Page 2 of 6
Posted: Wed May 20, 2009 09:23 am
by Petri-
Anonymous wrote:Lähtekäähän feneet emäsaloa kiertämään sprinttinne jälkeen. Olisi hyvää kokemusta kisan kehittämistä silmälläpitäen siis la ratakisa + la-su yö matkakisa. Windgurukin lupailee jo alkuviikkoa enemmän blosaa.
Vpl
Tule sinä Vesa ennemmin kisaamaan Fe-sprinttiin lämmittelyksi, ainakin Olgassa on tällä hetkellä hieman pientä gastiongelman poikasta gastien työsidonnaisten esteitten takia
Olisihan se toki ihan kiva kisata vaihteeksi yökisa, jossa ei olisi pläkää mutta toisaalta jos vaihtoehto on rötvätä kotona sohvalla ja nukkua sunnuntaina pitkään niin...
Posted: Thu May 21, 2009 23:26 pm
by harald
fmi lupaa nyt 4 m/s NW, puoliaurinkoista ja tippa vettä. Erittäin hyvä keli tällaiselle kisalle siis.
Charlotta nappasi toisen gastikoululaisen Ponen lisäksi kyytiinsä, joten hieno päivä tulee olemaan.
Erkka ilmoitti että lautakunta on miehitetty, ja itse sain viimeisetkin lautakuntavarusteet kerättyä. Noilla tuulensuunnilla voi olla että joudumme soveltamaan ratamerkkejä niin, että vastatuulimerkkinä on se vihreä, tai joku muu. No, onhan tässä aikaa vielä. Eikä ne orderit nyt niin
tarkkoja merkkien väreistä tälläkään hetkellä ole.
Stora Ådholmenin P-puolella oleva vihreä voisi olla alamerkki? Tarkoitus on sijoittaa kaksi muuta poijua jonkun merimerkin lisäksi, jolla saataisiin aikaan vastatuuli- ja alamerkki sekä lähtölinjan lippupää. Näillä näkymin, jos tuuli on luvatun kaltaista, voisi alamerkkinä olla em. vihreä, vastatuulimerkkinä WHC vihreä ja lähtö/maali siinä välissä, lähempänä alamerkkiä.
windguru sanoo 6 knots NNW.
Jos teillä on PMR-puhelimia, ottakaa mukaan. Itselläni on ehkä kolme toimintakuntoista, ja lautakunnalla kaksi. Pitää vain ostaa pattereita niihin.
Kisaajille tulee GPS-loggereita, joita tulee ottaa vastaan. Ne annetaan kisa-alueella laidan yli, joten tulkaa Charlottan lähelle ennen kisaa.
Vähintään neljä venettä on ilmoittautunut tänään 21:00 mennessä, joten kisa järjestetään. Mukaan mahtuu vielä!
Ehdotan palkintojenjakotilaisuudeksi ravintola Casa Mare, lauttasaari, pizzan äärellä kisan jälkeen? Aurinkoisella terassilla?
Posted: Thu May 21, 2009 23:33 pm
by Petri
harald wrote:
Ehdotan palkintojenjakotilaisuudeksi ravintola Casa Mare, lauttasaari, pizzan äärellä kisan jälkeen? Aurinkoisella terassilla?
Eikö se Casa Maren terassi ole itäpuolella ts. iltapäivällä vähän varjoisempi paikka?
Mä voisin myös ehdottaa, että kisan lopetusta katsellaan ammuttujen starttien suhteen siinä klo 14 maissa (ts. jos startteja jo riittävästi niin voisi alkaa lopettelemaan...), kun meillä on yhdellä gastilla vähän kiire seuraaviin kekkereihin
Merkkien suhteen tosiaan tärkeintä on, että kaikki tietävät mitkä merkit kierretään ja että rata on about suora.
Olga ottaa varmasti yhden toimivan PMR-puhelimen, mikä on kisakanava?
Vene-lehden sääennuste on 7 m/s louteesta, mutta moinaa klo kolmeksi 3-4 m/s:ään.
Posted: Thu May 21, 2009 23:39 pm
by harald
Varjo on hieno paikka tällaiselle pohjoismaalaiselle viikingille. Kaikki yli +5°C ulkona on kuuma.
