Page 2 of 3

Posted: Sun Sep 21, 2008 14:49 pm
by Guest
Lukkojen kulma pitää olla sellainen, että aina saa auki, mutta kiinni saaminen saakin mielestäni vaatia jalalla painamista tms.
Hankalan lukittavuuden kanssa voi toki elää, mutta tällainen ratkaisu on silti syvältä verrattuna toimivaan viritykseen.
Säätököysi pitää tietysti ottaa laidalle mukaan, kuten skuuttikin. Samassa paikassahan nuo pyörivät.
No tämä on kyllä iso haitta. Pinna + skuutti + levanki = 3 pideltävää. Pääsääntöisesti purjehtijoilla on kaksi kättä.

Muutenkin sellainen ratkaisu, jossa köysi pitää koko ajan olla kädessä, on kehno. Käsiä tarvitsee kaikenlaiseen muuhunkin, starttikellon käytöstä veneen kyydissä pysymiseen.

Omassa ratkaisussa, kun levangin lukko on laidalla ja ison lukko kiinteästi keskellä, kumman tahansa köyden saa poimittua käteen liikkumatta mihinkään siitä paikalta, jossa normaalisti kuuluu istua. Leveämmässä veneessä tämä ei välttämättä toimi keskellä olevan skuutin kanssa. Esim. X99:ssä on skuutin lukot molemmin puolin.
Eiköhän tuossa käyttökulma ole suurempi kuin siinä laidalla olevassa lukossa, jota pitää käyttää juuri sen kohdalla (no sen lenkin korvaaminen kääntyvällä plokilla tekee saman. Tärkeintä lienee, että saa auki ja pystyy kiristämään mistä vaan, vaikkei takas lukkoon saisikaan kaikista kulmista.

Valmiissa ratkaisuissa taitaa useimmiten tosiaan olla ~45 asteen kulmassa lukot, mutta mulla oli itse rakennetussa suoraan sivulle.
Ei tärkeintä ole se, että sitä voi käyttää _mistä vaan_ vaan että sitä voi käyttää kaikista niistä paikoista, mistä sitä on tarpeen käyttää. Laidalla olevan lukon virityksessä sitä pystyy käyttämään heti levangin edessä tai takana oleva äijä, nämä ovat "tarpeellisia" paikkoja. Ei ole mitään tarvetta, että keulagastin pitäisi siihen ulottua. Jos lukot on esim. 45 astetta etuviistoon, levankia voi käyttää kuka tahansa keskigastista keulagastiin, mutta pinnamies ei. Tässä tapauksessa laaja käyttökulma on siis täysin näennäinen. Käyttömahdollisuus keulasta on täysin turhaa ja se ettei pinnamies voi käyttää on oleellinen puute.

Joakimin oma suoraan sivulle oleva ratkaisu on tässä suhteessa varmaan ihan ok. Jäljelle jäävät vain nuo muut ongelmat.

Kyllähän tuo levangissa kiinni oleva lukko jotenkuten asiansa hoitaa ja saattaa joskus olla halvempi ratkaisu. Mutta en kyllä ole kelpuuttanut Joakimilta vielä yhtään sellaista argumenttia, miksi levangissa kiinni oleva lukko olisi parempi kuin laidalla oleva. No okei kitka ehkä kelpaa argumentiksi isommissa paateissa.

Ville

Posted: Sun Sep 21, 2008 22:39 pm
by Guest
Anonymous wrote: No tämä on kyllä iso haitta. Pinna + skuutti + levanki = 3 pideltävää. Pääsääntöisesti purjehtijoilla on kaksi kättä.

Muutenkin sellainen ratkaisu, jossa köysi pitää koko ajan olla kädessä, on kehno. Käsiä tarvitsee kaikenlaiseen muuhunkin, starttikellon käytöstä veneen kyydissä pysymiseen.
Isoa kai voi ajaa joku muukin kuin pinnamies ja pinnamieskin kai pääsääntöisesti käyttää vain toista säätöä puuskissa tms. Tämä on tietysti venekunta ja -luokkakohtaista.

