Re: Rullausta - kilpailussa?
Posted: Thu Jan 28, 2010 10:30 am
Ottiatuota, näen tässä nyt erittäin potentiaalisen väärinymmärryksen kun joku vähemmän asiaan orientoitunut lukee tätä irrallaan asiayhteydestä. Siis kyllähän noin "yleensä" rullattavuus näkyy purjeessa vähän hemmetisti, vai? Olennaista on onko se rulla tarkoitettu vain säilytykseen vai onko purjetta tarkoitus ajaa myös rullattuna (reivattuna).Joakim wrote:Taidat olla liian tottunut fokkaveneeseen? Genuassa ei ole koskaan lattoja, joten rullattavuus ei näy missään muussa kuin mahdollisesti hiukan lyhyemmässä etuliikissä.Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita).
Vaihtoehtoja on
- Fokka latoilla (esim. Express, monet vanhemmat venetyypit)
- Fokka "säilytysrullalla", vain pystylatat tai ei lattoja (esim. Melges, Louhi)
- Fokka "cruisingrullalla", pystylatat tai ei lattoja + purje leikataan ihan eri tavalla, jotta se toimisi myös rullattuna, tuloksena on siis kompromissi (mun oma valinta cruiseriini)
- Genua (yleisin "vanhojen" veneiden ratkaisu)
- Genua "säilytysrullalla," Joakimin keissi, menetetään siis vähän etuliikkiä korkeintaan (käsitääkseni hyvin harvinainen ratkaisu)
- Genua "cruisingrullalla", tässä menee vähän etuliikkiä + yleensä käytetty etuliikin toppaus huonontaa ominaisuuksia + purje leikataan eri tavalla ja taas ollaan kompromissitilanteessa (nykyään yleisin cruising ratkaisu jos veneessä ylipäätään käytetään genuaa)
Elikkä jotta ei muodostuisi väärää kuvaa asiasta, on hyvin olennaista, onko tuota purjetta tarkoitus käyttää osittain rullattuna vai ei. Se mitä Pentti Peruspurjehtija ymmärtää rullagenualla, niin takuulla siinä menetetään enemmän kuin vain vähän etuliikin pituutta. Tässä ketkussa puhuttiin tuosta keissistä, että purjetta ei käytettäisi osittain rullattuna.
T.
Ville