Onko kilpapurjehdus kuolemassa lamaan?

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Helmikin viedään Haukilahteen yöpymään, mutta miehistö ilmeisesti lähtee lähes saman tien koteihinsa. Kun ei tällä iällä enää muuta jaksa :)

Mitä tuohon kilpapurjehduksen suosioon tulee, niin minulle suurin motivaatio osallistua tiistiksiin on se että siten tulee ylipäänsä käytyä veneilemässä. Ajatus että viikottain kävisi muuten vain Espoonlahdella pyörimässä on vieras, siis ilman tiistiksiä sitä jäisi kotisohvalle istumaan. Tällä iällä jnejne
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Myös Lisbethin miehistön keskuudessa oli puhetta, että jätettäisiin vene Jedaan lauantain ja sunnuntain väliseksi yöksi. Lauantaina tullaan luultavasti kuitenkin kisapaikalle Larusta.

Tuskin me ikääntyneet kehäraakit mitään isompia bileitä saadaan aikaan, mutta mitä jos kaikki kutsuisivat perheensä sunnuntaina palkintojen jakoon syömään kalasoppaa :idea:
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Samaan aiheeseen liittyen on mielenkiintoista tarkkailla tilannetta venemyyntien osalta nyt syksyllä, kun käytännössä useampikin "kisavene" on myynnissä ja ainakin mitä Platujen ostointoon tulee, kovin nihkeästi käy kauppa. Eli tosiaan Platuja on myynnissä pari kappaletta, eräs toinen sportti on ollut myynnissä jo pidempään ja lisäksi vielä useampikin viimekausien kisa-Albin on myynnissä. Erään hyvinvarustetun yksilön myynnissä meni oma aikansa, mutta oliko tämä vain erikoistapaus, täälläkin tuttu taisi päästä eroon veneestään muutenkin kuin vakuutuspetoksella, mutta ainakaan ihan älyttömän vikkelästi veneet eivät tunnu lähtevän käsistä.

Tämä sinänsä ihan ymmärrettävä ja normaali myynti-into kuitenkin tuottaa kaksi ongelmaa, jos "osto-into" ei vastaakaan tarjontaa:
1. Jos ostaa "kisaveneen" niin jääkö sen kanssa sitten naimisiin ikuisiksi ajoiksi, se 10-15k¤ oon kuitenkin nuorelle ostajalle iso raha pääomaa sidottavaksi. Ja toisaalta, jos kysyntä nyt on heikkoa, kasvaako se edes taloussuhdanteen kääntyessä välttämättä näitten vanhempien veneitten osalta.
2. Jos vanhat aktiivit jättävät luokkaa, kuka jää edes sammuttamaan valot, puhumattakaan toiminnan ylläpitämisestä tai käynnistämisestä uuteen nousuun. Tämä ongelma toki koskettaa jokaista veneluokkaa, myös feneitä ja asiaa ei voi olla korostamatta liikaa.

mode edit(hh): vähän turhan suoraa nimihuutoa poistettu
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote: myynnissä meni oma aikansa, mutta oliko tämä vain erikoistapaus, joku taisi päästä eroon veneestään muutenkin kuin vakuutuspetoksella, mutta ainakaan ihan älyttömän vikkelästi veneet eivät tunnu lähtevän käsistä.
Näitä yksittäisten nimeltämainittujen veneiden myyntejä tai myymättä jättämisiä ei kyllä mun mielestä pitäisi ulkopuolisten hirveesti retostella julkisesti. Se tuttu vene ei sitäpaitsi ole koskaan ollut myytävänä. Hiljattain yksi vene myytiin pitkän myynnissäoloajan jälkeen. Toisaalta siinä myynnissäoloaikana ehti tulla muutama muu samanlainen myytäväksi ja myös myydyksi. Tottakai jos on muutama samanlainen myynnissä niin se yksi joka on vähänkin huonompi tietysti jää myymättä kunnes ne muut on myyty. Yhtä venettä saatetaan myydä tosissaan ja toista taas käytetään itse ja se on myytävänä "jos joku sen haluaa ostaa", ihan eri tilanne. Kun venekauppoja tehdään keskimäärin ehkä noin 5 vuodessa, niin se on vähän niikuin noppaa heittäisi. Ekalla heitolla saat kysynnän ja tokalla tarjonnan. Helposti syntyy kova yli- tai alitarjonta ihan sattumaltakin.

