WHC 9/08

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja tätä kirjoitettaessa tarjotaan 3-4m/s etelästä joka kääntyy illan
mittaan kaakkoon. Toivottavasti keli on vähemmän vaihteleva kuin
ennustukset.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt lokki tarjosi 3m/s itäkaakosta, josta tulee 2m/s. fmi taasen vuorostaan 5m/s
idästä, joka ei muuttuisi kauheasti. Onpahan heittoa näissä ennusteissa, arvaan
että lillumiseksi menee.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Nyt lokki tarjosi 3m/s itäkaakosta, josta tulee 2m/s. fmi taasen vuorostaan 5m/s
idästä, joka ei muuttuisi kauheasti. Onpahan heittoa näissä ennusteissa, arvaan
että lillumiseksi menee.
No toivotaan sitten vain lyhyttä rataa, kun kympiltä pitäisi yhdenkin gastin olla jo yösuunnistamassa Olarin tienoilla :)

Ja toisaalta, meidän spinnukin kestää paremmin tollaisia kelejä. Tulipa todettua, että on nyt kulunut 3 rullaa spinnuteippiä tuonkin paikkailuun...
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jaahas, voisi kysyä itseltään että miltäs tuntuu mokata kisa viimeisillä metreillä.

Mutta jos lähdetään alusta. Kakkosrataa lähdettiin ajamaan, muuten normimiehistöllä, mutta vakikeulan ollessa kipeänä vakipianisti suostuteltiin keulaan ja opastamiseksihan homma sitten välillä meni.
Erikoisuutena saimme kisaan ja EspooGP:seen Ollin spinnun lainaksi, josta toki asiaankuuluvasti tiedotin lautakuntaa...jopa 10 minuuttia ennen starttia :)

Startti meni täysin puihin, kun viimeinen venda ennen "styyralle" siirtymistä meni pieleen spinnufallin juututtua mastovaloon ja sen setvimistä ohjeistaessa ja sulatellessa 30 sekuntia vain katosi aivoista ja sitten olikin liian myöhäistä...vihreälle kepille tultiinkin hienosti pääfleetin viimeisenä, takana ehkä pari muuta ihan tarkoituksella rauhallisen lähdön ottanutta venettä (mm. yksinpurjehtiva NF).

Vihreän jälkeen kryssi avautui, mutta spinnu ei vielä noussut ja kun kehissä oli uusi spinnu, ei ihan tiennyt milloin sitä olisi voinut alkaa ajaa.
Lähestyessä punaista keppiä apparentti näytti joltain 60-70:ltä, joten spinnu ylös ja ihmetys oli suuri kun alaliikki tuntui jatkuvan ainakin veneen takapuolelle asti ja no, ei sitä kyllä vetämäänkään saanut, mutta genua ylhäällä kituutimme merkille, jossa kulma avautui.

Kun olen ihmetellyt meidän lenssivauhtia suhteessa hoo-veneisiin ja muihin feneisiin, niin eipä tarvitse ihmetellä enää, tämä LYS-mittainen spinnu on aivan valtava meidän spinnuun verrattuna ja Annelin ja parin hoon perät tulivatkin vastaan kovaa tahtia.

Ennen punaista ei kiinniottoa kuitenkaan saatu tehtyä, vaan punaiselle tultaessa tuuli oli kääntynyt taas hieman ja takaisin päin lähdettiin taas tiukassa slöörissä, jonka aikana Sea Monkey jäi taakse.

Vihreältä sitten spinnu ylös ja Mojiton ohi ja Annelin jahtiin, missä ei kyllä kauaa kestänytkään kunnes hengitettiin Annelin niskaan. Mojito lähti vetämään vasenta laitaa, joka veti paremmin ja jo kauan ennen maalia peli oli selvä sen voitoksi, joten jäljelle jäi vain Panun voittaminen.
Normaaleilla lenssikikoilla ensin Panu peittoon ja sitten paaralla heittämällä ohi, mutta kulma kääntyi niin plattikseksi ettei juuri keulaa edemmäksi päässyt maalilinjan lähestyessä.

