiin aatoksiin.
Mekin todettiin Suursaaren länsipuolella että touhu on järjetöntä, joten raportoitiin kisaisännille keskeytys ja vietiin vene Loviisan sataman suojiin. Minne muuten matkasi aikamoinen letka.
Parempi näin. Meidän venekunnan tappioiksi jäi siten yksi annos lasagnea, joka vastanautittuna joutui mereen meritaudin johdosta, vedenpitävän purjehduasun taskussa kastunut matkapuhelin sekä mystisesti ahdin valtakuntaan plumpsahtanut spinnupuomi.

No joo siis paikan päällä gastina olleena sanoisin että Suursaareen asti keli oli ihan ok. Ja ennusteet lupailivat 14, enintään 15 m/s, mikä siinä vaiheessa tuntui ihan kohtalaiselta, olihan startissa ollut 10 m/s. Sitten kun Suursaaren eteläkärjen ohituksen jälkeen pääsi todella tuntemaan aallokon ja tuulen voiman, alkoi moni tulla toisiin aatoksiin.
Mekin todettiin Suursaaren länsipuolella että touhu on järjetöntä, joten raportoitiin kisaisännille keskeytys ja vietiin vene Loviisan sataman suojiin. Minne muuten matkasi aikamoinen letka.
Parempi näin. Meidän venekunnan tappioiksi jäi siten yksi annos lasagnea, joka vastanautittuna joutui mereen meritaudin johdosta, vedenpitävän purjehduasun taskussa kastunut matkapuhelin sekä mystisesti ahdin valtakuntaan plumpsahtanut spinnupuomi.
Last edited by KaleviHarkonen on Sun Jun 13, 2010 00:34 am, edited 2 times in total.
Ainakin päivällä radiot toimi suht huonosti ja keskeytykset jonoutui. Eli luultavasti aika pitkälti kaikki on ajanu Kotkaan suojaan. Joka on tuossa kelissä lähes kaikille se ainoa fiksu vaihtoehto. Listojen päivittyminen vain kestänee.harald wrote:Jep, kohta 80 keskeyttänyttä. 115 lähtenyttä niin aika kova kato.
Toivottavasti kaikki pääsi ehjänä pois, satamassa oli yksi FG 41 joka oli reivannu myös maston, jäljelle jäi muutaman metrin nysä, mutta miehistö oli siellä kunnossa. Sekalaista pikkuvauriota varmaan monella, ja matonkuteita tuotettiin enempi vähempi urakalla, lienee purjeneulomoilla kohta kiirus.
Se miksi veneet vielä kävi Suursaaren eikä keskeyttäny Kotkaan jo menomatkalla oli siinä et Suursaarelle päin ei viel tuullu mitenkään hillittömästi, vain kovaa. Se oli sitten Suursaaren toisella puolella ku alko tuulla niin että tukka lähtee.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Cocktail syntyi ainakin meidän osalta siitä, että havaittiin tuossa tuulessa venevauhdin ylläpitämisen olevan vaikeaa samalla kun iso aallokko aiheutti hirmuisesti sortoa, joten ei ollut vauhtia eikä höjdiä. Suolavettä tuli vaakasuoraan, veneen sisälle ei voinut kuvitellakaan menevänsä, ja ennusteen mukaan tulevan yön olosuhteet on muuten samat mutta niihin lisätään vielä vesisade ja pimeys.VVille wrote:Se oli sitten Suursaaren toisella puolella ku alko tuulla niin että tukka lähtee.
Jo edellinen yö oli ollut sumun, mainingin ja tuulen muuttumisen takia vaikea.
Ne, jotka noissa olosuhteissa veneen maaliin tuo, ovat kyllä tosi sissejä.
Ramdata tuli toiseksi ORC 2 luokassa, eli ainakin yksi piiloFEneilijä on kiertänyt radan...
http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... i_2010.HTM
http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... i_2010.HTM
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
90 riviä keskeyttäneiden listassani.
Viimeinen vene on kuulemma maalissa
http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... 03-37.html
"ainoastaan 18 venettä onnistui purjehtimaan kilpailun maaliin asti. "
Viimeinen vene on kuulemma maalissa
http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... 03-37.html
"ainoastaan 18 venettä onnistui purjehtimaan kilpailun maaliin asti. "
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Pitää nostaa hattua First 31.7 Nealle ja seurakaveri Maestro 31 Impulle. Noille veneillä tuolta selviäminen on ehdottomasti kova suoritus. Ja vielä ihan hyvillä ajoilla, vain ~kolme tuntia Tarantellaa hitaammin.
Trou Noirillakaan ei varmasti ole ollut helppoa, mutta se taisi selvitä pahimman pätkän muita paljon helpommassa kelissä nopeutensa turvin. Oliko jo Kalbådalla tuulen yltyessä?
Trou Noirillakaan ei varmasti ole ollut helppoa, mutta se taisi selvitä pahimman pätkän muita paljon helpommassa kelissä nopeutensa turvin. Oliko jo Kalbådalla tuulen yltyessä?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Minä nostan hattua niille joilla oli pokka olla lähtemättä, niille ketkä katsoivat järkeväksi keskeyttää ja niille jotka tuossa pystyivät ajamaan maaliin asti.
Kaikki tulivat takaisin kotiin, se on suurin ja tärkein saavutus omasta mielestäni.
Kaikki tulivat takaisin kotiin, se on suurin ja tärkein saavutus omasta mielestäni.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jooh, sattuneista syistä lippukunnan kesäleirin purjehdusohjelma hieman typistyi, enpä muista montaakaan kertaa olleeni vesillä kun tuulee yli 20 m/s mutta kauppareissulla Soukasta Buster S:llä lähtiessä mielessä vilkkui "pienvene merihädässä Espoon edustalla"-lööpit. VOR-fiilis ei ollut kauhean kaukana kun sivuaallokko löi veneen yli tauottomana sen mailin verran kunnes pääsi siihen Pentalan yms. saarten suojaan.
Stora Herrön laiturissa taas oli jänniä tilanteita kun 40 jalkainen moottorivene alkoi lähennellä Olgaa puuskissa (taisi 23 mennä rikki ko. veneen tuulimittarissa) ja poijut olivat näkymättömissä veden alla. Eli todettava on että Stora Herrön poijujen painot ovat tukevaa tekoa, vaikka toki sitten viriteltiinkin lisänaruja sinne pahimman välttämiseksi.
OT: WHC-Tyyne sattui olemaan saaressa samaan aikaan, heilläkin oli viikonlopun purjehdussuunnitelmat menneet hieman uusiksi.
Stora Herrön laiturissa taas oli jänniä tilanteita kun 40 jalkainen moottorivene alkoi lähennellä Olgaa puuskissa (taisi 23 mennä rikki ko. veneen tuulimittarissa) ja poijut olivat näkymättömissä veden alla. Eli todettava on että Stora Herrön poijujen painot ovat tukevaa tekoa, vaikka toki sitten viriteltiinkin lisänaruja sinne pahimman välttämiseksi.
OT: WHC-Tyyne sattui olemaan saaressa samaan aikaan, heilläkin oli viikonlopun purjehdussuunnitelmat menneet hieman uusiksi.
Kiitos tehokkaan gastikoulutuksen, piti sitten tähänkin kisaan sekaantua. 
Ariel (maxi999) lähti kisaan 5 hengen miehistöllä reippaissa tuulissa, jotka sitten illan tullessa hiipuivat. Spinnuteltiin leppoisassa sivutuulessa välillä jopa manaten tyyntä keliä. Hyvin nukutun yön jälkeen miehistö oli sangen virkeä ja taistelunhaluinen vielä kun spinnu Kotkan portilla mennessä laskettiin. Rauhallinen meno jatkui sivuvastaisessa Suursaaren pohjoispäähän asti, jossa rankkasade ja rajut puuskat yllättivät juuri kun lounas oli käsillä. Reivattiin ja purettiin reivi, hyvä kun tuli sekin treenattua jo siinä vaiheessa. Oletettiin saaren takana olevan suojaisempaa ja olihan se, satunnaisia kovempia puuskia lukuunottamatta. Tässä kohtaa hiukan jo ihmeteltiin vastaantulijoiden armadaa ja koitettiin tähyillä missä asennossa veneet edessä kulkevat.
Karu totuus valkeni sitten saaren eteläpäässä, mutta lähdettiin kuitenkin asenteen voimalla puskemaan aallokkoon. Aurinko paistoi ja vene kulki aalloilla suht vähällä ryskeellä, joten matkaa uskallettiin jatkaa. Muutaman mailin päässä aaltojen korkeus vaan kasvoi ja jokunen kannen yli pyyhkäissyt isompi tyrsky antoi viitteitä tulevasta. Sellaiset mukavuudet kuin syöminen, nukkuminen ja kuivat vaatteet alkoi tässäköhtaa lykkääntyä aikaan kisojen jälkeen. Tilanteen kruunaisi vielä yön pimeys ja vesisade...eh. Sitä pohdiskellessa Kotkan vierasvenesataman sauna alkoi kangastella yhden sun toisen mielessä, eikä kipparin tarvinnut paljon suostutella kun kurssi käännettiin kohti Kotkaa. Kaikinpuolin järkevä päätös, eikä mitenkään lajissaan ainoa kun todettiin monen kilpakumppaninkin jo olevan siellä. Kotkaan päin mennessä aallokko tulikin sitten mukavasti sivusta päin ja huviteltiin surffaamalla pelkällä 2 reivatulla isolla 10 solmun nopeuksia.
Kaikenkaikkiaan melkoinen elämysmatka.Viimevuonna pääsin maaliin, tänävuonna tuli kierrettyä saari. Ens vuonna olis sitten tarkoitus yhdistää nämä kaksi, että saa koko paketin kasaan.

Ariel (maxi999) lähti kisaan 5 hengen miehistöllä reippaissa tuulissa, jotka sitten illan tullessa hiipuivat. Spinnuteltiin leppoisassa sivutuulessa välillä jopa manaten tyyntä keliä. Hyvin nukutun yön jälkeen miehistö oli sangen virkeä ja taistelunhaluinen vielä kun spinnu Kotkan portilla mennessä laskettiin. Rauhallinen meno jatkui sivuvastaisessa Suursaaren pohjoispäähän asti, jossa rankkasade ja rajut puuskat yllättivät juuri kun lounas oli käsillä. Reivattiin ja purettiin reivi, hyvä kun tuli sekin treenattua jo siinä vaiheessa. Oletettiin saaren takana olevan suojaisempaa ja olihan se, satunnaisia kovempia puuskia lukuunottamatta. Tässä kohtaa hiukan jo ihmeteltiin vastaantulijoiden armadaa ja koitettiin tähyillä missä asennossa veneet edessä kulkevat.
Karu totuus valkeni sitten saaren eteläpäässä, mutta lähdettiin kuitenkin asenteen voimalla puskemaan aallokkoon. Aurinko paistoi ja vene kulki aalloilla suht vähällä ryskeellä, joten matkaa uskallettiin jatkaa. Muutaman mailin päässä aaltojen korkeus vaan kasvoi ja jokunen kannen yli pyyhkäissyt isompi tyrsky antoi viitteitä tulevasta. Sellaiset mukavuudet kuin syöminen, nukkuminen ja kuivat vaatteet alkoi tässäköhtaa lykkääntyä aikaan kisojen jälkeen. Tilanteen kruunaisi vielä yön pimeys ja vesisade...eh. Sitä pohdiskellessa Kotkan vierasvenesataman sauna alkoi kangastella yhden sun toisen mielessä, eikä kipparin tarvinnut paljon suostutella kun kurssi käännettiin kohti Kotkaa. Kaikinpuolin järkevä päätös, eikä mitenkään lajissaan ainoa kun todettiin monen kilpakumppaninkin jo olevan siellä. Kotkaan päin mennessä aallokko tulikin sitten mukavasti sivusta päin ja huviteltiin surffaamalla pelkällä 2 reivatulla isolla 10 solmun nopeuksia.
Kaikenkaikkiaan melkoinen elämysmatka.Viimevuonna pääsin maaliin, tänävuonna tuli kierrettyä saari. Ens vuonna olis sitten tarkoitus yhdistää nämä kaksi, että saa koko paketin kasaan.

Huh, huh, olipa varsin mielenkiintoinen reissu! Isoimpina kalustovaurioina mm. revennyt genoa ja alaspudonnut tutka, joka ihme ja kumma pysyi kannella - onneksi ei pamahtanut kenenkään päähän! Mastossakin käytiin leikkaamassa spinnun falli irti. Suursaaren jälkeen kryssi oli kunnon vastapalloa, puuskissa pahimmillaan 54-57 knotsia - ainakin siihen asti, kun tuulimittarit vielä toimivat. Olo oli kuin uitetulla koiralla altojen lyödesä päälle vaikka aurinkokin paistoi välillä. Suurin aalto hukutti alleen hetkeksi harmaan vesimassa sisään ja ilman turvavaljaita olisi pinnamiehemme mennyt reunalta mereen. Enpä ole moisessa pesukoneessa vielä veneessä ollutkaan. VHF:stä kuului keskeytyksiä koko ajan. Tullessamme maaliin ei ollut oikein mitään havaintoa eikä tietoa muista. Tehdessäni vikan väliaikailmoituksen, kuulin perässä tulevan parin luokkamme veneen myös ilmittautuvan. Pitkien unien jälkeen löytyi mukava tieto sitten tuloslistoista - olimme urakoineet Vivianilla LYS 2:n ekoiksi 

Muutkin kuin HBL näköjään uutisoivat kisasta ja keskeytyksistä:
http://www.loviisansanomat.net/paauutiset.php?id=4289
http://www.loviisansanomat.net/paauutiset.php?id=4289