V.

mode edit(hh): poistin nimen
mode edit²(hh): Duh, vieläkin. Eihän kukaan niitä nimiä tänne lisää sillaikaa kun moderoin?
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Näitä yksittäisten nimeltämainittujen veneiden myyntejä tai myymättä jättämisiä ei kyllä mun mielestä pitäisi ulkopuolisten hirveesti retostella julkisesti. Se tuttu vene ei sitäpaitsi ole koskaan ollut myytävänä.
En mä nyt tiedä, samaa spekulointiahan tehdään asuntojen osalta ja ne ovat kuitenkin olennainen asia investointipäätöksessä.
Jos minä olisin ostamassa venettä, niin kyllä katselisin asiaa siltä perspektiiviltä miten nopeasti jotkut tietyt veneet poistuvat myynnistä ja mitkä veneet/veneluokat roikkuvat myynnissä kuukausia.

Ja sitä juuri tarkoitin sen tutun veneen osalta, että veneet saattavat vaihtaa omistajia muutenkin kuin avoimen kaupan kautta.
Tottakai jos on muutama samanlainen myynnissä niin se yksi joka on vähänkin huonompi tietysti jää myymättä kunnes ne muut on myyty.
Tottakai ja kysyinkin juuri oliko esim. se toinen menestynyt Express erikoistapaus, sinänsä mielestäni kyllä siinä mielessä että kyse oli varsin kisalähtöisestä veneestä ja pitkä myyntiaika ehkä kertoo jotain siitä minkälaisia veneitä ihmiset etsivät juuri nyt, paino sanalla ehkä.

mode edit(hh): Nimiä poistettu²
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on täällä sellainen kirjoittamaton sääntö että myynnissä olevia veneitä ei kommentoida. Ellei sitten omistaja itse aloita keskustelua aiheesta juuri silloin. Se on omistajan asia.

Olen samaa mieltä Villen kanssa että yksilöitäviä kohteita ei pidä ainakaan nimellään käsitellä. Me emme ole venekriitikkoja.

edit: Koska myyntiaika voidaan lukea kritiikiksi hintapyyntöä kohden, ja tässä keskusteltiin nimellä veneitten toteutuneista myyntiajoista pidin oikeana vähän sumentaa että mistä veneyksilöistä oli kyse. Omasta mielestäni hinta on myyjän ja ostajan välinen asia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote:Jos minä olisin ostamassa venettä, niin kyllä katselisin asiaa siltä perspektiiviltä miten nopeasti jotkut tietyt veneet poistuvat myynnistä ja mitkä veneet/veneluokat roikkuvat myynnissä kuukausia.
Katso ihan rauhassa, niin kaikki muutkin tekevät, mutta jos haluat yksittäisten veneiden myyntiä tai myymättömyyttä kommentoida julkisesti niin mene sinne suoli24 palstalle missä semmoinen on tapana.
Petri wrote:Ja sitä juuri tarkoitin sen tutun veneen osalta, että veneet saattavat vaihtaa omistajia muutenkin kuin avoimen kaupan kautta.
Jos tarkoittaa että vene saattaa vaihtaa omistajaa muutenkin kun avoimen kaupan osalta, niin suoraan sanoen minkä takia pitää sanoa "Joku pääsi eroon veneestään". Helvettiäkö se sinulle tai kenellekään muulle kuuluu ja tuo sanamuoto antaa totaalisen väärän mielikuvan siitä mitä oikeasti tapahtui.
Petri wrote:mielestäni kyllä siinä mielessä että kyse oli varsin kisalähtöisestä veneestä ja pitkä myyntiaika ehkä kertoo jotain siitä minkälaisia veneitä ihmiset etsivät juuri nyt, paino sanalla ehkä.
Ymmärrätkö mitään eroa näissä:
vene, joka soveltuu vain kisakäyttöön ja joita on suomessa yksi tai korkeintaan muutama
vene, joka soveltuu sekä kisa- että retkikäyttöön ja joita on suomessa yli kuusikymmentä

Nimittäin niputit viestissäsi tämmöiset veneluokat hyvin näppärästi samaan kastiin.

