Page 2 of 2

Posted: Tue Jan 27, 2009 20:52 pm
by harald
Jännää miten Joakimin mielestä mittasääntö on toisarvoinen asia,
mutta Leif listaa sen ensimmäiseksi asiaksi (onko järjestyksessä?).

Leif korostaa myös pohjan puhtautta. Tämä oli jo toinen :)

Suuremmassa veneessä yleensä purjeiden kunto korostuu, tässä
Leif puhuu mm. materiaalien vaikutuksesta. Leif puhuu jalustuksesta,
pisteistä aivan kuten Joakim. Näillä on merkitystä.

Turhat varusteet maihin - aamen

Leif puhuu suuremmista kisoista, ja meteorologian merkityksestä
näissä. Tarantella Gotland Runtin ja Suursaaren kiertoveneenä osaa
kyllä nämä. Meidän kisoissa vähempi vaikutus, vaikkakin mikrotasolla
ratakisoissa on suuret erot jo saman kryssin aikanakin. Nämä eivät
tosin ole meteorologialla niin suoraan ennustettavissa.
Kommodor Ramsays regel: Placera dig alltid mellan märket och konkurrenterna
Tämä on hyvä sääntö, jos johtaa :) Tai no, sehän vaatii johtamista,
ellei sillä tarkoiteta että pitää pysyä johtajan ja alamerkin välillä
kryssillä :)

Leif kertoo ansiokkaasti spons... eiku kaupallisesta yhteistyöstä.
Eritoten siitä miten rahat saa "oikein" veneeseen asti.

Lukekaa Miehistö-kohta Leifin esitelmästä. Mielestäni oleelliset
tekijät ovat siinä, mielialan kohottaja on aliarvostettu miehistön
jäsen.

Posted: Tue Jan 27, 2009 21:11 pm
by harald
Yllättäen kumpikaan ei maininnut pinnamiehen osasta vauhdista.
Onko tämä niin itsestäänselvä asia (tuolla tasolla), vai halutaanko
vähätellä tätä? Weban mukaan pinnamiehellä on erittäin suuri rooli.
Yllättävää että purjemaakari sanoo niin.. Vai onko niin, että hänellä ei
sittenkään niin suurta roolia ole?

Posted: Wed Jan 28, 2009 17:02 pm
by Guest
harald wrote:Yllättäen kumpikaan ei maininnut pinnamiehen osasta vauhdista.
Onko tämä niin itsestäänselvä asia (tuolla tasolla), vai halutaanko
vähätellä tätä? Weban mukaan pinnamiehellä on erittäin suuri rooli.
Yllättävää että purjemaakari sanoo niin.. Vai onko niin, että hänellä ei
sittenkään niin suurta roolia ole?
Pitää muistaa, että nämä oli kalvot. Esitelmä sisältää myös puheen. Leif mainitsi ruorimiehen tärkeäksi ja sanoi, että heillä ohjaa hyvin suuren osan ajasta hänen pikkuveli.

Kaikkea ei ehdi sanoa ja toisaalta tuota ajamista on jo korostettu monessa muussa esitelmässä MP:llä. Itse ainakin yritin tuoda hiukan toista näkökantaa kuin aiemmat esitykset, joissa oli jo aika paljon purjehduksen "tekniikasta" (ajaminen, trimmaaminen, peräsinpaine, kallistus jne.).

En usko, että tasoitusjärjestelmän merkityksestä minun ja Leifin mielipide eroaa paljoakaan. Leifin tasoitussääntöosuus oli lähinnä lyhyt johdatus ORCi-sääntöön. Ei hän kertonut siihen optimoinnista ja pääviesti oli ehkä se, että heillä kilpailu on tasaväkisempää sillä kuin LYSissä, jossa voitto kovalla tuulella tulee aina ylivoimaisesti ja kevyellä ei koskaan.

Minä taas halusin korostaa sitä, että tasoitussääntöön optimointi on vasta se aivan viimeinen vaihe, kun vene, venevauhti , manööverit ja taktiikka on kunnossa. Usein tuntuu, että tässä mennään "p edellä puuhun" tai jätetään muut vaiheet väliin "kun tuolla ei kuitenkaan pärjää".

Joakim

Posted: Wed Jan 28, 2009 17:13 pm
by Guest
Unohtui vielä mainita noista purjemateriaaleista. Tarantella kantaa purjeensa aivan toisella tapaa kuin 99% kilpakumppaneista. Tämä asettaa purjemateriaaleille hyvin erilaiset vaatimukset. Minä en jaksa uskoa, että tavallisemmissa alle 35-jalkaisissa purjemateriaali on kovin kriittinen menestyksen kannalta. Onhan IMS3:n SM voitettu Dacroneilla ainakin kahdesti 2000-luvulla.
Omassa veneessä on erittäin hyväkuntoinen Dacron-iso+fokka ja myöskin hyväkuntoiset kisa Pentex-iso ja Cuben-fokka. Cuben-fokasta (ehkä) havaitsen vauhtiedun keveissä tuulissa (alle 4 m/s), mutta muuten ero on sellainen, ettei sitä mittaristolla tai muihin veneisiin vertaamalla huomaa.

Joakim