Page 2 of 2
Posted: Sat May 04, 2013 13:27 pm
by KaleviHarkonen
Petri wrote:Baltic Riggingistä Karaportissa hankittiin Olgaan vaijerit kutakuinkin kuusi vuotta sitten ja silloin maksoivat n. 120¤, tiedä sitten miten aika on nostanut hintojaan.
Ja vaikka meidän kohdalla unohdettiin korostaa asiaa myyjälle ja saatiin muovipäällysteiset vaijerit, niin tosiaan muovipäällysteisten hankkiminen on tavallaan vähän riskipeliä pitkän päälle vaikka todnäk ensimmäisten 10 vuoden aikana päällysteen alla tapahtuvalla korroosiolla ei nyt suurta vaikutusta olekaan.
Heh, nyt vuonna 2013 kävi ihan sama fiba, vaikka tämäkin oli luettu. Muovilla siis mennään. No ovatpa ainakin uudet ja siistit.
Hintaa on kyllä jo melkein kaksi sataa. Kenties päällystämätön olisi ollut halvempaa.
B.Rigginingin tuotannosta varoituksen sana
Posted: Thu Aug 29, 2013 19:50 pm
by FE-Sillanpää
Baltic Riggingistä Karaportissa hankittiin
Oli sitten muuten aivan ala-arvoiset lukitussokat, tai miksikä näitä jousimaisia renkaita kutsutaan, siis Baltic Riggingin kaiteissa. Nyt on yksi kesä, reilut 800 mpk menty ja lähellä ollut ettei kolme neljästä vaijerista ole irronnut päästä omia aikojaan. Kohtalainen turvallisuusriski, kun renkaat ovat sitä tasoa, että niihin tarttuu köysi helposti ja lenkki oikenee kuin kypsä spagetti. Huomasin ongelman, kun säädin kaidetta ja näin kuinka vierestä lukitussokka hulahti mereen.
Tässä alemman ohuemman vaijerin sokka (jonka käyrä muoto kuuluu asiaan) ja sitten tuo spagetista valmistettu sokka:
Tässä ylemmässä vaijerissa näkyy ehkä, että spagettisokka on jäänyt hauskasti roikkumaan kaiteesta, mutta vaijeria se ei enää tässä vaiheessa lukitse.
Saako jostakin sen mallisia renkaita haponkestävinä, joita käytetään avaimenrenkaissa? Siis ilman koukkuja ja mutkia.
Posted: Thu Aug 29, 2013 21:45 pm
by Joakim
Saahan noita lukitushärveleitä vaikka minkälaisia, mutta ei noissa ole mitään vikaa. Ne vaan pitää teipata, kuten koko tuo haarukkakin. Muuten tulee helposti vaurioita purjeisiin ja samalla poistuu mainitsemasi ongelma.
Itse tarvitsin spinnuskuutin lukkoihin pienet "avaimenperämalliset" lukitusrenkaat. Ostin Clas Ohlsonilta kalastusostalta muutamalla eurolla rasian, jossa on kolmea eri kokoa ruostumattomia lukitusrenkaita ja lisäksi jotain leikkareita, joille minulla ei ole käyttöä.
Tuollaisten paikalleen laittaminen ja poisotto on aika vaikeaa, siksi käytetään niitä haukkumiasi.
Posted: Fri Aug 30, 2013 09:32 am
by FE-Sillanpää
Joakim wrote:Saahan noita lukitushärveleitä vaikka minkälaisia, mutta ei noissa ole mitään vikaa. Ne vaan pitää teipata, kuten koko tuo haarukkakin. Muuten tulee helposti vaurioita purjeisiin ja samalla poistuu mainitsemasi ongelma.
Itse tarvitsin spinnuskuutin lukkoihin pienet "avaimenperämalliset" lukitusrenkaat. Ostin Clas Ohlsonilta kalastusostalta muutamalla eurolla rasian, jossa on kolmea eri kokoa ruostumattomia lukitusrenkaita ja lisäksi jotain leikkareita, joille minulla ei ole käyttöä.
