Page 2 of 2
Posted: Thu Sep 03, 2009 00:26 am
by harald
Tulokset tulivat:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=161
Code: Select all
Sijoitus Etunimi Sukunimi Seura Purjenumero Veneen nimi Venetyyppi LYS-luku Purjehdittu aika Tasoitetettu aika Muuta
1. Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta FE-83 1.07 1:26:32 1:32:35
2. Kaarlo Vennervirta EMK FIN-10008 Tyyne RJ85 1,03 1:30:04 1:32:46
3. Palle Eklund HSK FIN-9152 VindUngen Finngulf 28e 1,14 1:22:42 1:34:17
4. Olli Niemi HSK FIN-2741 Lisbeth FE-83 1,07 1:28:28 1:34:40
5. Hannu Hiillos EPS FIN-315 Falken H-Vene 1,08 1:28:48 1:35:54
6. Johannes Kankare YP FIN-239 Ida Maria H-vene 1,08 1:29:02 1:36:09
7. Atte Stambej EMK FIN7465 Mary Finnflyer 31 Cr 1,12 1:27:19 1:37:48
8. Erkka Halme PP-SS FIN-555 Fuuga II H-vene 1,08 1:30:57 1:38:14
9. Panu Ranta OV FIN 2216 Anneli FE-83 1,07 1:32:29 1:38:57
10. Niko Roschier EMK FIN-746 Devon H-vene 1,08 1:31:41 1:39:01
11. Klas Linderborg YP FIN 42 Sea Monkey H-Vene 1,08 1:32:22 1:39:45
12. Antti Pasanen EPS FIN-8095 Sans Rival Mosquito88 1,10 1:30:46 1:39:51
13. Olli Mustonen EM FIN 3730 T-Mini Teemin 0,99 1:41:14 1:40:13
14. Jari Koskikivi SMer FIN 1814 Ellida Guy 27 MH 1,04 1:36:47 1:40:39
15. Sami Puura HN L-3204 Fanni Inferno 29 1,14 1:31:11 1:43:57
Aika tiukille meni Tyynen kanssa, missä se oli?
Posted: Thu Sep 03, 2009 09:15 am
by harald
Ida-Maria on trackia katsoessa ottanut erivapauksia rataselostuksen tulkinnassa näköjään. Kyllä se portti Käärmesaaren eteläpuolella pitää läpäistä, ja Stora Ådholmenin ylikaan ei saa ajaa kun ordereitten mukaan pitää "saaret kiertää vesiliikenteen säädösten mukaan".
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=84
Tähän se hymiö
Posted: Thu Sep 03, 2009 09:19 am
by Joakim
Olikos teillä "normaali" tuuli? Meillä oli Kytön selällä todella kummallinen. Kryssin keskellä (n. 18:30) tuulimittari näytti 4,5-6 m/s, mutta vene ei kallistunut ja vauhtia oli vain 4 kn, vaikka lähellä ei edes ollut saaria. Tuulen suunta oli kuitenkin yhtenäinen topissa ja fokan virtauslangoissa. Tietysti oli myös aallokkoa. Olipa tuskaisen tuntuista. Kryssin alussa ja lopussa tuulimittari näytti samat lukemat, mutta vauhtia sitten olikin normaalit relusti yli 5 kn ja välillä kallistuttiin turhankin paljon.
Luulin, että hävittiin "tuntitolkulla", mutta eroa olikin sitten "vain" 35 s.
Posted: Thu Sep 03, 2009 09:22 am
by 239
harald wrote:Ida-Maria on trackia katsoessa ottanut erivapauksia rataselostuksen tulkinnassa näköjään. Kyllä se portti Käärmesaaren eteläpuolella pitää läpäistä, ja Stora Ådholmenin ylikaan ei saa ajaa kun ordereitten mukaan pitää "saaret kiertää vesiliikenteen säädösten mukaan.
Mitämitä?? Kieltävätkö vesiliikenteen säädökset kiertämästä saaret yläkautta?

