Page 2 of 5

Posted: Thu Apr 29, 2010 12:17 pm
by harald
"Se parhaiten nauraa..."

Posted: Thu Apr 29, 2010 19:07 pm
by Olli
Panu wrote:Arvaan, että Ollin valinta taitaa mennä Seaspeedin puolelle, jonka kovempana maalina TÄYTYY kulkea myös kovempaa :roll:...?
Kyllä nyt meni arvaus pieleen... SeaSpeediä oli kokeeksi kölissä, mutta hioin sen tänään karheaksi, päälle tulee perinteisempää, varmaankin Hard Racingia.

Ei se SeaSpeed huono ollut, pari kertaa kesässä kun pesee, niin näkkiä tulee vain vähän, mutta kun sitä ei voi hioa sileäksi, niin pinta jää epätasaiseksi, ellei omista korkeapaineruiskua.

Posted: Thu Apr 29, 2010 23:47 pm
by harald
Tuo Hard Racing, vaikkei aivan täydellinen ole niin sen hyväksi puoleksi pitää kyllä mainita että se on huollettavissa. Ja monivuotinenkin.

Posted: Fri Apr 30, 2010 07:35 am
by Olli
Joo, täydellistä ei ole vielä keksitty, mutta jos tosta nyt saisi edes aika hyvän.

Laiturihuhu kertoo, että pehmeät myrkyt on seuraavaksi kiellettävien listalla, eli homma saattaa tulla muillekin eteen...

Posted: Fri Apr 30, 2010 09:31 am
by harald
Hio sitten kunnolla ennen maalaamista, ottaa vain päähän hioa uutta maalia pois vain sen takia että pohja on epätasainen.

Posted: Fri Apr 30, 2010 12:50 pm
by Olli
Joo, laitan varmaan pari varvia epoksia alle, alun perin oli 6 kerrosta, joista nyt on joutunut hiomaan vähän pois, ja aika appelsiinilta se pinta näyttää. Ensimmäisen jälkeen varmaan välihionta, mutta viimeisen epoksin joutuu jättämään hiomatta, jotta saa vedettyä myrkyt märälle pinnalle.

Alunperin ajattelin vetäistä tohon vanhan epoksin päälle vain yacht primerin väliin, mutta onneksi tuli soiteltua ensin Hempelille. Yacht primer ei kuulemma tartu vanhaan epoksiin, eli ainoa polku on vetää päälle uutta epoksia, ja mielellään reilusti laimennettuna.

Nyt on teltanrakennustarpeet jo hankittu, ja samalla kun epoksilla läträän, niin taidan nostaa vähän vesilinjaakin.

Posted: Fri Apr 30, 2010 13:39 pm
by Petri
Olli wrote:Joo, laitan varmaan pari varvia epoksia alle, alun perin oli 6 kerrosta, joista nyt on joutunut hiomaan vähän pois, ja aika appelsiinilta se pinta näyttää. Ensimmäisen jälkeen varmaan välihionta, mutta viimeisen epoksin joutuu jättämään hiomatta, jotta saa vedettyä myrkyt märälle pinnalle.
Me ollaan nyt köliä epoksoidessa hiottu jokaisen kerroksen jälkeen 400:lla, voi olla että pitäisi käyttää karkeampaakin paperia mutta ainakin isommat roskat yms. lähtevät pois tuollakin.

Tiedä sitten onko tuo turhaa työtä vai ei, mutta ainakin voi uskotella itselleen tekevänsä homman kunnolla.

Posted: Fri Apr 30, 2010 13:55 pm
by harald
Mitä, otaniemen kaislikossakin valmistaudutaan jo melkein huijauksen rajamailla kiillottamalla eviä? Apuva.

Nopeinta, helpointa ja parasta lopputulosta tavoitellessa kannattaa käyttää ensin karkeampaa ja vasta sitten hienompaa. Merkkausveri auttaa todella paljon kun miettii koska on aika vaihtaa hienompaan paperiin.

Posted: Fri Apr 30, 2010 13:59 pm
by Petri
No tasapuolisuuden nimissä me kyllä jätetään profilointi tekemättä, eli nyt tarkoitus on vain saada aikaan köli mikä olisi ehkä edes tasainen.
Ongelma on lähinnä se että tällä hetkellä paperivalikoimassa on vain P60,80, 400 ja 600 joten en tiedä onko 80 sitten jo liian karhea, eikä jaksa käydä rautakaupassa etsimässä jotain 240:stä tms.

Kohta alkaa kyllä sinänsä tulla kiirekin kun tarkoitus olisi saada vene vesille ennen helatorstaita ja primer-kerroksia on kölissä nyt 3, tämän päivän jälkeen 4 ja vielä tarvittaisiin lisää.

Posted: Fri Apr 30, 2010 14:12 pm
by Guest
60 ja 80 on jo aika karheita, noilla ei oikein enää hiota vaan enemmän höylätään.

Jos oot hiomassa (eli siis tekemässä sileätä, et tasottamassa) niin 120-180-240-400-600 on järjestys. 800-1000-1200 on turhaa puuhastelua jossain FE83:ssa.

My 5c.

Kuten aina, teet Petri kuitenkin jotenkin niinkun parhaaks jollain omalla logiikalla näät, mutta jos jollekkin muulle olis neuvoista apua niin hyvä niin.

Terveisin,

Anssi

Posted: Fri Apr 30, 2010 14:32 pm
by Petri
Anonymous wrote:60 ja 80 on jo aika karheita, noilla ei oikein enää hiota vaan enemmän höylätään.
Se vähän on oma kutinakin, joten siksi mieluummin hinkkaa 400:lla kuin hio käytännössä pois juuri aiemmin suurella vaivalla maalatut kerrokset 60/80:llä.