Ainakin mun veneessä köydet pysyvät varsin hyvin siellä laidalla kerran tuotuna eli ei tarvitse pitää kokoajan kädessä.
Anonymous wrote: Omassa ratkaisussa, kun levangin lukko on laidalla ja ison lukko kiinteästi keskellä, kumman tahansa köyden saa poimittua käteen liikkumatta mihinkään siitä paikalta, jossa normaalisti kuuluu istua.

Onko Express tosiaan noin kapea? Kieltämättä on etua siitä, ettei tarvitse mitään köysiä viedä laidalle mukanaan. Mulla jää varmaan ajoasennosta metri väliä kädestä keskellä venettä olevalle skuutille.
Anonymous wrote: Ei tärkeintä ole se, että sitä voi käyttää _mistä vaan_ vaan että sitä voi käyttää kaikista niistä paikoista, mistä sitä on tarpeen käyttää.
Tietysti kumpikin systeemi pitää rakentaa niin, että sitä on hyvä käyttää sieltä mistä sitä normaalisti käytetään. Sun kehuma systeemi lienee vaikeammin toteutettavissa tilanteissa, jossa levankikiskon pää ei satu olemaan siellä mistä levankia halutaan säätää.
Anonymous wrote: No okei kitka ehkä kelpaa argumentiksi isommissa paateissa.
Kitkaa tärkeämpi on mielestäni vetosuunta. Se tietysti riippuu istuinkaukalosta, mutta yleensä on helpompi vetää kutakuinkin vaakasuoraan laitaa kohti kuin pystysuoraan ylöspäin polvien kohdalta. Kitkassa oleellinen ero on vain pienten veneiden pienillä välityksillä.

Joakim

Posted: Tue Mar 22, 2016 16:41 pm
by JoonasT
Ensimmäisiä projekteja omaan FE83:n on levanki. Nyt se on ilman säätöjä.

Ajattelin kokeilla seuraavanlaista vähän erilaista versiota. Siinä levankikiskon päihin kiskon jatkoksi tulisi Harkenin #395 http://www.harken.com/productdetail.aspx?sku=395

Tämä mahdollistaisi levangin säätämisen sekä levangin takaa, edestä että tietysti laidalta, koska tuo pivot-ploki kääntyisi etu-takasuunnassa 180 astetta.

Täälla pari kuvaa ja piirros: https://goo.gl/photos/7ozNQc5qK4ydV4hv9 Tuo pivot-ploki ei ole juuri sen kalliimpi kuin ploki ja rapu yhteensä. Bruttohinta on 73¤/kpl. Vois saada Prosailorista 10% halvemmalla. Toki koko levankisysteemiin saa uppoamaan paljon rahaa, koska tarkoituksena uusia myös kisko ja vaunu.

Mitä ajatuksia, voisiko toimia?

Posted: Tue Mar 22, 2016 20:59 pm
by harald
Ihan fiksulta tuo vaikuttaa, säilyisi vielä se mahdollisuus että luun puolelta nykäisemällä aukeaa lee. Kai tuohon tulee päätön säätököysi?

Posted: Tue Mar 22, 2016 22:23 pm
by JoonasT
Joo, sen verran olen teidän keskusteluja ehtinyt lukea, että ympäri juokseva päätön köysi kannattaa tehdä. Tässäkin se tosiaan varmaan toimisi ihan hyvin.

Ainoa probleema on, että jos tuon toteuttaa Harkenin kamoilla, niin hintaa tulee about seuraavasti:

- Kisko #2721 1.2m 84,5¤
- Stopparit, joissa ploki mukana #E2230 pari 166¤
- Pivot lukot #396 pari 133¤
- Vaunu #2731 195¤
- Vaunuun plokit #348 pari 24,6¤

Eli yhteensä 603¤ -10% = 543¤

Kalliiksi tuon tekee erityisesti nuo levangin päihin tulevat stopparit, joissa integroidut plokit 166¤ Jos laittaisi tavalliset plokit laitaan kiinni, selviäisi 25-30¤, mutta silloin ratkaiu ei olisi ihan niin siisti, koska ne pitäisi laittaa vähän vinoon ja tuo pivot ei enää kääntyisi 180 astetta. :)

Posted: Tue Mar 22, 2016 23:14 pm
by harald
En näe tuossa mitään ongelmaa. Rahaahan se vaan on :)