Tuosta viestistäsi saa sen kuvan, että "kisapainotteinen Express" olisi jotenkin vaikeasti myytävä, huonompi kuin cruiseri. Et oikein pahemmin voisi olla väärässä. Kisaviritetyt expressit ovat myös cruisingvarustukseltaan huomattavasti keskimääräistä paremmassa kunnossa. Ja kun kilpapurjehtijat ovat vain pieni vähemmistö, niin ongelma on pikemminkin se, että kisaexpressejä myydään valitettavan usein "pois" retkikäyttöön.

Tätä palstaa lukee varmasti moni aloitteleva purjehtija ja kilpapurjehduksesta kiinnostunut porukka. Heillä ei välttämättä ole sellaista ymmärrystä tai kokemusta, että osaisivat laittaa nuo spekulaatiosi omaan arvoonsa. Asiasta mitään tietämätön saa tuosta kuvan, että kisavenettä ei kannata ostaa kun niistä ei sitten myöhemmin pääse eroon. Ja tämähän on paitsi täysin väärin, myös aikalailla erilainen viesti mitä kilpapurjehduspiirit haluaisivat viestittää potentiaalisille uusille kilpapurjehtijoille.

Mulle riittää tämä tästä aiheesta.

Ville

edit: jaa mode näköjään ärähti tässä välissä, no, siivotkoon tätäkin jos katsoo tarpeelliseksi

mode edit²(hh): Jaha. Mode tappelee kirjoittajan editoinnien kanssa.. Poistin nimiä. Älkää nyt laittako niitä enää jooko?

edit: kyllä se mun voimasanoja sisältäny versio oli parempi, jotenkin tuhdimpi;-) Sitäpaitsi tonne jonnekin jäi vielä yksi nimi, oos ny tarkkana mode.
Last edited by vvoltti on Thu Sep 03, 2009 23:28 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen samaa mieltä Villen kanssa koskien kisaveneitten varustuksesta. Toisaalta, kilpapurjehtija pyytää myös aloittelijan silmissä hirveän paljon siitä varustuksesta.

Nimim: Monesko purjekerta menossa, kokeillen sopivia vaihtoehtoja itse, plus se kölihomma, peräsin, pohjan tekeminen itse, kuluvan köysistön uusinta, jne jne jne..

edit: Ja niin, esim. Charlottahan on meidän cruisingvene, ja suurin osa varusteluista on tehty sen nimissä. Ai niin, sehän onkin raaseri :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Katso ihan rauhassa, niin kaikki muutkin tekevät, mutta jos haluat yksittäisten veneiden myyntiä tai myymättömyyttä kommentoida julkisesti niin mene sinne suoli24 palstalle missä semmoinen on tapana.
Niin no, siis itse olen ymmärtänyt ettei täällä keskustella "täällä myytävistä" veneistä, mutta nythän ei missään vaiheessa olekaan puhuttu mistään yksittäisestä myytävästä veneestä, kaksi mainittua ovat jo vaihtaneet omistajaa. Sinänsä Haraldin näkökanta hintapyynnin ja myyntiajan yhteyteen on ehkä vähän hätävarjelun liioittelua, vaikka toki sinänsä taloustieteellisesti validia, jos koko käsiteltävä asia (ts. kilpapurjehduksen tila Suomessa) kuitenkin riippuu myös veneitten omistussuhteista jossain määrin. Kysymys kuitenkin keskittyy osaltaan siihen, ostaisitko sinä edes "millään hinnalla" jotain täysiveristä kisarassia jolla ei sitten olisi mitään muuta käyttöä mutta vaivaa huoltamisessa&säilyttämisessä saman verran kuin normaalillakin veneellä, vai ostaisitko silti mieluummin "jollain hinnalla" racer-cruiserin.
Jos tarkoittaa että vene saattaa vaihtaa omistajaa muutenkin kun avoimen kaupan osalta, niin suoraan sanoen minkä takia pitää sanoa "Joku pääsi eroon veneestään". Helvettiäkö se sinulle tai kenellekään muulle kuuluu ja tuo sanamuoto antaa totaalisen väärän mielikuvan siitä mitä oikeasti tapahtui.
No lähdin siitä oletuksesta, että "muutenkin kuin vakuutuspetoksella" on nyt ihan riittävä lopetus tarkoittamaan että kyse on enemmän tai vähemmän läpästä, ettei tarvitse viljellä hymiöitä tarpeettomasti.
Jos nyt koet kärsineesi siitä pyydän toki anteeksi.
Ymmärrätkö mitään eroa näissä:
vene, joka soveltuu vain kisakäyttöön ja joita on suomessa yksi tai korkeintaan muutama
vene, joka soveltuu sekä kisa- että retkikäyttöön ja joita on suomessa yli kuusikymmentä

