Page 2 of 16
Posted: Fri Sep 09, 2011 23:06 pm
by Artsi
Vuokrata vene FE-porukalla???
Myisitkö äitisi sopivaan hintaan?!

Posted: Fri Sep 09, 2011 23:14 pm
by harald
Fathead-iso jossa on 500 mm headboard ja "normaali" takaliikki tekisi noin 22,3m² ORC-kaavan mukaan. Ariannassa on 21,9m².
Ariannan spinnu on sivuliikiltään 9,54 ja keskileveydeltään vain 5,39m. Ei siis mikään mahdoton laittaa isompikin, jolla saa mukavasti nuo 6 kn VMG-luvut parannettua. Nehän ovat ne, jotka tuovat FEneessä GPH:n alas.
edit: Ollaan Ollin kanssa kerran mitattu isopurje jossa HB (headboard) oli 960mm. Ei se ollenkaan hullummalta näyttänyt. Siinä valossa niin WB saisi kyllä rakennettua 500 mm:en headboardin.
Posted: Fri Sep 09, 2011 23:15 pm
by Olli
harald wrote:Riittäisiköhän puoli metriä pidempi spinnupuomi, toppispinnu ja noin 0,5m fathead isopurje? Viulut pitäisi laittaa, mutta se olisi mikään ylivoimainen homma.
Miten olisi pari metriä korkeampi masto jostain, ja kölin pohjaan ruuvaisi lyijybulbin? Helposti palautettavissa takaisin luokkasääntöön...
Posted: Fri Sep 09, 2011 23:27 pm
by harald
Korkeampi masto olisi tietenkin vaihtoehto. J/80:en masto lienee vain yhtä pitkä, sellaisihan löytyy joka nurkasta
J/80:en mastossa olisi tietenkin korkeampi keulaharuksen kiinnitys, mutta tämä tietäisi uusien keulapurjeittenkin hankintaa. P-mitta J/80:sessä lienee 9780mm. E-mitta on 3810mm, ja kyllähän se 20 cm pidempi puomi mahtuisi hyvin FEneeseen.
Fathead-isolla saa yhtä ison, tai suuremman kuin Ariannassa. Siinähän on P-mitta 10.130m ja FE:ssä orggiksessa 9.25m. H-35:en mastoko siinä oli?
Kölin alle ennemmin sitten puusta veistetty p-jatke kuin bulbi. Syvempi puree paremmin, ja bulbi hidastaa vain.
Posted: Fri Sep 09, 2011 23:41 pm
by Guest
harald wrote:
Miksihöhän muuten Herring Rouge on AMP vuosikirjassa luvulla 696,4 mutta BOWilla oli luku 713,7? Ihan vain 336 kg miehistöpaino ylös 415 kiloon?
Vuosikirjan painamisen jälkeen herskan varalaidat ja seilit on mitattu. Se vanha oli OD-kirjan varsin kipakka luku
ville
Posted: Fri Sep 09, 2011 23:43 pm
by harald
Ariannan spinnu näyttää olevan vain 42m². FE-orggis on 33m² mutta laskinpa nopsaan että sellainen huippuspinnu jossa SL=10m ja SMG=600cm tekisi jotain 49 m².
Ehkä tuo SL 10 m on liikaa kuitenkin. 9 metrin SL tekee 44m².
edit: Ai niin assymetrinen, joko fraktaali-sellainen kokkapuussa tai sitten spinnupuomin päässä oleva laskisi GPH:n aika vikkelään myös. J/80:en assy on 65m² OD-säännön mukaan. Luff length 12200 mm, joka voi tehdä kyllä hiukan tiukkaa lyhyellä kokkapuulla ja 9,25m P-mittaisella mastolla.
1,905 metriä on J/80:en bowsprit.
Posted: Sat Sep 10, 2011 00:00 am
by harald
Expressin spinnu on SL=9,0m ja SMG 5,7m. 42,45m² ORC:n kaavan mukaan. Noitahan pitäisi olla lainattavissa/ostettavissa kohtuurahalla.
Tuollainen masthead-spinnu pitäisi olla vain erityyppinen kuin Expressissä. Sen pitäisi olla kapea ja korkea, leikkaamiseen kevyessä tuulessa sopiva.
Posted: Sat Sep 10, 2011 00:06 am
by harald
Riippuen nyt siitä mitä OSR luokkaa tullaan soveltamaan niin tuollainen 200 kg pois painosta ei liene mahdotonta sekään. Ylimääräiset patjat pois, ja ne mitä pitää olla saavat olla styroxia (sekin on liian painavaa ORC:n sääntöön jossa minimi on vissiin 8kg/m³. Normaali vaahtomuovipatjahan on luokkaa 30k/m³).
Turkkilevyjen tilalle mahd. ohuet vanerit. Vesitankki, septi ja pönttö pois. Ovi lentää varastoon kuten myös tikkaat (alumiiniset tilalle). Jokainen ylimääräinen puu-luukku varastoon, kuten myös kaappien luukut ja pöytä. Pöydän tilalle joku kapa-levy.
Kai noista kaikista saa sen 200 kg äkkiä. Jos sekään ei riitä niin olisi oikeastaan aika mukava loikottaa konetta kesän ajan kuormapaletilla satamassa. Olisi senkin läpikäynti mukavaa touhua. Plussana niin potkurin ja akselin puuttuminen nopeuttaa myös. 4 heppainen bensakone riittänee varakoneeksi?
edit: meidän pituudella pitää olla vain kaksi patjaa. AL on alle 7,9 vai onko? Jos se onkin 8m tai pidempi niin pitää olla kolme.
Posted: Tue Sep 13, 2011 15:45 pm
by harald
Siteeratakseni Joakimia, aika laiha lohtu. Ilman potkuria ja akseliakin 722 s/mi.
Posted: Mon Oct 24, 2011 23:32 pm
by Petri
Parhaaseen Suomi-tiedotustyyliin kisojen NOR:ikin on näemmä vuotanut jotenkin ulos ilman sen kummempaa tiedotusta AMP:n puolelta, ilmeisesti joku on jakanut linkkiä väärään paikkaan josta se on sitten lähtenyt kiertämään
Mutta mitä NOR:sta voi päätellä:
1. Ei superpitkää Avomerta, vaan käytännössä BOW-tyylinen 40-60 mailin kisa, tai sitten järjestäjät aikovat vetää asennekortin esiin ja pitkä kisa on tyyliin 20 tuntinen ja 24h startista alkaa sitten lyhyt kisa. No, ehkä tuollaisenkin voisi jaksaa.
2. Rataa rataa rataa
3. Hinta, 400, ihan kohtalainen noin MM-statusta ajatellen.
Platulla siis pääsisi kisoihin, mutta onko siinä sitten pointtia olla ylivoimaisesti pienin vene karkeloissa, tosin eipä tarvitsisi kiroilla ORCi3:n ongelmaa että pienimpänä pitäisi olla myös (tietyissä keleissä) nopein.
Joo-oh, kaitpa sitä voisi alkaa buukkailemaan lomia ko. viikolle, mihin veneeseen sitä sitten menisi onkin vähän eri asia. Ja ehkä harjoitellakin pitäisi tai jotain, sehän vaikuttaisi miltei urheilulta, ei taida BOW:n "harjoittelematta keskikastiin"-metodi kantaa kovinkaan pitkälle.
Posted: Wed Oct 26, 2011 10:17 am
by MikaS
harald wrote:Siteeratakseni Joakimia, aika laiha lohtu. Ilman potkuria ja akseliakin 722 s/mi.
Onkos jollain jokin taulukko mihin voi syöttää arvot ja saa siitä tuon luvun vai miten nuo tarkemmin lasketaan?
Posted: Wed Oct 26, 2011 14:49 pm
by harald
Tilaat testimittakirjan Joakimilta.
Posted: Wed Nov 02, 2011 20:34 pm
by Kimmo L
Huomautuksena kun alatte noita masthead-spinnuja miettimään. Jotta spinnu on kohtuudella hallittavissa niin sivusuhteen täytyy olla tietyissä rajoissa. IOR-osarikisissä tämä alkoi olla todellinen ongelma kun spinnut olivat pienen J-mitan takia kovin kapeita. Uskoisin että esim. Feneessä masthead-spinnu ilman että sitä myös reilusti levennetään, on mahdoton. Tosin eihän mastokaan sitä kestäisi. Mutta siinähän pähkäilette miten vanhasta kalikasta saa turboa väännettyä

Posted: Wed Nov 02, 2011 23:53 pm
by Joakim
Kimmo L wrote:Huomautuksena kun alatte noita masthead-spinnuja miettimään. Jotta spinnu on kohtuudella hallittavissa niin sivusuhteen täytyy olla tietyissä rajoissa. IOR-osarikisissä tämä alkoi olla todellinen ongelma kun spinnut olivat pienen J-mitan takia kovin kapeita.
Eipä ollut Tempon spinnussa pienintäkään hallittavuusongelmaa, vaikkka SL=11,82 ja SMG=5,42. FE:ssä toppi on 10,4 m paikkeilla varalaidasta, joten ei tuohon mene oikein tuota korkeampi spinnu. Jo 1,8*J leveydellä tuo olisi selkeästi suhteiltaan leveämpi kuin Tempon spinnu.
Posted: Thu Nov 03, 2011 11:43 am
by harald
Kyllä teillä taisi olla viime tai toissa vuoden karvalakissa vähän hallintaongelmia <hehe>