Posted: Thu Sep 03, 2009 11:24 am
by harald
Joakim wrote:Olikos teillä "normaali" tuuli? Meillä oli Kytön selällä todella kummallinen. Kryssin keskellä (n. 18:30) tuulimittari näytti 4,5-6 m/s, mutta vene ei kallistunut ja vauhtia oli vain 4 kn, vaikka lähellä ei edes ollut saaria. Tuulen suunta oli kuitenkin yhtenäinen topissa ja fokan virtauslangoissa. Tietysti oli myös aallokkoa. Olipa tuskaisen tuntuista. Kryssin alussa ja lopussa tuulimittari näytti samat lukemat, mutta vauhtia sitten olikin normaalit relusti yli 5 kn ja välillä kallistuttiin turhankin paljon.
Luulin, että hävittiin "tuntitolkulla", mutta eroa olikin sitten "vain" 35 s.
Ihan samanlaisia tunnelmia, mittareista ei kovin paljon apua ollut kun mielestäni voimat eivät vastanneet mitattuja tuulennopeuksia.
Posted: Thu Sep 03, 2009 16:24 pm
by Panu
Tervehdys
Eilen veneessä mukana Harri pinnassa, Kari keulassa ja minä itse Reiska köysissä. Näin tällä kertaa.
Kari oli kiinni Helsingi ruuhkissa, joten jouduimme hakemaan hänet gedan rannasta. Sitten radalla kiireellä ja rätit ylös. Sain 5 min paukun ja ihmettelin kun muut puhuivat hetken kuluttua kuullensa 4 min paukun. No Petrin Trekkailut selittävät asian. Ei onneksi päässyt häiritsemään meitä.
Lähtölinjan poijunpuoleisessa päässä oli kivasti veneitä "kytiksellä", kuten Olga ikään. Päätimme tehdä jäynään ja vetää poijulta ylös hieman korkeutta hakien, että saisimme vanhan spinnumme vetämään sivutuuleen. Lähtöpaukun jälkeen saimme alimpana veneenä aika sumpun aikaan, kun yläpuolella olleet veneet eivät ymmärtäneet hellittää ja päästää alta vauhdilla tulevaa ohi. Pari H:ta taisi kilkata ja niistä toinen (se ylempi) käänsi vielä täysin eteen. Olin aivan varma, että nyt kolahtaa. Harri vispasi peräsintä jarruna, kuin lautturi ja H meni edestä. Hesarin verran taisi jäädä heidän kyljen ja meidän keulan väliin tilaa, onneksi näin. Kiva ei ole kilkata ei edes oikeutettuna veneenä. Pyysin kohteliaasti 360 astetta, kiitos.
Spinnu vedossa kohti vihreää. Vanha vaakaleikkaukseltaan pyöreä spinnu ei ole tiukkaan sivutuuleen tehokkain, vaan sekä Charlotta että Lisbeth veti kaulaa. Harald ja Olli veti spinnut alas ennen merkkiä ja seurasimme perässä. Jos heillä ei vedä niin meidän vanha uskollinen ei missään tapauksessa.
Moni veti vihreän jälkeen vendan styyralle puhtaisiin. Harrikin kyseli, että pitäisikö meidänkin. Totesin että katsotaan, mutta en halua kamalan pitkälle miessaareen suojiin vaan uskoin vasemman laidan vetävän. Kivasti edellä ajajat vetivät vendat edestämme jättäen haluamani uran täysin vapaaksi. Yhdellä vendalla melkein poijulle ja sen ympäri ja spinnua virkaamaan. Keulagasti ei ollet koskaan nostanut ankkuriboksista tuulen puolelta, joten ei ymmärtänyt auttaa purjetta genoan taakse. Tuloksena sotku / rintsikat, jota kovassa suvutuulessa yritettiin sitten kotvan "riisua". Veneitä meni ohi molemmilta puolin. Ådholmin vihreällä Sans Rival veti pakolliset kuviot kun peräsimestä loppui pito. No samalla unohtivat kiertää merkin oikealta puolen.
Tiukkaa sivutulta ja puuskaa aina punaiselle, jonka jälkeen päästiin lenssille ja jiipin kautta Käärmeluodon poijulle genoa ylös ja spinnu alas ja jonossa ränniä pitkin eteenpäin tiukassa vastaisessa. Edellä menevät veti taas sellaista alabanaania yrittäen välttää Käärmessaaren pläkän.