Nimittäin niputit viestissäsi tämmöiset veneluokat hyvin näppärästi samaan kastiin.
En nyt nähdäkseni niputtanut samaan kastiin, mutta kyllä karkeasti veneet voi luokitella kisaveneisiin, kisaviriteltyihin cruisereihin ja cruisereihin. Nyt oma hypoteesini on, että kahden ensimmäisen kategorian kysyntä on tuntunut laskevan ihan noin silmämääräisesti arvioituna, ensimmäisen kategorian nyt luonnollisestikin enemmän kuin toisen, joskin voi kysyä onko puhtaasti kisaveneitten kysyntö Suomessa ollut koskaan järin suurta.
Tuosta viestistäsi saa sen kuvan, että "kisapainotteinen Express" olisi jotenkin vaikeasti myytävä, huonompi kuin cruiseri. Et oikein pahemmin voisi olla väärässä. Kisaviritetyt expressit ovat myös cruisingvarustukseltaan huomattavasti keskimääräistä paremmassa kunnossa. Ja kun kilpapurjehtijat ovat vain pieni vähemmistö, niin ongelma on pikemminkin se, että kisaexpressejä myydään valitettavan usein "pois" retkikäyttöön.
Voi olla, voi olla olematta, mutta nähdäkseni et kyllä mitenkään argumentoi sillä tasolla että voit esittää noinkin absoluuttisen arvion asiasta. Sanotaan nyt näin, että jos yksi viimevuosien erään luokan "puhtaimmista" kisaveneistä on myynnissä erittäin pitkään, indikoi se sitä että ainakaan kauheaa kysyntää valmiiksi kisaviritetyistä veneistä ei ole, ellei ko. vene sitten ole esim. pommikunnossa muuten (huomioitko että alusta asti otin esille termin "erikoistapaus").
Tottakai huoliteltu kisavene voi olla houkuttelevampi kohde kuin retkivene, mutta toisaalta tämä joskus näkyy hinnoittelussa jossa heloitukseen yms. sijoitettuja rahoja yritetään saada takaisin ostajalta, mutta jos ostaja etsii cruiseria, tällaisten featureitten korostus voi luoda mielikuvan siitä että hinnassa on ilmaa juuri "kisa-asioitten" takia. Ja toisaalta jos cruising-version saa halvemmalla hinnalla, voi raha ratkaista, jos kilpailukyky ei ole ostajalle merkityksellinen asia, "pohjaremppa vs. tiikkikansi".
Tätä palstaa lukee varmasti moni aloitteleva purjehtija ja kilpapurjehduksesta kiinnostunut porukka. Heillä ei välttämättä ole sellaista ymmärrystä tai kokemusta, että osaisivat laittaa nuo spekulaatiosi omaan arvoonsa. Asiasta mitään tietämätön saa tuosta kuvan, että kisavenettä ei kannata ostaa kun niistä ei sitten myöhemmin pääse eroon. Ja tämähän on paitsi täysin väärin, myös aikalailla erilainen viesti mitä kilpapurjehduspiirit haluaisivat viestittää potentiaalisille uusille kilpapurjehtijoille.
Tuo nyt on about turhin argumentti mitä voi olla, kyllähän nyt keskustelua pitää voida käydä _keskustelijoitten_ ehdoilla ja muitten keskustelijoitten asiantuntemus huomioiden, ei anonyymien tarkkailijoitten mukaan, hitto, kas kun et samalla puutu kielenkäyttöön (alaikäisten lukijoitten varalta) tai oikeinkirjoitukseen (jos joukossa sattuu olemaan äidinkielen opettajia).
Kyllä lukijoilta voi olettaa löytyvän edes alkeellisen kyvyn erotella spekulaatioita tosiasioista.
Toisaalta toteamuksesi voisi kyllä tulkita (siis ihan akateemisessa mielessä) niin, että "vääriä mielipiteitä" ei mielestäsi saisi esittää, koska niillä voisi olla vahingollisia seurauksia joillekin tarkemmin määrittelemättömille ihmisille, eihän koko keskustelussa ole juurikaan esitetty mitään sen kummempia faktuaalisia lausuntoja.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minä näkisin asian niin, että moni "cruisingvene" on vain ilman huolenpitoa jäänyt vene. Tai sitten se cruisingosio käsittelee vanerilevyjen asentamisesta veneen sisälle. Sen verran mitä cruisingveneitä on tullut nähtyä niin harva on se yksilö jossa on oikeasti parannettu veneen toimivuutta merellä vaan fokus on ollut enemmän asumispuolella (patjat, lämppäri, keitin (jopa uuni), lämminvesi jne jne). Purjeet sitten ovat mitä ovat ja usein vanhoja ja kuluneita (mikä on loogista, cruisingissa niitä käytetään).