Tuollaisten paikalleen laittaminen ja poisotto on aika vaikeaa, siksi käytetään niitä haukkumiasi.
Aivan, kalastusosastolle siis. En ota kaidevaijereita pois "ikinä", edes talveksi.
En välittäisi teipata, turhamaisuussyistä. Purjeetkaan eivät takahaarukkaan koske, köydet vain.
Posted: Fri Aug 30, 2013 10:05 am
by harald
Jos ei halua teipata niin saa sitten varautua siihen että joko riki kaatuu tai kaidevaijerit tipahtavat. Teippi kuuluu hyvään merimiestapaan.
Toinen vaihtoehto on että laittaa kutistesukkaa tuohon haaruukkaan, mutta tämä kuluu aika nopeasti kun se on aika pehmeää muovia.
Posted: Fri Aug 30, 2013 10:38 am
by FE-Sillanpää
harald wrote:Jos ei halua teipata niin saa sitten varautua siihen että joko riki kaatuu tai kaidevaijerit tipahtavat. Teippi kuuluu hyvään merimiestapaan.
Toinen vaihtoehto on että laittaa kutistesukkaa tuohon haaruukkaan, mutta tämä kuluu aika nopeasti kun se on aika pehmeää muovia.
Kyllähän teippiä rikissä on siellä täällä, mutta näen tässä ristiriidan: Kaidevaijerit eivät saa olla muovitettuja paitsi niiden kriittisin kohta, jossa on koko kaiteen ohuin haponkestävä materiaali.
Posted: Fri Aug 30, 2013 11:09 am
by Olli
harald wrote:Teippi kuuluu hyvään merimiestapaan.
Aamen.
http://videosift.com/video/Mythbusters- ... -Duct-Tape
Posted: Fri Aug 30, 2013 11:45 am
by harald
FE-Sillanpää wrote:harald wrote:Jos ei halua teipata niin saa sitten varautua siihen että joko riki kaatuu tai kaidevaijerit tipahtavat. Teippi kuuluu hyvään merimiestapaan.
Toinen vaihtoehto on että laittaa kutistesukkaa tuohon haaruukkaan, mutta tämä kuluu aika nopeasti kun se on aika pehmeää muovia.
Kyllähän teippiä rikissä on siellä täällä, mutta näen tässä ristiriidan: Kaidevaijerit eivät saa olla muovitettuja paitsi niiden kriittisin kohta, jossa on koko kaiteen ohuin haponkestävä materiaali.
Kyllä ne saa olla "muovitettuja" jos se muovi on avattavissa tarkastusta varten. Muovipäällysteiset kaidevaijerit kiellettiin, koska niitten sisällä tapahtui koroosiota eikä se päällepäin näkynyt. Epäilen että saat teipattua tuon haarukan niin että vastaavaa tapahtuisi.
Posted: Fri Aug 30, 2013 13:17 pm
by asalovuo
Eipä ole kertaakaan tullut eteen että purje olisi tuonne saakka päässyt, vaatteet tuolla takakaiteen tietämillä ovat enemmän vaarassa jos siis teippiä ei ole sokkiin laittanut. Tesan kangasteippi kestää kauden, muovista teippiä en ole mihinkään kohtaan laittanut koska liimat harvemmin kestää tai jos kestää sen saaminen tuottaa aina ylimääräistä työtä

Posted: Fri Aug 30, 2013 14:20 pm
by harald
Olen itseasiassa siirtynyt Bilteman eristysteippiin. Kestää, ja pysyy. Ja on helppo irroittaa sitten.
http://biltema.fi/sv-fi/Kontor---Teknik ... k-3533293/
10 pack 3,49¤
Tuli mieleen että pitääkin tässä täydentää varastoja. Keulavalokin pitää uusia, kun se bilteman vihreä ei aina syty. Voi olla johdotuksestakin, mutta samalla vaihdan sitten yhdistelmävaloon. Pyyhkimensulatkin vielä. Oho, perjantaishoppailua
