Page 2 of 7

Posted: Tue Aug 19, 2008 22:42 pm
by harald
Huippukuskit eivät lähde siitä kohtaa viiva missä on ruuhkaa :)

Ei kukaan puhunut mamoilusta, että mukamas perässä pitäisi
lähteä. Vapaissa tuulissa = vapaa kohta viivalla.

Posted: Tue Aug 19, 2008 23:20 pm
by KaleviHarkonen
Juu, ennemminkin ajattelin sitä, että siinä missä perhepurjehtija näkee merkillä anarkistisen ryysiksen, kisaaja saattaa nähdä tilaisuuden parantaa sijoitustaan.

Ensin pitää ylittää kynnys lähteä ylipäänsä kisaan. Seuraava kynnys ylittyy, kun tulee se kerta että ei ollakaan enää viimeisiä ja saadaan siitä tyydytystä. Voittaminen on vuorossa vasta paljon myöhemmin... :)

Posted: Wed Aug 20, 2008 08:35 am
by Petri
harald wrote:Huippukuskit eivät lähde siitä kohtaa viiva missä on ruuhkaa :)

Ei kukaan puhunut mamoilusta, että mukamas perässä pitäisi
lähteä. Vapaissa tuulissa = vapaa kohta viivalla.
Nojoo, mutta kun kokemuksesta voin sanoa että takaata katsoen linjalla on aina ruuhkaa. Jos alusta lähtien asennoituu ottamalla rauhallisen lähdön joko kakkosrivistä tai sitten lähempänä poijua, niin sitä on aika väistämättä (ellei rata ole vino, tai vasen laita vedä paremmin) huonommassa asemassa, kun veneen puolelta lähtenyt fleetti jyrää "päälle" ja siinä sitten odotellaan että milloin pääsee vendaamaan.

Mä en kyllä ymmärrä tota Kalevin käsitettä "kynnys" :)
Ei mua/meitä ole koskaan haitannut se, että ollaan huonoimpia, satunnaisesti on jopa oppinutkin jotain.

Posted: Wed Aug 20, 2008 11:07 am
by KaleviHarkonen
Petri wrote:Mä en kyllä ymmärrä tota Kalevin käsitettä "kynnys" :)
Ei mua/meitä ole koskaan haitannut se, että ollaan huonoimpia, satunnaisesti on jopa oppinutkin jotain.
Hyvä niin, mutta silti satamat on täynnä veneitä, jotka ei kilpaile.

On niitä, jotka ovat melkeinpä syntyneet veneessä ('äiti meni hyttiin synnyttämään ja isi ajoitti vendat supistusten väliin', hieman kärjistäen lainattuna), ja sitten taviksia, jotka ehtivät aloittaa harrastuksen vasta sitten kun tukka on lähtenyt (tähän ryhmään luen itseni). Ja jossain määrin vallitseva käsitys on, että ala on vain inside-porukoille, joihin ei ole menemistä ennenkuin osaa luontevasti puhua purjehdusslangia 5000 sanan varastolla, ja ehkä ei silloinkaan, jos syntyperä, silmien väri tai faijan pankkitili ei ole sopiva. Okei, epäilemättä meno tänä päivänä on avoimempaa, mutta vanhat asenteet muuttuvat hitaasti.

Täytyy muuten tässä yhteydessä antaa kiitos FE83-yhdistyksen aktiivijäsenten tekemälle työlle sen kynnyksen madaltamiseksi. Tässä se tulee: kiitos.

Posted: Wed Aug 20, 2008 11:32 am
by Petri
Toki korostettakoon, että vaikka nyt olen lukenut parikymmentä vuotta Aku Ankkaa kajuutassa, niin purjehdusura varsinaisesti alkoi vasta 2001 Olgan hankinnan myötä (niin ja intinkin loppuminen helpotti asiaa).
Ja Olgan nykymiehistö aloitti purjehtimaan käytännössä 2006, aikalailla nollatasolta, nyt niitä voi jo työntää sporttitykkeihin miehistöksi ongelmitta.

Näkisin että suurin ongelma kilpailukynnyksessä on ehkä se että kaikilla ei ole erityisen voimakasta kilpailuviettiä (noin aika monen kymmenen kouluikäisen lapsen kanssa vuosien varrella toimineena) ja toisaalta kyllähän nuo Kalevinkin mainitsemat stereotypiat varmasti vaikuttavat lajin imagoon. Ja jokaiselle vähänkin itsekunnioitusta omaavalle ihmiselle pari selvää jumbosijaa eivät ainakaan erityisesti kannusta jatkamaan kilpailua.
Monelle vene on kesämökin korvike/sitä itseään ja huolimatta erinäisistä naapurisodista, aika harva kilpailee kesämökilläänkään :)

Ja toisaalta jos sitä nykyään sitoo sen satatonnia veneeseen, niin en mäkään välttämättä kauhean paljoa sillä sitten riehuisi. Eihän kukaan oikeasti Ferrareilla mitään kilpailuita aja.

Netti on täynnä uber-tiimien kisaraportteja siitä, miten kisassa tultiin kakkoseksi kun uusi mithril-purje oli liian hitaan värinen, joten sikäli olen aina nähnyt ihan varteenotettavaksi vastapainoksi rustata omia kisaraportteja sieltä fleetin perältä.