Tarkoitus on saada noin kahdeksan starttia, tai max kolme tuntia, tai jotain. Mutta jos päästään lähtemään aikataulussa, uskon että vikaa lähtöä ei enää 14 jälkeen tule.
Uskon että tässä piirissä, ja näillä osallistujamäärillä voidaan hoitaa sekä merkkien tarkennukset, että PMR-kanavan määrittely huutamalla lautakunta-aluksen tienoilla. Lautakunta-alus on sitten H-vene ankkurissa.
Posted: Thu May 21, 2009 23:41 pm
by harald
Tarkoitatko venelehden tuota.
http://venelehti.fi/vene/saapalvelu/balticsea2.html#
Tuo ei kelpaisi sääennusteena edes Nelonen-kanavalle. Jossain tamperella tuulee 7 jotain? Vai onko sinulla tunnus tuohon? Joku oikeasti lukee vielä venelehteä?
Posted: Thu May 21, 2009 23:51 pm
by Petri
harald wrote:Tarkoitatko venelehden tuota.
http://venelehti.fi/vene/saapalvelu/balticsea2.html#
Tuo ei kelpaisi sääennusteena edes Nelonen-kanavalle. Jossain tamperella tuulee 7 jotain? Vai onko sinulla tunnus tuohon? Joku oikeasti lukee vielä venelehteä?
Ei tuo, vaan se Vene-lehden tilaajille annettava maksullinen tsydeemi, ihan näppärä ja Forecan dataa siellä, joten kai yhtä luotettava kuin mikä tahansa muukin. Faija ainakin tilaa lehteä, tiedä sitten lukemista ja sitä kautta myös tunnari on käytettävissä.
Posted: Fri May 22, 2009 00:00 am
by harald
harald wrote:Uskon että tässä piirissä, ja näillä osallistujamäärillä voidaan hoitaa sekä merkkien tarkennukset, että PMR-kanavan määrittely huutamalla lautakunta-aluksen tienoilla. Lautakunta-alus on sitten H-vene ankkurissa.
Kirjoitin ordereihin selvennykset näistä. Eli huutamalla saa lautakunnalta tietoa ylä- ja alamerkeistä sekä PMR-kanavasta.
Posted: Fri May 22, 2009 01:34 am
by Panu
harald wrote:Mikäli ymmärsin oikein niin ainakin Anneli on myös tulossa? Ja toivottavasti Lisbeth myös?
Tervehdys
Anneli on vielä tukevasti maissa

ja tehtävää vielä riittää. Tiukaksi vetää saadaanko huomena veteen ja tikku pystyyn lauantaiksi. Yritystä kuitenkin on...

Posted: Fri May 22, 2009 08:32 am
by Olli
Lisbeth käy tänään lääkärillä näyttämässä alapäätään. Jos se on ajokunnossa, niin mulla on kahden gastin vajaus huomiselle...
Posted: Fri May 22, 2009 15:45 pm
by harald
Purjehdusohjeisiin tuli viimehetken muutos koskien lähtöproseduurien äänimerkkien tunnisteet:
http://www.fe83.org/wiki/index.php?titl ... oldid=3514
"* Lähtöviestit annetaan säännön 26 mukaisesti, muutettuna siten että varoitusviestin noston (-4min) ja laskun (-1min) yhteydessä äänimerkkinä on pilli, ja valmius- (5min) sekä lähtöviestit (0 min) annetaan töötillä."
Posted: Fri May 22, 2009 20:41 pm
by anssi
harald wrote:Entä Helmi, Subbota, Ilona, Entertainment, Eaglet, Adios, Marvella, Elli, Saila, Duetto, Iloinen Siili, La Fée, Veronika, Gaia, ja ne kymmenet muut pääkaupunkiseudun FEneet?

Painostuksen makua. Tullaan viivalle kun saadaan vene siihen kuntoon. Lue: köydet, purjeet,riki jne. pikkujutut. Ehkä Hankoon? (vuotta ei ole vielä päätetty)
ps. pitää varmaan kertailla jotain sääntöjuttuja
Anssi
Posted: Fri May 22, 2009 21:47 pm
by Petri
Voi saatana tuota keliennustetta, nyt Vene-lehti antaa klo 12:ksi 3 m/s itätuulta ja klo 15 2 m/s kaakkoistuulta.
Ja päälle luultavasti tihkusadetta, ihankuin ei olisi ennenkin kisattu Sprinttiä tuollaisessa kelissä.
