Posted: Wed Jun 10, 2009 23:38 pm
Minulla olisi erään toisen kilpailun ja toisen veneen track, jota haluaisin upata htrack-palveluun. Ei vain onnistu. Onnistuuko esim. Ollin trackin uppaus? Vai onkohan vika tässä päässä?
ONSDAG 10.6 - HISTORISK? (Jan och Janne)
Jag har snappat upp ett ett epostmeddelande som Jokke Majander skrivit till sin skeppare i "Hogland Race" och p.g.a. tidsbrist (Hogland referatet är ju t.ex. på hälft) har jag satt in det här. Agent 10 8 10!
No tulihan tosiaan aika erilainen sää. Lämmintä oli ja kovimmillaan tuuli hetken yli 3 m/s, mutta suurin osa kisasta mentiin 0,5-1,5 kn vauhtia.
Meillä oli Tompan kanssa tiukka taistelu jumbosijasta. Alussa olimme edellä lähdettyämme paremmasta laidasta, sitten Tomppa jyräsi yläpuolelta ohi ja seuraavalla spinnupätkällä saimme kiinni ja pääsimme sisäpaikalta kääntämään ekana ekalta merkiltä. Hiukan kryssittyämme olimme vielä kärkikaksikko, mutta suurin osa muusta fleetistä lähti itään meidän odottaessa tuulta lännestä. Tuulta ei tullut kummastakaan, mutta se pieni vire nosti paljon paremmin idästä, jolloin ylämerkille tulimme aivan peräkkäin edellä 5 min myöhemmin lähteneet Sabrina (Avance 24) ja Trassel (H-vene) sekä tietysti koko iso luokka. Spinnullakin menimme pitkään tasatahtiin jumbosijasta kisaten, mutta lopulta Tomppa pääsi kahdesta veneestä ohi, toki häviten niille tasoituksilla ikuisuuden. Me tultiin vikana maaliin, sentään hiukan ennen 5 min myöhemmin lähtenyttä Sabrinaa, mutta Trasselin jälkeen. Sijoitus sentään 3., kuten kaikissa aiemmissakin kisoissa.
Tompan suureksi iloksi yksi H-vene tuli niin myöhään, että hävisi tasoituksissa, joten ei tullut yhteistuloksissa vikaa sijaa, ainoastaan isossa luokassa. Myös Mössen Sunwind 26 oli edellä!
Tästä on hyvä jatkaa GR:ään!
Micke (gastade åt Jokke) parka joutuu kuuntelemaan lopun kesää kuinka faija Benkku tuli selkeästi ennen meitä maaliin Trasselilla, vaikka lähti 5 min perässä. Sovimme Micken kanssa, että ainoa pelastus tilanteeseen on voitto HTSR:ssä!
Jokke
Tosta ESF:n kisasta varmaan kyse? Onkohan Joakim kädettänyt jotain luodessaan kisaa.harald wrote:Minulla olisi erään toisen kilpailun ja toisen veneen track, jota haluaisin upata htrack-palveluun. Ei vain onnistu. Onnistuuko esim. Ollin trackin uppaus? Vai onkohan vika tässä päässä?
No oli siinä enemmän tilaa kuin Sans Rivalin kyljessäPanu wrote: Oli selvää että ylämerkiltä kaikki yrittävät. Päätimme ettemme mene muiden mukaan, vaan menemme tarvittaessa nostavana veneenä välistä läheltä merkkiä ns toisessa aallossa. Sans Rival sai aikaan hyvän hässäkä juuttuessa poijuun kiinni. Olgakin yritti meidän ja SF:n väliin, jossa ei todellakaan ollut tilaa. Ei siis MITÄÄN mahdollisuuksiakaan, koska H meidän alla jo nostatti meitä ja olimme pakoitetuja ajamaan korkealle. No kylkeenhän se sitten tuli. Onneksi kohtaus oli "hellä" ilman suuria tunteita ja Olga ymmärsi tehdä heti perään piruettinsa.
Välillä näytti että Lisbeth olisi ajanut paljon teitä kovempaa lenssillä mutta sitten ne aina juuttuivat johonkin juuri ennenkuin olisivat ohittaneet teitä.Loppu kisasta olisi spinnuttelua... Hmm nostetaan spinnu genoan fallilla, kun genoaa emme enään tänään tarvita. Tähän hässäkkään meni senverran aikaa, että Charlotta katosi horisonttiin ja Lissu oli ajaan meidät kiinni. Nopeasti hupenee tuollaiset 700 - 1000m etumatkaa...![]()
![]()
![]()
![]()
Toi teidän maaliintulo vaatisi kyllä maalikameraaLoppu olikin sitten jonossa spinnuttelua maaliin asti. Lissun kanssa väännettiin tiukasti loppuun, mutta mielestäni Lissu oli puolimetriä parempi. Vannomaan en sitä pysty, mutta tähystin veneen keulassa niin sieltä se siltä näytti. Toisaalta lautakunta näkee parhaiten. Tiukkaa joka tapauksessa.