Punaiselta poijulta spinnu vetoon ja jiipilla merkille ja taas genoa ylös ja cruisailua kohti maalia tarkasti ja jatkuvasti purjeita trimmaten tuulen suunnan vaihdellessa. Tarkkuus palkittiin, kun ajettiin melkein SM kiinni.
Että silleen. Pakollinen sadekin saatiin juuri ennen maalia, jotta olisi kivempi pakata märkiä purjeita

Posted: Thu Sep 03, 2009 21:24 pm
by harald
Vähän tiedettä. Eli Charlottan sijoitukset kauden WHC-kisoissa tähän mennessä, ja harmajalla vallinnut tuuli 18:00.
Code: Select all
kisa sija tuuli (m/s)
1 3 SW 2
2 1 SW 8
3 1 SW 10
4 1 N 9
5 4 E 4
6 - SW 3
7 1 SW 11
8 1 NW 6
9 1 E 7
10 1 S 6
Posted: Thu Sep 03, 2009 22:44 pm
by harald
Nyt veneestä napattu seaclearin tracki, joten Charlotta ei nökötä vihreän luona odottamassa fleettiä vaan koko konkkaronkka ajaa kauniista lähdöstä lähtien.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=84
Posted: Thu Sep 03, 2009 22:57 pm
by harald
Kannattaa Ollin varmaan mittailla veneitten välisiä etäisyyksiä käärmesaarten pohjoispuolelta lähtien. Mielenkiintoista. 160 m, 200m, mutta maalissa yli 300 m rakoa. Noinkos se pikkuhiljaa salakavalasti sivutuuliosuudellakin sileämpi pohja vie?
Posted: Thu Sep 03, 2009 23:02 pm
by Olli
harald wrote:Noinkos se pikkuhiljaa salakavalasti sivutuuliosuudellakin sileämpi pohja vie?
Katsotaan sitten ens kesänä oliko se siitä kiinni. Mietin vielä onko se pohja ensi kaudella SeaSpeediä vai jotain muuta, mutta pehmeä tavara luultavasti saa kyytiä.
Posted: Thu Sep 03, 2009 23:07 pm
by harald
That's the spirit!

Posted: Mon Sep 07, 2009 01:07 am
by Rea
...ja taas lisää kisakuvia:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 65&page=13
Nyt sitten vaan muistelmaan muutama viikko taaksepäin ja käymään kisat uudestaan läpi kuvien avulla

Posted: Mon Sep 07, 2009 09:27 am
by harald
Tästä puuttuu mielestäni ainakin yksi kuva, jonka näin kamerassasi.
Ennen tuota oli yksi missä olimme Lissun kanssa rintarinnan merkin kohdalla spinnut vedossa molemmilla.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 2_18_35_47
Posted: Fri Sep 11, 2009 21:41 pm
by harald
Jaha, nyt selittyi se puuttuva kuva. Se olikin video kun kamppailimme Ollin/Lissun kanssa ylämerkillä;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... h_merkilla
Posted: Thu Sep 17, 2009 11:16 am
by harald
harald wrote:Vähän tiedettä. Eli Charlottan sijoitukset kauden WHC-kisoissa tähän mennessä, ja harmajalla vallinnut tuuli 18:00.
Code: Select all
kisa sija tuuli (m/s)
1 3 SW 2
2 1 SW 8
3 1 SW 10
4 1 N 9
5 4 E 4
6 - SW 3
7 1 SW 11
8 1 NW 6
9 1 E 7
10 1 S 6
Päivitin sitten tämän listan viimeisten kisojen osalta
Code: Select all
kisa sija tuuli (m/s)
1 3 SW 2
2 1 SW 8
3 1 SW 10
4 1 N 9
5 4 E 4
6 - SW 3
7 1 SW 11
8 1 NW 6
9 1 E 7
10 1 S 6
11 1 SW 11
12 1 WSW 10
Eihän tuota mitenkään tieteelliseksi voi väittää, tuulet Harmajalla korkeintaan samaa kokoluokkaa mutta metrienkin heittoa ollaan huomattu.
Voi kyllä sanoa että tämän vuoden keskiviikot olivat siunattuja tuulten osalta!