Posted: Sat May 23, 2009 19:10 pm
by Petri
Keli sitten oli juuri sitä mitä ennustettiin...yllärinä vielä meillä että neljäs gasti ilmeisesti nukkui pommiin aamulla, joten kisaan lähdettiin kolmella.
Startteja saatiin ajettua 8, mikä oli varsin mukava määrä ja juuri määrän takia yksittäisistä starteista ei enää olekaan paljoa muistissa.
Muutamia huomioita toki tuli tehtyä:
- Charlottan ja Lisbethin kanssa ei ollut kilpailua, vaikka Charlottan pisti pyörimään ympyrää, ottamaan lähtöä uusiksi yms. niin silti ylämerkillä oltiin samaan aikaan. Lisbeth taas nousee uuden purjeensa avulla puuhun, huolimatta kölin "epäideaalisuuksista", asia mikä vaikuttaa merkittävästi lähtötaktiikkaan kun Ollin ja veneen väliin ei pysty änkeämään millään. Eli sikäli kilpailullisesti kisa ei tarjonnut paljoakaan, kun tasoero kärkikaksikkoon oli liian suuri. 500 metrin kryssillä eroa kertyi järjestäen 100 metriä ja 6/8 lenssiä ajettiin täysin yksin.
- Kumiankka taisteli upeasti mukana kaikki lähdöt, mutta selvästi huomaa, ettei kilpailukokemusta ole ihan yhtä paljon kuin muilla osallistujilla ja erityisesti spinnumanööverit olivat vielä hieman hiomattomia. Toivottavasti kisa ei kuitenkaan masentanut, vaan enemmänkin toimii hyvänä askelmerkkinä harjoittelun kannalta.
Lähtö lähdöltä meno mielestäni parani ja loppua kohti Kumiankka olikin jo pelottavan lähellä.
- Alkuun manööverit menivät hieman jäisesti, mutta olisiko ollut 6. lähtö vai mikä kun ylämerkillä spinnun avautumiseen merkinkierrosta ei oikeasti mennyt juuri 5 sekuntia pidempään, niin kyllähän sitä tuli saatua treeniä oikein asenteella.
Eli tulipahan ainakin taas hiottua kuvioita kuntoon ja ehkä jotain tuli opittuakin, mutta vähän olisi kyllä kaivannut radalle enemmänkin veneitä, että olisi saanut enemmän kilpailua aikaan.
Tracki ainakin löysi tiensä pois gepsistä, nyt vain odottelemaan Haraldin maagisia komentorivejä joilla startit saisi helposti eroteltua massasta.
Edit: Kun tuota trackia katselee niin pistää kyllä silmään miten surkeita vendoja mä tein. Kun tellarit liimautuivat purjeisiin kiinni ja tuulta ei ollut nimeksikään, en oikein pystynyt millään määrittelemään oikeita ajokulmia ja sitä sitten ajoi paljolti windexin avulla ts. vendat ovat aika usein ihmeen kaarevia.
Posted: Sat May 23, 2009 19:31 pm
by harald
Talleta tracki laitteesta noin;
Code: Select all
gpsbabel -t -i mtk,erase -f /dev/ttyUSB0 -o gpx -F tiedosto.gpx
Tarvitaan lähtönumero, starttiaika (-1min) sekä viimeisen veneen maaliintuloaika. Talleta tuollainen tekstitiedosto nimeltään races:
Code: Select all
1 1119 1135
2 1139 1156
3 1159 1218
4 1225 1244
5 1255 1311
6 1316 1331
7 1336 1354
8 1358 1435
Talleta samaan hakemistoon tuollainen tiedosto nimeltään split.sh jossa muokkaat
title="veneennimi" kohdalle oman veneesi nimen:
Code: Select all
#! /bin/bash
start=""
stop=""
cat races | while read id start stop ; do
start=$(($start - 300))
if [ $start -lt 1000 ] ; then
start=0$start
fi
stop=$(($stop - 300))
if [ $stop -lt 1000 ] ; then
stop=0$stop
fi
title="veneennimi"
echo processing race $id for $title start [$start] stop [$stop]
gpsbabel -t -i gpx -f tiedosto.gpx -x position,all \
-x track,start=20090523$start,stop=20090523$stop \
-x simplify,count=200 -x track,title=$title -o gpx -F $title.race$id.gpx
done
(edit: korvasin $i tiedosto.gpx, edit² poistettun ylim. "done")
Aja em. split.sh komennolla 'sh split.sh'.
