vvoltti wrote:
Ääh, Joakim on vaan katkera kun otti turpaansa.
Voi olla. Olen joskus takaa-ajossa tosin pärjännytkin. Itse sain tuoreimmassa (2-viikkoa sitten) takaa-ajossa kaikki hitaammat kiinni ennen radan puoliväliä, mutta köpelösti kävi parin isomman kanssa lopulta.
vvoltti wrote:
Mutta oikeesti, miten takaa-ajo kilpailu tässä poikkeaa niin kauheasti muista? Ihan sama se on ajella vaikka AE:llä kovassa tuulessa tasatahtiin Haraldin kanssa. Ei siinä hirveesti tartte odottaa pärjäävänsä. Tai hemmetti edes OD kisoissa, jos sitä jää kärjestä jälkeen niin ei niistä enää ohi pääse.
No ehkä koen asian erilailla.
Jos ei saa rakoa "hitaampaan", on aina toivoa, että jossain kohdin kisaa olosuhde muuttuu, jolloin rakoa rupeaakin syntymään. Samoin OD:ssä on ehkä mahdollista mennä "oikeaan laitaan" tms. ja saada ero kiinni samalla tavalla kun se ero on tullut. Molemmissa toivo loppuu vasta maalissa, sillä voihan se hitaampi tai karkuun päässyt OD jäädä pläkään vielä juuri ennen maalia.
Takaa-ajokisassa taas kun se selkeästi nopeampi on kerran saanut kiinni on aikalailla aseeton. Jos toinen menee 10-20% kovempaa, ei löydy sellaista "oikeaa laitaa" tms., että ohi voisi päästä.
vvoltti wrote:
Puhumattakaan siitä, että jos menee tiukaksi, niin loppupelissä kyse on siitä pääseekö ohi ja/tai pystyykö pitämään toisen takanaan.
Onhan tuossa puolensa, mutta aika vaikeaa on pitää paikkansa lopussa vaikkapa AE vs. IMX40.
vvoltti wrote:
edit: Ja ylipäätään en ole koskaan oikein ymmärtänyt sellaista ultimate oikeudenmukaisuuteen pyrkimistä tasoituskisoissa. Tasoituskisa on aina epäreilu vaikka luku/laskentasysteemi olisi absolut oikein. Tämä on suoraa seurausta siitä että veneet ovat ERILAISIA. Silloin aina joku saa etua ja toinen kärsii.
Omasta mielestäni pitää pyrkyä kuitenkin kohti tuota ultimatea. On varsin tylsää, jos jo starttiviivalla tuntee, ettei ole mahdollisuuksia pärjätä. Samoin on tylsää, jos pärjäämisen mahdollisuus on lopullisesti viety ennen kisan puoliväliä.
vvoltti wrote:
Joskus aikoinaan tuli visioitua semmoisia superlystikisoja.
Ihan hauska idea! Espoo-Rankingin osalta yritin ehdottaa ratakisoja, mutta suurin osa muista kokouksen edustajista oli kovasti niitä vastaan. Ilmeisesti keskimääräinen LYS-kisaaja ei halua kisata radalla?
vvoltti wrote:
Mun mielestä takaa-ajokisoissa pitäis aina käyttää paria kolmea kelivaihtoehtoa, muuten kevyessä ja kovassa kelissä tasoitukset väistämättä vinoutuu aika paljon.
Toisaalta pitäisi ehdottomasti voida päättää ennen kisaa, mitä käytetään. Esimerkiksi tuo 2007 kisan lähtöalueelle ajaessa taisi tuulla ~10 m/s ja pienimmät pääsivät lähes tuollaisessa starttaamaan. Meidän starttiin mennessä tuuli oli jo lähes kokonaan kuollut ja kuoli lopullisesti n. tunnin kisaamisen jälkeen. Lopussa taas tuuli ehkä 6 m/s. Tuo vain esimerkkinä siitä, miten vaikeaa on etukäteen tietää paljonko tuulee.
Takaa-ajokisoissa ja yleensäkin tasoituskisoissa olisi hyvin tärkeää ajoittaa startti siten, että päivän tuuli olisi jo alkanut. On tietysti kiva, että kisa loppuu ajoissa, mutta aamupläkään starttaamisessa ei ole mitään järkeä.