Mutta tosiaan, kun lähimpään rautakauppaan on lähemmäs 10km pyöräilymatka niin laiskuus on kyllä se logiikka joka saa käyttämään 400:sta "oikeaoppisen" karheusjärjestyksen sijaan.

Posted: Fri Apr 30, 2010 18:13 pm
by harald
Anssilta hyvä vastaus. Vesihionnassa me jätämme kyllä P120:sen väliin, se leikkaa liikaa verrattuna pohjan muotoon. Mutta aikoinaan aloitimme kahdeksan primerikerroksen jälkeen hionnan kyllä P80:ella. Muista tippa tiskiainetta veden sekaan.

P400 on riittävä pohjalle, mutta eville ei riitä mikään. Toisaalta, kun ollaan päästy P400 tasolle merkkausvärillä on enää pieni työ jäljellä. Se P600, P800 ja P1200 menee sen jälkeen tosi kevyesti ja nopeasti. Jos P400 tasolle pääseminen kölissä vaatii neljä tuntia niin siitä P1200 tasolle menee reilusti alta tunnissa. Sen jälkeen voi tietenkin vielä kiillottaa kiillotusaineilla :)

Image

Olisit Pete soittanut, minulla on muovikassi täynnä papereita tässä ihan naapurissa. Harmittavaa että logiikka on se että tehdään turhaa työtä.

Posted: Fri Apr 30, 2010 18:54 pm
by Olli
harald wrote:Muista tippa tiskiainetta veden sekaan.
Mikäs tämän taika on? Meneekö paperi vähemmän tukkoon?

Posted: Fri Apr 30, 2010 20:22 pm
by Petri
Nojaa, nyt neljän kerroksen jälkeen voi vain todeta, että yhden remppamiehemme maalinpoistovälineenä käyttämä ruuvari/taltta ei näköjään ollut ihan se paras vaihtoehto pinnan tasaisuuden kannalta.
Jotain epoksifilleriä tuohon pitäisi laittaa jos tahtoisi saada urat ja naarmut peitettyä kunnolla, mutta kun nyt neljään kerrokseen on hukkunut 2,25 litraa light primeriä niin eipä oikein natsaa lähteä leikkimään vielä uusien aineitten kanssa. Pitänee kuitenkin vielä ostaa lisäpurnukka ja vetäistä vielä kerros tai kaksi ja sitten heittää myrkyt päälle ja hioa myrkky sitten taas 600:lla. Ei se hyvä ole, mutta kun ei ketään muutakaan veneen käyttäjäkunnasta kiinnosta pohjan fiksaus niin paljoa niin mennään tolla. Olennaisesti kölin laatu ei tainnut parantua viime kaudesta yhtään, mutta saipahan rahaa hassattua :)
Ja kaikki vain sen takia ettei light primer oikein sitten suostukaan ruiskumaalautumaan "leluvehkeillä" ja tietenkään Thinner845:sta ei ollut niissä kaupoissa mistä sitä etsi.

Jos toi kaikenlainen remppatyö ei sylettäisi niin paljoa niin varmaan saisi joskus jotain kohtalaistakin aikaan, mutta kun ei niin ei.

Hemmetin vappu vaan vielä pilaa koko huoltohomman, kun primeriä tarvitsisi lisää mutta eipä sitä taida mistään saada ennen sunnuntaita, pitää vielä yrittää faijan kautta josko Suomenojan Nobilis olisi auki huomenna.

edit: Yhdistyksen kautta onkin ilmeisesti tarjolla epoksipakkelia, jolla asia saataneen ratkaistua, pieniä määriä tavaraa on kai jaossa myös muittenkin tarpeitten jälkeen eli jos tavaralle on välttämätöntä tarvetta niin Harald osannee kertoa tarkemmin asiasta, feneilijät tietenkin etusijalla.

Posted: Sat May 01, 2010 14:34 pm
by Guest
Helpoiten selviit naarmuista kun käyt ostamassa jostain kannullisen merkkausväriä (tota myydään siis aerosolina), ammut sitä ohuen kerroksen pohjaan ja hiot sen tasasesti pois hiomalaudalla esim 180 tai 240 paperilla. Tota saa monesta paikasta, heti tulee mieleen Decoväri Aleksiskivenkadulla.

Kohdat johon jää merkkausväriä on sitten helppo täyttää jollain pakkelilla. Suosittelen NM:n Lättspackel 205:sta jota saa esim Tremcosta. Halpaa, helppoa hioa ja muutenkin hyvät ominaisuudet. Muutakin pakkelia voi toki käyttää.

Muita keinoja tohon ei oikein ole. Maalaamalla päälle lisää primeriä ei oikein tapahdu mitään josset about hio kaikkea primeriä veke - joka ei oo hirveen järkevää ajankäyttö/kustannusnäkökulmasta.

Muista, että iso osa myrkyistä pitää maalata märän/nihkeän/osittain kovettuneen primerin päälle. Esim Hempelin Light Primer on kovettuesaan niin kovaa ja kiiltävää ettei esim Hard Racing tartu siihen kunnolla.

Mutta noin näppituntumalla sanoisin, että jos pohja on puhdas, evät jotenkin kunnossa, purjeet on about ok ja venettä ajetaan kevyessä kelissä järkevästi ni sillä eio paljoa väliä minkälainen se pohja on FE83:ssa.

Terveisin,

Anssi