TervehdysPetri wrote:...silmissäni siihen vapautui veneenmentävä aukko jonka kuitenkin Anneli sitten tukki. ... Annelin sitten nostaessa kylkeen, kun Jani ei tainnut huomata että mulla ei oikein ollut muita vaihtoehtoja jos en olisi halunnut kokeilla T-bonea joko Sans Rivalin, Tripin tai Charlottan kanssa. No, jälkikäteen fiksuna olisi pitänyt vain ajaa koko lössin alle...
Tänään teillä spinnuttelu kulki. Toisaalta tuuli moinasi keulilla ensin, ja saitte siitä hieman hyvää. Olitko ajatellut vielä Tripin spinnulla kahville...???Petri wrote:...No, punaiselta merkiltä loppu olikin välineurheilua ja fleetin uusimmalla spinnulla otettiin kiinni kaikkia, lopulta sitten matka ei ihan riittänyt kun Haukilahden edustalla tuuli moinasi tosissaan ja valitsin ehkä väärän laidan, mutta toisaalta Annelin ja Lisbethin välissäkään tuskin olisi päässyt minnekään...
Jo kohtuullisesti tulivat kryssillä. Taisivat päästä myötiksellä viileisellä legillä ensin Olgan tarjoamille kaveille ja sitten vielä perään omasta mokasta ihan nakkarille asti parkkiinPetri wrote:Teekkareilla on kyllä todella hyvä kryssivauhti ja kippari oikeasti osaa ajaa venettä, mutta lenssillä siellä on vähän laiskuutta ilmassa, kukaan ei tunnu trimmaavan spinnua ja kai miehistön kokemattomuus sitten näkyy manööverien mennessä järjestään aika käsille. Mutta esim. ovat tiistiksissä pärjänneet todella hyvin, eli paha vastus kyllä tällä kaudella meille.
Tervehdysharald wrote:Meillä oli kyllä höjdiongelmaa. Huomasitteko että virtausta oli alueella aika paljon länteen?... ...Tiedä sitten. Muovikassi/verkko/levää evissä kiinni?
Me ajettin yläpuolelta ohi korkeammalle ja kovempaa. Kyllä vika oli taisi olla narun päässä. Tiedän kyllä mihin tuolla purjeella pääseeharald wrote:Ajoitko Olli liian ylös? Tuolla uudella genoalla voi ajaa melkein vastatuuleen, ilman että se näyttää huonolta tai tellarit tippuisivat? Tuossa tilantessa on apua polareista.
No eka kerta 22 vuoteen falli aukesi kapinassa. Painamme villasella ja suljen lukon tarkemmin ensikerrallaharald wrote:Koskien spinnun fallia niin itse ajamme solmitulla fallilla. Solmu ei auke vahginossa, on ikuinen ja halpa sekä kevyt. Genoanfallissa olemme trimmimerkkien takia siirytty takaisin sakkeliin, sen luokktapin teippasin ihan itse ennen lähtöä satamasta. Teippirulla on purjehtijan ystävä
Joo, eihän toi teidän vika mitenkään ollut, kun siellä oli se HooPanu wrote: Veneitä oli siinä meidän molemmin puolin ja Sans Rivan vielä hieman poikittain kiinni poijussa. Meillä ei ollut mitään mahdollisuutta, kuin ajaa ylös H:n nostattelussa. Totesimme teille, ettei tilaa tule olemaan. Silloin olisi ollut vielä mahdollista päästää veto pois purjeista tai kääntää pois. No onneksi kolaus oli vaimea eikä mitään vakavampaa syntynyt kuin 360.
No mä päätin siinä vihreän jälkeen ihan vain lähteä hakemaan vauhtia sieltä oikeasta laidasta, joka kaikenlisäksi tarjosi vapaat tuulet leikkaukseen ja muutenkin kun siinä kohtaa vielä tuuli, niin pääsi myös lähemmäksi maalia, teillähän olisi voinut käydä kylmät siellä vasemmalla laidalla koska jouduitte jiippaamaan vielä kohti maalia aika kaukaa. Trippi vaan sattui olemaan siinä mun edessä paaralla.Tänään teillä spinnuttelu kulki. Toisaalta tuuli moinasi keulilla ensin, ja saitte siitä hieman hyvää. Olitko ajatellut vielä Tripin spinnulla kahville...???![]()
Toi on muuten jo toinen kerta kun niitten kippari vetää samanlaisen taktisen ratkaisun, eli jiippaa kevyessä kelissä jonnekin hakemaan tuulia ja jämähtää sinne. Niin been there done that juttu kylläkin itselläkin, mutta sikäli myös karusti alleviivaa sitä vanhaa toteamusta että huono venevauhti pakottaa epätoivoisiin taktisiin ratkaisuihin.Jo kohtuullisesti tulivat kryssillä. Taisivat päästä myötiksellä viileisellä legillä ensin Olgan tarjoamille kaveille ja sitten vielä perään omasta mokasta ihan nakkarille asti parkkiin.
