Page 2 of 2

Posted: Wed Oct 01, 2003 12:41 pm
by Guest
Minäkin aikanaan olin aikeissa ottaa käsipelissä pohjan
puhtaaksi,mutta kun alkoi löytyä `kynnenjälkiä`,rakkuloita, aika
reippaasti,niin peitin alueen kiireesti maalilla ja laskin veneen niine
hyvineen veteen.Syksyllä sitten otin veneen ylös aika varhain ja
suoraan telakalle hiekkapuhallukseen.Terve gelcoat jäi
kiinni,laminaatista irronnut puhaltui pois.Niitä reikiä oli
tuhansia,niinkuin olisi haulikolla ampunut.Laminaatti sinänsä oli
terve.Talven Alma kuivui ulkona,kevätlämpimillä alkoi kosteusmittari
näyttää sopivia lukemia ja sitten alkoi paklaaminen.Arkin pohja
tehtiin samalla kaavalla.Meillä ei vanhan maalin poisto olisi riittänyt
kunnon pohjan tekemiseen,harkitkaapa tykönänne.
antti,s/y Alma

Pohjamaali/myrkkymaali

Posted: Tue Oct 07, 2003 07:48 am
by rpuustin
Raati,

olen viimein päässyt aloittamaan pohjan vanhojen maalien poiston ja olen nyt hieman ihmeissäni erilaisten neuvojen keskellä. Hempelin hoito-ohjeissa todetaan että vanhat myrkkymaalit ja primerit vain pois. Toisaalta tämänkin keskustelu aiheen puitteissa on todettu, että antaa vanhojen primereiden jäädä, mikä toisaalta tuntuu järkeen käyvältä.

Joku on ollut ehdottomasti sitä mieltä, ettei ole syytä mennä primer kerroksia koskemaan, että ei missään tapauksessa joutuisi koskemaan gelgoatin pintaa. Em.:n perusteluna oli, että pienikin pinnan rikkominen johtaa kosteuden kerroksiin pääsyn primereista huolimatta.

Eli, jos primerit on myrkkyjen lisäksi poistettava niin kuinka sen pystyy tekemään gelgoatin pintaa vahingoittamatta ja onko em. gelgoatin pinnan edes kevyt hionta vaarallista? Vai, pystyvätkö nykyiset primerit antamaan täydellisen kosteussuojan jos gelgoat pintaa on edes hieman joutunut hionnan yhteydessä koskemaan?

Tarkoitukseni on keväällä vetää ohjeiden mukaiset viisi kerrosta primeria ja sitten myrkyt päälle.

Muuten, Charan pohjassa näyttää olevan n. 4-5 kerrosta myrkkyjä ja vain yksi primer kerros, eli urakka kokonaisuutena näyttäisi olevan kohtuullinen. Vai, liekö perusoptimistin ennenaikasta riemua. En tiedä, ovatko edelliset kaksi omistajaan tehneet tätä urakkaa aiemmin, ja jos eivät, niin näyttää siltä, että aikoinaan (-84) ei primerilla ole turhia läträilty. Tämä saatettakoon tiedoksi muillekin vastaavaa puhaa suunnitteleville.

Höpsis

Posted: Tue Oct 07, 2003 08:36 am
by Guest
Joku on ollut ehdottomasti sitä mieltä, ettei ole syytä mennä primer kerroksia koskemaan, että ei missään tapauksessa joutuisi koskemaan gelgoatin pintaa. Em.:n perusteluna oli, että pienikin pinnan rikkominen johtaa kosteuden kerroksiin pääsyn primereista huolimatta.
Toi on kyllä puppua. Gelcoat ei pidä vettä, sen takia siellä pohjassa on se primeri. (Ei se gelkkari nyt varsinaisesti vuoda tietenkään, mutta ei se mikään riittävä kosteussulku ole.) Sitäpaitsi gelcoat kuivuu vain muotissa (hapeton tila tms. en ymmärrä tarkemmin). Kun esimerkiksi karilleajovauriot korjataan telakalla, ei sinne pohjaan mitään uutta gelkkaria laiteta (=voida laittaa) vaan pelkästään kunnon primerikerrokset. Jos kosteutta pelkäät, niin laita enemmän primerikerroksia.

Vanhoihin primereihin lienee silti turhaa lähteä koskemaan, jos ne ovat kohtuullisessa kunnossa.

Ville

Pohjamaali/myrkkymaali

Posted: Fri Oct 10, 2003 07:32 am
by rpuustin
Anonymous wrote:Pari vinkkiä pohjan laittajille:
Osta paras skrapa mitä rahalla saa ja riittävästi teriä. (Ihan oikeasti tässä ei kannata säästää!) Kahvaksi sellainen ontto, mihin voi kytkeä pölynimurin letkun. (Yleensä pölynimurista tulee entinen.) Esim. sanvikin skrapat on hyviä.
Ville
Aiemmin mainitsemani pohjamaalien poistokokeilu, tapettiliisterin ja soodan yhdistelmä, ei ainakaan Charan maaleihin tehonnut.

Elikkä, seuraavaksi skraba kauppaan. Mistä Sandvikin skraboja kannattaa kysellä pääkaupunkiseudulla. Tavallisista rautakaupoista vai...?

Posted: Fri Oct 10, 2003 09:51 am
by Guest
Rautakaupasta varmaan kai, en muista kun en ollut itse hankkimassa sitä meidän yksilöä. Mistään harvinaisuudesta ei ole kyse, löytyy varmasti ilman suurempaa ongelmaa kun vähän etsii.

Ville

Posted: Sun Oct 19, 2003 20:52 pm
by mikke
Onko se nyt varmasti niin, että mikään uusi maali ei tartu vanhan myrkyn päälle? Luulis, että maalinvalmistajilla olisi suurakin mainosta ilmoittaa "tämä tarttuu myös vanhaan maalipintaan".

Itse jätin autotalliin purkin Bilteman myrkkyä ensi vuodeksi joten "periaatteessa" tää on mulla edessä vasta vuoden päästä...

Posted: Thu Nov 20, 2003 00:38 am
by pjh
> Tärkeitä kysymyksiä myös mulle, ajattelin vetästä myös
> primerit pois, mutta juuri tämä ajoitus/kannattaako -osasto
> oli mielessä.

Kotiseurani melkein virallinen näkemys siitä, miltä myrkytön veneen pohja tulee ensi syksynä näyttämään, löytyy täältä: http://suns.fi/album/nosto-2003/nosto-10.html :twisted:

Ei tarvinnut poistaa VC 17 - maalia!

Posted: Tue Oct 18, 2005 12:43 pm
by pjtuomaa
Nyt kun vene on ylhäällä voidaan todentaa, että siirtyminen vanhan tyyppisestä myrkkymaalista uusien määräysten mukaiseen maaliin ei välttämättä ole kovin työlästä, vaikka maalikauppias saataa neuvoa kaapimaan kaiken mahdollisen pohjasta pois maalityypin vaihdon yhteydessä.

Minulla oli ennestään VC17-maalia pohjassa kun menin uutta myrkkymaalia ostamaan viime keväänä. VC17 ei ole siis enää saatavilla, koska se ei täytä uusia määräyksiä. Ilmeisesti Hempelin ohjeiden mukaan toiminut myyjä ilmoitti minulle, että kaikki vanha maali pitää saada pois ja primeritkin, mikäli primer ei ole hyvässä kunnossa. Tämän jälkeen käskettiin laittamaan uutta primeria jotain 6 kerrosta ja sitten esim. Hard Racing ja päälle itsehioutuvaa maalia.
No sitten joku tämän palstan aktiivinen osallistuja (Panu, Harald tai joku muu ehkä, en muista) kehoitti miettimään uudelleen, koska kyseessä olisi ollut aivan järkyttävän iso homma. Pohjassa ei ollut kuplia ja se oli kohtalaisen hyvässä kunnossa.

Päädyin yksinkertaisesti vesihiomaan pohjan VC17 jäljiltä, maali ei lähtenyt ihan kokonaan hionnassa. Tämän päälle maalasin kaksi kerrosta hopeanväristä Yacht Primeria ja lopuksi kaksi kerrosta Blake's myrkkymaalia. Blake's oli siitä miellyttävä, että hinta oli noin 20% edullisempi kuin Hempel ja pari muutakin merkkiä. (ostopaikka Suomenojan satamassa sijaitseva liike).

Vene nousi eilen ja iloiseksi yllätyksekseni huomasin, että käyttämäni resepti oli toiminut loistavasti. Blake's:illä maalattu pohja oli aivan, siis täysin, puhdas näkeistä. Käsittelemätön vetolaite sen sijaan oli näkin peitossa. Joskus pieni oikominen maalinvalmistajan ohjeista kannattaa.

Posted: Tue Oct 18, 2005 13:46 pm
by Erkka
Blakes on passelia maalia, ja kun sitä vielä saa Motonetistä niin hinta on vähän enemmän kohillaan kuin muualla. Jonkin huhun kuulin että Blakes olisi jotenkin naimisissa Hempelin kanssa, mene ja tiedä. Hyvää ja toimivaa kuitenkin.

Posted: Wed Oct 19, 2005 13:07 pm
by pjtuomaa
Awa wrote: Jonkin huhun kuulin että Blakes olisi jotenkin naimisissa Hempelin kanssa, mene ja tiedä. Hyvää ja toimivaa kuitenkin.
Taitaa olla Hempelin "halpa" brändi. Kovasti tuo purkin etiketissä oleva purje näyttää tutulta.

http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/subcat41.htm