Page 2 of 10

Re: Akku

Posted: Sat Mar 29, 2008 00:36 am
by Olli
JJ wrote:Hupiakkuna on pari kesää ollut Marineasta ostettu "halpa" n. 100 Ah HAXE-merkkinen AGM-akku. Kollegani osti myös veneeseensä kaksi HAZEa. Nykyisin Marinean hinta on kai 259 EUR. Sunwind.fi myy myös ko. akkua vähän kalliimmalla.

Toistaiseksi olemme kollegani kanssa olleet tyytyväisiä. Itsepurkautuminen tuntuu olevan pientä. Kuten sanoin, kokemuksemme tosin perustuvat vain pariin vuoteen.
Oho, onpa noissa hinta pompsahtanut. Itse hankin pari vuotta sitten Marineasta 2 kpl noita Hazen 107Ah AGM-akkuja muistaakseni hintaan 175 euroa/kpl... Tähän mennessä mullakin vain hyvää sanottavaa, varmaan viimeistään joskus parin-kolmen vuoden päästä nähdään sitten oliko ne oikeesti hyviä...

...Niin, ja tietysti jos negatiivista hakemalla hakee, niin ne painaa 29 kg/kpl.

Posted: Sat Mar 29, 2008 01:25 am
by harald
Lyijyn hinta maailmanmarkkinoilla on kuulemma viimenä parina vuotena
noussut paljon.

http://www.infomine.com/investment/hist ... asp?c=Lead

Image

Posted: Sat Apr 05, 2008 21:54 pm
by Arkki
Eka steppi tehty eli hankittu ctek m200 laturi - ja teki saman mitä viimeviikon venelehdessä 04/08 sanottiinkin - sain 3v vanhaan 110Ah akkuun virtaa sisään - ja näyttää ainakin vielä pitävän latauksensa - jännite 13,4v 1h latauksesta irtioton jälkeen! Huomenna akut veneeseen ja samoin laturi - sitten kehityskohde kakkonen eli konelatauksen tehostaminen, a) joko jakodiodi pois ja releet tilalle tai sitten b) joku muu hyvä idea?!?
Ainakin vielä vaikuttaa siltä että 200¤ sijoitus tänään toi min 140¤ säästöä - kuinka pitkäaikaista - se nähdään.

Posted: Sun Apr 06, 2008 11:12 am
by Olli
Maasähkölaturin takaisinmaksuaikaa ei kannata ihan noin laskea, kyllä siitä mukavuudestakin jotain voi maksaa 8) Joka paikassa missä vaan on sähköä tarjolla, voi laittaa töpselin seinään. Ei tarvitse koneella ajella akkujen lataamisen takia, ellei nyt ihan joka yö ole luonnonsatamassa.

Venelehden sivuilla on muuten sähkönkulutuslaskuri:
http://www.venelehti.fi/sahkolaskuri/default.aspx

Sinällään taulukko on surkea, mutta kun siihen vielä lisää yhden sarakkeen, mihin laittaa keskimääräiset käyttötunnit joka vempeleelle/vrk, ja laskee kokonaiskulutuksen siitä, niin sittenhän tolla jo jotain tekeekin.

Sain laskettua Lisbethin keskimääräiseksi kulutukseksi 47 Ah/vrk. Tässä siis jääkaappi koko ajan päällä, Webasto n. puolet vuorokaudesta, purjehdusta 8 tuntia, josta pari tuntia autopilotilla, puoli tuntia ajovaloilla, kaksi ateriaa Safeflamella valmistettuna, ja pentteripumpun ja sisävalojen ja radion satunnaista käyttöä.

Suurimmat kuluttajat jääkaappi ja Webasto. Sisä- ja ajovaloista vielä vähän tingittävissä ledien käytöllä, mutta muuten kulutus on tossa. Puoli tuntia päivässä koneella ajelua, saiskohan 70 A laturilla siinä ajassa ehkä max 15 Ah palautettua. 214 Ah kapasiteetista alle 150 Ah saa käytettyä, joten akut on näillä tiedoilla syväpurettu alle 5 vrk ilman maasähköä :idea:

Posted: Sun Apr 06, 2008 17:59 pm
by Guest
Arkki wrote:Eka steppi tehty eli hankittu ctek m200 laturi - ja teki saman mitä viimeviikon venelehdessä 04/08 sanottiinkin - sain 3v vanhaan 110Ah akkuun virtaa sisään
En tuosta Vene-lehden jutusta kyllä lainkaan tajunnut mitä ihmeellistä tuossa laturissa oli. Mittaustulosten perusteella samaan olisi pystynyt mikä tahansa "tyhmä" laturi, joka antaa vakiojännitettä. Ehkä joku "hiukan fiksumpi" olisi juuttunut tuohon tilanteeseen, jossa virta alkoi kasvaa ja jännite laskea.

Ollin laskema 47 Ah/vrk kuulostaa kohtuuttoman suurelta 8 m veneelle ilman ihme mukavuuksia. Onko lämppäri tosiaan puoli vuorokautta päällä (edes termostaatti ei sammuta)? Miten hurjasti jääkaappinne oikein vie?