Jiippasin sitten styyralle ja jatkoin samaa "piinaamista", ihan kuin styyran vene muka voisi vaatia tilaa paaran veneeltä (niinpä...). Rinnan siis mentiin tovi, kunnes Panu jiippasi ja odottelin rauhassa kunnes olivat jiipanneet, pistäneet meidän spinnun peittoon ja sitten vasta yritin nostatella. Ja sitten Panu menikin maaliin. Jos vain olisi muistanut, saako jiippiä häiritä vai ei, niin olisin nostattanut samantien kun vaihtoivat halssia ja toisaalta, miksikäs sitä antoi tilaa paaran veneelle, oma vika eikä mitään seliteltävää, Annelissa varmaan saatiin hyvät naurut.

Eli hieno oppitunti taas siitä, miten kippari voi omalla panoksellaan tuhota koko kisan. Huomenna onneksi torstaikisoihin, jos saisi vaikka nollattua pään että löytää lauantai-aamulla motivaatiota lähteä radalle, juuri nyt ei voisi kiinnostaa vähempääkään.

Uusi spinnu on kyllä pakko-ostos ensi kaudelle, ei paljoa motivoi ajaa yksityyppikisaa antamalla noin valtavasti tasoitusta, mitä nykyinen spinnumme antaa. Ollille kiitokset lainasta, ilman tuota spinnua oltaisiin aivan varmasti oltu viimeisiä, koska epäilen että toi vanha spinnu olisi kestänyt noita strekkejä.

Tuloksissa ehkä joku 14./17. eli kauden edetessä tulokset tuttuun tapaan huononevat.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Puihin meni. Startissa himmasi tuuli 8-4kn ja vielä liian kaukana olin
viivasta. Sitähän se on kun vakioporukka minut tuntien piiskaa minut
kohti viivaa, Réa ja Micke eivät tätä vielä tee, ehkä espoogp:ssä.

Starttikello oli vielä 11s liian myöhässä, piti keskittyä laskemiseen.

Sitten kun vihdoin ja viimein päästiin lähtöviivan yli vendattiin
paaralle (Tyyne otti vielä huonomman, oli meidän takana vielä tässä)
mutta eikös Guy Ellida vendannut samalla ja kun samalla vauhdilla
ajoivat mutta alemmas he ajoivat meidän tuulen päälle ja oli taas
pakko heittää. Näin jouduttiin ns. väärälle laidalle (strategiaa ei ollut).

En osaa edes laskea montako venettä oli ennen meitä vihreällä,
pari hoota, pari albinia ehkä?

Punaisella viitalla spinnunnostokaan ei mennyt ns. putkeen,
mutta tässä nyt ei kuitenkaan hävitty paljon mitään. Se startti
ja eka kryssi oli jo antanut Blancolle muutaman sadan metrin
etumatkan.

Pienenä lohtuna saimme maalisuoralla Ida Marian ohitettua ja
toinen Albin vähän kiinniotettua.

Keskifleetissä varmaan. Ei tällaisilla suorituksilla paranneta
rankingtilannetta, tämä kisa on varmaan kauden pohjanoteeraus
ja toivottavasti saamme laskea tämän pois.

Petri: ota pois se mastovalo. Kts. projektialbumista kuvia. Tuo että
annatte tasoitusta spinnullanne on varmaan totta. Toisaalta teillä
on nyt pienempi slöörispinnu ja voitte tilata kimppahankinnassa
0.75oz AP/lenssispinnun ratoja varten. Meillä ei ole kuin tuo joka
pienenee joka kausi :) Annatte mielestäni tasoitusta tuolla
ykkösellä myös. Eihän se mikään huono ole, muodoltaan ok, mutta
menestystä tavoitettaessanne olisi kunnon kisaykkönen varmaan
eka hankinta (olisin hankkinut ennen kolmosta). Minä uskon että
talven fiksauksilla parannetaan myös paljon.