Ei niitä veneitä voi jakaa noin kuten esität. Veneitä on mielestäni "alkuperäinen", "satunnaisessa käytössä ollut" ja "aktiivikäytössä ollut". Varustelutaso sitten kuvaa yksi yhteen veneen aiempaa käyttöä. Jos ei ole ollut käyttöä ei sitä ole myöskään varusteltu. Tyyppiesimerkkinä meidän vene, joka on erittäin aktiivisessa käytössä ja on myös varusteltu niin että voimme perheen kanssa asua siinä viikkoja putkeen. Ja seuraava perhe jatkaa viikkoja. Ei se kisavarustelu poissulje sitä, etteikö vene voisi olla kauttaltaan hyvin varusteltu. Päinvastoin, tilanne on yleensä juuri päinvastainen. Jos on ollut sydän kiinni veneessä niin se myös näkyy.

"cruiserin" ostaminen tarkoittaa yleensä sitä että se on aihio, ja ostaja joutuu sitten tekemään kaiken itse. Meillä FEne puolella on vielä helppoa, kun meillä on tämä yhteisö joka kokeilee asioita toisten puolesta ja näin saamme äkkiä ne tomivat ratkaisut esiin ilman että jokainen hakkaa otsaansa seinään opetellessaan perusasioita. Mieti todellisen "cruisingveneen" ostajan tilannetta. En kadehdi yhtään.

Ymmärrän kyllä että potentiaalinen ostaja katsoo hintatasoa ja nettiveneen ilmoituksessa cruisingvene on huomattavan paljon edullisempi kuin se "racingvene". Siihen on syynsä, näin jälkikäteen olisin säästänyt vuosia ostamalla sen kuuluisan avomeriraaserin joka oli myynnissä samaan aikaan meidän veneen kanssa. Mutta enhän minä sitä sillon tiennyt minkälainen savotta oli edessä. Toisaalta, savottaa voidaan jakaa monelle vuodelle, ikuisuuteen asti (ainakin kunnes vene voidaan myydä seuraavalle "cruisingveneen" ostajalle).

En pidä linjaustani hätävarjeluna. Haluan pitää foorumin sellaisella tasolla että me voimme keskustella "mistä vain", ilman että tulee henkilökohtaisuuksiin meneviä argumentteja. Sellainen tyyli ei palvele ketään. Voit varmaan esittää asiasi niin, että me vihkiytyneet ymmärrämme mistä on kyse mutta satunnainen tarkkailija (TM) ei osaa googlata esim. netissä olevien tuloslistojen avulla koko stoorya kotiosoitteineen. Kyse ei ole siis siitä, että koittaisin suojella hintatasoja tai mistään sellaisesta vaan haluan että olemme hyviä tuttavia rannassa vielä keväällä. Miksei radallakin. Tuntien normi suomailaisen kilpapurjehtijan niin samoille rannoille meidän pitää vielä mahtua vuosikymmeniä, jos vain nautilus sen meille suo.

Nyt pitää tähän keskusteluun saada jotain asia-argumentteja jotta se jatkuisi. Ellei, niin tämä aihe on ehkä taputeltu. Aihe ei ole helppo, sen myönnän (ja olen puinut sitä monessa eri piirissä).

Mikä se on joka pitää kisapurjehtijat rannassa? Lama ei voi olla syyllinen, sillä se vene ei ole liikkunut pois siitä laiturista korkojen takia, eikä sen käyttäminenkään verota kukkaroa kunhan purjeet ovat jo olemassa.