Joakim

Posted: Sun Apr 06, 2008 20:43 pm
by Olli
Anonymous wrote:Ollin laskema 47 Ah/vrk kuulostaa kohtuuttoman suurelta 8 m veneelle ilman ihme mukavuuksia. Onko lämppäri tosiaan puoli vuorokautta päällä (edes termostaatti ei sammuta)? Miten hurjasti jääkaappinne oikein vie?
Myönnetään, ettei tuo ehkä ole ihan keskimääräisen kulutuksen mukaan, vaan enemmänkin pahimman mahdollisen tilanteen laskelma, mutta ei näitä kannata liian optimistisesti tehdä.

Meidän jääkaappi on pieniruokainen, kompura ottaa 40 W käydessään, ja tuossa laskelmassa olen arvioinut sen käyvän neljäsosan ajasta. Tekee vuorokaudessa 20 Ah. Todellisuudessa se käy ehkä kuudesosan ajasta, jos ei halua pakastaa oluita. => tästä lähtee heti 7 Ah pois.

Webaston laitoin vasta tänä talvena, eli en tiedä kuinka paljon se käytännössä ropottaa. Se kuitenkin imaisee 0,75-2,4 A, ja laskin keskimäärin 12 Ah vuorokaudessa. Voi osoittautua liian isoksi lukemaksi. => joku 8 Ah saattaisi olla lähempänä keskimääräistä. Voi mennä allekin, onhan sitä tähänkin mennessä paleltu aika vähällä lämmityksellä...

Navigointielektroniikka, VHF ym. imevät 8 tunnin purjehduksen aikana n. 2,5 Ah, autopilotti 3 Ah. Valoja en käytännössä kyllä pidä päällä varmaan edes tuota puolta tuntia päivässä keskimäärin, eli 2 Ah niihin voi olla liioittelua.

Hieman yläkanttiin arvioitu 5 Ah sisävaloihin on iso siivu, olisi syytä hankkia lisää ledejä tai lukea vähemmän. Kokkaamiseen uppoaa Safeflamella alle 1 Ah päivässä, sitten on vielä stereot, pentteripumppu, ja muuta satunnaista virrankuluttajaa...

Ehkäpä 30 Ah:lla selviää, mutta siitä jos vielä tinkii, niin on joko jääkaapissa liian lämmintä tai veneessä liian kylmä 8)

Posted: Fri Apr 11, 2008 15:29 pm
by Arkki
Arkki wrote:- sitten kehityskohde kakkonen eli konelatauksen tehostaminen, a) joko jakodiodi pois ja releet tilalle tai sitten b) joku muu hyvä idea?!?
Valittu vaihtoehto b) eli uusi Hitachin 12V40A laturi (wanhan jännite putosi testipenkissä 12,1v 32A teholla :cry: ) + lisäksi tilasin tuon Sterling DAR12 digitaalisen lataussäätimen http://www.sterling-power.com/products-altreg.htm Hesasta tuolta http://www.navigreen.fi/tuotteet.html. Huomenna asennustiimi kasassa - sitten vene pian vesille jonka jälkeen sitten infoa käyttökokemuksista 8)

Posted: Mon May 05, 2008 10:37 am
by Arkki
Käyttökokemukset lyhyesti - toimii hienosti sekä uusi maasähkölaturi että laturi ja lataussäädin :D . Yöllä maasähkössä kiinni - vapunpäivänä kokopäivän purjehdus + lopuksi konelataus.
Vanha elvytetty akku toimi ensimmäisen vuorokauden ainakin hienosti - jännite ei pudonnut missään vaiheessa alle 12V vaikka kulutuksena oli kompurajääkaappi, lämppäri, vhf, radio, tuulimittarit, loki, kaiku + vähän valoja. Kotisatamaan tullessa sitten kone käyntiin ja syötti aluksi hieman yli 30A ja jännitteen noustua 14,3V pudotti pikkuhiljaa lataustehoa ja noin puolentoista tunnin päästä oli enää noin 5A.
Oliskohan nyt poissa ainakin osa noista sähköhuolista? Nyt ainakin vaikuttaa siltä.

Posted: Mon May 05, 2008 12:30 pm
by harald
Kuvailepas vähän asennusta, mihin boksi tuli, oliko vaikeaa, meneekö asentamisessa
montakin tuntia? Kuviakin asennuksesta olisi jees.