Noh, ei se meidän lähtö teihin verrattuna niin hyvä ollut. Kyllä Anneli oli kaikesta kolistelusta huolimatta ennen meitä linjasta yli, ja lisäksi paljon ylempänä. Harmi ettei Annelista ole trackia. Muihin FEneisiin verrattuna saatiin kyllä hyvä startti. Se meidän vasen laita veti muutenkin huonosti, olisi pitänyt tajuta vendata sieltä ajoissa pois.Panu wrote:Lissu sai meistä parhaan lähdön. Hyvissä ajoin ennen vihreää oli Lissu ajettu kiinni. Vauhti tuntuu olevan hukassa. Ehkä huolellisuus ja ahkeruus trimmien hakemisessa mätti tänään? Vihreällä oli Charlotta päässyt varkain ohi ollen jo noin 4 - 5 veneen mittaa edellä.
No ei nyt aivan noinkaan, te olitte lähdössä sekä edempänä että ylempänä, ja valuitte koko ajan alemmas meitä kohti liki pitäen samaa vauhtia. Laita tracki tiskiin niin nähdäänPanu wrote:Me ajettin yläpuolelta ohi korkeammalle ja kovempaa. Kyllä vika oli taisi olla narun päässä. Tiedän kyllä mihin tuolla purjeella pääseeharald wrote:Ajoitko Olli liian ylös? Tuolla uudella genoalla voi ajaa melkein vastatuuleen, ilman että se näyttää huonolta tai tellarit tippuisivat? Tuossa tilantessa on apua polareista.![]()
![]()
. Me ajettiin taas täysin fiiliksellä polareista tietämättä. Toimi se noinkin.
TervehdysPetri wrote:...Välillä näytti että Lisbeth olisi ajanut paljon teitä kovempaa lenssillä mutta sitten ne aina juuttuivat johonkin juuri ennenkuin olisivat ohittaneet teitä. Toisaalta tollainen tiukka apparentti on paha, kun jos yrittää tulla alhaalta ohi, niin paskat alkavatkin jo ennen peiton saavuttamista ja ei siitä sitten mennäkään ohi vaikka vapaissa venevauhti olisi parempi. Meillä kävi Lissun kanssa noin siinä vikalle vihreälle tultaessa, ei päästy sisäpaikalle vaikka tultiin kovempaa ja sitten jämähdettiin siihen alle kunnes nostin taakse/ylle.
Petri wrote: Toi teidän maaliintulo vaatisi kyllä maalikameraa, ainakin meiltä katsoen näytti että ehkä te olisitte sittenkin olleet edempänä mutta katsomiskulma kyllä vääristää. Toisaalta jos molemmat kipparit ovat samaa mieltä asiasta niin kai hyvän tavan mukaista olisi sitten pyytää korjausta.
Lautakunta sähköpostilla wrote:Terve vaan!
Siinä oli tosiaankin yksi ison luokan vene edessä (Lumikki). Jouduimme arpomaan maaliintulojärjestyksenne sen tilanteen mukaan, mikä näkyi rannalle noin 3s ennen, kuin ylititte linjan.
Nyt kun tarkistin ajat, niin siinä on muutenkin pieni kirjaamisvirhe: Ison luokan Lumikin aika on vahingossa tullut Annelille. Lumikki tuli ensin siitä ryppäästä.Teidän ero oli 1sekunti.
Siinä tuli neljä venettä suunilleen samaan aikaan ja kirjoitimme ajat paperille josta sitten siirsimme ne näemmä virheellisesti taulukkoon.
Eli Tomi korjaatko: Ison luokan Lumikin (FIN-3445) maaliintuloaika oli 20:31:20. Lisbeth (FIN-2741) 20:31:24 ja Anneli (FIN-2216) 20:31:25
Kyllä mä kädetin monta kertaa. Päivämääräksi meni ensin 6.10. eikä 10.6., joten poistin väärän kisan. Sitten latasin vahingossa 10.9.2008 kisan trackin. Väillä olin myös korjannut kellonaikaa turhaan -3h, kun Mapsource näyttää localtimea, vaikka GPX:ssä onkin UTC.Petri wrote: Tosta ESF:n kisasta varmaan kyse? Onkohan Joakim kädettänyt jotain luodessaan kisaa.
Kokeile luoda uusiksi ESF-kisa ja upi tracki sinne, pyydä sitten Joakimia tuhoamaan toi vanha kisa.
Ellei siis parempia vaihtoehtoja ole.
Kyllä toi näyttää toimivalta, ihan kivan näköinen rata kaikenlisäksi. Karttapohjan kalibraatio ehkä vähän pielessä, mutta toisaalta tossa tota laatua on heikennetty jo niin rajusti että en jaksa tihrustaa sen tarkemmin merkkien ja trackin suhteellisia paikkoja.Anonymous wrote: Kai ne nyt on OK? Nopeus on aika pomppiva. Pitää vielä katsoa mikä siinä on pielessä. Tuo on tehty Nexuksen FDX:stä nmea:n kautta gpx:ksi. FDX->NMEA välissä otin 90% datasta pois.
Joakim