Maalisuoralla oli tilanteita kun Olga/Anneli rintarinnan jippasivat,
kuulinko oikein että ero maalissa oli pari metriä? Mikä tuo styyra
paara boldaus on? Eikös Panulle selvinnyt kummallako halssilla oli? :)

Silloin kun tekee vendan tai jiipin on täysin lainsuojaton, eli kaikkia
pitää väistää. Ainoa ero on että jos kaksi venettä tekevät yhtaikaa
vendaa on se oikeanpuoleisen väistettävä (menikö oikein?).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei vieläkään mitään tuloksia, kellohan on jo yli 21? :)

tuohon ne sitten aikanaan tulee:

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=124
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Petri: ota pois se mastovalo.
Pitää katsoa saako sen siististi pois EspooGP:tä varten, muuten jää ensi kauden projektiksi.
Toisaalta teillä on nyt pienempi slöörispinnu ja voitte tilata kimppahankinnassa
0.75oz AP/lenssispinnun ratoja varten. Meillä ei ole kuin tuo joka
pienenee joka kausi :)
No me jo suunniteltiin, että teippaan ton vanhan spinnun umpeen ja isketään siihen teksti "Nothing to lose" ja käytetään sitä sitten kovan kelin strekkispinnuna :)
Annatte mielestäni tasoitusta tuolla
ykkösellä myös. Eihän se mikään huono ole, muodoltaan ok, mutta
menestystä tavoitettaessanne olisi kunnon kisaykkönen varmaan
eka hankinta (olisin hankkinut ennen kolmosta). Minä uskon että
talven fiksauksilla parannetaan myös paljon.
Kaikkea ei voi saada ja kolmoselle on taas selvä tilaus, koska meillä ei muuten olisi mitään kunnollista kovemman kelin purjetta. Jos nyt joskus tulisi alusta alkaen riittävän kovia kelejä, niin pääsisi ajamaankin kolmosella. Luotan siihen, että aramid-kolmonen pysyy käyttökelpoisena pidempään kuin dacron-kolmonen ja yhtälailla meidän iso on alikokoinen ja vanha, joten parannuskohteitten määrä ja vaadittava rahamäärä kasvaa aika eksponentiaalisesti...etenkin kun tulevaisuus on sikäli vähän avoinna, että ensi kesänä puolet vakiomiehistöstä on puolet kaudesta poissa ja samoin todennäköisesti puolet 2010 kaudesta.
Maalisuoralla oli tilanteita kun Olga/Anneli rintarinnan jippasivat,
kuulinko oikein että ero maalissa oli pari metriä? Mikä tuo styyra
paara boldaus on? Eikös Panulle selvinnyt kummallako halssilla oli? :)
Eikun mä en tajunnut olevani styyralla ja sen takia hävisin Annelille, tosiaan ehkä puoli veneenmittaa. Piti vain selventää, ettei kukaan luulisi, että Panu teki jotain väärin.
Silloin kun tekee vendan tai jiipin on täysin lainsuojaton, eli kaikkia
pitää väistää. Ainoa ero on että jos kaksi venettä tekevät yhtaikaa
vendaa on se oikeanpuoleisen väistettävä (menikö oikein?).
Niinpä, myöskään tätä en tajunnut/muistanut, mutta onneksi sentään Sea Monkey jäi taakse, ettei sentään kaksi venettä mennyt ohi oman jäätyilyn takia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote:Petri: ota pois se mastovalo.
Pitää katsoa saako sen siististi pois EspooGP:tä varten, muuten jää ensi kauden projektiksi.
Lasi irti, kaksi ruuvia auki, johdot irti, teippaa johdot, 2 minuuttia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Kaikkea ei voi saada ja kolmoselle on taas selvä tilaus, koska meillä ei muuten olisi mitään kunnollista kovemman kelin purjetta. Jos nyt joskus tulisi alusta alkaen riittävän kovia kelejä, niin pääsisi ajamaankin kolmosella.
Sinä sen sanoit.. 95% kisoista ajetaan ykkösellä. Silloinkin manaillaan tuulta FEneessä :)
Luotan siihen, että aramid-kolmonen pysyy käyttökelpoisena pidempään kuin dacron-kolmonen ja yhtälailla meidän iso on alikokoinen ja vanha, joten parannuskohteitten määrä ja vaadittava rahamäärä kasvaa aika eksponentiaalisesti...etenkin kun tulevaisuus on sikäli vähän avoinna, että ensi kesänä puolet vakiomiehistöstä on puolet kaudesta poissa ja samoin todennäköisesti puolet 2010 kaudesta.
Se kolmonen on varmaan loistava monta monta vuotta vielä. Rullatkaa ja pitäkää
hellänä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olipa muuten tosi epätasainen se tuuli tänään. Pumppasi
voimakkuudeltaan ja heilui edestakaisin kuin känninen ankka. Minä
en tuolla kryssillä päässyt ollenkaan jyvälle tai saanut heiluvasta
hännästä kiinni, vaikka kieli olikin keskellä suuta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Olipa muuten tosi epätasainen se tuuli tänään. Pumppasi
voimakkuudeltaan ja heilui edestakaisin kuin känninen ankka. Minä
en tuolla kryssillä päässyt ollenkaan jyvälle tai saanut heiluvasta
hännästä kiinni, vaikka kieli olikin keskellä suuta.
Joo, samoin lenssillä oli aika ihmeellisiä heittoja, Miessaarenselällä laidat vetivät ihan eri lailla ja tosiaan tuuli shiftaili miten sattuu.
Meillä meni loppupeleissä kryssit ihan hyvin, huonon startin jälkeen otettiin kyllä Annelia ja muita kiinni aika paljon kryssin aikana.

Huomiseksi 10-11 m/s tuulta...ei sua Harald kiinnostaisi lähteä messiin hakemaan vähän erilaisia nopeuksia kuin FE:llä yleensä :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11409
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se pumppaaminen korostui strekillä kun ei kurssia halunnut muuttaa
yhtään. Olisi pitänyt laulattaa skuutteja sisään ulos koko ajan. Ja
kun aukesi ja spinnu nousi niin hetkessä tuuli olikin liikaa keulasta.

Näyttää siltä että FE tykkää aika vakaista tuulista, hidasliikkeinen kun
se on ja käännökset jarruttavat. Tai sitten reilusti tuulta. Fokka olisi
parempi siinä mielessä että irronnut virtaus kiinnittyy nopeammin
purjeeseen takaisin kun jänne on lyhyempi.

Lenssillä huomasin saman, moni ajoi samaa kulmaa mutta eri
halssilla. Teimme aika monta jiippiä maalisuoralla jotta pysyisimme
oikeassa vaiheessa mutta styyran halssi oli kyllä aina vaikeampi,
ikään ne puffit mitkä tuli tulivat enemmän etelästä?

2008 Helsinki Harmaja 27.08. klo 18:00 13.9 °C idästä 4.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 27.08. klo 19:00 14.2 °C idästä 5.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 27.08. klo 20:00 14.2 °C idästä 6.0 m/s

Arvotaanko jo tuloslistaa?

Helmi
Tyyne
Blanco
...
...
Charlotta
Ida Maria
...
?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Arvotaanko jo tuloslistaa?

Helmi
Tyyne
Blanco
...
...
Charlotta
Ida Maria
...
?
Perästä päin:

Mary?
NF
Sea Monkey
Olga
Anneli
Mojito
Ellida
...


Uuh, miksi sitä aina mokailee silloin kun on paljon veneitä liikenteessä ts. paljon pisteitä jaossa ja onnistuu vain jos veneitä on vähän.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Tänään taas opittiin jotain. Ehkä kuitenkin tärken opetus on, että pitää valmistautua. Kerron lopuksi miksi.