Posted: Thu May 08, 2008 22:52 pm
by Arkki
Kuvat löytyy jo kansiosta ja teksteissä vähän selvitystä mutta kun oikealla tavalla pääsi hommaan kiinni niin ei enää harmittanut että yksi laturi meni kokeilussa.
Nykyinen laturi siis 1GM:ssä on Mitchubishin (Hitachi) 40A säätimetön laturi jonka perään sitten sai helposti ruuvinkantojen alle kytkettyä oikein kaikki uuden säätimen johdot - latausvirta ja pari maata. Herätevirran otin suoraan johdosta joka tule virta-avaimelta. Ohjeet tulivat paketin mukana. (enhän unohtanut mitään?)
Akun jännitevahtijohto ja lämpötila-anturi suoraan akun napaan kiinni.
Ja lataus toimii vola!
Ainoa mikä puuttuu on latausvalo kojetaulusta kun uusi laturi syöttää 6V ja ei ole vielä tullut tehtyä mitään relesysteemiä kun ei 6V relettä (esim wanhan kuplan) ole löytynyt vielä. No senhän kerkeää - koneella ajettaessa lataustilanteenhan näkee säätimen ledeistä sekä virta- ja jännitemittareista.
Vielä kun löytäisi edullisen pienen luukkutallin päälle mahtuvan päälleastuttavan aurinkokennon niin johan olisi lataus varmuudella kunnossa - nyt pelittää jo maasähkö- ja konelataus :D

Posted: Fri May 09, 2008 10:00 am
by harald
Kerrotko minkä auton (merkki, malli ja vuosimalli) laturi tuo on?

Mainitset galleriassa latausjännitteeksi noin 14,3V, mistä kohtaa tuo mittari
mittaa, akun navasta vaiko ennen diodia?

Posted: Fri May 09, 2008 15:37 pm
by Arkki
Suoraan akulta päävirtakatkaisijaan tulevasta johdosta eli akun jännite 14,3 --> laturilta diodille mennee sitten korkeampaa kun Sterling haistelee koko ajan akun navalta sitä jännitettä (senhän voi säätää sitten eri akkutyypeille erikseen - avonaisille märkäakuille jopa 14,8V asti - mutta ei "suljetuille" hupiakuille :wink: )

Laturi oli jonnekin Mitsun trukkiin menevä Hitachin tekemä 40A säätimetön laturi joka oli aivan samanlainen rungoltaan kuin alkuperäinen Hitachin 35A laturi. Selvitän tyyppimerkinnän jostain. Tämä laturi oli plus säätöinen eli muutin myös sulakkeen asento tämän mukaan - tärkeää huomioida! Lukee ohjeissa moneen kertaan ja takistavat. Hyvä kysymys sitten joskus jos digitaalinen lataussäädin sanoo kaput niin latausteho putoaa ilmeisesti nollaan kun ei laturissa omaa säädintä.

Posted: Fri May 09, 2008 16:47 pm
by harald
Jos akussa on ruuvattavat korkit ja kaasuletku kuten meillä, niin eikös ne ole
nk. märkiä ja avonaisia? Mitä se manuaali sanoi?

Tuo laturin tyyppi, tai ajoneuvon tiedot olisi poikaa. Ei ymmärtääkseni
maksanut montaa kymppiä tuo laturi?

Minkä sulakkeen siirosta puhut, Sterlingin?

Jos tuo sterling maksaa 120¤ tai sinnepäin niin kalliimpia säätimiä löytyy
varmasti korvaamaan rikkimennyttä sitten. Löytyyhän niitä irtonaisia
"tyhmiä" säätimiäkin joita voisi pitää varalla jos sterling paukkaa usein.

Korvaavan laturin etsiminen

Posted: Tue May 20, 2008 09:48 am
by elias_a
Hei,

Inferno-purjehtija tässä viereisellä hiekkalaatikolla, hei! Oli pelkästään tämän keskustelun takia rekisteröidyttävä tänne tivaamaan samaa asiaa kuin Harald kysyi: mikä mahtaa olla tuon korvaavan laturin tyyppi? Minuakin kiinnostaisi vaihtaa 1GM:n alkuperäinen laturi tehokkaampaan. Vielä pitäisi saada sellainen, jonka säätimessä on erikseen jännitteenhaistelunasta tai sellainen, jota on mahdollista käyttää ulkoisen säätimen kanssa.

En vielä ole mennyt laturin kanssa autosähköliikkeen luetteloita selaamaan, mutta kaipa sekin täytyy jossain vaiheessa tehdä jos tietoa ei muuten saada selville :)

Kiinnityskorvakkeiden sijainnin lisäksi pitänee ottaa huomioon hihnapyörän koko, jotta pyörimisnopeus on jotakuinkin oikea. Muita kriteereitä en oikein dieselvenekäyttöön keksi. Tai no - onhan niitä kipinöimättömiä venelatureita erikseen, mutta minä en kyllä dieselin tapauksessa ala moisesta lisähintaa maksamaan...

Posted: Tue May 20, 2008 13:58 pm
by harald
Hmm, motonetistä nissan cherry --82 laturi, löytyy sekä 35A että 50A, molemmat
erillisillä säätimellä. Maksavat luokkaa 50¤.

Pitäisi oikeasti jostain löytää laturikataloogi että pääsisi vertailemaan ulko-mittoja
ja vastaavia.

edit: tuossa aika paljon kuvia hitachin latureista:

http://www.alternatorparts.com/FIT_Hita ... nators.htm

ja tuossa pitkä lista:

http://www.psepmarineparts.biz/store/ya ... rnator.htm