Ehkä se on vain mielentila. "Nyt on lama, silloin ei saa pitää hauskaa"?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote: Mutta jos ei tiedä haluavansa jotain?
Sehän on helpoin ratkaisu, sitten meidän vain tarvitsee vakuuttaa tällainen ihminen siitä, että hän haluaa isoja yksityyppilähtöjä feneellä :)

Taidetaan olla vaan liiaksi insinöörihenkisiä, ettei tuollaiset markkinointivoodootemput oikein ole ominta alaa.
Onhan tuossa se vaihtoehto että (kauppiksesta tai muuten vain roisto?) myyvä henkilö auttamaan. Löit kyllä suoraan suoneen kommentillasi insinörteistä. "Joutui vaihtamaan työpaikkaa kun ei valehteleminen asiakkaan naamaan oikein sujunut" :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Minä näkisin asian niin, että moni "cruisingvene" on vain ilman huolenpitoa jäänyt vene. Tai sitten se cruisingosio käsittelee vanerilevyjen asentamisesta veneen sisälle. Sen verran mitä cruisingveneitä on tullut nähtyä niin harva on se yksilö jossa on oikeasti parannettu veneen toimivuutta merellä vaan fokus on ollut enemmän asumispuolella (patjat, lämppäri, keitin (jopa uuni), lämminvesi jne jne). Purjeet sitten ovat mitä ovat ja usein vanhoja ja kuluneita (mikä on loogista, cruisingissa niitä käytetään).
Moni kyllä, mutta toisaalta sitten taas löytyy useita sellaisia veneitä joita omistaja on puunannut vuositolkulla ja kaapeista löytyy paikat kristallilaseille tms. Mutta mun pointtini on yhden tällaisen henkilön ostoprosessia seuranneena, että "kisaheloitus yms." on aivan yhdentekevä asia, jopa haitta (levanki keskellä istumalaatikkoa vie tilaa...), mutta istumalaatikon alle rakennetut paksut vaneriset fendaritelineet plussa.

Esittämäni jako oli, kuten sanoin, karkea koska välimuotojakin on, mutta silti suurin osa veneistä osuu noihin kategorioihin, ihan nyt vaikka esimerkkeinä Melges24, FE/AlbinE ja Bavaria 30Cruiser kukin omissa "luokissaan". Mielestäni juuri Charlotta on hyvä esimerkki tuosta välimuodosta.
"cruiserin" ostaminen tarkoittaa yleensä sitä että se on aihio, ja ostaja joutuu sitten tekemään kaiken itse. Meillä FEne puolella on vielä helppoa, kun meillä on tämä yhteisö joka kokeilee asioita toisten puolesta ja näin saamme äkkiä ne tomivat ratkaisut esiin ilman että jokainen hakkaa otsaansa seinään opetellessaan perusasioita. Mieti todellisen "cruisingveneen" ostajan tilannetta. En kadehdi yhtään.
En nyt oikein ymmärrä tuota "aihio"-termiä, jos mä ostan vaikkapa nyt Bavarian niin eiköhän se täytä retkeilylliset tarpeet samantien ilman mitään fiksailua siinä missä FE:seenkin noin käytännössä pitäisi askarrella kunnollinen maasähköjärjestelmä, hankkia mahd. kunnon jääkaappi jne. Jos taas tarkoitit aihiota kisamielessä, ymmärrän mitä tarkoitat, mutta mun pointtini onkin ollut se, että entä jos se kisapotentiaali ei olekaan ostajan silmissä plussaa, juuri ehkä hinnan tai heikomman jälleenmyyntimahdollisuuden (jos näin on) takia.

Ehkä mä vain olen sen verran perusluonteeltani rahasta tarkka, että mulle tällainen taloudellinen aspekti kilpapurjehdukseen on olemassa, mutta jos muut eivät tunne samoin, niin ei asiaa kannata sitten vatvoa enempää.
Mikä se on joka pitää kisapurjehtijat rannassa? Lama ei voi olla syyllinen, sillä se vene ei ole liikkunut pois siitä laiturista korkojen takia, eikä sen käyttäminenkään verota kukkaroa kunhan purjeet ovat jo olemassa.
Niin, toki toisaalta kilpailut maksavat jonkin verran, mutta sen ei pitäisi olla kynnyskysymys, koska maksut ovat yhä pääosin aika inhimillisiä.