Ja gastikoulun ansiostahan kyllä noita ratapurjehdukseen tottuneita gasteja löytyy aika paljon, eli jos EspooGP:seen osallistuminen on miehistöstä (sen puutteesta/taidoista) kiinni niin ei se ole ongelma.

Posted: Wed Aug 20, 2008 11:36 am
by harald
KaleviHarkonen wrote:On niitä, jotka ovat melkeinpä syntyneet veneessä ('äiti meni hyttiin synnyttämään ja isi ajoitti vendat supistusten väliin', hieman kärjistäen lainattuna), ja sitten taviksia, jotka ehtivät aloittaa harrastuksen vasta sitten kun tukka on lähtenyt (tähän ryhmään luen itseni).
Tuo oli niin hyvä että olinputoamaisillani tuolilta! :) venda-supistus LOL
Täytyy muuten tässä yhteydessä antaa kiitos FE83-yhdistyksen aktiivijäsenten tekemälle työlle sen kynnyksen madaltamiseksi. Tässä se tulee: kiitos.
Kiitos itsellesi. Tämä on juuri tätä!

Posted: Wed Aug 20, 2008 14:21 pm
by KaleviHarkonen
Petri wrote:Monelle vene on kesämökin korvike/sitä itseään ja huolimatta erinäisistä naapurisodista, aika harva kilpailee kesämökilläänkään :)
Kyllä sillä kesämökin korvikkeellakin kannattaisi lähteä ainakin iltakisoihin, niin syntyy syy ja motivaatio lähteä merelle ja kalliille hankinnalle tulee enemmän käyttöä. Ilman tiistiksiä, kippari jää kotiin tv:n ääreen ja vene pysyy laiturissa :)

Posted: Wed Aug 20, 2008 22:50 pm
by harald
Nostetaanpa itse asia ylös. Eli viimeinen ilmoittautumispäivä on
perjantai ylihuomenna 22.8!

20.8 klo 12 ilmoittautuneet:

http://www.emk.fi/content_files/espoogp_2008.pdf

St.Olga.

Posted: Fri Aug 22, 2008 09:38 am
by KaleviHarkonen
Helmi ilmoitettu mukaan.

Posted: Fri Aug 22, 2008 09:50 am
by Olli
Ennakkotiedoista poiketen Lisbeth joutuu valitettavasti jäämään tuosta kisasta rannalle. Mulle oli järjestetty tuohon ajankohtaan muuta ohjelmaa.

Posted: Fri Aug 22, 2008 10:21 am
by Petri
Olli wrote:Ennakkotiedoista poiketen Lisbeth joutuu valitettavasti jäämään tuosta kisasta rannalle. Mulle oli järjestetty tuohon ajankohtaan muuta ohjelmaa.
Haisee kyllä enemmäkin pelolta, luokkamestaruuden jälkeen ei Lisbethiä ole kisaradoilla nähty (ulkomaanmatka, yeah right) ja sarja saa jatkoa, kun pitäisi tulla uudestaan osoittamaan taidot.

Mutta Lisbethin tulemattomuuden myötä gasteja lienee vapaana kohtalaisesti? Onko Helmellä neljän hengen kisamiehistö koossa?

Ja Itä-ihmisillekin tiedoksi, Hakolan kanssa voisi yrittää neuvotella diiliä jossa vene voi odottaa Haukilahdessa vaikkapa tiistaista asti, jolloin ehtisitte vielä tulla hakemaan tuntumaa muihin Feneisiin ensi viikon WHC:ssa. Ensin mukavalla iltapurjehduksella vene Haukilahteen tiistaina, keskiviikkona WHC ja sitten lauantaina EspooGP ja sunnuntaina vene takaisin itään.

Posted: Fri Aug 22, 2008 13:19 pm
by Petri
Eli trippi ei ole tulossa.

Ilmoittautuneita yhä siis Olga ja Helmi, Anneli ja Charlotta lienevät tulossa?
Miten Pikku-Myy tai Nereida?
Alkuun näytti niin kivalta miltei 10 veneen kisalta, nyt taas skabataan siitä saadaanko 5 venettä kasaan, pöh.

Posted: Fri Aug 22, 2008 13:38 pm
by Panu
Tervehdys

Anneli virallisesti suorittanut ilmoittautumisen.
Radalle mars!

Posted: Fri Aug 22, 2008 16:08 pm
by harald
Charlotta virallisesti ilmoittautunut (ja maksanut, huomatkaa että
EMK perii 90¤ ellei maksa vielä tänään).

Nereidan kanssa näyttää kuulemma huonolta :(

Pikku Myy tulee, just puhuin!

Filia? Perttu? QSO? QST!

Posted: Fri Aug 22, 2008 16:24 pm
by Petri
harald wrote:Charlotta virallisesti ilmoittautunut (ja maksanut, huomatkaa että
EMK perii 90¤ ellei maksa vielä tänään).

Nereidan kanssa näyttää kuulemma huonolta :(

Pikku Myy tulee, just puhuin!

Filia? Perttu? QSO? QST!
Jos Pikku Myy tulee, sitten on sentään 5. Eli silloin kannattaa jo maksaa, muuten kyllä sitä on oppinut että maksamista kannattaa pitkittää mahdollisimman pitkään.