Käy lataamassa track-tiedostot sivulla
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/edi ... ?mode=edit jossa valitset esim FE-sprint 2009 1 ja lataat siihen tiedoston veneennimi.race1.gpx
Kumiankan ja Charlottan trackit ovat jo tuolla.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php
Posted: Sat May 23, 2009 19:44 pm
by harald
Hiukan liian rennosti tultiin ajamaan näitä kisoja. Etenkin Lisbeth pelotti kryssivauhdillaan, ja tarkoilla starttiajoituksillaan. Etenkin aivan kevyessä Lisbeth oli aivan pitelemätön kryssillä, höjdiä oli ainakin erittäin paljon. Onko sitten uuden genoan, kölin, vain mistä en tiedä.
Meillä mittaristo boottasi itsensä toistuvasti, joten harvoin oli ideaa kellonajasta. Tämä näkyi kyllä välillä. Toivottavasti saan mittariston iskuunsa taas, arvattavasti kaapelin uusimisella.
Keli oli hiukan kostea, mutta tuulta oli onneksi määrältään, joskin aluksi ei suunnaltaan riitävä. Radan asettaminen oli hiukan haasteellista kun tuuli heitti pohjoisesta itäiseksi parissa minuutisa ja jäi heijaamaan vähän aikaa ennen kuin asettui itäiseksi. Kun rata kerran saatiin paikalleen, sitä ei starttiviivan lippupään siirtoa lukuunottamatta tarvinnutkaan korjata. Hyvä näin.
Tokalla startilla yritimme paaran starttia, huonolla ajoituksella ja sillä seurauksella että Petri otti palkokasvaimen sieraimeensa ja nosti jotain punaista. Eiköis näitä ollut tarkoitus käydä herrasmiesmäisesti?

No, tulipa se 360° tehtyä (tai venda+jiippi).
Vuorottelimme Lisbethin kanssa ykkös- ja kakkossijoja, ja vaikka Lisbethin kokonaissijoitusta raskautti kolmossija niin viimeiseen lähtöön mentiin pakkovoiton haussa, sillä jos Lisbeth meidät viimeisessä lähdössä voittaisi niin he olisivat voittaneet koko roskan.
Vikassa lähdössä sitten parempi ajoitus paaralähtöön, ja tuulen moinatessa yksi vähempi venda auttoi paljon. Ylämerkillä selvä johto ja leikkaaminen edestakaisin lenssillä olikin sitten enää varmistelua.
Kyydissä Ponen ja minun lisäksi olleet Sampsa ja Otto olivat reippaita gasteja, ja heitä ei voi syyttää ollenkaan niistä pienistä fiboista mitä tänään Charlotta teki. Päinvastoin, kavereilla on kuitenkin asenne ja eritoten Sampsalla aloitekyky sitä luokkaa että Pone ja minä saimme keskittyä taktiikkaruosteen harjaamiseen pois aivoiltamme. Sitä olikin paljon.
Hauska tapahtuma, ja loistava konsepti vaikka itse sanonkin. Se, että sai ajaa noin monta starttia on kullanarvoista treeniä. Tulipa tuossa parissa lähdössä kokeiltua toisen pitämistä lähdöstä poissa, Petrin ekan startin ovensulkemisen innoittamana. Nyt on taas oppinut paljon, ja ehkä tulevaisuudessa pystyy ehkä tarvittaessa pitämään jonkun lähtemästä.
Tullessamme satamaan oli satamassa melges24:ia, ilmeisesti suuntoicupista. Olivat tulleet koneella melkin edestä yhden lähdön jälkeen. Katsoivat hiukan epäuskoisella ilmeellä kun kerroin että saimme kahdeksan starttia ajettua
Erittäin erittäin suuret taputukset ja kiitokset Erkalle ja kaverilleen Jussille, jotka Rasmuksen 1v kanssa ansiokkaasti vetivät kisan läpi. Torvet, pillit, ja hurraahuudot lautakunnan lähellä hiukan haittasivat pienokaisen päiväunia, mutta muuten taisi homma mennä ok "sisäisesti"?
Kiitos
edit: Jussi oli se kaveri lautakunnassa