Ehkä osasyy on heikko lähestyttävyys, ne joilla ei sitä jollataustaa ole, joutuvat opettelemaan koko homman ihan nollista ja se ehkä tuntuu turhan haasteelliselta ja kokemuksesta voin sanoa ettei erityisen palkitsevalta.
Sitten yksi syy voi olla sama mikä vaikuttaa kaikkiin harrastuksiin, vapaa-ajanviettovaihtoehtoihin yms. eli juuri rajallinen aika ja toisaalta laaja tarjonta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Onhan tuossa se vaihtoehto että (kauppiksesta tai muuten vain roisto?) myyvä henkilö auttamaan. Löit kyllä suoraan suoneen kommentillasi insinörteistä. "Joutui vaihtamaan työpaikkaa kun ei valehteleminen asiakkaan naamaan oikein sujunut" :)
Niin, montakohan kymmentä feneilijää oltaisiin saatu radoille jos oltaisiin muutettu Trekbuddy-käpistely markkinoinniksi :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei se Bava täytä tarpeitasi suoraan. Sitä pitää jalostaa. Ennemmin sitten muutaman vuoden käytetty jossa edellinen omistaja on korjannut ne oleellisimmat. No, tämä ei ollut aiheen ydin.

Pointtini oli siinä että silmissäni "cruisingvene" on sisustukseltaan yleensä toimiva, mutta kansivarustus, riki ja purjesetti uusimisen tarpeessa. Minä en näe eroa kisaan sopivan rikin ja kansivarustelun toimivuuden ja cruisingkäytössä toimivuuden välillä. Jos merellä ollaan pitää kansivarustuksen olla kunnossa, ja etenkin toimiva. Tämä oli se pointtini.

Se, mikä toimii radalla, toimii yleensä myös loistavasti cruisatessa. Koko pointti kisaamisessa on oppia veneen käyttäytyminen eri olosuhteissa. Tämä jos mikään tukee sitten lomapurjehdusta. Tästä ei varmaan kukaan kisoissa ollut voi eri mieltä?

Välillä argumenteistasi huomaa kyllä että et itse ole 100%:sesti ollut veneenomistaja. En tarkoita pahaa, enkä hyökkäyksenä tai minään muunakaan mutta nyt 10 vuoden kokemuksella veneenomistajana voin kertoa että mustaa tai valkoista ei ole olemassakaan.

Koskien taloutta niin meillä on vain rajallinen määrä "sitä". Se on itsekunkin harkinnassa mihin panostaa. Minä en hiihdä, matkusta enkä harrasta (enää) autoja talven aikana vaan unelmoin keväästä, kuiduista, purjemuodoista ja kisatilanteista. Ehkä minä tarvitsen apua? Jos ihmisellä on monta harrastusta jotka kilpailevat (rahaa ne kaikki vaatii kuitenkin) niin ymmärrän että jotkut asiat aina vain jäävät ensi vuodelle. Ei tässä mitään moitittavaa ole, me harrastamme eri lailla kaikki, muitakin erilaisia menoja on ihmisillä. Se on nyt kuitenkin selvää että vene, joka on osaomistuksessa ja toimii asuntolana kuusi viikkoa kesällä, jonka lisäksi se pyörii viikkokisoissa joka viikko ja osallistui vielä viikonloppukisoihin vähintään kerran kuukaudessa, että vene saa enemmän resursseja sekä rahallisesti että omistajien näkökulmasta ajallisestikin kuin vene joka liikkuu, mahdollisesti vain satunnaisesti tiistaiiltaisin kopun iltakisoihin.

Lähestyttävyysongelmaan olen aktiivisesti yrittänyt tehdä jotain vuodesta 2002 alkaen. Tervetuloa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Väitän että lainatalous on osasyyllinen katoon. Ostetaan vene, jota vastaan saadaan vakuuskin lainalle. Millä sitten kustannetaan purjehankinnat, heloitusmuutokset, pohjatyöt jne jne ad infinitum jota vaaditaan jotta veneestä tulisi hyvä?

Eräs 34 jalkainen jonka alkuperäistä rullagenoaa vain teippailtaan ja teippailtiin vuosi vuodelta. Lopulta myytiin, arvatkaa vain. Cruisingveneenä. Alkuperäiskunnossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply