Page 2 of 3
Posted: Wed Apr 23, 2008 09:15 am
by Sinisilmä
Pikku Myy, vailla peräsintä ( Top Boatissa korjattavana ). Toivottavasti ei mene kovin pitkälle tämä kauden aloitus.
Posted: Fri Apr 25, 2008 22:50 pm
by harald
No nyt on, kello 11:50 lähtien.
Kiilotettuna ja vahattuna:

Posted: Sat Apr 26, 2008 20:30 pm
by harald
20:00 oli masto pystyssä, windex ja tuulianturi asennettu.
Posted: Sat Apr 26, 2008 23:50 pm
by Arkki
vihdoin meressä. Vappupurjehdus + vietto saaristossa varmistui tänään!
Kone käyntiin ekalla lyhyellä startilla, uusi lataus toimi heti mainiosti up to 30A, vesipumppu toimi eikä ruiskinut enää pätkääkään vettä ja huomenna sitten purjehtusvalmius - rikin trimmit, varusteet, katsastus yms - ei vapaa-ajasta ongelmia

.
Posted: Sun Apr 27, 2008 19:08 pm
by Petri
Kuten myös, Yammukin lähti ekalla käyntiin.
Huomenna masto ylös ja jos sitä ehtii käydä Larun suunnalla, ehkä jotain (kusen)keltaistakin näyttäytyy Espoon edustalla.
Posted: Mon Apr 28, 2008 22:06 pm
by Petri
Purjehtimassakin käytiin, kevyessä kelissä toki ei ihmeitä tehty, mutta jotain silti.
Kolmonen tuntuu ottavan kevyessä kelissä aika pahasti kiinni alavanttiin, mutta saa nähdä miten purje asettuu kovemmassa tuulessa.
Sisäskuuttienkin askartelu aloitettiin.
Posted: Tue Apr 29, 2008 07:49 am
by harald
Ollilla oli sama ongelma takaliikin vs. alavantin kanssa. Taisi hoitua rakea
lisäämällä.
Posted: Tue Apr 29, 2008 09:08 am
by Olli
Joo, helpottui rakea lisäämällä, mutta pitäisi teettää lyhyemmät ylävantit ja pitempi etustaagi, jotta saisi lopullisen ratkaisun...
Mulla oli alunperin myös turha sakkeli halssikulmassa (haka oli kiinni samassa sakkelissa missä oli myös st-fokan ploki). Nyt on pelkkä haka suoraan rikipultissa. Sai silläkin pari senttiä helmaa alemmas.
Sisäskuutti ei ratkaise ongelmaa, se vain siirtää sitä ylemmäs takaliikissä. Toki ne sisäskuutit kannattaa duunata, jotta purjeen saa skuutattua riittävän sisään.
Posted: Tue Apr 29, 2008 09:37 am
by harald
Suosittelen sitten kevlarpurjehtijoille tuonne halssikulmaan wichardin leikarilla
varustettua pikahakaa, kestää nimim: kahdet no-name sakkelia rikki vetäneenä.
Hakan leikariosuus tulee siis nimenomaan suoraan rikipulttiin kiinni.
Meillä taitaa olla maritim # 12093010K joka maksaa 10¤.
Vapautusrenkaaseen kannattaa sitoa noin 10-15cm ohut köysi, ellei sitten
keulagasti ole no-marisevaa sorttia...
Posted: Tue Apr 29, 2008 12:09 pm
by Petri
Lisää rakea...urgh, mä jo luulin että masto about kaatuu nykyrakella.
Mutta ei auta, kai pitää vaan mennä ruuvailemaan vantteja lisää.
Mulla oli vähän visiona dedikoida yhdet skuutit pelkästään tohon kolmoseen ja heittää ne siihen kiinni jollain Riston ihmesolmulla, jolloin sakkelille ei taida olla tarvetta.
Posted: Tue Apr 29, 2008 12:31 pm
by harald
Petri, meidän veneessä skuutit laitetaan solmulla skuuttikulmaan, eikä halssi-
kulmaan. Alkaa selviämään yhtä sun tätä, pitäisi varmaan järjestää alkeis-
kurssi missä kerrotaan miten keulapurje nostetaan.
Kiire duunissa?

Posted: Tue Apr 29, 2008 12:43 pm
by Petri
harald wrote:Petri, meidän veneessä skuutit laitetaan solmulla skuuttikulmaan, eikä halssi-
kulmaan. Alkaa selviämään yhtä sun tätä, pitäisi varmaan järjestää alkeis-
kurssi missä kerrotaan miten keulapurje nostetaan.
Kiire duunissa?

Eikun lomalla

Welhon yhteys katkeilee vähän väliä, joten pitää aina yhteyden toimiessa surffata mahdollisimman tehokkaasti ja jotenkin automaagisesti oletin että kyse on skuuttikulmasta.
Jos sitä lähtisi veneelle päin häpeämään, pitäisi varmaan spinnu roudata veneelle ja sitten varmaan katsella noita vantteja.
Meillä on jo tollainen haka siellä, että ollaan oltu aikaamme edellä.
Hmm...skuutata purje halssikulmasta, joo, kiintoisa kokeilun kohde jos ei muuta

Posted: Sat May 03, 2008 15:02 pm
by harald
Nyt on ekat sauhut otettu, pinnassa en tosin saanut olla kuin satamassa,
muuten 8-vuotias hoisi ohjaamisen. Yllättävää että 8-vuotias jaksaa 1,5h
putkeen ohjata, aikaisemmin hän kyllästyi hommaan aika nopeasti. Ehkä
se optarikoulu on avannut lajia vähän.
Hiukan oli orpo olo ilman kaiteita ja peräpulpittia, mutta heti kun sai purjeet
ylös tuntui heti paljon turvallisemmalta. Johtunee varmaan siitä että veneen
keikahdukset ovat paljon helpommin ennakoitavissa kun purjeet ovat ylhäällä.

Posted: Sat May 10, 2008 21:27 pm
by Olli
Lisbeth vihdoin tänään vedessä, ja masto pystyssä. Vielä vähän puomia ja tekstiiliä kehiin niin johan sillä kohta purjehtii. Tavoitteena keskiviikkona Jedassa viivalla. Vielä on sisätiloissa hävityksen kauhistus, mutta kyllä se siitä...
Kyllä oli hieno päivä tänään ropata venettä, ja varmaan vielä hienompaa niillä, jotka pääsivät oikeasti vesille.
Posted: Mon Jun 02, 2008 23:00 pm
by Panu
Tervehdys
Anneli jälki-ilmoittautuu purjehduskaudelle -08

. Vene pääsi talvilevosta veteen eilen ja tänään se jo sai vetoakselin pystyyn. Vielä kun saisi kaikki tavarat yms veneessä paikalleen ja pestyä kannen pölyistä ja talven lioista, niin johan sitä voisi jo aloittaakin.