Lähtö tuulenpuoleisesta reunasta oli "kohtuullinen" verrattuna normaaliin. Taas oltiin hieman myöhässä. Ihme häiskä se NF. Parkkeeraa linjalle ja ottaa unelmastartteja ja varastamisia. Tänään oli jälkimmäisen vuoro. Tuo WHC:n lähtölinja on mielestäni syvältä.

Ensin paaralla linjan yli ja sitten heitto toisten edestä styyralle ja kohti väärää reunaa kentästä. Onneksi saimme hetken kuluttua paikan vendata ja vetää kohti keskikenttää. Tässä vaiheessa tilanne näytti ihan tavalliselta. Ennen vihreää jouduin muistuttamaan Mojitoa stryyrasta, mutta he päättivät mennä edestä. Jouduin hieman laskemaan päästäkseni perän takaa enkä kylkeen. Muistutin, että normaalisti tuollaisesta nousee punaista salkoon.

Vihreältä sivuvastaisessa kohti miessaaren punaista oli tylsää perässä ajelua. Onneksi FE:n G1 on tuohon suuntaan oikein käytettynä tehokkaampi kuin H:n fokka. Koko ajan sai purjeita trimmata tuulen kääntyillessä.

Punaiselta spinnu ylös ja sea monkeyn paskoissa kohti seuraavaa merkkia. Olga tuli lainaspinnulla kovaa takaa vapaammissa tuulissa. Vihdoin ymmärsin nostaa apinan yläpuolelle ja aloimme saavuttaa ja menimmekin sitten rinta rinnan punaisen ympäri. Taas sivuvastaista / vastaista ja H:t alkoivat jäämään. Jonossa köröteltiin vihreälle ja spinnu uudelleen ylös ja kohti maalia. Tässä vaiheessa iski ahneus enkä lähtenyt kiertämään keskemmältä kiviä ja saamaan vapaita tuulia vaan ajoin suoraan plattikseen kohti linjaa. Olga leikaili takana ja sai hitaasti, mutta varmasti kiinni ja tuli tuulen yläpuolelle, johon sain sen torjuttua nostamalla. Rinnakkain mentiin nostaen Olgaa itse tähdäten ihan merkille. Olga heitti jiipin styyralle eikä tajunnut heti vaatia tilaa vaan antoi meille aikaa jiipata myös. Kiitos siitä. Tämän jälkeen oli Petrin vuoro nostaa, mutta pääsin leikkaamalla vauhtiin ja käänsin linjalle metrin ja pari ennen Olgaa. Hieman arvelutti tuo Petrin nostattelu melkein linjalla ja pakottamalla ajamaan linjan suuntaisesti. Mietin mikähän oli tuo kuuluisan "oikean suunan" tulkinta tässä tilanteessa. Matkaa linjalle oli 20m ja jouduin vetämään melkein poikittain. Hmm... Loppu hyvin kaikki hyvin.

Niin ja sitten se opetus. Tarkista maston trimmi muutaman kerran kaudessa, varsinkin jos et ole sokannut vanttiruuveja. Poijussa huomasin ylävantit löystyneen ja vedin mitään ajattelematta molemmilta puolin tasaisesti kireälle. Tämä oli jo toinen kerta tänä kesänä. Ihan kuin vantit löystyisivät tasaisesti molemmilta puoli :( . Tulos oli masto, joka nojasi oikealle ja oli sivu suunnassa banaani :x . On kaitketi selvää, että tämän huomasin vasta maaliin ajon jälkeen matkalla poijulle :oops:. Ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Ensiviikonloppua varten masto on nyt timangi. Vapise Olga :wink:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Nynne tuli
Charlotta 5.
Anneli 10. ja Olga 11.

Mokailematta 9. sija olisi ollut otettavissa.
Post Reply