Posted: Wed Mar 23, 2016 08:38 am
by Artsi

Posted: Wed Mar 23, 2016 08:57 am
by JoonasT
Kiitos Artsi, hieno ratkaisu! Tuossa levangittomuudessa olisi perhepurjehduksilla ihan pointtia. Ja saisi vaimolta pisteitä. :D

Mutta, mutta... koska itse en ole "skuutti kiinni ja sillä mennään seuraavat kaksi tuntia" -luonteinen lomapurjehtija, vaikka välillä haluaisinkin, niin taidan kuitenkin pysyä kiinteässä levangissa. :)

Posted: Wed Mar 23, 2016 09:00 am
by JoonasT
Se hyvä puoli muuten noissa sunnittelemissani pivot-lukoissa olisi, että ei tarvitsisi porata selkänojaan yhtään reikää, vaan kaikki roinat tulisivat siististi levankilinjalle. Taidanpa tosiaan kokeilla kuinka hyvin tuon saisi toimimaan. Jos ei toimi, niin riskikään ei ole maailman suurin.

Posted: Wed Mar 23, 2016 12:49 pm
by Panu
JoonasT wrote:Se hyvä puoli muuten noissa sunnittelemissani pivot-lukoissa olisi, että ei tarvitsisi porata selkänojaan yhtään reikää, vaan kaikki roinat tulisivat siististi levankilinjalle. Taidanpa tosiaan kokeilla kuinka hyvin tuon saisi toimimaan. Jos ei toimi, niin riskikään ei ole maailman suurin.
Tervehdys

Saatko noilla pivoteilla rakennettua 3 kertaisen taljan levankiin molemmille puolin. Jos et ole pienenä pudonnut pataan, niin kolminkertainen talja on mitä suositeltavin. Kyllä kaksinkertaisellakin pärjää, mutta silloin ruista saa olla ranteessa huomattavasti enemmän.

kirjoitit, että vaihdat myös kiskon? Miksi? Onko se rikki? Tuohon vanhaan kiskoon saa aivan kelvolisen Peifferin vaunun ihan kohtuullisen edullisesti. Peiffer ei ole ollenkaan huono ratkaisu, nim. kokemusta on.

Et ilmeisesti ole Feneellä vielä juurikaan purjehtinut, joten kerrottakoon, ettemme juurikaan käytä levankia kryssillä. Ei siihen ole tarvetta ja trimmi ja manooverit pysyvät KISS mentaliteetin mukaisena (KISS=Keep It Simply Stupid) vauhdin kärsimättä.

Jännä sinänsä, että kaikki me olemme tuolle levangille tehneet jotain, mutta emme sitä juurikaan käytä... Hmmm... Mikäköhän järki täsä oikein on?

Posted: Wed Mar 23, 2016 14:45 pm
by harald
No käytetään sitä sitten sitä enemmän fokan kanssa. Ja fokalla purjehtiminen yleistyy vielä kun me opitaan koko ajan miten sitä pitää ajaa tehokkaasti.

Samaa mieltä Panun kanssa, 3-kertainen talja on hyvä. Kannattaa ehkä suunnitella tuo niin, että toisella puolella kiskoa on ploki, ja toisella esimerkiksi juuri tuo pivot/ploki/rotta-härveli.

Posted: Wed Mar 23, 2016 21:31 pm
by Cage
Itse joudun myös muuttamaan levankia ja ajattelin edetä Pfeifferin kamoilla. Kisko pysyy samana ja vaunuksi https://www.svb24.com/en/pfeiffer-sheet ... eaves.html ja päihin https://www.svb24.com/en/pfeiffer-endco ... track.html. Meillä on yksi ploki reunassa kiinni ennestään ja sen hyödynnän.

Hintaa tälle vaihdolle vaikuttais tulevan:
- 2 x Endcontrol with 1 sheave / Size 2 yht. 104 ¤
- Traveller car with 1 sheave size 2 / 6 stainless steel rollers n. 155¤
Eli yhteensä n. 260¤

Pfeifferilla on myös vaunu, jossa on kaksi plokia päällekkäin per puoli. Tämä kiinnostais, habaa kun ei tänäkään vuonna tullut hankittua salilla. Tuota ei vaan näytä olevan SVB:llä suoraan hyllyssä, niin pitäisi tiedustella hintaa. Vaunksi ajattelin juuri tuota kuulalaakeroitua versiota jossa 6 rullaa, 4:lläkin saa.

