puomin kannatin

Moderators: Petri, harald

toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Handy wrote:Jämäkämpi kaasujousi voisi auttaa ettei tuon niin helposti painu alaspäin.
Ei tuohon niin jäykkää jousta löydy että se estäisi puomin heilumista. Dirkillä/ fallilla se on sidottava. Lisäksi jokainen Newton mikä kaasujouseen laitetaan tuntuu myös kikissä Toi 1150N jaksaa juuri pitää Albin Novan puomin purjeineen ylhäällä mutta ylimääräiset Newtonit tekivät sen että nykyinen 16x kikkitalja ei enää riitä.

//Tomppa
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

toxi wrote:
Handy wrote:Jämäkämpi kaasujousi voisi auttaa ettei tuon niin helposti painu alaspäin.
Ei tuohon niin jäykkää jousta löydy että se estäisi puomin heilumista. Dirkillä/ fallilla se on sidottava. Lisäksi jokainen Newton mikä kaasujouseen laitetaan tuntuu myös kikissä Toi 1150N jaksaa juuri pitää Albin Novan puomin purjeineen ylhäällä mutta ylimääräiset Newtonit tekivät sen että nykyinen 16x kikkitalja ei enää riitä.

//Tomppa
Kyllä minun veneessä kaasujousi kannattaa hyvin helposti puomin (5 m) ja isopurjeen (40 m2). Skuuttia saa vetää ihan reippaasti, jos haluaa vetää puomin aivan alas (teen näin isopurjeen viikkauksen ajaksi). Puomi vaakatasossa on kyllä aika heiluva ilman fallin viemistä dirkiksi.

Tietysti se vaikuttaa kikkiin, mutta ei tuo ole ollut ongelma. Kikissä taitaa kyllä olla enemmän kuin 16x välitys, mutta raskas se on vain purjeen vedon takia.

En tiedä mikä kaasujousi tuolla on, mutta Seldenin tanko.
Guest

Re: puomin kannatin

Post by Guest »

Bartonin sivuilta sattui osumaan silmään varsinainen valintaohje - veneen metrimäärä on ilmeisesti lähinnä suuntaa-antava, ja oikeasti ratkaiseva tekijä on puomin päässä tarvittava nostovoima.

https://bartonmarine.com/catalogue/bart ... m-to-7-5m/

Tuon perusteella FE83 asettuu tosiaan juuri 6-7,5m ja 9-12m versioiden väliin, oman puomin päästä purjehduskunnossa (mutta purje kuminauhoilla niputettuna) ja boomstrutin vastakappale asennettuna nostamiseen tarvitsi n. 9,2kg kun ison 10mm skuuttiköyden pääosa lepää veneen pohjalla, ja noin 9,9kg kun koko skuuttiköyden paino roikkuu puomin päästä. Mukana on tosin varsin reilusti 4mm polyesterinarua kun lazy jackin narujen mitoittaminen on kesken. Puomipeite näytti tuovan noin 600g lisää eli 9,8/10,6kg.
6-7,5m versio jaksaa pitää puomin hyvin vaakatasossa, vaikka taipuukin havaittavasti siinä (tosin sen myötä puomin päätä on varaa nostaa varsin reilusti ennen kuin puominkannatin putoaa hahlostaan).
Mustassa versiossa jouset on nähtävästi vain päällystetty mustalla kutistesukalla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11557
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: puomin kannatin

Post by harald »

Musta versio. Hmm, pitäisi tuunata omaa :)

Meillä tuo toiseksi pienin malli on ollut mainio, vaikka ison puomin päällä on vielä spinnupuomikin. Jopa niin hyvä että puominivel on kulunut osin tämän työntävästä vaikutuksesta ehkä.

Epoksilla ja pronssiheloilla koitan elvyttää.
20260503_124118.jpg
20260503_140145.jpg
20260503_150057.jpg
laakerinetti.com BNZF8x12x10-16x2 ja KUF0807,5

https://www.laakerinetti.com/bnzf8x12x1 ... 12111.html

https://www.laakerinetti.com/kuf08075li ... 12137.html

Jos nivelen masto-osa on vain vähän kulunut menee varmaan tuo KUF0807,5 kahdesti. Minulla yläreikä oli jo niin väljä että tuo 12 mm paksu pronssihela meni siihen suuresti työstämättä.

Pahoin pelkään että tuo nivelen masto-osa on sekin sellainen jonka on teetettävä jos uuden haluaa, varaosana ei saa enää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply