Page 2 of 2

Posted: Mon Sep 20, 2010 10:27 am
by harald
Tuossa on aika hyvin juttua;

http://www.mauriprosailing.com/spinlock.htm

Jammer on se malli mikä on poistettu käytöstä meidän veneestä. Sellaisiin en halua palata.

Jos sittenkin kokeilisi ylimääräisen kuoren asentamista fokkanostimeen, kuten yo. linkissä suositellaan. Esim. FSE-Robline:lla on aramid/polyesterisekoituskuoria, mutta läpimitaksi mainitaan 8-10mm. Onkohan se sisä- vaiko ulkomitta, hmmm...
4. Loose covers are one of the biggest problems. If the cover is loose, then the likelihood of the cover failing greatly increases. When outside sleeving is used (a very effective method of increasing the load holding on all systems more diameter / surface area always wins), it is vital that a cover from the same diameter rope is used to ensure this.
Tuossa puhutaan samoista asioista;
http://dragonfly-trimarans.org/phpBB/vi ... .php?t=310

Ja tuossa mainitaan että yksi tapa millä estettäisiin kuoren ja ytimen liikkuminen olisi ommelluttaminen;
A common prevention for rope clutch damage is to have your sailmaker stitch through the line around the area of the clutching. This stops the inner core slipping through the outer core, which is the big reason for the rope damage as the Dyneema inner core holds most of the strength and when slippage occurs the weaker polyester outer braid takes up the load causing outer-braid failure.
( http://www.mysailing.com.au/news/knowing-the-ropes )

Hehe "The time needed to do this is not acceptable on a race yacht and the word 'horn cleat' on such a boat is a dirty word. " Osaako joku sanoa sanan "knaapit" :)

Posted: Mon Sep 20, 2010 11:06 am
by harald
Hmm, "kilautan kaverille" antoi vaihtoehdon että ytimeen upotetaan 2 mm köysi lukon kohdalle. Tällä olisi se hyvä puoli että kuori olisi jatkuva eikä se kerääntyisi rullalle maston sisään mikäli (kun) ommel aukeaa. Lisävarmistuksena muutama tikkaus jolla varmistetaan kuoren ja ytimen pysyvyys keskenään.

Mutta miten saada se naru sinne sisään keskelle köyttä? Tuossahan on noin 9m toiseen suuntaan ja 9 metriä toiseen. Reikä kuoreen, ydin ulos, naru keskelle ydintä ja sitten vetämään ydin takaisin kuoreen?

Posted: Mon Sep 20, 2010 11:58 am
by Joakim
Vaikea uskoa, että 2 mm köysi vaikuttaisi merkittävästi kuoren kestävyyteen. 2 mm köysi on kuitenkin poikkipinta-alaltaan vain ~3 mm2, kun 6 mm köysi on ~30 mm2 eli paljon enempää tartuntapintaa tai tiiveyttä ei tuolla saa. Eiköhän tuon saa helposti paikalleen repimällä metrin verran ydintä olos kuoren "läpi" ja sitten vetämällä ydin takaisin sisäköysineen.

Oletko varma, ettei tuo "asettuminen" ollut köysimerkki/mallikohtaista. 6 mm köysikin on kuitenkin aika kestävä noille kuormille. Meillä ei tarvitse käyttää vinssiä fallin kiristämiseen, jos vetäjänä on raavas mies ja veto tehdään lenssillä ilman kitkaa eli ~100 kg on sopiva esijännitys. 6 mm dyneema kestää ~1600 kg ja 8 mm ~3000 kg, joten molempiin tuo ~100 kg on todella vähän. Vai vedättekö paljon kireämmälle?

Mulle tuo "asettuminen" on täysin vieras ilmiö. Toki etuliesmaan tulee ryppyjä, jos falli on ollut liian löysällä alunperinkin eli tuuli on noussut tai ekan kerran vedetään kunnolla skuuttia. Kerran oikein kiristetty ei kuitenkaan ole vaatinut lisäsäätöä.

Mikä vika on siinä 8 mm ohennetussa? Käytössähän lähes koko matka olisi kuorittua, mutta kuitenkin vinssillä ja lukolla olisi tarpeeksi paksu köysi pitkällä matkalla.

Posted: Mon Sep 20, 2010 14:20 pm
by Jan
Meillä vaaditaan kyllä jälkisäätäminen.
Elikkä kuin nostetaan purje niin nostetaan vinssillä viimeiset 10cm ja aika kireällä, ehkä 20*16=300kg.
Käydään kryssimässä vähän jonka jälkeen isopurjeessa on taas ryppyjä => kiristetään fallia taas.
Tällä sitten mennään. Kevyessä joudutaan kuitenkin päästämään lenssillä kuin etuliikkiin tulee selviä ylikuormittumisen merkkejä, pitkä pystyssä oleva "aalto".
Käytämme Baltic Riggingin myymä 8mm dyneema falli ja Lewmar D1 lukko joka pitää(eikä kuluta kuorta).

Ilmeisesti purje venyy jonkun verran jonka takia joudutaan fallia kiristämään, purje on MAXX carbo/kevlar joka on etuliikin koko matkalta vahvistettu kevlarteipillä.

Joakimin ison etuliiki ilmeisesti ei veny?
-Jan

Posted: Mon Sep 20, 2010 15:52 pm
by Joakim
Isopurje vedetään kyllä kovemmalla tuulella vinssillä ja helposti käy niin, ettei tule tarpeeksi kireälle, vaan jää löysää kun skuutin vetää kunnolla. Tuo ei kai kuitenkaan ole Haraldin tarkoittamaa "asettumista", sillä se on vain virhearvio kireydessä, jonka olisi välttänyt vetämällä kovempaa ja tulee esiin heti kun vetää skuutin kireälle. Mulla on 32x vinssi ja ei sillä kyllä kovaa tarvitse isonkaan fallia koskaan vetää ellei kiristä veto päällä kesken kryssin. Infernossa toki on aikalailla suurempi iso ja pidemmät liikit ja fallit.

Mun mielestä tuo ison fallin jääminen löysäksi kovalla tuulella ei haittaa kunhan se on kohtuuden rajoissa. Kunnarilla vaan etuliikki kieräksi.

Posted: Thu Nov 24, 2011 23:53 pm
by harald
Aika mielenkiintoinen viritelmä blur.se sivuilta bongattuna;

http://www.blur.se/2011/11/24/mets-2011 ... %28blur%29

Image

eli lukossa on vain kuori, joka pitää fallista kiinni.

Posted: Fri Nov 25, 2011 12:38 pm
by vvoltti
Näyttää tosi mageelta, mutta en kyllä hoksaa miten toi futaa. Osaako joku selittää?

Ville

Posted: Fri Nov 25, 2011 12:54 pm
by Olli
vvoltti wrote:Näyttää tosi mageelta, mutta en kyllä hoksaa miten toi futaa. Osaako joku selittää?
Tämä kuva kertoo enemmän:
Image

Eli veto tulee vasemmalta, kiskoo kuoren tiukaksi köyden ympärille. Pikkunarulla saa vedettyä kuoren löysäksi vapautusta varten.

Kuinkahan paljon mahtaa antaa periksi, kun tuo kuori kiristyy? Ja kestääköhän kuoren kiinnitys tohon helaan? Ja varmaan on melkoinen lypsäminen, jotta köyden saa kuoresta läpi.