Posted: Wed Mar 23, 2016 22:55 pm
by JoonasT
Kolminkertaista ajattelin tosiaan. Tarkoitatko Panu myös kovan kelin kryssiä, kun sanoit, että levankia ei juuri nykyään käytetä, vai vaan kevyttä. Jos myös kovaa, niin kuinka sitten puuskat otetaan? Tuskin hekilläkään, vai?

Harald, ajattelin laittaa nuo kaikki samaan linjaan levankikiskon kanssa. Eli niin että kiskon päässä olisi stoppari integroidulla kääntöplokilla, ja tuo pivot-härveli tulisi samaan linjaan sen perään niin että köysi siihen tulisi tuon kääntöplokin yli. Sitä pitäisi kyllä korottaa 20-30 mm verran. Toinen vaihtoehto olisi tosiaan tuo ehdottamasi kiskon molemmille puolille ratkaisu.

Vaikuttaa kustannustehokkaalta tuo Pfeiffer. 25-30% halvempia kuin Harken eikä tarvitsisi ostaa uutta kiskoa. Pitää miettiä. :)

Posted: Thu Mar 24, 2016 00:55 am
by Panu
JoonasT wrote:Kolminkertaista ajattelin tosiaan. Tarkoitatko Panu myös kovan kelin kryssiä, kun sanoit, että levankia ei juuri nykyään käytetä, vai vaan kevyttä. Jos myös kovaa, niin kuinka sitten puuskat otetaan? Tuskin hekilläkään, vai?
Tervehdys

Pari vuotta sitten oli Regatassa keliä pe 3-6m/s, la 0-2m/s ja su 10 -14m/s. Yhtenäkään päivänä en kisassa koskenut levangin säätöihin. Kahtena ekana päivänä hekki oli täysin löysä. Viimeisenä kisapäivänä hekkiä oli kiristetty, muttei mitenkään "tappiin". Kaksi ekaa päivää vedettiin G1:llä ja viimeisenä päivänä täydellä isolla ja G3:lla. Tuloksena oli regatan kokonaiskisassa 2 sija ja vikan päivän voitto ja kaikki tämä ilman levangin kanssa pelaamista. Tätä siis tarkoitin, ettei tuota levankia juurikaan tule käytettyä.

Selitän taustalla vaikuttavat syyt sitten joskus kun tavataan tai muuten satutaan juttuun. Toki saat levankia halutessasi käyttää, jos siltä tuntuu...
JoonasT wrote:Vaikuttaa kustannustehokkaalta tuo Pfeiffer. 25-30% halvempia kuin Harken eikä tarvitsisi ostaa uutta kiskoa. Pitää miettiä. :)
Tuosta syystä mainitsin tuon Peifferin. Käypä vaunu vanhaan kiskoon ja kohtuu rahalla.

Jos oikein muistan, niin Lisbethissä on uusittu levanki Harkenin kaluilla. Olli korjaa jos olen väärässä. Yritin katsoa Lissun albumista kuvaa, mutten väsyneillä silmillä nyt sitä löytänyt. Muistaakseni Olli kehui levangin hyvää kulkua, mutta samalla manasi säätököysien jumittumista vaunun ja kiskon väliin.

Eli mitä tahansa teet, niin ota tuo säätököysien jumi mahdollisuus huomioon.

Posted: Thu Mar 24, 2016 10:39 am
by JoonasV
Terve!

Itse tein levangin säädöt näin: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 703_155713

Uusi Pfeifferin vaunu metallirullilla kulkee hyvin vanhalla kiskolla ja Harkenin rapulukon X-treme angel- ohjaimen ansiosta säätäminen onnistuu muualtakin, kuin suoraan ylhäältä. Lisäksi kiskon koko pituus on käytössä, kun sen päihin ei tule päätyheloja.

Ja mitä tulee levangin käyttöön kryssillä, niin itse ainakin ajan kaikki puuskat hekillä ja levangilla, koska ovat laidalla istuessa nopeammin käsillä kuin ison skuutti. Lisäksi levankia alas päästettäessä purjeen trimmi ei muutu, jolloin puuskan loppuessa on helppo palata takaisin puuskaa edeltävään trimmiin vetämällä vain vaunu takaisin ylös.


Joonas